LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Appelbloesem

Discussieer hier over kinderopvang.
SteunpuntToeslagen

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door SteunpuntToeslagen »

Het is niet te geloven wat er allemaal gebeurt!!!!

Hieronder de link naar de site van BD toeslagen bezwaarformulier
http://toeslagen.nl/download/101.html

Bezwaar maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Gewoon het formulier downloaden en stap voor stap invullen. Bij motivatie gewoon je verhaal vertellen. Wijs in ieder geval je eigen verantwoordelijkheid af. Appelbloesem stond geregistreerd bij de gemeente dus had je geen redenen om aan ze te twijfelen. Het is daarom niet redelijk van de BD om je toeslag terug te vorderen.

Ik vrees dat de BD de bezwaarschriften gaat afwijzen, weet alleen niet met welke argumenten. Ze zullen bij iedereen een argument zoeken, bijvoorbeeld dat de gastouder geen VOG had bij aanvang werkzaamheden. In zo'n geval mogen ze natuurlijk niet voor heel jaar toeslag terugvorderen maar slechts voor de periode dat er geen VOG was. En zelfs dan weet ik niet zeker of ze het mogen doen. Moet ik nog nakijken en overleggen met mijn gastouderbureau.

Indien je je hebt laten verleiden door Appelbloesem om met terugwerkende kracht een overeenkomst met de gastouder in te laten gaan met bijvoorbeeld een jaar terug om zodoende extra toeslag te incasseren, nou dan heb je nu echt een probleem...maar dan had je het kunnen weten dat dit niet klopte.

Voor iedereen met een echte gastouder die echt werkte en echt betaald kreeg voor zijn werk dit advies. Maak tijdig bezwaar, binnen zes weken na datum van de aanslag/vordering. Bellen heeft weinig zin, gewoon schrijven! Het maakt niet uit hoe je schrijft zolang je duidelijk maakt dat je bezwaar maakt en uitlegt waarom je bezwaar maakt.

Indien je bezwaar wordt afgewezen ga naar de rechter. Dit lijkt erg moeilijk en ontoegankelijk, maar in de praktijk valt het echt mee. Er zijn dagelijks rechtszaken tegen de BD, je bent echt niet de enige. De BD heeft in deze zaak waarschijnlijk ook fouten gemaakt. Beroep je op de trage werking van BD. Ik heb geklaagd (schriftelijk) over Appelbloesem bij de BD ergens in juni 2009. BD had toen al kunnen weten dat er daar iets niet klopte. Waarom heeft het zo lang geduurd tot ze actie ondernamen? Zelfs na de inval van FIOD bij Appelbloesem in september 2009 stond de registratie bij de gemeente er nog. De overheid heeft hier steken laten vallen. Gebruik dit als een van de argumenten.

Ik blijf dit forum volgen en zoek ondertussen naar meer info. Sterkte allemaal!!!

SteunpuntToeslagen

http://www.ggddrenthe.nl/pool/1/documen ... 202009.pdf

voor degenen met slapeloze nachten...lees bovenstaande rapport van GGD n.a.v. 2e inspectie bij Appelbloesem. De GGD vond alles prima gaan daar, waarom zouden jullie twijfels moeten hebben gehad destijds?

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws- ... wsID=48324

hier nog een bericht over faillissement van Appelbloesem

Zeishof

Ongelezen bericht door Zeishof »

Bedankt voor deze links en antwoorden, schept bij mij in ieder geval weer een beetje licht in de duisternis. Ik ga vanavond gelijk dit bezwaar invullen!

