LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek in buitenland, mogelijk?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Kees44

Hypotheek in buitenland, mogelijk?

Ongelezen bericht door Kees44 »

Uit http://www.wegwijs.nl/index.php?id=3776 blijkt de rente in Duitsland veel - kwart - lager te zijn.
"... Duitsland, dat grotendeels in dezelfde omstandigheden verkeert en waar de tien jaar vaste hypotheekrente inmiddels net boven de drie (!) procent is aangeland ..."
Kun je je hypotheek in het buitenland doen als consument? Wettelijk, bedoel ik. Notaris, kadaster, etc. ....
Kees.

Mk

Re: Hypotheek in buitenland, mogelijk?

Ongelezen bericht door Mk »

In theorie wel. Zal met notaris etc. misschien iets lastiger zijn, maar als Nederlander kan je ook bij een Nederlandse bank een hypotheek krijgen voor een huis over de grens.

Maar:
- Buitenlandse banken kennen de Nederlandse markt niet en zullen dus niet zo snel met je in zee willen gaan.
- De rente is misschien wel lager maar bedenk wel dat veel Duitse banken bijvoorbeeld eisen dat je 20% eigen geld neerlegt. Geen eigen geld = geen hypotheek.

Kees44

Ongelezen bericht door Kees44 »

Mmmm...
is niet echt urgent, maar moest er aan denken ivm de grote verschillen.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kan alleen als je een Duits onderpand hebt en een en ander bij de Duitse notaris laat regelen.

Een bank mag niet zomaar diensten leveren op de Nederlandse markt. Daarvoor moet het wel een vergunning hebben.

Daarnaast kun je de Duitse regeling eigenlijk niet vergelijk met de Nederlandse. In Duitsland is geen hypotheekrente-aftrek en in Duitsland sluit je maar 1x in je leven een hypotheek bij een bepaalde bank af. Daar zit je dan de rest van je leven aanvast. Een looptijd van 30 jaar kennen ze daar dus ook niet.

Niet alleen maar blindstaren op rente dus, maar ook op de voorwaarden en de in dit geval (on-)mogelijkheden.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

marcel75 schreef:Kan alleen als je een Duits onderpand hebt en een en ander bij de Duitse notaris laat regelen.

Een bank mag niet zomaar diensten leveren op de Nederlandse markt. Daarvoor moet het wel een vergunning hebben.
Dit is niet juist!
Je hoef geen duits onderpand te hebben, het gaat ook zo.
Alleen moet je een nederlandse notaris hebben, welke ook de bevoegdheid in Duitsland heeft.
Alleen doen niet alle duitse banken aan dit mee.
Het klopt, wat marcel 75 zegt, staar je niet blind op de rente.
Ik heb mijn ervaring gedaan, en kan iedereen alleen afraden!

marcel75

Tennis,
Er is geen enkele Nederlandse notaris die ook in Duitsland mag notarissen. Dat is hem allereerst verboden in de Notariswet en daarnaast heeft een notaris een eed/belofte afgelegd voor de een President van een Nederlandse rechtbank waarin hij ondermeer verklaart trouw te zijn aan de koning en zijn wetten. Dus niet aan de Duitse wetten.

Er zijn echter ook Duitse banken die op de Nederlandse markt mogen opereren. Die zijn dan toegelaten door DNB en hebben een vestiging in Nederland.

Empfi

Ongelezen bericht door Empfi »

Ik wil geen reclame maken voor Duitse banken, maar wil wel graag reageren op de voorgaande berichten.
Reden hiervoor is het hoge gehalte aan onwaarheden!

Ik ben Nederlander en woon in Duitsland.
Hier heb ik samen met een Nederlandse collega een bedrijf neergezet die hypotheken en financieringen regelt voor Nederlanders.
Wij werken alleen maar met alle Duitse banken samen.
Dit heeft nadelen maar zeker ook grote voordelen!

Het grootste voordeel is dat de rente voor een woning in Duitsland een stuk lager is.
Dat kan wel een vol procent schelen met de rente vanuit een Nederlandse bank.
Reden hiervoor is dat een Nederlandse bank een risico opslag meeneemt aangezien het te financieren object in het buitenland ligt.
Een bank ziet dat als een extra risico waarvoor de klant moet betalen.

Verder kan men als Nederlander gewoon de rente blijven aftrekken van de Nederlandse belasting, dus ook met een Duitse hypotheek.
De enigste voorwaarde moet zijn dat men Nederlands belastingplichtig is en dus (ik geloof) minimaal 80% van de inkomsten uit Nederland krijgt.

Een bijkomend voordeel van een financiering over een Duitse bank is dat men de woning door de bank moet laten taxeren.
Banken vertrouwen hier niemand en willen dus zelf kijken hoe de toestand van het te financieren objekt is.
Hiervoor worden geen kosten berekend dus een officieel taxatie rapport is niet nodig!

