LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gloeilamp nog steeds te koop!

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door aavanputten »

Ook hier lekker gloeilampen gehamsterd in alle soorten en maten. Ik zal een bij de professionele bouwmarkt gaan kijken, want de Gamma heeft ook geen gloeilampen meer. Mijn dure ledlampen op de WC en kelder, inclusief duur armatuur, gaan er weer uit. Als ik klaar ben op de WC, is het licht eindelijk op sterkte. Gevolg is dat we het licht maar laten branden ("is led, kost toch niets") waardoor je uiteindelijk nog meer energie gebruikt. Ik snap dat verbod op gloeilampen ook niet zolang er nog geen goed alternatief is.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

aavanputten schreef:Ook hier lekker gloeilampen gehamsterd in alle soorten en maten. Ik zal een bij de professionele bouwmarkt gaan kijken, want de Gamma heeft ook geen gloeilampen meer. Mijn dure ledlampen op de WC en kelder, inclusief duur armatuur, gaan er weer uit. Als ik klaar ben op de WC, is het licht eindelijk op sterkte. Gevolg is dat we het licht maar laten branden ("is led, kost toch niets") waardoor je uiteindelijk nog meer energie gebruikt. Ik snap dat verbod op gloeilampen ook niet zolang er nog geen goed alternatief is.
Nu lees ik ECHT grote onzin. LED-lampen geven vanaf de eerste seconde hun volle lichtsterkte (in tegenstelling tot spaarlampen). En die "dure armaturen" zijn dezelfde als bij een gloeilamp; LEDs hebben gewone schroeffittingen.
Hier is dus gewoon een hetze bezig tegen alle niet-gloeilampen; dat heb ik nu wel in de gaten!!!

EDIT: typfout verbeterd
Laatst gewijzigd door FerryG op 07 sep 2010 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

De spaarlamp is een commercieel stunt is geweest en totaal geflopt is.

De spaarlampen zijn voor diverse mensen juist nog gevaarlijker dan ze hadden gedacht. Zoals epilepsie en huid aandoeningen die door deze spaarlamp wordt veroorzaakt. daarnaast bevat de spaarlamp zeer gevaarlijk kwikdamp bevat. Deze die weer schade aanricht aan de hersenen zoals zenuwstelsel van ons lichaam. Spaarlampen veroorzaken ook storing op diverse afstandsbedingen doordat de spaarlamp namelijk ultra-violet uitstraalt die bijna op de zelfde frequentie is als uw afstandbediening. Als een lamp breekt ben je verplicht om zeker een 30 min a uur je raam open te zetten, en zeer gevaarlijk bij aanraking.

De spaarlampen gaan absoluut totaal niet langer mee dan de ouderwetse gloeilamp. Het is totaal verzonnen verhaal dat de spaarlamp zuinig is voor uw portemonnee, de leeftijds- duur is aanzienlijk korter. Al zouden we dat omrekenen maakt de fabrikant een aanzienlijke winst, en alle goede bedoelingen die u voorneemt om juist te besparen is dus.......

Recycling kost bij inleveren van alle spaarlampen meer dan het opgebrachte verschil bij het verbruik. Een milieuramp voor onze volgende generatie dreigt bij alle spaarlampen op de afvalberg. Dus inleveren en het verschil in energieverbruik is nul.

Goed denkt u nou maar na welke baten en win win situatie u bij dit geheel dan heeft

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas01 schreef:De spaarlamp is een commercieel stunt is geweest en totaal geflopt is.

De spaarlampen zijn voor diverse mensen juist nog gevaarlijker dan ze hadden gedacht. Zoals epilepsie en huid aandoeningen die door deze spaarlamp wordt veroorzaakt. daarnaast bevat de spaarlamp zeer gevaarlijk kwikdamp bevat. Deze die weer schade aanricht aan de hersenen zoals zenuwstelsel van ons lichaam. Spaarlampen veroorzaken ook storing op diverse afstandsbedingen doordat de spaarlamp namelijk ultra-violet uitstraalt die bijna op de zelfde frequentie is als uw afstandbediening. Als een lamp breekt ben je verplicht om zeker een 30 min a uur je raam open te zetten, en zeer gevaarlijk bij aanraking.

