LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis vraagje .

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jackie_d

Erfenis vraagje .

Ongelezen bericht door Jackie_d »

Hallo allemaal ,

Mijn moeder is dit jaar Januari overleden , mijn vader in Maart .
Moeder had uit het eerste huwelijk 3 kinderen , mijn vader uit het eerste
huwelijk 4 kinderen , gezamenlijk kregen ze er nog twee .
Beide hadden een testament .
Mijn vraag is of 1 erfgenaam de algehele afwikkeling voor iedereen kan tegen houden door niet voor acceptatie van de erfenis te tekenen ?

puck15

Re: Erfenis vraagje .

Ongelezen bericht door puck15 »

elke erfgenaam mag uiteraard zelf beslissen of hij een erfenis aanvaard/ verwerpt/ beneficiar aanvaard
Voor de afwikkeling heb je een testementair executuer nodig ( evt. familielid, of een buitenstaander).
Op erfwijzer.nl (overheid) kun je meer info lezen.

Aangezien uw situatie geen standaard is, lijkt mij het verstandig om informatie in te winnen bij de notaris, waar de testamenten zijn opgemaakt.

Jackie_d

Bedankt voor je antwoord Puck15 .

We hebben inderdaad geen standaard familie .
Denk dat ik inderdaad morgen de notaris maar ga bellen.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Weet niet of je de notaris al hebt gebeld, maar even een kort aanvulling/antwoord op je vraag.

Allereerst bestaat de executeur testamentair als sinds 1 januari 2003 niet meer. Daarnaast kan die er alleen maar zijn als je ouders die in hun testamenten hebben aangewezen. Gebruikelijk is wel om de langstlevende tot executeur te benoemen. Omdat die nu ook is overleden, zal die benoeming niet meer werken.

Of er ook nog iemand anders is aangewezen (voorkeur gaat altijd uit naar familie, lukt dat niet dan pas iemand van buiten de familie) zal uit de testamenten moeten blijken. Vooral het testament van vader is in dit geval van belang.

Als er 1 erfgenaam is die niet mee wil werken (oftewel zijn keuze niet wil uiten), kun je via de kantonrechter hem een termijn laten stellen waarbinnen hij een keuze moet maken. Brengt hij die keuze niet uit binnen die termijn, dan wordt hij geacht de nalatenschap(pen) zuiver te hebben aanvaardt.

Een erfgenaam kan dus niet tot in lengte van dagen achterover leunen en de afwikkeling tegenhouden.

Jackie_d

marcel75 schreef:Als er 1 erfgenaam is die niet mee wil werken (oftewel zijn keuze niet wil uiten), kun je via de kantonrechter hem een termijn laten stellen waarbinnen hij een keuze moet maken. Brengt hij die keuze niet uit binnen die termijn, dan wordt hij geacht de nalatenschap(pen) zuiver te hebben aanvaardt.

Een erfgenaam kan dus niet tot in lengte van dagen achterover leunen en de afwikkeling tegenhouden.
Hallo Marcel ,

Bedankt , dat was eigenlijk wat ik wilde horen .
Heb het notaris bureau gebeld , maar de betreffende persoon die met onze
zaan bezig is is t/m 16 September op vakantie .

marcel75

En er is dan niemand die u te woord kan staat? Wat voor kantoor is d at wel niet?

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Precies, op naar een andere notaris (er zijn er genoeg in Nederland, dus daar zal het niet aan hoeven te liggen)!

marcel75

Ad,
Dat is dan wel het meest domme antwoord dat je in dit geval kunt geven. Er is blijkbaar al een notaris bezig met het opstellen van 2 verklaringen van erfrecht. Als je nu nog een andere notaris er bij inschakelt, maakt je dus dubbele kosten. Die tweede notaris zal namelijk ook alles eerst moeten uitzoeken. Kun je beter bij je 1e notaris blijven.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

marcel75 schreef:Ad,
Dat is dan wel het meest domme antwoord dat je in dit geval kunt geven. Er is blijkbaar al een notaris bezig met het opstellen van 2 verklaringen van erfrecht. Als je nu nog een andere notaris er bij inschakelt, maakt je dus dubbele kosten. Die tweede notaris zal namelijk ook alles eerst moeten uitzoeken. Kun je beter bij je 1e notaris blijven.
Jackie_d heeft nergens gemeld dat de notaris al 2 verklaringen aan het opstellen was, dus ik ben niet degene die hier domme antwoorden geeft...

