LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurverhoging 2010 geweigerd / rappelbrief
-
Huurverhoging 2010 geweigerd / rappelbrief
Ik heb de huurverhoging van mijn huurwoning niet betaald. Van de acceptgiro voor juli 2010 heb ik de huurverhoging per 1 juli afgetrokken. Ik heb namelijk geen voorstel tot huuraanpassing ontvangen. Uit informatie van de Huurcommissie blijkt dat de verhuurder eerst een aangetekende rappelbrief moet sturen en wel vóór 12 augustus 2010 om de verhoging alsnog af te dwingen. In plaats daarvan heb ik een aanmaning ontvangen per gewone post om de resterende paar euro's alsnog te betalen. En wel heel snel, anders zijn alle gevolgkosten voor mij. De huur heb ik per 21 juli voldaan van giro naar giro met internetbankieren. Twee dagen later kreeg ik een eerste aanmaning voor de huur over juli.
Ik heb dus laat betaald (21 juli bijgeschreven bij verhuurder), maar nog voor dat ik een betalingsherinnering ontving. In de info van de huurcommissie kan ik niet vinden of dit de verhuurder weer recht zou geven om bijvoorbeeld de aangetekende rappelbrief later te mogen versturen.
Zolang ik geen aangetekende rappelbrief heb ontvangen wil ik de huurverhoging niet betalen. In de tussentijd zet de verhuurder mij onder druk om binnen 10 dagen te betalen omdat anders incassomaatregelen worden getroffen. Maar de verhuurder kan dus niet aantonen dat ik een voorstel tot huurverhoging ooit heb ontvangen. Kent iemand praktijkvoorbeelden in deze? Nergens kan ik praktijkvoorbeelden vinden waarbij de verhuurder de aangetekende rappelbrief helemaal niet of te laat verzond, en wat daarvan de gevolgen zijn voor beide partijen.
Ik heb dus laat betaald (21 juli bijgeschreven bij verhuurder), maar nog voor dat ik een betalingsherinnering ontving. In de info van de huurcommissie kan ik niet vinden of dit de verhuurder weer recht zou geven om bijvoorbeeld de aangetekende rappelbrief later te mogen versturen.
Zolang ik geen aangetekende rappelbrief heb ontvangen wil ik de huurverhoging niet betalen. In de tussentijd zet de verhuurder mij onder druk om binnen 10 dagen te betalen omdat anders incassomaatregelen worden getroffen. Maar de verhuurder kan dus niet aantonen dat ik een voorstel tot huurverhoging ooit heb ontvangen. Kent iemand praktijkvoorbeelden in deze? Nergens kan ik praktijkvoorbeelden vinden waarbij de verhuurder de aangetekende rappelbrief helemaal niet of te laat verzond, en wat daarvan de gevolgen zijn voor beide partijen.
Re: Huurverhoging 2010 geweigerd / rappelbrief
1 Heeft U voor eind mei de nieuwe hogere huur brief ontvangen?
Als niet blijft dit gelijk en de bezorging is hun verantwoording!
2 Als je protesteerde tegen de huurverhoging is de regel anders.
zie de voorwaarden die je online hier over kunt vinden.
3 betaal altijd iets eerder dan de normale datum zodat je op tijd bent met het oude bedrag!
Niet jou afschrijf datum maar hun ontvangstdatum is geldig.
Als zij dus de brief niet of te laat sturen of de postbode niet bezorgde hoef je de verhoging niet te betalen!
Dus daarom bezorgen de meeste deze zelf met eigen medewerker, en zat er geen reclame bij toevallig zodat het verstopt was in hun tijdschrift, want dat doen ze ook helaas wel eens!
Zij moeten dus bewijzen dat ze tijdig een brief stuurde en U deze heeft ontvangen!
Als niet blijft dit gelijk en de bezorging is hun verantwoording!
2 Als je protesteerde tegen de huurverhoging is de regel anders.
zie de voorwaarden die je online hier over kunt vinden.
3 betaal altijd iets eerder dan de normale datum zodat je op tijd bent met het oude bedrag!
Niet jou afschrijf datum maar hun ontvangstdatum is geldig.
Als zij dus de brief niet of te laat sturen of de postbode niet bezorgde hoef je de verhoging niet te betalen!
Dus daarom bezorgen de meeste deze zelf met eigen medewerker, en zat er geen reclame bij toevallig zodat het verstopt was in hun tijdschrift, want dat doen ze ook helaas wel eens!
Zij moeten dus bewijzen dat ze tijdig een brief stuurde en U deze heeft ontvangen!
Als ik het goed begrijp heeft de verhuurder bericht gestuurd, een herinnering, maar niet aangetekend. Je hebt geen bezwaar oid ingediend, maar gebruikt de regels om onder de huurverhoging uit te komen...