Toch ben ik van mening dat we dit collectief moeten aanvechten, ik geloof dat we met z'n allen sterker staan dan als individu.
Dus als iemand een idee heeft om dit op te starten, ik wil hier graag aan meewerken!

crazylin

Ongelezen bericht door crazylin »

Hoi allen,

Ook ik heb een bericht gekregen van de BD dat alle kindetopvangtoeslag over 2008 en 2009 onterecht is ontvangen en dat dit terug moet worden betaald. Dit kan toch niet waar zijn? Het gaat zeker over 8000 euro. En dat omdat de appelbloesem gefraudeert heeft? Wat kunnen we hier meer aan doen dan alleen bezwaar indienen bij de BD? Zo te lezen zijn er heel veel gedupeerden.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Perebloesem schreef:Weet iemand welke afspraken het exact zijn die tot gevolg hebben dat de bd vind dat er geen betaalde opvang heeft plaatsgevonden ?
Daar draait het uiteindelijk om.
Ben overigens bang dat het bedrag dat met terugwerkende kracht is aangevraagd, toen er nog geen vog, was wel terugbetaald zal moeten worden.
Ik denk dat vooral de GGD drenthe verantwoordelijk is voor deze ramp.
Ik weet van een ander gastouder bureau hoe streng deze controles kunnen zijn. De hele administratie word uitgeplozen.
Waarschijnlijk is bij de ggd iemand, met ons geld, omgekocht om een positief rapport te schrijven.
Wat ik eruit opmaak is dat het gastouderbureau zijn werk niet (goed genoeg) heeft gedaan, waardoor de mensen die als oppas werden betaald niet geregistreerd werden.

BD zegt dat er alleen toeslag aangevraagd kan worden als de oppas over de juiste papieren beschikt, en correct en tijdig ingeschreven is. Het bureau doet dat niet, en de ouders zijn de pineut.

Natalie474

Ongelezen bericht door Natalie474 »

Allen,

Ik kreeg gisteren mail van iemand van Tros Radar, zij doen na alle berichtgevingen op dit forum onderzoek naar de Appelbloesem / BD en willen ons gedupeerden helpen. Zijn gaan zo snel mogelijk een uitzending hieraan wijden.

Wellicht onze reddding!

Groeten Natalie

ps Nog geen beschikking ontvangen dus ik wacht af met knikkende knieën.

vanbeek

Ongelezen bericht door vanbeek »

net als vele met ons zijn wij ook de dupe van deze oplichters. De appelbloesem heeft ook ons in 2008 een contract laten ondertekenen.
nu hebben wij ook van de BD een beschikking ontvangen om voor 20 oktober even een bedrag van 8000 terug te storten.

graag sluiten wij ons aan, om collectief iets te ondernemen.
maar om eerlijk te zijn, wij weten ook niet zo goed hoe en wat nu te doen.....

SandraKa

Ongelezen bericht door SandraKa »

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik laten zien over hoe ik mijn bezwaarschrift aan de BD wil gaan sturen, zijn er nog mensen die mij kunnen helpen aan meerdere punten hierover.
Alle op en aanmerkingen zijn van harte welkom.

Hierbij teken ik bezwaar aan tegen bovenstaande beschikkingsnummers.

Wij zijn in 2008 in zee gegaan met het gastouderbureau “De Appelbloesem” welke in maart dit jaar failliet is gegaan en door jullie van fraude is beticht.

Mijn argumenten voor dit bezwaar zijn:

Je bent als ouder verplicht een gastouderbureau in de arm te nemen wanneer je via de kinderopvangtoeslag een vergoeding wilt krijgen voor de kosten van opvang voor je kind.

De Appelbloesem is volgens de regels, een door de gemeente erkend bedrijf, voor ons geen reden om te denken dat zij niet te vertrouwen zijn.
De GGD heeft bij zijn inspecties De Appelbloesem goedgekeurd en niets verdachts gemeld, weer een reden om ze te vertrouwen.

Onze aanvraag voor de kinderopvangtoeslag is door jullie goedgekeurd en, ondanks jullie vermoedens van fraude, gewoon doorbetaald, zonder te waarschuwen voor de nu ontstane gevolgen.