marcel75

Hallo Marcel ,

Bedankt , dat was eigenlijk wat ik wilde horen .
Heb het notaris bureau gebeld , maar de betreffende persoon die met onze
zaan bezig is is t/m 16 September op vakantie .
Ad Verkaad,
Er is dus wel een notariskantoor mee bezig blijkbaar. En het bevreemdde mij dat er geen collega was die hierin kon duiken.

Jackie_d

Misschien door mij niet helemaal duidelijk in de begin post gezet ,sorry daarvoor, maar de verklaringen hebben we al ontvangen ,en bijna iedereen heeft al getekend .

Er is alleen 1 persoon die dwars ligt , vandaar mijn vraag in de begin post .

De betreffende notaris die onze zaak behandeld is nu op vakantie , een collega
notaris zou zich eerst compleet in moeten lezen in onze zaak , werd mij aan de telefoon gezegd .
Ik wacht dus gewoon af tot de betreffende notaris er weer is .

marcel75

Jackie_d,
Op zich een legitiem argument dat het notariskantoor gebruikt, maar een dergelijk redelijk algemene vraag had in mijn ogen ook door een andere beantwoord kunnen worden. Mij lukt het op dit forum ook. Wellicht dat ze voorzichtig willen handelen om niet onnodige spanningen op te roepen.

En aangezien de weigeraar al (bijna) een half jaar weigert, kan dat weekje er ook nog wel bij.

Jackie_d

Daarom was ik al heel blij met jou antwoord marcel75 :) .

Het loopt ook allemaal niet weg , maar ik wil wel graag weten in het geval van de "weigeraar" welke stappen we kunnen ondernemen .

Nogmaals thanks ....

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Jackie_d, wanneer er een erfgenaam is die niet mee werkt dan kan de familie slechts nog naar de rechter stappen. De notaris kan zonder handtekening van alle betrokkenen geheel niets.

Jackie_d

@troubleshooter bedankt , dat schreef Marcel ook al .
Heb de betreffende notaris nog niet gesproken , was mijn eerste werk
weer afgelopen week na mijn vakantie ...en druk druk druk .... :lol:

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Niet tekenen belemmert de voortgang alleen maar. Tekenen voor afstand echter is een meer gepaste oplossing.

Jackie_d

Even een update ...

Iedereen heeft nu getekend , behalve mijn half broer , en het schijnt dat hij dat ook niet van plan is .
Het volgende is door de notaris in gang gezet ,zijn kinderen krijgen nu
de betreffende stukken thuis gestuurd om de erfenis te kunnen accepteren .

marcel75

Jackie,
Dank voor de update, maar waarom krijgen de kinderen van je halfbroer nu de spullen om te tekenen? Zij doen helemaal niet mee in het verhaal, tenzij je halfbroer de nalatenschap verworpen heeft. De enige conclusie die uit de weigering getrokken kan worden is dat de je halfbroer de nalatenschap zuiver heeft aanvaardt.

Voor de zekerheid wil je dat natuurlijk altijd op papier zien. Daarvoor kun je je halfbroer via de rechter een termijn laten stellen waarbinnen hij zich moet uitspreken. Doet hij dat niet, dan bepaalt de rechter dat hij de nalatenschap zuiver heeft aanvaardt.

Gelet op het feit dat zijn kinderen nu spullen toegestuurd krijgen, heb ik het idee dat je halfbroer de nalatenschap verworpen heeft.

Jackie_d

Hoi Marcel ,

Ik weet het ook niet precies , ik weet alleen dat mijn broer laatst
bij de notaris is geweest .
Hij zei dat de notaris het zo tegen hem gezegd heeft ,maar misschien heeft hij het ook niet goed begrepen :lol: .
Ik zal blij zij als alles eens afgehandeld is .

marcel75

Jackeie,
Helemaal met je eens, maar waarom niet je halfbroer een termijn gesteld/laten stellen via de rechter? In dat stadium zijn jullie al lang beland volgens mij.

Gesloten