LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sjors126
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:45

Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door sjors126 »

Sinds 1 mei is er een nieuwe wet voertuigen. Het zou makkelijker worden om een auto in te voeren, maar helaas.
Mijn mooie jonge Fiat 126 krijgt geen nummer. En met mij zijn er meer mensen die zo'n mooie, jonge, zuinige, schone en milieu vriendelijke auto thuis hebben staan van 1998, 1999 of 2000, vaak al van voor 1 mei, maar niet op tijd aangeboden bij de RDW. Er zit n.l. geen Lambda sonde op deze Fiatjes, kan ook niet, te eenvoudige techniek. Verder alles, zelfs katalysator. Zelfs Homologatie papieren waarmee het wagentje toch in heel europa zou moeten worden toegelaten.

Alles mag je invoeren mercedes, landrovers, jaguars, dikke amerikanen, diesel, gas, benzine, 1 op 4 rijdend, belastingvrij, etc, etc.
Bij duizenden komen ze op de weg. Hele bedrijven bestaan ervan.

Maar deze enkele Fiat 126 mag niet. Rijd zeer schoon, betaalt belasting, verbruik van 1 op 20, maakt maar weinig kilometers per jaar, etc etc.

Het maffe is dat exact gelijke wagentjes tot 1998 wel mogen. Wie kan ons helpen. Waar zijn we in Nederland mee bezig? Europa één? Welnee.

Heb er maar een filmpje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=03i7RAZINKQ
Heb ik nog wat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Automodellen van 1998-2000 (volgens mij vanaf 1996) moeten in bezit zijn van een lambdasonde, anders worden ze niet toegelaten. Als een type voor die tijd al was toegelaten, en het type helemaal ongewijzigd is gebleven, kunnen die autos ook van later jaren eventueel nog rijden. Maar dat zal bij deze (polski) fiats niet het geval zijn.

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sinds 1994 is er dus niks meer aan de Fiat 126 verandert volgens deze link

http://fiat-126.nl/modellen_files/Page487.htm
(homepage http://fiat-126.nl/)

Het ding is geproduceerd tot 22 september 2000, de laatste 1000 stuks kregen de naam Happy end mee.

Hier een link (autoweek) waar iets verteld wordt over de lambdaverplichting ten aanzien van bepaalde codes op het kentekenbewijs
http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2212

Op deze link vind je iets van de RDW wetgeving (even goed naar beneden doorscrollen)
http://www.auto-tuning-guide.com/katalysator.html


En op deze link vond ik het volgende stukje
http://www.suzukituningclub.nl/forum/sh ... ?tid=13406
Behalve in het hoofdstuk Keuringseisen is er in het hoofdstuk Permanente Eisen ook nog wat terug te vinden over de aanwezigheid van een emissiebestrijdingssysteem (artikel 2.3.9):
"1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en/of een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs."
Samenvattend is het model fiat 126 sinds 1994 niet meer gewijzigd. Ik kan echter nergens vinden dat als een model niet gewijzigd is, de lambdasonde dan na 31 december 1995 niet verplicht is.

De nieuwe wetgeving van 1 mei jl heeft er dus niks mee te maken, de auto had, als hij van ná 31 december 1995 is, hoe dan ook een lambdasonde moeten hebben.

Wel sneu voor je, denk je een leuk autootje te hebben, kun en mag je er niks mee... :cry:

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

tis idd wel raar, alles mag zon beetje ingevoerd worden, en waarom deze dan niet?

je ziet het in het straatbeeld, er komen steeds meer aparte voertuigen bij, halve karts, buggy's, motoren met 2 wielen voor, etc

misschien is het probleem dat er nog geen typegoedkeuring bestaat?

ik ken iemand die meer als ene jaar bezig is geweest met het op kenteken krijgen, was reetemoelijk vanwege het feit dat hij de eerste was in nl die dat voertuig op kenteken wilde hebben,dus 1ste typegoedkeuring, vind rdw nie fijn, moeten ze vanalles nalopen uitzoeken etcetc

de volhouder wint

sjors126
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:45

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door sjors126 »

Lieve mensen.
Het probleem is veel simpeler:

Er moet gewoon een abtenaar de verantwoordelijkheid op zich durfen nemen, dat er voor deze autootjes weer een uitzondering komt.

