LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bepaling dagwaarde auto na ongeluk

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
moedertje53

bepaling dagwaarde auto na ongeluk

Ongelezen bericht door moedertje53 »

26-4-21010 kocht mijn zoon bij een bovag dealer een peugeot 206 SW 1.6 16 v Quicksilver LPG, daterend uit 12-01-2005.Km stand 127.094 voor € 8582,25. 5 juni jl werd hij in een file aangereden van achteren door een dodge met volle snelheid. De dagwaarde wordt becijferd op 5300, :shock: - een verlies van € 3000,- in 2 maanden, terwijl de auto nog steeds in deze klasse overal voor 8000,- staat en meer. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu kan? Ik heb protest al aangetekend bij de schade expert, die na rondvragen mondeling beaamde dat de prijs klopte van aanschaf. De dagwaarde is de het bedrag dat men zou moeten uitgeven om een gelijkwaardige auto te kopen of ben ik nu gek. :?: De verzekeringsmij is Ditzo.

tennis

Re: bepaling dagwaarde auto na ongeluk

Ongelezen bericht door tennis »

moedertje53

super, ik heb deze link direct doorgemaild naar Ditzo, laten ze nu maar eens dat prijsverschil van € 3000,- verklaren.
Dank je wel :D

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Op de website van de ANWB kun je de dagwaarde berekenen aan de hand van het kenteken.

Of via onderstaande link:

http://www.dagwaarde-online.nl/

Er is een verschil tussen dagwaarde en marktwaarde.

moedertje53

Dank je wel WILWIL

Omdat het schade bedrag boven de € 6000,- uitkwam werd de auto niet gerepareerd maar total loss verklaard. De auto was te herstellen. We hebben de waarde van de auto nog omhoog kunnen krukken door aan te tonen dat de LPG tank er nog geen 2 jaar geleden nieuw was ondergezet. Dat werd €5.932,34.Toen we nog steeds boven dit bedrag met reparatiekosten zaten hebben we in overleg met het schadeherstelbedrijf en de schade expert zelf gezorgd voor aanlevering van o.a. een lpg tank, een achterscherm en een trekhaak. Dit ging van de geschatte reparatie prijs af zodat we op € 5.932,34 kwamen, waarvoor de auto gemaakt werd. Echter die aanlevering van onderdelen willen we verhalen.Omdat de veroorzaker een artikel 5 aan zijn broek heeft gekregen en hiervoor voor de arrondissementsrechtbank moet verschijnen is de schuldvraag geen twijfel. De verz.mij van mijn zoon is Ditzo die de schade gaat verhalen op de veroorzaker, geen punt. Maar omdat de schade expert niet de gang van zaken en aanlevering heeft vermeld kan ik deze niet verhalen, plus dat de rechter uitgaat van de vermelde € 5.932,34. Buiten dat de dagwaarde heel vreemd werd berekend, restwaarde en weer min 1/3is deze niet reel, zeker niet als ik de dagwaarde via sites op zoek. Weet iemand hoe ik nu de door ons gemaakte kosten voor onderdelen vergoed krijg?

moedertje53

[quote) stand van zaken tot nu toe betreffende gehanteerde lage dagwaarde Ditzo.
Na sinds juni hiermee bezig te zijn geweest lijk het of er nu geluisterd wordt . Er is iemand van de claim services regelmatig met mij in contact "antwoord Ditzo:
Volgens de schadehersteller wilden uw zoon de auto graag houden. Als ik het expertiserapport lees maak ik op dat er alles aan gedaan is
om de auto te kunnen laten herstellen. Volgens de schadehersteller mocht de auto tot een bedrag van bijna € 6.000,00 hersteld worden.
Dit betekent niet dat de dagwaarde € 6.000,00 is. Je hebt namelijk ook nog een restwaarde (waarde van het wrak). Ik kan niet inschatten wat
deze waarde is, dat ligt helemaal aan wat een opkoper wil bieden maar zal misschien rond de € 1.000,00 a € 1.500,00 zijn.
In dat geval zal de dagwaarde rond de € 7.000,00 a € 7.500,00 zitten. De auto had dus met de onderdelen welke u zoon heeft geleverd economisch Total-loss gegaan.
Ditzo kent echter een gelijkwaardige autogarantie. Dus de expert moet deze waarde dan verder bepalen. In de meeste gevallen ligt deze waarde hoger dan
de vastgestelde dagwaarde.
Ik kan nu helaas gezien de vakanties van de betrokken partijen niet beoordelen of de schadehersteller of de expert nalatig zijn geweest.

