LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
appie76
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:45

Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door appie76 »

Hallo allemaal,

de VW Polo 1.2 benzine (ja, het 3 cil pruttelbakkie) wilde deze week niet meer starten (de auto reed de dag ervoor nog als een zonnetje, geen bijgeluiden etc). De auto is uit 2002 en heeft ong. 115k km gelopen en is altijd in onderhoud geweest bij de dealer. Omdat ik vermoedde dat de solenoid niet meer goed werkte (de startmotor leek niet aan te grijpen) en er een MerkService-garage op 200m van ons huis zit, is de auto naar hen gegaan voor nader onderzoek. Wat blijkt: de distributie is versprongen, waardoor de kleppen krom zijn (of de zuigers beschadigd zijn is nog niet bekend). Oftewel: dúúr!

Nu geeft de Merkservice-garagist aan dat dit wel vaker voorkomt bij dit type motor en dat VW een speciale 'reparatieset' heeft samengesteld met alternatieve (betere) onderdelen. Schijnbaar zit er origineel namelijk een spanrol (o.i.d.) die werkt o.b.v. oliedruk. Soms komt het voor dat de oliedruk niet direct op niveau is, waardoor de distributieketting niet goed gespannen wordt met bovenstaand probleem tot gevolg.

Mijn vraag is nu als volgt: kan ik VW hiervoor (deels) aansprakelijk stellen? Ze hebben immers een reparatieset ontwikkeld waarmee ze feitelijk aangeven dat de originele constructie ondeugdelijk is. Had de dealer mij in het verleden hier niet attent op moeten maken en mij moeten voorstellen om (al dan niet voor eigen kosten) de ondeugdelijke onderdelen te vervangen door de verbeterde versie? Ik was namelijk in de veronderstelling dat een motor met distributieketting (dus niet -riem) geen wezenlijk onderhoud nodig heeft, buiten reguliere controles (maar dus niet, zoals bij een riem, elke xx km vervangen).

De MerkService-garagist stelt voor om een ruilmotor in te bouwen, dit kost uiteraard een hele berg geld. Hoe schatten jullie de kansen in om een deel van de kosten op VW (dealer/importeur) te verhalen? De reparatie zal in dat geval bij VW uitgevoerd moeten worden i.p.v. de MerService lijkt me, maar dat is geen probleem.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Hoe schatten jullie de kansen in om een deel van de kosten op VW (dealer/importeur) te verhalen?
kansloos

appie76
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:45

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door appie76 »

Op basis van welke redenatie zeg je dat?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik geloof ook dat er weinig te halen valt, de auto is 8 jaar oud elke vorm van garantie is vervallen. Hier is ook geen sprake dat de garage de delen preventief moet vervangen, zoals dat bij een terugroep actie het geval is. In het kort komt het er op neer dat bij reparatie de verbeterde delen geplaatst worden indien de motor binnen de garantie in de soep loopt. Jammer voor u maar na 8 jaar en 115 duizend op de klok zou e.v.t. enkel de spanrol onder coulance vallen, de gevolgschade niet.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door smilie »

Ik ben met Ronald mee eens. Je hoort vaak dat bijvoorbeeld Toyota auto's terug roept vanwege problemen. Het voordeel daaraan is dat je onder garantie nieuwe onderdelen krijgt - dus mocht het later alsnog probleem zijn - valt het onder de garantie.

VW daarin tegen, zwijgt als een graaf over problemen en alleen op puur toeval kom je achter dat je onder garantie bepaalde (probleem) onderdelen kan vervangen.

Aangezien je geen geluk had om dit tijdig achter te halen, zal je op dit moment 0,0 kans hebben om enige vorm van financiele compensatie te krijgen. Zeker niet met PON.

Anyway, of verkopen die boel - of uiteraard een ruilmotor erin zetten en hopen dat je in der loop van de jaren dat nog enigszins terug zal kunnen verdienen.

Succes ermee!