Ik moet zeggen dat als het als bovenstaand is, ik dat erg misselijk vind. Iedereen heeft het altijd over de vele regeltjes en mierengen**k van bijv. de politie (ach toe, het was na correctie maar 1 km/uur te hard), maar dit toont aan waarom dat is, waarom er miljoenen aan belastinggeld gebruikt worden om mogelijke gaten in wetgeving te dichten.
Ik moet zeggen dat als het als bovenstaand is, ik dat erg misselijk vind. Iedereen heeft het altijd over de vele regeltjes en mierengen**k van bijv. de politie (ach toe, het was na correctie maar 1 km/uur te hard), maar dit toont aan waarom dat is, waarom er miljoenen aan belastinggeld gebruikt worden om mogelijke gaten in wetgeving te dichten.
-
Bedankt voor je hulp maar helaas biedt de informatie van VROM geen uitkomst. Ik ga morgen maar eens bellen met de Huurcommissie. Hopelijk word ik daar wijzer van.
-
Ik denk toch echt dat dit een fout is de woningbouwvereniging waar u het huis van huurt. Wij hebben dit jaar ook een voorstel tot huurverhoging ontvangen, die hadden wij in April in huis. De verhuurder is namelijk verplicht om huurders de kans te geven om tegen de huurverhoging in bezwaar te gaan.
Bij onze woningbouwvereninging kun je dan via de huurcommissie proberen om de voorgestelde huurverhoging niet te hoeven betalen, maar dan moeten je klachten niet uit onderhoudsgebreken (door de verhuurder) bestaan, want dan moet je gewoon de huurverhoging betalen.
Ik zou als ik jou was gewoon de oude huurprijs blijven betalen, zolang de woningbouwvereniging niet goed en duidelijk heeft aangetoond dat ze die brief met voorstel tot huurverhoging naar u hebben opgestuurd.
Bij onze woningbouwvereninging kun je dan via de huurcommissie proberen om de voorgestelde huurverhoging niet te hoeven betalen, maar dan moeten je klachten niet uit onderhoudsgebreken (door de verhuurder) bestaan, want dan moet je gewoon de huurverhoging betalen.
Ik zou als ik jou was gewoon de oude huurprijs blijven betalen, zolang de woningbouwvereniging niet goed en duidelijk heeft aangetoond dat ze die brief met voorstel tot huurverhoging naar u hebben opgestuurd.
-
Het kan ook zijn dat de post niet bezorgd is, dat gebeurt hier ook zo vaak. Natuurlijk kun je het er via de rechter op aan laten komen, maar hoe bewijs jij dat je de brief met de aangekondigde huurverhoging NIET hebt ontvangen? Als alle andere huurders blijkbaar geen bezwaar maken, zodat aannemelijk is dat die brief wel verstuurd is?
Ook je klacht mbt tot de herinnering houdt geen stand. Op een bepaald moment wordt er ten aanzien van te late betalingen een proces in werking gezet dat nu eenmaal een aantal dagen duurt. Dat jij nét voor ontvangst van de herinnering betaald hebt, doet daar niet aan af. Het geld moet nu eenmaal de 1e binnen zijn. Niet voor niets staat er altijd: mocht u reeds betaald hebben (of: mocht uw betaling deze herinnering gekruist hebben), dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.
Daarbij, het gaat om een paar euro, betalen moet je toch, vind je het echt nodig om daar zo'n kostbare heisa voor te maken?
Ik denk dat het beter is even langs te gaan bij het kantoor, en dingen goed uit te spreken.
Ook je klacht mbt tot de herinnering houdt geen stand. Op een bepaald moment wordt er ten aanzien van te late betalingen een proces in werking gezet dat nu eenmaal een aantal dagen duurt. Dat jij nét voor ontvangst van de herinnering betaald hebt, doet daar niet aan af. Het geld moet nu eenmaal de 1e binnen zijn. Niet voor niets staat er altijd: mocht u reeds betaald hebben (of: mocht uw betaling deze herinnering gekruist hebben), dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.
Daarbij, het gaat om een paar euro, betalen moet je toch, vind je het echt nodig om daar zo'n kostbare heisa voor te maken?
Ik denk dat het beter is even langs te gaan bij het kantoor, en dingen goed uit te spreken.
-
In de link staat deze informatie, waarom biedt dit geen uitkomst?12. Wat gebeurt er als ik géén bezwaar maak tegen de huurverhoging, maar de huurverhoging ook niet betaal?
Als de huurder geen bezwaar indient tegen de voorgestelde huurverhoging, maar de huurverhoging niet betaalt, dan geldt de huurverhoging niet als overeengekomen. Als de verhuurder de huurverhoging toch wil doorzetten, dan kan hij twee dingen doen:
1. Als de verhuurder het huurverhogingsvoorstel al aangetekend naar de huurder heeft gezonden, dan kan de verhuurder direct een verzoek om uitspraak over de huurverhoging indienen bij de Huurcommissie. Dat kan binnen zes weken na de voorgestelde ingangsdatum; bij een huurverhoging per 1 juli: uiterlijk 11 augustus.