Wat is namelijk het geval? Voor autootjes als dit was er de code EEGK 9999.
Die kwam op het kenteken te staan en daarmee was het probleem opgelost. Ik heb zelf in April nog een zeldzame Picccolino uitvoering op kenteken gezet. Technisch exact hetzelfde maar op duitse wijze uitgerust. Ook deze Fiat 126 kreeg nog de code EEGK 9999.

Deze code is echter per 1 mei komen te vervallen. En nu wordt er gezegd dat er geen uitzondering meer gemaakt kan worden.

Maar ook dat klopt niet want als ik een exemplaar heb van 2000, geregistreert voor 1 mei, waarbij de code niet op het kenteken staat, dan kan ik dat kenteken opsturen en krijgt de auto de vermelding "voertuig heeft geen emissiebestrijdingssysteem". Daarmee hoeft hij dan niet te voldoen aan de permanente eisen.

Er moet dus gewoon een abtenaar zijn die de knoop durft door te hakken zodat deze wagentjes weer EEGK 9999 of "voertuig heeft geen emissiebestrijdingssysteem" op het kenteken mogen krijgen.

En daar zit het werkelijke probleem. Niemand durft die knoop door te hakken.

De autootjes zijn van 1994 tot en met 2000 ongewijzigd in productie geweest en hebben een europese homologatie.

Welke ambtenaar durft....?

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

En daar zit het werkelijke probleem. Niemand durft die knoop door te hakken.
Het werkelijke probleem is dat ambtenaren zich aan de wettelijke regels moeten houden zoals die door de overheid zijn vastgesteld. Doen die ambtenaren dat niet dan hebben zij voor zichzelf een heel groot probleem. Dus waarom zullen die zich druk maken om jouw autootje als ze er zelf verder geen voordeel aan hebben maar er wel door in de problemen kunnen komen? :?

En jij net zo goed, want ook al krijg jij dan de gewenste code, bij controle zal vroeg of later blijken dat die code onterecht is, en dan heb ook jij een heel groot probleem. Bewijs maar dat jij die onterechte code niet door fraude/omkoping hebt verkregen. Gaat je waarschijnlijk niet lukken... :roll:

Het is ook nog maar de vraag of de ambtelijke software nog wel de mogelijkheid biedt om die code uit te geven, immers, 1 mei ligt al een tijdje achter ons.

Leg het eens aan de Tweede Kamer voor zou ik zeggen, ik denk dat dat de aangewezen instantie is. :!:

sjors126
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:45

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door sjors126 »

Zijn die hoge heren geen ambtenaren dan?
Ik bedoel heus niet de kleine ambtenaar op de werkvloer. Ik snap ook wel dat die niets kan.

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjors126 schreef:Zijn die hoge heren geen ambtenaren dan?
Ik bedoel heus niet de kleine ambtenaar op de werkvloer. Ik snap ook wel dat die niets kan.
Tweede Kamerleden zijn volksvertegenwoordigers, dat is heel wat anders. Ministers zijn bepaald ook geen ambtenaren.

Markfa89
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2009 21:51

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Markfa89 »

Hallo allemaal,

Ik ben dus de eigenaar van de tweede rode 126 uit het filmpje. Ben getipt over dit topic en zou graag ook mijn verhaal doen. Wat er tot nu toe is gezegd is waar, maar ten dele beïnvloed door de voorgeschiedenis met de RDW.