Bij het opgeven van de inkomstenbelasting door de gastouder, in 2008 en 2009, zijn de werkzaamheden voor de kinderopvang wel geaccepteerd en is er netjes belasting over betaald.

Als jonge, hardwerkende ouders ga je er van uit dat een erkend en goedgekeurd gastouderbureau precies weet hoe alles geregeld moet zijn, en vertrouw je dan ook op hun deskundigheid en adviezen.

De opvangkosten zijn betaald aan de gastouder alsmede de kosten voor het gastouderbureau, hoezo is er geen sprake van betaalde opvang?

N.a.v. de brief van de belastingdienst van 6 november 2009 over de vermoedde fraude bij De Appelbloesem, heb ik het niet meer aangedurfd om een ander gastouderbureau in de arm te nemen, wat inhoud dat ik sinds december 2009 de opvang van mijn kind zelf betaal, zonder kinderopvangtoeslag.

Volgens de genoemde brief van de belastingdienst van 6 november 2009, is er fraude gepleegd door werknemers van De Appelbloesem, niet door ons!

In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groeten,

Aaltje H

Ongelezen bericht door Aaltje H »

Ik begrijp vanuit het Forum dat Tros radar ons gaat helpen. Hopelijk wordt de bd een beetje menselijker. Het kan toch niet zo zijn dat complete gezinnen ten onder gaan door een frauderend gastopuderbureau?

Ik kreeg nog een brief van de bd dat we ook in termijnen mogen terug betalen, maar dan komt er wel rente overheen. Alsof we al niet genoeg moeten betalen!!!!
En hoe zit het met de 30% belasting die onze gastouders (opa en oma) aan de belastingdienst moesten afdragen? Wij de volle pond terug betalen en zij dan toch nog eens extra 30% belasting incasseren? :twisted:

Ik ga zeker bezwaar maken en als iedereen dat doet, moet de bd wel met een beter voorstel komen. Toch?

Succes allemaal!!

meertje

Ongelezen bericht door meertje »

Hallo,
Ook wij hebben een beschikking van de belastingdienst gekregen. We moeten 6 duizend euro terugbetalen! In de brief stond dat er onjuiste gegevens waren. Wij zijn niet op de hoogte van die onjuiste gegevens. Gisteren gebeld met de belastingdienst, maar de mevrouw aan de lijn wist het ook niet. Ze gaat het uitzoeken en binnen 2 dagen terugbellen. Mijn schoonmoeder heeft wel geld van de Appelbloesem gekregen, maar ook belasting betaald. Het kan toch niet zo zijn dat wij nu alles, inclusief het gedeelte wat de Appelbloesem gehouden heeft, terug moeten betalen? Dit moet heel goed uitgezocht worden! De Appelbloesem heeft voor ons de aanvraag gedaan, gewoon het aantal uur waar wij recht op hadden. De regel dat het een geregistreerd gastouderbureau moest zijn was er toen nog niet. En de Appelbloesem was een erkend gastouderbureau. Heel vervelend allemaal. Hopelijk staan we samen sterk! Wij gaan in elk geval (voorlopig) niks betalen! Eerst de reactie van de belastingdienst afwachten en daarna een bezwaarschrift bij de belastingdienst indienen.
Op dit moment zitten wij bij een ander (geregistreerd!) gastouderbureau, maar daar heb ik nu ook geen vertrouwen meer in. Wie zegt dat we daar achteraf geen problemen mee krijgt? Zo vertrouw je niemand meer!
Succes allemaal!
Groetjes Sandra

SteunpuntToeslagen

Beste Sandra,

Wacht niet op het telefoontje van BD. Dien direct een bezwaarschrift in.

De regel van geregistreerde GOB is er altijd geweest hoor. Dat was ook de voorwaarde voor gastouderschap en recht op kinderopvangtoeslag.