2. Als de verhuurder het huurverhogingsvoorstel níet aangetekend naar de huurder heeft gezonden, moet de verhuurder eerst een aangetekende herinneringsbrief naar de huurder sturen, de zogenoemde rappelbrief. Die rappelbrief moet hij binnen zes weken na de voorgestelde ingangsdatum (aangetekend) naar de huurder sturen (bij een huurverhoging per 1 juli: vóór 12 augustus).
De verhuurder vermeldt in de rappelbrief dat hij geen bezwaarschrift heeft ontvangen. De verhuurder stuurt een kopie mee van het huurverhogingsvoorstel. Als de huurder alsnog bezwaar wil maken tegen de huurverhoging, moet de huurder binnen 3 maanden na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging (bij een huurverhoging per 1 juli: uiterlijk 30 september) een verzoek indienen bij de Huurcommissie om uitspraak te doen over de huurverhoging.
Als de huurder zo'n rappelbrief heeft ontvangen en dan niet (tijdig) een verzoek bij de Huurcommissie indient, dan geldt de huurverhoging alsnog als overeengekomen en moet de huurder de huurverhoging betalen.
-
Die info biedt geen uitkomst omdat situatie 1 niet van toepassing is en situatie 2 ook niet: de verhuurder verstuurt namelijk geen (aangetekende) rappelbrief. Omdat verhuurder geen aangetekende rappelbrief stuurt, kan verhuurder ook geen procedure starten bij de Huurcommissie omdat de Huurcommissie de aangetekende rappelbrief als voorwaarde stelt voor de geschillenprocedure.
Verhuurder moet dus naar de kantonrechter als ik bij mijn weigering zou blijven om de huurverhoging te betalen. Na veel graaf- en spitwerk heb ik jurisprudentie kunnen vinden waarin de verhuurder in zo'n geval nat gaat:
http://jure.nl/ba0188
http://advies.interveste.nl/advies/de-k ... t-in-stand
Inmiddels heb ik de schamele paar euro toch maar betaald; dit gezien de lage huur die ik betaal. Ik heb er dus voor gekozen e.e.a. niet op de spits te drijven.
Verhuurder moet dus naar de kantonrechter als ik bij mijn weigering zou blijven om de huurverhoging te betalen. Na veel graaf- en spitwerk heb ik jurisprudentie kunnen vinden waarin de verhuurder in zo'n geval nat gaat:
http://jure.nl/ba0188
http://advies.interveste.nl/advies/de-k ... t-in-stand
Inmiddels heb ik de schamele paar euro toch maar betaald; dit gezien de lage huur die ik betaal. Ik heb er dus voor gekozen e.e.a. niet op de spits te drijven.
-
@Bob Schurkjens, de verhuurder is wettelijk verplicht om u uiterlijk twee maanden van te voren een voorstel tot huurverhoging te sturen.
Ze zal dit ongetwijfelt hebben gedaan met dien verstande dat er in de verwerking dan wel het postverkeer wel eens iets mis gaat. Deze criteria ontneemt u dan ook de rechtvaardigheid om bewust als zodanig te handelen daar u een nota hebt ontvangen waarin de huurprijs per 1 juli j.l. was aangepast. Het is niet terecht dat u de verhoging niet alsnog voldoet en zeker niet slim daar ik uit ervaring weet dat u met uw criteria geen schijn van kans maakt.
Het is niet verstandig om in deze de verhuurder aan de letter der wet te houden en daarin zelf de fout in te gaan. U had redelijkerwijs kunnen weten dat de huur per 1 juli verhoogd werd dan wel als zodanig na ontvangst van uw rekening over de maand juli, welke u voortijdig hebt ontvangen indien u per acceptgiro betaald, kunnen informeren bij uw verhuurder waarbij deze u alsnog een wijzigingsvoorstel, waartegen u alsniog in beroep had kunnen gaan, had doen toekomen. Het niet betalen der huurverhoging op grond van de door u aangedragen argumenten geniet geen schoonheidsprijs en maakt dat u bij vonnis van de huurcommissie tevens wordt veroordeeld in de kosten van het geding vermeerderd met salaris van gemachtigden. Niet erg slim dus.
Ze zal dit ongetwijfelt hebben gedaan met dien verstande dat er in de verwerking dan wel het postverkeer wel eens iets mis gaat. Deze criteria ontneemt u dan ook de rechtvaardigheid om bewust als zodanig te handelen daar u een nota hebt ontvangen waarin de huurprijs per 1 juli j.l. was aangepast. Het is niet terecht dat u de verhoging niet alsnog voldoet en zeker niet slim daar ik uit ervaring weet dat u met uw criteria geen schijn van kans maakt.