Sinds 1 mei is er nieuwe regelgeving. Mijn 126 bracht ik 4 mei bij de RDW. Ik mocht mij dus bekronen tot de eerste 126 eigenaar die geen kenteken meer kreeg. Een beetje jammer als je net een keiharde top auto uit Polen naar Nederland hebt gereden.
De keurmeester had er kennelijk wel schik in en zijn reactie op mijn vraag: Hoe krijg ik hem nu op de weg? was dan ook: Niet, ga er de rest van je leven maar naar kijken.
Vervolgens is er een exact dezelfde 126 wel goedgekeurd in Groningen. Dus ben ik een week later naar Groningen gereden. Ik stond met mijn autootje van 3 meter 5 tussen twee dodges. Gloednieuw vanuit Amerika. Verbruik 1 op 6, maar veeel schoner dan mijn 1 op 20 autootje uiteraard.
Ik trof daar een andere keurmeester die de auto ook niet goedkeurde.
Vervolgens ben ik de bezwaarprocedures ingegaan. Na enige briefwisseling werd er een hoorzitting gepland. Dus ik en Sjors naar Zoetermeer (allebei een dag vrijgenomen). Gezamelijk reden we die dag een ruime 700 km. Ter plaatse kregen we te horen: Ja meneer, U was 3 dagen te laat met uw derde bezwaarschrift, dus mogelijk gaan we de zaak niet inhoudelijk behandelen. Ik heb toen in alle eerlijkheid verteld dat ik de brief van de RDW destijds ruim 3 weken na datering heb ontvangen. Echter had ik dit moeten aantonen met een envelop en stempel. Had uitgerekend die envelop niet meer. Bij nader inzien had dit niet uitgemaakt, want de enveloppen van de RDW die ik wel had hebben geen van alle een datum stempel.
Maar ja, ondanks dat we nog een uur papieren en argumenten hebben voorgelegd kreeg ik 3 weken later de brief met de volgende mededeling: Wegens procedure fouten van uw kant zal de zaak niet meer inhoudelijk behandeld worden.
Voor 150 e kan ik de auto weer laten keuren en opnieuw de procedure starten. Ach ja, ik ben slecht een inwoner, die hoef je niet meer als mens te behandelen kennelijk.

Vergeef mij de frustratie die doorklinkt in mijn bericht. Maar dat de RDW hun wetten naleeft kan ik mij voorstellen, maar dat er niet normaal gecommuniceerd kan worden gaat mij te ver. Alle respect voor de keurmeesters in Groningen. Zij hebben er alles aan gedaan om een weg in de wet te zoeken hoe ik wel een kenteken kon krijgen. Alle dis-respect voor de keurmeesters van een niet nader te noemen vestiging die geen enkele mededogen of what ever toonden.

Het is gewoon zo jammer dat we te maken hebben met een Overheids instantie. Waar kan ik een klacht indienen: Bij de instantie zelf. Klagen kan ik overal, maar geen hond die er wat aan kan doen. Oldtimer bezitters hebben de FEHAC, een top organisatie, maar kan ons niet helpen. Dit terwijl onze 126's hobbymatiger zijn dan al die zwarte roet uitstotende oldtimer mercedessen.

Ik woon in Delft in een wijk vol oude Duitsers met HXX kentekens. De RDW leeft een wet na die is ingevoerd om het milieu te besparen. Maar is dit geen gemiste kans van de Minister. Als 126's kan tegenhouden Nederland in te komen terwijl ze tot 1 mei gewoon geïmporteerd konden worden, waarom dan ook niet al die rokende oldtimers. O, maar natuurlijk, het gaat slechts om enkele 126's en duizenden Mercedessen. De weg van de minste weerstand?

Lees graag reacties over vergelijkbare situaties. Immers kunnen we leren van andere voorvallen. Hetzelfde probleem schijnen de Engelse kitcar liefhebbers te hebben.

Groet,
Mark

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik woon in Delft in een wijk vol oude Duitsers met HXX kentekens. De RDW leeft een wet na die is ingevoerd om het milieu te besparen. Maar is dit geen gemiste kans van de Minister. Als 126's kan tegenhouden Nederland in te komen terwijl ze tot 1 mei gewoon geïmporteerd konden worden, waarom dan ook niet al die rokende oldtimers. O, maar natuurlijk, het gaat slechts om enkele 126's en duizenden Mercedessen. De weg van de minste weerstand?
Nee, het gaat om het bouwjaar. Die rokende, stinkende en milieuvervuilende (waarschijnlijk allemaal diesels?) mercedessen zijn van vóór 1992, waarschijnlijk zelfs van vóór 1985 ofzo, (dus vrij van wegenbelasting). En dan hoeven ze die kat en alles niet te hebben.

Jouw fiat 126 is van ná 1 januari 1996, en dan wordt het een ander verhaal.

Niet de CO2 uitstoot is bepalend, maar het bouwjaar.

Het is krom, ik weet het, ik weet het. Maar van de overheid kun je niet anders verwachten.