Succes!

wendy ka

Ongelezen bericht door wendy ka »

Hallo allemaal,

Ik de zus van Sandra Ka heb ook te maken met De Appelbloesem. Ik hoop van harte dat Radar ons kan helpen. Het kan toch niet zo zijn dat WIJ de duppe gaan zijn van een bedrijf die fraude heeft gepleegd........

Groetjes Wendy

newesy

Ongelezen bericht door newesy »

Gisteren de inmiddels 2 beruchte brieven ontvangen. Of we voor 20 oktober even 11.000 euro terug willen storten. Vandaag 2 brieven dat het ook in termijnen mag a 500 euro in de maand. Net zoals veel van jullie ben ik natuurlijk ontzettend kwaad dat de Belastingdienst dit met droge ogen vraagt. Was die subsidie dan toch een renteloze lening? Moeten we dit geld gaan terugvorderen van de Appelbloesem (not: want failliet) en van onze oppas? Kan leuk worden:
Oppas, hierbij delen we mee dat je per ingang van 2 jaar terug ontslagen bent. We krijgen nog 7000 euro van je :shock:

Horror...

Bedankt alvast voor alle tips!!

hanswendy

Ongelezen bericht door hanswendy »

hallo sandraka,

even een tip van mijn kant, volgens mij moet je per beschikking echt bezwaar maken. dus niet één brief maar per jaar een aparte brief. de strekking van het verhaal blijft hetzelfde, maar volgens mij wil de b.d. dit. denk ook om de juiste beschikkingsnummers en vermeld je bsn nummer erbij. ken gevallen waarin een bezwaar niet in behandeling genomen word door de b.d. wegens het ontbreken van dit soort gegevens.

hebben nog meer mensen telefonisch contact gehad met een redactrice van radar? ze willen er maandag in het programma aandacht aan besteden.

hanswendy

Ongelezen bericht door hanswendy »

en verstuur de bezwaren aangetekend dan kunnen ze zich er nimmer op beroepen dat de stukken niet zijn aangekomen.

Femmigje

Ongelezen bericht door Femmigje »

Ook wij kregen vandaag een beschikking over 2008 en 2009, een bedrag van totaal €8400,-. Of we dat even in 24 termijnen willen betalen! Is toch een dikke €300,- per maand. We zijn al blij als we een maand kunnen rond komen.

Ik dacht eerst dat ze gewoon meer uren hadden opgegeven, en dat we dat verschil moesten terugbetalen. Maar niet het gehele bedrag!!
Anders was er toch ook wel geld toegewezen voor creche?

Ik weet dat het geld ontvangen (en besteedt is!!). Wij werken beiden en de opvang is met oma mooi geregeld, dachten wij. Gelukkig hebben wij het per 1-1-2010 stop gezet.

Ik vind dat het gastouderbureau verantwoordelijk is, wij hebben in goede trouw gehandeld en zijn nu de dupe. Ook is er veel te laat ingegrepen...Ze waren fout en dat is nu stopgezet en daarmee moet het ook over zijn. Laat de directie van de appelbloesem er maar voor opdraaien!!

Femmigje

Ongelezen bericht door Femmigje »

Lotte301 schreef:Nou ik weet niet waar Capuchino het over heeft, maar mij heeft de Appelbloesem fantastisch geholpen. Aardige bemiddelingsmedewerksters en de mensen op kantoor hebben mijn problemen keurig opgelost. Ben sinds januari 2008 klant. Ik snap niet waarom je een post plaatst. Als je een probleem hebt dan bel je toch?
Denken jullie er nog zo over?(dit bericht staat op pagina 1, en is van augustus 2009)

A & R

Ongelezen bericht door A & R »

Bedankt voor de tip om bij beide beschikkingen (over 2008 en 2009) bezwaar aan te tekenen hier hadden we niet aan gedacht.