De spaarlampen gaan absoluut totaal niet langer mee dan de ouderwetse gloeilamp. Het is totaal verzonnen verhaal dat de spaarlamp zuinig is voor uw portemonnee, de leeftijds- duur is aanzienlijk korter. Al zouden we dat omrekenen maakt de fabrikant een aanzienlijke winst, en alle goede bedoelingen die u voorneemt om juist te besparen is dus.......

Recycling kost bij inleveren van alle spaarlampen meer dan het opgebrachte verschil bij het verbruik. Een milieuramp voor onze volgende generatie dreigt bij alle spaarlampen op de afvalberg. Dus inleveren en het verschil in energieverbruik is nul.

Goed denkt u nou maar na welke baten en win win situatie u bij dit geheel dan heeft
Als je nu ook nog even verteld hoe je aan je informatie komt, compleet met een link naar websites, of naam + pagina van de boeken waar het in zou moeten staan?

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

witte angora schreef:Als je nu ook nog even verteld hoe je aan je informatie komt, compleet met een link naar websites, of naam + pagina van de boeken waar het in zou moeten staan?
Welke informatie zoek je eigenlijk, gezien dat er namelijk vele onderwerpen beschreven wordt. Maar ieder heeft internet om na te kunnen lezen van des betreffende informatie op dat gebied.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Ultraviolet licht van bijna dezelfde frequentie als een afstandsbediening... Laat ik nou gedacht hebben dat afstandsbedieningen met infrarood licht werkten. Tussen die twee zit een GROOT verschil in frequentie!

Weet je wat WEL infrarood licht uitstraalt? Inderdaad: de gloeilamp nog meer dan de spaarlamp of TL-buis. Maar omdat daar geen "signaal" op de "draaggolf" zit (bij geen van allen), beïnvloedt die je afstandsbediening niet.

Als je geen echte argumenten kunt bedenken, zeg dan liever niets.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Spaarlampen zijn (voorlopig nog) TL-buizen die ze wat dunner gemaakt en opgevouwen hebben.Het licht ontstaat door kwikdamp. Dat is hoofdzakelijk ultra-violet.Daar zouden we last van hebben, daarom doet men fluorescentiepoeder aan de binnenkant. Afhankelijk van de samenstelling van dit poeder geeft de TL-buis een minder blauwe, witte of iets rodere kleur. De kleur heet kleurtemperatuur en wordt uitgedrukt in graden Kelvin. De thuis meest gebruikte kleur is 2700 graden Kelvin. Hoe hoger dit getal hoe blauwer, hoe lager hoe roder.Infrarood is onzichtbare warmtestraling. Dus ieder object dat warmte uitstraalt, straalt infrarood uit en wel CONTINUE.De infrarood afstandbediening straalt ook (een heel klein beetje) infrarood uit, doch NIET CONTINUE. Het is pulserend. Een z.g.n. pulstreintje, een reeks pulsen. In die pulsen zit een CODE waar uw infrarood zoekende tuner/versterker op reageert. Andere infrarood afstandsbedieningen van andere merken hebben een andere code en daar zal uw tuner/versterker niet op reageren.

Een elektromagnetische golf is een combinatie van een elektrisch veld \vec{E} en een magnetisch veld \vec{B} welke loodrecht op elkaar staan.

Men kan deze golven voorstellen als:
\vec{E}=\vec{E_0}sin(\omega t-\vec{k} \vec{r})
\vec{B}=\vec{B_0}sin(\omega t-\vec{k} \vec{r})

Hierbij is:

* \vec{E}, \vec{B} = waarde van het elektrische veld \vec{E}, magnetische veld \vec{B} op de plaats \vec{r} op het ogenblik t
* \vec{E_0}, \vec{B_0} = amplitude van het elektrische veld, magnetische veld golf.

* ω = 2πf = pulsatie van golven, met f de frequentie van de golven
* \vec{k} = een vector in de voortplantingsrichting van de golf, met de grootte k=\frac{2\pi}{\lambda} (het golfgetal) en λ de golflengte van de beide golven.

De voortplantingsrichting van een elektromagnetische golf wordt gegeven door de vector \vec{E} \times \vec{B}.

Overigens geldt dat de lichtsnelheid c=\frac{|\vec{E}|}{|\vec{B}|}

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas01 schreef:
witte angora schreef:Als je nu ook nog even verteld hoe je aan je informatie komt, compleet met een link naar websites, of naam + pagina van de boeken waar het in zou moeten staan?
Welke informatie zoek je eigenlijk, gezien dat er namelijk vele onderwerpen beschreven wordt. Maar ieder heeft internet om na te kunnen lezen van des betreffende informatie op dat gebied.
Nee, jij komt met een verhaal waar ik mijn twijfels bij heb. Jij bent degene die jouw beweringen moet onderbouwen. Dat hoef ik voor jou niet te doen.

Gezien je reactie ga ik er vooralsnog vanuit dat je het verhaal in kwestie compleet uit je duim hebt gezogen, anders had je je bronnen wel vermeld.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

witte angora schreef:
Klaas01 schreef:
witte angora schreef:Als je nu ook nog even verteld hoe je aan je informatie komt, compleet met een link naar websites, of naam + pagina van de boeken waar het in zou moeten staan?
Welke informatie zoek je eigenlijk, gezien dat er namelijk vele onderwerpen beschreven wordt. Maar ieder heeft internet om na te kunnen lezen van des betreffende informatie op dat gebied.
Nee, jij komt met een verhaal waar ik mijn twijfels bij heb. Jij bent degene die jouw beweringen moet onderbouwen. Dat hoef ik voor jou niet te doen.

Gezien je reactie ga ik er vooralsnog vanuit dat je het verhaal in kwestie compleet uit je duim hebt gezogen, anders had je je bronnen wel vermeld.
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... siepatient
http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... enten.html
http://www.ledlightplaza.com/Spaarlamp- ... riendelijk
http://www.beelen.net/story/sid430/de-n ... rlamp.html
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... ptics.html
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5088
http://www.gigaherz.ch/1187/

Spaarlampen zijn hoogfrequent bronnen en zouden mogelijk gezondheidseffecten kunnen veroorzaken.

Voor beeldschermen is, ten behoeve van de gezondheid van de gebruikers, een stralingsnorm vastgesteld, de zogenaamde. TCO-norm. Deze norm stelt eisen aan de toegestane laagfrequente elektromagnetische en elektrische velden, veroorzaakt door het beeldscherm bij een bepaalde afstand tussen beeldscherm en mens.

Spaarlampen zijn hoogfrequent bronnen, die ook laagfrequente elektromagnetische en elektrische velden veroorzaken. Voor spaarlampen bestaat niet zo’n norm. Dat zou wel wenselijk zijn. Wolfgang Maes geeft in zijn artikel Glühbirne raus, Energiesparlampe rein? (Wohnung & Gesundheid 9/07) aan dat pas vanaf 1,5 m kan worden gesteld dat alle onderzochte spaarlampen voldoen aan de TCO-norm die voor computers geldt. Er is wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk om de gezondheidseffecten van laagfrequente elektromagnetische en elektrische velden te kunnen bepalen en aan de hand daarvan een norm op te kunnen stellen.

MPR/TCO
Er zijn t.a.v. elektromagnetische en elektrische velden normen opgesteld waaraan elektronische apparaten moeten voldoen om de gezondheid van gebruikers te beschermen. De TCO-norm is zo’n norm. Deze komt voort uit de MPR en is een norm voor het vaststellen van de intensiteit van monitorstraling. Hierbij worden elektromagnetische golven, elektrostatische velden en x-ray straling bekeken. De MPR-I bestaat sinds 1987, MPR-II sinds 1990. De TCO norm is strikter dan deze twee.

De meting van elektromagnetische en elektrische velden moet geschieden
met nauwkeurig omschreven apparatuur en methoden en op gestandaardiseerde wijze. TCO99 normen gelden voor metingen op 30 cm recht voor de monitor of op een afstand van 50 cm daar om heen. Het scherm toont een beeldvullende hoofdletter H in zwart/wit. Twee frequentiegebieden worden door filters apart bepaald, met 2kHz als kantelfrequentie.

In Kongo sterven duizenden mannen, vrouwen en kinderen in de
mijnen waar Coltan-erts wordt gewonnen. Coltan is de verkorte
naam voor Colombo Tantalit Erts, de grondstof die nodig is om het
metaal Tantal te maken,
dat nodig is voor het elektronica deel in (o.a.) spaarlampen.

Spaarlampen en ledlampen in retrofit uitvoering veroorzaken netvervuiling.

Moderne, elektronische spaarlampen en ledlampen in retrofit uitvoering zijn voorzien van “schakelende voedingen”. Deze niet-lineaire belastingen zijn de oorzaak van hogere harmonischen en transieten. Deze veroorzaken hoge stromen in de nulleiders en kabels, waardoor transformatoren kunnen uitbranden. Er zijn dan dikkere voedingskabels voor onze energievoorzieningen nodig.

Een bijkomend probleem is de straling die de hoge frequenties rond de kabels afgeven. Deze vormt steeds meer een bedreiging van de functionaliteit van communicatiesystemen en hoogwaardige elektronische besturingsprocessen in de industrie. Bij een Ohmse belasting en een goede faseverdeling heffen de magneetvelden rond de kabeladers elkaar op en zijn er geen van uitwendige velden. Zelfs bij een ongelijke fasebelasting zorgt de vereffeningstroom in de nulleider dat de resultante van de magneetvelden op nul uitkomt. Zo niet bij dit verschijnsel van netvervuiling. Er ontstaan dan uitwendige magneetvelden die zich ook buiten de geaarde kabelarmering, zoals bij grondkabels, manifesteren met ongecontroleerde inductie als gevolg

Metingen hebben aangetoond dat deze vervuiling:

• Levensgevaarlijk kan zijn, doordat er een hoge stroom (Ampere) op de nulleider ontstaat. In het geval van beveiligingen met aardlekschakelaars schakelen deze per direct uit, maar in oudere installaties ontstaat door de koppeling van de nul met de installatieaarde een levensgevaarlijke situatie.
• Communicatiesystemen ontwricht, bugs op computersystemen veroorzaakt en tot brandgevaarlijke situaties bij de dunne voedingskabels in verdeelkasten leidt.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Ander mooi bericht is hier te vinden http://www.gigaherz.ch/1187/
En al het andere wat al beschreven is, kan ook weer terug gevonden worden bijvoorbeeld met google en of Wikipadia van bijvoorbeeld grondstoffen zoals het onderwerp Kwik, kleur Kelvin graad, TCO-norm, elektromagnetische en elektrische velden normen en zo verder.
En over besparingen gesproken van een spaarlamp, Britse onderzoeksrapport
BNXS29
http://cdm.unfccc.int/UserManagement/Fi ... UNFVHLU477

Nou ik meen hiermee toch wel een aardige onderbouw te hebben geplaatst, nu alleen nog lezen en begrijpen en door hebben waarom een spaarlamp daadwerkelijk een flop is. Het is natuurlijk wel een vereiste om met die gegevens ook alles na te zien zoals te berekenen om een juiste conclusie te krijgen van het geheel. Ondanks al deze feiten en nog veel meer, blijkt in de situatie Australië wel het eerste land te zijn om deze Spaarlampen te gebruiken, terwijl nu het tegenovergestelde te worden. Gezien dat Australië weer terug zal gaan naar de normale Gloeilamp. En dan is er nog een andere feit, dat in China zeer veel mensen die in aanraking zijn geweest met Kwik en andere stoffen die voor deze milieu vriendelijk spaarlamp Kanker hebben en vele andere klachten.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Iets eerder schreef ik al een stukje over:

In Kongo sterven duizenden mannen, vrouwen en kinderen in de
mijnen waar Coltan-erts wordt gewonnen. Coltan is de verkorte
naam voor Colombo Tantalit Erts, de grondstof die nodig is om het
metaal Tantal te maken, dat nodig is voor het elektronica deel in (o.a.) spaarlampen.

Hieronder heb ik dan ook een link geplaatst, dat wat de gehele situatie van Coltan kan veroorzaken. Maar Heee het is ver weg en zij graven het op voor een fluitje van een cent dat wat ook met de dood bekoopt.

http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Coltan

Ander artikel ook wel fijn om te lezen.

http://www.hugovandermolen.nl/bosbouwbe ... lampen.php

Dit is even iets anders, maar wel interessant om ook eens even te lezen zoals te bekijken dat wat er nou gebeurd als je troep achter laat

The lake of floating garbage
(chinadaily.com.cn)
Updated: 2010-09-06 13:32

Some 200,000 cubic meters of garbage has been dumped on the lake by lingering rainstorms and mudslides since mid-August.

A team of six ships and more than 30 workers are yet to finish collecting the garbage which started on August 15.

http://www.chinadaily.net/photo/2010-09 ... 261962.htm

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Klaas01 schreef:Iets eerder schreef ik al een stukje over:

In Kongo sterven duizenden mannen, vrouwen en kinderen in de
mijnen waar Coltan-erts wordt gewonnen. Coltan is de verkorte
naam voor Colombo Tantalit Erts, de grondstof die nodig is om het
metaal Tantal te maken, dat nodig is voor het elektronica deel in (o.a.) spaarlampen.