Mvg,
Smilie

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door ronald g »

Voordat je aan een ruilmotor begint wil je eerst weten wat de exacte schade is, zuigers hoeven helemaal niet defect te zijn. Een cilinderkop revisie is aanmerkelijk goedkoper. De merkgarage kan wel zeggen dat er een ruilmotor in moet maar is dat wel zo?
Stel de vraag eens op www.problemcar.nl daar zijn veel technici aanwezig. Ik begrijp dat bij het starten de problemen ontstonden de starter draaide niet meer rond dan kan de schade nooit groot zijn, wel als het onder het rijden is gebeurt.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Beste Appie76.
In theorie zou je gelijk kunnen hebben dat de distributieketting verspongen is door te traag opkomende oliedruk maar wat is daarvan de oorzaak?
Het kan zijn dat de oliepomp gebreking functioneert maar bedenk dat op het moment waarop u de motor start de druk geheel weg is. Zou dat de oorzaak zijn van het verspringen van de distributieketting zou het iedere keer wanneer men de motor start hetzelfde probleem moeten ondervinden en dat is niet het geval. Het verhaal van de spanrol klopt alleen wordt deze gespannen door de looprichting van de ketting. Dat kan dur geen oorzaak zijn. Als de ditributie verspringt dan heb je goede kans op kromme kleppen en doorgeslagen zuigers omdat er dan conflicterende momenten in de cilinder plaatsvinden. Dit heeft niets met een ondeugdelijke auto te maken maar gewoon omdat je er pech mee hebt gehad. Bij duizenden anderen gaat het wel goed! Het zijn robuste auto's alleen wat rumoereig vindt ik maar dat zijn alle drie cilinders. Met de reparatieset is het probleem op gelost denk ik en kunt u weer jaren vooruit en soms al het nodig is hoopenlijk ook achteruit.

Patrick B.
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2010 12:51

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door Patrick B. »

Hallo,

Mijn vrouw is ook in het bezit van een VW polo 1.2 uit 2002.
Afgelopen maandag vond ik dat de motor een vreemd geluid maakte. Toch met de auto gaan rijden. Bij ieder kruispunt sloeg hij af. Eerst dacht ik dat de motor koud was. Na 10km gereden te hebben toch maar even naar de garage gegaan. Eerste diagnose: het kon wel eens aan de brandstof toevoer liggen. Uiteindelijk bleek het euvel een versprongen distributieketting te zijn.....! Toen ik de auto kocht werd me verteld dat er een ketting in zat ipv een distributieriem. Het voordeel was dat deze niet vervangen hoefde te worden en onderhoudsvrij was. Mooi niet dus...!
Mijn mening hierover is dat de auto niet voldoet aan dat wat ik er van mag verwachten en VW niet levert conform verwachting. Ondanks dat de auto pas 8 jaar oud is, net 50.000 km heeft gereden, vind ik dat dit niet mag gebeuren. Ik zal dit forum blijven volgen voor evt. acties die ik/we kunnen ondernemen richting dealer/importeur/fabrikant!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door ronald g »

@Patrick, een Polo van 8 jaar oud, welke actie wil je dan ondernemen? Een auto slijt niet alleen door het aantal gereden kilometers maar ook door ouderdom. 50 duizend kilometer op de klok is zeg maar 5 servicebeurten in 8 jaar. Tja dan kan er maar zo iets stuk gaan.
Garantie claimen is kansloos. Kan ik ook wel Volvo aansprakelijk stellen want de mijne uit 1994 heeft het bekende roest probleem.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ja ja, de auto krijgt ook rimpels! :-)

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Polo 1.2 '02: versprongen distributie, fout dealer?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Oud probleem die distributie ketting.

In het verleden heb ik een 6 cilinder Golf gehad met ook een distributie ketting die nooit vervangen hoefde te worden. Niet dus, ik heb toen der tijd bij een specialist de ketting laten vervangen omdat deze speling vertoonde bij 125.000 km. Was een grapje van toen bijna 2000 gulden. Maargoed als de ketting gebroken of versprongen zou zijn was het veel duurder geweest.

Verhaal is niet uniek, van het type motor sneuvelde 50% van alle kettingen zo rond de 150.000 km volgens die specialist. Ze hebben het dus nog niet voor elkaar bij den Volkswagen groep. Geef mij maar een distributie riem (is nog stiller ook).

Bij de 6 cilinder motor was de kettingspanner het probleem. Deze begon te lekken of stond scheef in zijn busje waardoor de ketting begon te klapperen (was hoorbaar).

Gesloten