Ook wij zijn, net als vele van jullie de dupe geworden van de Appelbloesem. Met veel goede bedoelingen zijn we het contract aangegaan met hun in de hoop onze oppas (ouders) ook wat extra geld te gunnen. Het leek goed te gaan, maar na 2 jaar en de verontrustende berichten over de Appelbloesem, hebben we besloten om eind 2009 hiermee te stoppen.

Begin September een brief gekregen van de belastingdienst dat de aanvraag voor Kinderopvang toeslag niet zou kloppen. We zouden formulieren en gevraagde gegevens missen, terwijl wij en onze oppas er alles aan gedaan hadden om alles goed te laten verlopen. Van ons uit gezien (zonder er ook op geattendeerd te zijn) was alles goed geregeld en hadden ook geen idee dat het dus fout zou zitten. Twee dagen geleden kregen we dan ook een brief van de BD dat we de toeslag van 2008 en 2009 volledig moeten terug betalen. Dat komt voor ons neer op een bedrag van 27.000 euro voor 3 kinderen. Een enorm bedrag dat wel degelijk problemen voor ons gaat opleveren.

Wij gaan zeker bezwaar aanschrijven (aangetekend). En hopen op een goede afloop. We zijn weer veel te goed van vertrouwen geweest denk ik dan.

Groeten, A & R

newesy

Ongelezen bericht door newesy »

Als ik de bedragen van de laatste berichten bij elkaar optel dan wil de belastingdienst al gauw € 200.000 ,-- terug hebben. Stel: 1500 (!!) mensen moeten gemiddeld € 12.000 terugbetalen en deze mensen hebben in de afgelopen 2 weken daarover bericht gehad. Dat zou het idiote bedrag van € 18.000.000 moeten gaan opleveren.

Dan bel je naar de belastingdienst... en niemand weet wat er aan de hand is?

Er is hier niemand die zonder ellenlange formulieren en overzichten subsidie heeft gekregen. Iedereen heeft overzichten en kopieën moeten inleveren en pas daarna is het subsidiebedrag toegekend. Het geld is (uiteraard!) naar de oppas gegaan en een gedeelte is opgegaan aan administratiekosten. De oppas betaalde keurig belasting over het verdiende bedrag. Een gedeelte van het geld is dus al terug bij de belasting.

Nu vraagt de belasting het complete subsidiebedrag terug. En niemand kan uitleggen hoe dat kan?

Heel veel mensen hebben een prima opleiding en werken hard om goed voor hun gezin te zorgen. Natuurlijk wordt er gespaard en er wordt geleefd. Misschien houden veel mensen aan het eind van de maand nog €100,-- tot €250,-- over....

Nu vraagt de belastingdienst in al haar vriendelijkheid om in de komende jaren voor € 500,-- per maand een vriendendienstje te bewijzen....

Niemand kan dit uitleggen!!

meertje

Ongelezen bericht door meertje »

Wij hebben inmiddels een telefoontje van de belastingdienst gekregen. Het zou gaan om een eigen bijdrage die nooit betaald is. Wij hebben ons inziens juist gehandeld. Vertrouwden op het gastouderbureau. Omdat wij 2 jaar lang opvangtoeslag toegekend kregen gingen wij er natuurlijk vanuit dat dat terecht was. Opa en oma passen op en wij maken gebruik van een regeling waardoor opa en oma een vergoeding krijgen voor het oppassen. Ik neem aan dat de belastingdienst niet zomaar geld uitkeert. Dus heel raar dat nu ineens blijkt dat er iets mis is en iedereen het hele bedrag terug moet betalen. Oma heeft ook al belasting over het bedrag betaald. De eigen bijdrage betalen we bij ons huidige gastouderbureau ook niet. Waardoor wij ons nu zorgen maken over of het dan met dit gastouderbureau wel goed gaat verlopen.
Eerst maar 2 aangetekende bezwaarschriften versturen. Fijn dat ik hier wat tips kan vinden over de te versturen bezwaarschriften!
Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door meertje op 17 sep 2010 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten