LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verplicht vrijwilligerswerk minderjarige op sportvereniging
verplicht vrijwilligerswerk minderjarige op sportvereniging
ik heb een vraagje: mijn kind is lid van een sportvereniging die heeft gesteld dat kinderen vanaf 13 jaar verplicht zijn 1x per jaar als vrijwilliger in de club op te moeten treden. nou vind ik dat op zich geen probleem, maar de manier waarop stuit me toch tegen de borst: als je nl niet meewerkt, moet je het "afkopen" met een bedrag van 35 euro. Mag een sportvereniging dit doen?
Re: verplicht vrijwilligerswerk minderjarige op sportvereniging
Je moet het niet afkopen je kunt het afkopen. Je hebt de keuze om of je steentje bij te dragen bij een vereniging die een hoop terugdoen voor kinderen en omgeving of om het af te kopen. Niet meer dan normaal.
Hai,
wettelijk werkt dit meestal bij verenigingen andersom. In het statuut staat (als het goed is) dat er contributie betaald moet worden plus onderhoudskosten. Die onderhoudskosten kun je ook 'afwerken'. Het idee is dan dat de meeste mensen dit doen om inderdaad betrokken te zijn bij het voortbestaan van hun vereninging.
Wettelijk kunnen ze je dus niet verplichten om te werken (en zeker niet biij een minderjarige) maar wel om die 35 euro te betalen.
Trudy
wettelijk werkt dit meestal bij verenigingen andersom. In het statuut staat (als het goed is) dat er contributie betaald moet worden plus onderhoudskosten. Die onderhoudskosten kun je ook 'afwerken'. Het idee is dan dat de meeste mensen dit doen om inderdaad betrokken te zijn bij het voortbestaan van hun vereninging.
Wettelijk kunnen ze je dus niet verplichten om te werken (en zeker niet biij een minderjarige) maar wel om die 35 euro te betalen.
Trudy
Hallo oppie,
het gaat mij helemaal niet om het wel of niet steentje bijdragen, dat doen wij als ouders ook regelmatig bij de diverse wedstrijden, meer dan de meeste andere ouders. het gaat mij puur om de manier waarop dit verplicht wordt (je kunt wel stellen dat je het KUNT afkopen, maar je hebt eigenlijk geen keuze, dus dan is het een verplichting).
Hallo trudy81,
bedankt voor je duidelijke mailtje. In het huishoudelijk reglement staat e.e.a. precies zoals ik het gesteld heb, dus dat er een afkoopsom is voor het vrijwilligerswerk van 35 euro.
even om alles heel duidelijk te stellen: het gaat er hier ECHT niet om onwil van onze kant, maar puur om het principe. je kunt toch ook het vrijwilligerswerk op een prettigere manier met je sporters regelen, lijkt mij.
het gaat mij helemaal niet om het wel of niet steentje bijdragen, dat doen wij als ouders ook regelmatig bij de diverse wedstrijden, meer dan de meeste andere ouders. het gaat mij puur om de manier waarop dit verplicht wordt (je kunt wel stellen dat je het KUNT afkopen, maar je hebt eigenlijk geen keuze, dus dan is het een verplichting).
Hallo trudy81,
bedankt voor je duidelijke mailtje. In het huishoudelijk reglement staat e.e.a. precies zoals ik het gesteld heb, dus dat er een afkoopsom is voor het vrijwilligerswerk van 35 euro.
even om alles heel duidelijk te stellen: het gaat er hier ECHT niet om onwil van onze kant, maar puur om het principe. je kunt toch ook het vrijwilligerswerk op een prettigere manier met je sporters regelen, lijkt mij.
-
Als je het er niet mee eens bent, kun je altijd nog het lidmaatschap van deze sportvereniging opzeggen...chrisk66 schreef:ik heb een vraagje: mijn kind is lid van een sportvereniging die heeft gesteld dat kinderen vanaf 13 jaar verplicht zijn 1x per jaar als vrijwilliger in de club op te moeten treden. nou vind ik dat op zich geen probleem, maar de manier waarop stuit me toch tegen de borst: als je nl niet meewerkt, moet je het "afkopen" met een bedrag van 35 euro. Mag een sportvereniging dit doen?
En als je slim bent, zeg dan ook meteen het lidmaatschap van de belastingen op, want dat wordt ook alleen maar duurder in de toekomst.
@chrisk66
Dat is vreemd, dat hoort eigenlijk niet, zeker wanneer kinderen die nog niet mogen werken lid mogen zijn. Een kind mag wel maatschappelijk participeren maar nooit hiertoe verplicht worden, ook niet als het afgekocht kan worden. Het mag alleen als je het andersom stelt zoals ik boven vertelde.
Verder, ik snap wel dat de manier waarop dwingend, bot en op geen enkele manier vriendelijk overkomt in termen van 'leuk verenigingsleven'.
trudy
Dat is vreemd, dat hoort eigenlijk niet, zeker wanneer kinderen die nog niet mogen werken lid mogen zijn. Een kind mag wel maatschappelijk participeren maar nooit hiertoe verplicht worden, ook niet als het afgekocht kan worden. Het mag alleen als je het andersom stelt zoals ik boven vertelde.
Verder, ik snap wel dat de manier waarop dwingend, bot en op geen enkele manier vriendelijk overkomt in termen van 'leuk verenigingsleven'.
trudy