Ook zijn er banken in Duitsland die GEEN eiegn vermogen vragen aan de klant.
Wij hebben zelfs Nederlanders een hypotheek kunnen verstrekken terwijl men een BKR inschrijving had.
De enigste voorwaarde is dat een gezin vast ongeveer een 2000 euro netto maandelijkse inkomsten heeft. Dan is zelfs de kosten koper erbij te financieren!

Wat wel een redelijk groot nadeel kan zijn is de 'vorfälligkeitsentschädigung'.
Dit is een boete welke de bank de klant oplegt als men voortijdig de hypotheek opzegt, bv bij verkoop van de woning voor afloop van de rente vast periode.
De Duitse bank berekend namelijk het rente verlies door aan de klant.
Echter, als je kijkt hoe laag de rentestand op het moment is, dan is het zeer waarschijnlijk dat deze in de aankomende jaren weer gaat stijgen.
Dit is in ieder geval een voorspelling van financieel analisten.
Dit betekent dat het rente verlies over een paar jaar voor de bank nihil is geworden en dus ook de boete rente bij voortijdige verkoop.

Dit wilde ik even recht zetten.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

marcel75 schreef:Tennis,
Er is geen enkele Nederlandse notaris die ook in Duitsland mag notarissen. Dat is hem allereerst verboden in de Notariswet en daarnaast heeft een notaris een eed/belofte afgelegd voor de een President van een Nederlandse rechtbank waarin hij ondermeer verklaart trouw te zijn aan de koning en zijn wetten. Dus niet aan de Duitse wetten.

Er zijn echter ook Duitse banken die op de Nederlandse markt mogen opereren. Die zijn dan toegelaten door DNB en hebben een vestiging in Nederland.
marcel75 schreef:Tennis,

Beste Marcel,
lees eens, wat ik hier heb geschreven:
tennis schreef: Dit is niet juist!
Je hoef geen duits onderpand te hebben, het gaat ook zo.
Alleen moet je een nederlandse notaris hebben, welke ook de bevoegdheid in Duitsland heeft.
Alleen doen niet alle duitse banken aan dit mee.
Het klopt, wat marcel 75 zegt, staar je niet blind op de rente.
Ik heb mijn ervaring gedaan, en kan iedereen alleen afraden!

Ik heb dit niet voor niets aangehaald.
Als ik jou nu nog zeg, dat ik een duitse hypotheek met een nederlands notaris gehad heb, wat zeg je er dan van.
Dit is geen grapje maar de waarheid, dus is jou informatie is niet juist.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik weet niet precies wat er allemaal bij komt kijken maar een van mijn buren heeft haar huis in Nederland gekocht (bij mij in de straat dus) en in Tsjechie een hypotheek genomen, dit is allemaal gepasseerd door een Nederlandse notaris. Dus het kan zeker wel.

Trudy

Empfi

Ongelezen bericht door Empfi »

Je kan inderdaad elke notaris nemen die je wilt.
Echter, elk land heeft weer hun eigen rechtssysteem en niet iedere notaris is volledig op de hoogte van de rechten in ieder land.
Vandaar dat niet iedere notaris buitenlandse zaken wil behandelen.
Wat je vaak ziet is dat deze Nederlandse notaris wel de opdracht aanneemt en die laat verwerken door de notaris in het betreffende land.
Men heeft dus alleen kontakt met een Nederlandse notaris maar betaalt er dus eigenlijk 2.

Schrevelius

Ongelezen bericht door Schrevelius »

Ik ben ZZP-er en krijg elke keer nul op rekest bij de Nederlandse banken om mijn hypotheek te verhogen of over te sluiten. Ik ben geinteresseerd in het verhaal van EMPFI en wil graag weten tot wie ik mij moet wenden een hypotheekaanvraag in Duistland te kunnen doen. Kan iemand kontakt opnemen of mij informatie toespelen?
Vriendeljk dank, Schrevelius

marcel75

Schrevelius,
Ik hoor graag of en hoe het gelukt is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mk schreef:In theorie wel. Zal met notaris etc. misschien iets lastiger zijn, maar als Nederlander kan je ook bij een Nederlandse bank een hypotheek krijgen voor een huis over de grens.

Maar:
- Buitenlandse banken kennen de Nederlandse markt niet en zullen dus niet zo snel met je in zee willen gaan.
- De rente is misschien wel lager maar bedenk wel dat veel Duitse banken bijvoorbeeld eisen dat je 20% eigen geld neerlegt. Geen eigen geld = geen hypotheek.
Als je in Nederland 20% eigen geld meebrengt kan je ook veel meer onderhandelen over de rente. Is mijn ervaring tenminste. Maar hier hebben we tenminste nog de optie om alles te financieren. Ik weet niet wat beter is.

Gesloten