Hier is uitgelegd dat voor -indien er akkoord was gegaan met een total loss waarde er nooit -een gelijkwaardige auto voor het bedrag van total loss en restwaarde( wat de opkoper er voor wil geven, stel de allerhoogste schatting- wat ik betwijfel of een handelaar er voor geeft, het is busines ook voor hem) gekocht had kunnen worden. Dit in strijd met de gelijkwaardige Auto Garantie van Ditzo. Gelijkwaardige Auto Garantie: Bedrag dat nodig is om na Total loss een auto te kopen van hetzelfde merk, type, bouwjaar, uitvoering en kilometerstand als de verzekerde auto. Uitgangspunt daarbij is 110% van de verkoopwaarde volgens de koerslijst van de ANWB." De financieele schade- buiten schuld ontstaan- zou aanzienlijk zijn.Ook de manier van berekenen is aangekaart.In het rapport van de schade expert - met vakantie- staat niets vermeld over de hele gang van zaken.Met de rug tegen de muur om het verlies zoveel mogelijk te beperken – na hierop attent te zijn gemaakt – is gekozen voor zelf nieuwe/2e hands onderdelen aangedragen om het geschatte schade bedrag omlaag te brengen, zodat de autoscade uitkwam op het bedrag van € 5.932,34, net onder de Total loss waarde.Er was dan in ieder geval de auto terug, Benadrukt dat het of een verlies dat zeer aanzienlijk was buiten schuld te moeten incasseren of de total loss waarde door middel van aangeleverde onderdelen omlaag te brengen tot reparatiewaarde, eigenlijk "geen vrijwillige keus"dus.Volgens de medewerker van Ditzo is het geenszins de bedoeling dat verzekerde financieel de dupe wordt inzake deze.Het geheel is al besproken op managementsniveau en er wordt gekeken/gezocht naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing.
Ik hoop dat de zaak een happy end kent maar blijf jullie op de hoogte houden :wink:

moedertje53

Hulde aan het schade expertise bureau.
Na attent gemaakt te zijn op deze zaak, heeft het hoofd van het schade expertisebureau de polisvoorwaarden erbij gehaald van Ditzo. Met name de "gelijkwaardige auto garantie"van Ditzo is van toepassing hier. Dit heeft hij aaan Ditzo voorgelegd.
Er is nu toegezegd dat er een gedeeltelijke compensatie gaat plaatsvinden.
Hopelijk nu een happy end

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

super, dan wordt het zeker een Happy End!

mich24

Ongelezen bericht door mich24 »

Dat is erg netjes,voordeel van Ditzo! :)

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U kunt gezien de polis voorwaarden eisen dat zij een gelijkwaardige auto zoeken en aanbieden, en of dat voor een te lage prijs lukt?
Als ze iets op benzine vinden mogen ze de huidige gastank overzetten.

Meestal zullen ze niet blij zijn met een vraag voor zoekt U dan maar en krijg je sneller meer geld.

moedertje53

Bedankt voor het meedenken stofzuigertje, maar de auto is inmiddels hersteld, zei het met inbreng van eigen 2e hands c.q. nieuwe onderdelen( dus zelf bekostigd, om onder de total loss waarde te blijven van Ditzo.Echter op deze onderdelen wordt geen garantie gegeven, dus weer een nadeel voor ons.

Helaas is de toegezegde tegemoetkoming nog geen feit.
Temeer omdat wij gevraagd hebben om een berekening van de vasstelling van de total loss waarde. En hoe dit te rijmen valt met de polisvoorwaarden van een gelijkwaardige autogarantie. Een beetje uitleg is het minste wat men kan geven na al dat gesteggel.
Wij wachten nog steeds af, hopelijk moeten we weer niet aan ale toeters en bellen gaan trekken om alsnog de toegezegde tegemoetkoming te krijgen.

En Mich24, het is niet aan Dizo te danken dat er een tegemoetkoming is toegezegd maar aan het schade expertisebureau die de polisvoorwaarden met gelijkwaardige autogarantie erbij heeft gepakt en hierover vragen heeft gesteld aan Ditzo. Pas als die tegemoetkoming er echt ook komt kan ik zeggen afgesloten.

moedertje53

:D

Niets anders dan mijn lof voor de heer M.Jager van Ditzo .
wij kregen onderstaand bericht: :D

Beste ,

We weten dat klanten ons pas echt kunnen beoordelen als ze een keer schade hebben gehad. Daarom streven we er na om schades zo snel en goed mogelijk af te handelen.

Voor jouw schade hebben we een onafhankelijke expert ingeschakeld. Dit is helaas niet helemaal goed gegaan, waardoor we je veel ongemak hebben bezorgd.

Onze oprechte excuses!

We willen je graag tegemoetkomen. Wil je ons daarom even bellen?

Met vriendelijke groet,
Ditzo Schadeteam

Michel Jager

De basis voor alle moeilijkheden bleek een te laag getaxeerde dagwaarde te zijn door de expert. Ditzo, in de persoon van de heer M.Jager, heeft beloofd alle geleden schade plus extra voor vervoerskosten e.d. vandaag terug te zullen storten.
Kijk nu zeg ik "zo hoort het, excuses en klantvriendelijkheid"
Het bestaat en kan dus echt bij Ditzo :D

Gesloten