Ooit heb ik op een juridische uitgeverij gewerkt, moest wijzigingen in de wetgeving in onze uitgaven verwerken. Nu waren er op een of andere onderwijswet maar liefst drie wijzigingen tegelijkertijd, maar wij kwamen er niet uit hoe alles in elkaar stak en hoe het uiteindelijk moest worden. Ministerie gebeld om te vragen hoe het zat. Antwoord? "Het klopt wel dat jullie er niet uit komen, wij komen er zelf ook niet meer uit." :mrgreen:

Treffend voorbeeld dat men bij de overheid zelf niet weet waar men mee bezig is. :|

Markfa89
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2009 21:51

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Markfa89 »

Hey,

Ik begrijp wel dat het om het bouwjaar gaat (in combinatie met de CO2 uitstoot). Ik studeer aan de TU Delft en ben wel zodanig ingesteld dat ik van alles het fijne wil weten.

Maar mijn 126 kon voor 1 mei wel op kenteken gezet worden. En mij ging het meer om het feit dat ze dus kennelijk auto's kunnen weigeren die volgens eerdere regelgeving wel konden worden toegelaten. Dus in theorie kunnen ze ook een nieuwe wet invoeren die het verbied om alle bouwjaren auto's die niet voldoen aan de viergassen test op kenteken te zetten.

U heeft enige juridische achtergrond en zou dit moeten kunnen bevestigen of weerleggen?

Groet,
Mark

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

U heeft enige juridische achtergrond en zou dit moeten kunnen bevestigen of weerleggen?
Dat valt wel mee, wat ik bij de uitgeverij deed was enkel knip- en plakwerk, maar dat moest bijzonder nauwkeurig gebeuren. Alles wat er geknipt en geplakt moest worden stond in de Staatscourant, dat is alles.

Als ik op dit forum advies geef dan zoek ik dat op met google, daar kom je een aardig eind mee.

Wat je vraag betreft: iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, ook de meest recente wetswijzigingen. Ondoenlijk, maar het zij zo. Als de overheid het nodig vindt dingen te veranderen moet je er zelf maar achter komen of dat al dan niet van invloed is voor jou persoonlijk. Dingen kunnen inderdaad in de loop van de tijd veranderen, en daar heb je met je 126 dus mee te maken.

Denk maar eens aan bijvoorbeeld het rekeningrijden of hoe ze dat nu weer noemen: Je hebt een auto gekocht, daar BPM over betaald, je betaald flink wegenbelasting, en straks is je auto ineens een stuk minder waard omdat er geen BPM meer is, en in plaats van wegenbelasting betaal je ineens een kilometerheffing.

Denk bijvoorbeeld ook maar aan mensen die hun bruid uit het buitenland halen: wat vandaag nog wel kan, kan morgen niet meer. Terwijl het toch echt om dezelfde mensen gaat.

De overheid is een kei in het veranderen van regels tijdens het spelen.

asconahobbyist
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 mar 2010 17:13

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door asconahobbyist »

kan het niet via een omweg?
Dat je eerst in Duitsland invoert en daarna naar nederland,heb daar wel meer verhalen over gehoord dat daar mee mogelijkheden zijn,en een Duitse auto kan ALTIJD een nederlands kenteken krijgen.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

typisch rdw, de logica is ver te zoeken

als je een duits kenteken kan regelen, terwijl er voor dit type in nederland nog steeds geen typegoedkeuring is verleent wordt het nog steeds een heel lang verhaal

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Sjors 126 doelt niet op een nieuwe wet, maar op de "Regeling voertuigen", die op 1 mei 2009 in werking trad. Daarin staan de toelatingseisen (eisen voor het toegelaten worden op de weg) en de permanente eisen (waaraan het voertuig steeds moet blijven voldoen).
Er is wel wat veranderd ten opzichte van vóór 1 mei 2009 (zulke veranderingen gebeuren permanent), maar voor het grootste deel is deze nieuwe regeling gewoon een samenvoeging van het vroegere Voertuigreglement en enkele andere regelingen. Zelfs de meeste artikelnummers zijn dezelfde gebleven.