Het is niet verstandig om in deze de verhuurder aan de letter der wet te houden en daarin zelf de fout in te gaan. U had redelijkerwijs kunnen weten dat de huur per 1 juli verhoogd werd dan wel als zodanig na ontvangst van uw rekening over de maand juli, welke u voortijdig hebt ontvangen indien u per acceptgiro betaald, kunnen informeren bij uw verhuurder waarbij deze u alsnog een wijzigingsvoorstel, waartegen u alsniog in beroep had kunnen gaan, had doen toekomen. Het niet betalen der huurverhoging op grond van de door u aangedragen argumenten geniet geen schoonheidsprijs en maakt dat u bij vonnis van de huurcommissie tevens wordt veroordeeld in de kosten van het geding vermeerderd met salaris van gemachtigden. Niet erg slim dus.
-
Wat een wijsheid. Als we jou niet hadden
Kom op zeg, je was op de hoogte van de huur verhoging, deze sturen ze echt niet aangetekend. Je krijgt deze gewoon via de post binnen en dan kan je bezwaar maken of gewoon betalen. Als je niet wist dat er een huur verhoging was, had je deze ook niet af kunnen trekken, of ben ik nou helemaal blond geworden?
Lees je eigen bericht nog een heel goed door, ik heb de huur overgemaakt op 21 juli, dus te laat, als je het overmaakt, op die dag staat het nog niet meteen op hun rekening! Als je op 21 juli de huur betaald voor de maand juli, komen ze in het verweer, want dan loop je achter, ik weet niet wat daar de reden voor is, wel merk ik dat het moeilijk voor jullie is om rond te komen!
Je kan dit niet verwijten aan de woningstichting, je bent 21 dagen te laat met het betalen van de huur, We zitten ondertussen in september en tegen tegen elke brief kan je bezwaar maken, al dan niet aangetekend bij binnenkomst!
Verder heeft BOB gelijk, als we hem toch niet hadden.............
Wat is trouwens de reden waarom je die paar € huurverhoging niet wilt betalen? Is je huis onderkomen, voldoet de ws niet aan de eisen, of heb je gewoon zin in ellende?
Lees je eigen bericht nog een heel goed door, ik heb de huur overgemaakt op 21 juli, dus te laat, als je het overmaakt, op die dag staat het nog niet meteen op hun rekening! Als je op 21 juli de huur betaald voor de maand juli, komen ze in het verweer, want dan loop je achter, ik weet niet wat daar de reden voor is, wel merk ik dat het moeilijk voor jullie is om rond te komen!
Je kan dit niet verwijten aan de woningstichting, je bent 21 dagen te laat met het betalen van de huur, We zitten ondertussen in september en tegen tegen elke brief kan je bezwaar maken, al dan niet aangetekend bij binnenkomst!
Verder heeft BOB gelijk, als we hem toch niet hadden.............
Wat is trouwens de reden waarom je die paar € huurverhoging niet wilt betalen? Is je huis onderkomen, voldoet de ws niet aan de eisen, of heb je gewoon zin in ellende?
-
@Bob, je denkt slim te zijn, houden zo zou ik zeggen.
-
@Troubleshooter:
Je hebt duidelijk weinig verstand van huurrecht. Tamelijk ergerlijk dat je met stelligheid de suggestie in je reactie wekt dat je wél verstand hebt van huurrecht. Met een vriendelijke kwinkslag wilde ik je dit aangeven. Dat komt duidelijk niet aan. Daarnaast zit ik niet te wachten op mensen zoals jij die mij - ook nog eens op basis van verkeerde argumenten - de les willen lezen. Ik denk dat je het forum "huren" beter links kan laten liggen. Je "juridische praterij" lijkt interessant maar is bij nader inzien toch niet meer dan het is, namelijk gezwatel.
Je hebt duidelijk weinig verstand van huurrecht. Tamelijk ergerlijk dat je met stelligheid de suggestie in je reactie wekt dat je wél verstand hebt van huurrecht. Met een vriendelijke kwinkslag wilde ik je dit aangeven. Dat komt duidelijk niet aan. Daarnaast zit ik niet te wachten op mensen zoals jij die mij - ook nog eens op basis van verkeerde argumenten - de les willen lezen. Ik denk dat je het forum "huren" beter links kan laten liggen. Je "juridische praterij" lijkt interessant maar is bij nader inzien toch niet meer dan het is, namelijk gezwatel.
-
@Bob, ik besteedt er geen zinnig woord meer aan hoor. Je doet maar! Wens u veel succes!
Onze lieve heer heeft rare kostgangers
Onze lieve heer heeft rare kostgangers