Naar mijn mening wordt het eens tijd dat er naar het nut van studielink wordt gekeken, deze instantie heeft zich tussen de studenten, de Informatie Beheer Groep (IBG) en de scholen weten te plaatsen.
Voorheen was het zo dat als men zich voor een MBO,HBO, of universiteit aanmeldde dan was het een kwestie van je aanmelden bij de onderwijsinstelling en daar laten zien dat je aan de toelatingseisen voldoet. Daarna ging je naar de IB-Groep om studiefinanciering aan te vragen.
Tenslotte verifieerde de onderwijsinstelling en de IB-Groep de gegevens bij elkaar, en de inschrijving was rond.
Als ik me nu aan zou willen melden bij een MBO,HBO, of universiteit dan moet ik hetzelfde doen als voorheen, maar ik moet ik ook nog eens al mijn gegevens (van geboorteplaats tot bankrekeningnummer) bij Studielink achterlaten. Studielink geeft dan vervolgens mijn gegevens weer door aan de onderwijsinstelling en de IB-Groep waarbij mijn gegevens al bekend zijn.
Als ik aan iemand van studielink vraag wat nu het nut is van de instantie dan krijg ik vaak een reactie als; Het vergemakkelijkt de inschrijvingsprocedure , Door studielink is de inschrijving sneller rond,
Wat compleet nergens op slaat want het kost de student alleen maar meer tijd en de onzekerheid of de inschrijving nu wel of niet rond is duurt ook alleen maar langer.
Ik heb begrepen dat ook de IB-groep en de scholen niet echt een voordeel zien in Studielink (uitzonderingen daargelaten).
Naar mijn mening is studielink alleen goed voor zichzelf omdat zij per aangemelde student een bepaalde vergoeding krijgen. Ik vraag mij ook af wat zij met al mijn gegevens doen?
Ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt want ongeveer iedere medestudent die ik spreek vraagt zich ook af wat studielink nu echt voor hen doet (naast incasseren natuurlijk).
Zijn er mensen die hier anders over denken?
Of ben je het met mij eens dat studielink echt overbodig is?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat is het nut van Studielink?
-
Pindakaaspotje
Re: Wat is het nut van Studielink?
studielink is wat mij betreft gewoon een extra bureaucratische rotzooi, die 1000 mailtjes versturen waarna je nog niks weet.
Re: Wat is het nut van Studielink?
Het is makkelijk dat je je kan inschrijven met DigID, maar dat zou ook wel bij DUO (IB-groep) kunnen neem ik aan. Een me een brief schrijven met een bevestiging dat ik ben uitgeschreven omdat ik ben afgestudeerd hebben ze in ieder geval niet... Ik snap niet echt de toegevoegde waarde van studielink, behalve dan dat het mensen aan het werk houdt, en dat goed is voor de economie