Voor eisen de toelating op de weg (voor het verkrijgen van een kenteken) wordt gekeken naar het "bouwjaar". Daarmee wordt niet bedoeld de datum waarop het voertuig de fabriek of het atelier verliet, maar de datum waarop het voertuig voor het eerst, waar ook ter wereld, werd toegelaten. Is wel een jaartal bekend, maar geen exacte datum, dan gaat men uit van 30 juni van dat jaar.
Het voertuig moet voldoen aan de eisen die voor de "datum van eerste toelating" golden.

Het kan zijn dat het voertuig heel lang in een schuur heeft gestaan en niet meer aan het verkeer heeft deelgenomen.
In het kentekenregister stonden tot voor kort nog talloze kentekens waarmee al heel veel jaren "niets" was gebeurd: geen nieuwe eigenaar gemeld, geen verzekering ingeschreven, geen apk-keuring gemeld, geen schorsing, enz. In veel gevallen bestonden die auto's niet meer (bijvoorbeeld sloop in eigen beheer) of waren zij al járen geleden naar het buitenland geëxporteerd.
Om het kentekenregister opgeschoond te krijgen i.v.m. automatisering (zoals het automatisch verzenden van bekeuringen voor vervallen apk's of het niet verzekerd zijn, en de motorrijtuigenbelasting), heeft de RDW onlangs geprobeerd de geregistreerde "eigenaars" van deze kentekens te bereiken, voor zover men er nog adressen van had (die, na pakweg 15 jaar, ook al lang niet meer hoeven te kloppen). En door publiciteit.
Indien m.b.t. een spookkenteken op een bepaalde datum nog steeds niet niemand had gemeld (sommige auto's bleken daadwerkelijk nog te bestaan), zou dat kenteken vervallen. Idem als de auto bleek te zijn geëxporteerd.

Het kan zijn dat je Fiatje al zó lang in de schuur heeft gestaan, zonder dat je je bij de RDW hebt gemeld, dat ook daarvan het kenteken is vervallen en uit het kentekenregister is gehaald.
Dan zul je een nieuw kenteken aan moeten vragen. Kun je aantonen dat de auto al eens eerder ergens geregistreerd is geweest (in Nederland, Italië of desnoods in China), dan geldt de datum van die eerste toelating als de datum van de voertuigeisen. (Had de auto al eerder een Nederlands kenteken en kun je dat aantonen, dan kun je dat historische kenteken terugvragen.)
Anders wordt de auto beschouwd als nog niet eerder op de weg te zijn toegelaten en gelden de voertuigeisen van vandaag.

Je zou dan nog kunnen proberen een ZZ-kenteken aan te vragen (bestaande uit de letters ZZ, gevolgd door twee keer twee cijfers). Dat is een kentekenserie voor voertuigen die niet aan alle wettelijke eisen hoeven te voldoen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bepaalde extreem zware of extreem brede wegenbouwvoertuigen, aan vooroorlogse auto's uit een museumcollectie (bijvoorbeeld uit 1910), aan treintjes voor recreatieve doeleinden (passagiers in de aanhangwagen!). Aan het gebruik van voertuigen met een ZZ-kenteken zitten vaak wel beperkende voorwaarden (die per voertuig anders kunnen zijn).
Maar of je voor een Fiat 126 ook al een ZZ-kenteken kunt krijgen???

geertpetro
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:58

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door geertpetro »

Hallo,

Ik zag bij toeval dit item zijn net bezig met een fiat 126 om deze evt in te voeren.
echt balen. Heeft iemand al iets meer vernomen over evt uitzonderingen ?
is het via Duitsland invoeren een reële optie?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Wat zou het voordeel kunnen zijn van invoeren via Duitsland? En vervolgens weer uit Duitsland uitvoeren en in Nederland invoeren. Kun je als Nederlands ingezetene überhaupt een auto op een Duits kanteken krijgen?