Hieronder heb ik dan ook een link geplaatst, dat wat de gehele situatie van Coltan kan veroorzaken. Maar Heee het is ver weg en zij graven het op voor een fluitje van een cent dat wat ook met de dood bekoopt.

http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Coltan

Ander artikel ook wel fijn om te lezen.

http://www.hugovandermolen.nl/bosbouwbe ... lampen.php

Dit is even iets anders, maar wel interessant om ook eens even te lezen zoals te bekijken dat wat er nou gebeurd als je troep achter laat

The lake of floating garbage
(chinadaily.com.cn)
Updated: 2010-09-06 13:32

Some 200,000 cubic meters of garbage has been dumped on the lake by lingering rainstorms and mudslides since mid-August.

A team of six ships and more than 30 workers are yet to finish collecting the garbage which started on August 15.

http://www.chinadaily.net/photo/2010-09 ... 261962.htm
tja, en dan heb je nog niet gedacht aan de kolen die de mensen uithakken om ons lampje te laten branden.. allemaal heel erg maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Ik ben eens benieuwd dat of iemand dit zou kunnen geloven.

Stel je koopt een mooie Tv of Digitale ontvanger bij een winkel. En als ik nu zou aangeven dat je eigenlijk al in je eigen huis in de gaten gehouden wordt. En dan bedoel ik door een video zoals geluid terwijl je lekker op de bank zit wellicht met je vrouw/vriendin???

Maar stel nu je eens voor dat dit daadwerkelijk al gebeurd????

Geloof je mij of niet, ik ben benieuwd

Treptower1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2010 11:58

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Treptower1 »

Gloeilampen zullen ze nooit helemaal wegkrijgen...
Ik gebruik ze in mijn winkel voor padjes en kikkers. Die lampen moeten warmte uitstralen, maar niet zoveel als een "normale" warmtelamp. Dus is er een uitzondering gemaakt voor o.a. de dierenbranche. Dus vanaf 2012 gewoon even naar de dierenwinkel! :D

juster
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door juster »

@ klaas
En dan bedoel ik door een video zoals geluid terwijl je lekker op de bank zit wellicht met je vrouw/vriendin???

Maar stel nu je eens voor dat dit daadwerkelijk al gebeurd????

Geloof je mij of niet, ik ben benieuwd
Dat kan ik me haast niet voorstellen :lol:

@treptower
Dus is er een uitzondering gemaakt voor o.a. de dierenbranche.
Dan wordt jouw omzet in gloeilampen hoger dan de omzet van kikkertjes etc. volgens mij ben je er dan gloeiend bij :wink:

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Klaas01 »

juster schreef:@ klaas
En dan bedoel ik door een video zoals geluid terwijl je lekker op de bank zit wellicht met je vrouw/vriendin???

Maar stel nu je eens voor dat dit daadwerkelijk al gebeurd????

Geloof je mij of niet, ik ben benieuwd
Nou ik dus ook totaal niet, en daarbij ben ik altijd zeer sceptisch met dit soort dingen. Maar ik heb wel degelijk verstand van elektronica, totdat ik dit filmpje bekeek.

http://www.youtube.com/v/TQ4iIM8Eljc&co ... edded&fs=1

juster
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door juster »

@ Klaas,

Niet te geloven zeg het is dus idd niet meer het stenentijdperk :wink:

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Klaas01 schreef:... totdat ik dit filmpje bekeek.

http://www.youtube.com/v/TQ4iIM8Eljc&co ... edded&fs=1
Ken je het woord "hoax"?
Laatst gewijzigd door FerryG op 09 sep 2010 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Voor alle gloeilamp fanaten. Ik wil ze straks wel meesmokkelen uit Wit Rusland :lol: Daar zijn ze nog laaaaaaaang niet verboden

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door scheh02 »

Onlangs sprak ik iemand die ontzettend aan het gloeilampen hamsteren was bij de Gamma.
Ik vroeg: "geen spaarlampen voor u"?
"Nee", snauwde ze een beetje. 'Goed voor het milieu maar slecht voor mijn reptielen."
Gloeilampen geven precies het licht en warmte wat de beestjes nodig hebben.
Kijk en daar staan we natuurlijk niet bij stil in onze milieu-rage.

Gesloten