Er hoeft geen probleem te zijn.
Als de auto eerder al ergens geregistreerd is geweest, in welk land dan ook, en je kunt dat aantonen, dient de auto te voldoen aan de eisen van de datum van eerste toelating.
Bij de RDW is met de buitenlandse documenten binnen een paar dagen een nieuw kenteken te regelen. De kosten die daarvoor gelden plus eventueel een bedragje aan BPM (niet voor auto's vanaf 25 jaar oud) en als de auto van buiten de EU komt, invoerrechten, vallen meestal wel mee.
Dan kun je een kentekenplaat laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen (auto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld, sommige "schone" auto's ook), de auto laten verzekeren (of de geldigheid van het kenteken laten schorsen) en de auto voor de apk laten keuren (verplicht vanaf 3 jaar oud bij benzineauto's en elektrische auto's en vanaf 4 jaar oud bij andere brandstoffen - taxi's en ambulances zijn al na 1 jaar apk-plichtig; auto's van voor 1960 en ZZ-kentekens zijn niet apk-plichtig). Die apk mág gelijktijdig bij de RDW, maar dat hóéft niet.

In deze discussie gaat het waarschijnlijk om een Fiat 126 die in het geheel niet in enig kentekenregister ingeschreven is geweest, dan wel héél lang geleden, zónder dat daar nog bewijzen van boven water te halen zijn. Dan gelden de voertuigeisen van vandaag en niet van die van "toen".

De Fiat 126 is in productie geweest van 1972 tot en met 2000. Maar het gaat om de datum van eerste toelating, waar ook ter wereld. En het aan kunnen tonen (met buitenlandse documenten) van die datum.

radarauto
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2009 10:41

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door radarauto »

Ik ken dit probleem als geen ander. Mijn halve bedrijf bestond uit auto's die in die categorie vielen van ontbreken van emissiebestr. systeem.

Hetzelfde gedonder als hierboven hebben we nl. met de Engelse import kitcars vanaf 1-1-1996. Veelal zijn dat auto's uitgevoerd zonder emissiebestrijdingssysteem.

Voor 1 mei 2009 kreeg je dan een vrijstelling voor emissiebestrijdingssysteem
op kenteken of de vermelding EGK9999. EGK9999 impliceerde ook: geen 4gastest bij apk. Die was tot 1996 niet verplicht overigens dus het probleem doet zich voor bij auto's vanaf 1996.

Per 1 mei 09 werd dat EGK9999 regeltje uit de apk2 wetgeving geschrapt.
Toen waren er dus diverse auto's die niet meer de apk konden halen.
Na veel gesoebat zijn die kentekens met terugwerkende kracht aangepast door de RDW en hebben alsnog de vermelding "auto niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem" op kenteken gekregen teneinde de apk in de toekomst te kunnen halen zonder 4gasmeting.

Nu, hierboven gaat het dan over de import vanaf 1998. Die moet sinds 1 mei 2009 voldoen aan de permanente eisen van het jaar van import. Dus auto's zonder geregeld emissiebestr. systeem (lees kat en lambda) worden niet meer toegelaten ookal hebben ze een EU kenteken. Dus worden bij import ook geen vrijstellingen meer verleend voor het em. best. systeem.

Daar sta je dan met je EU import en EU wetgeving onder de arm.
Eerst in duitsland invoeren is loze moeite want daar gelden dezelfde regels en nog strenger, dus zonder lambda kan je ook daar opzouten.

Er is een oplossing. Ik heb er een kitje voor. Werkt met valse lucht in je inlaat, lambda gestuurd vacuumsysteempje.
Je kunt daarmee dus zelfs carburatiemotoren netjes lamda 1 laten draaien , katalysator monteren is ook geen ramp en dan mag je dus wel naar binnen met je Poolse of engelse import!

www.kitcarcollection.com
Afbeelding

sjors126
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:45

Re: Nieuwe wet voertuigen: Geen Kenteken? Slopen?

Ongelezen bericht door sjors126 »

De RDW maakt het steeds gekker.
Nu verklaren ze kentekens gewoon ongeldig.
Reden De fiat 126 van bouwjaar 1996 - 2000 is een gevaar voor het milieu, de volksgezondheid en de verkeersveiligheid omdat het technisch onderdeel, Lambdasonde, er niet op zit.

Zo moet een verpleegster uit Apeldoorn nu maar op de fiets naar de nachtdienst in het ziekenhuis.
Het kenteken van haar auto is ongeldig verklaard. Dus auto weg. Terwijl de RDW in het voorjaar haar kenteken nog heeft aangepast zodat de auto APK goedgekeurd kon worden.

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=0RtDwjQGok4

Gesloten