LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimmer Kopen van Trudo/vb&t

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Mariskatertje

Slimmer Kopen van Trudo/vb&t

Ongelezen bericht door Mariskatertje »

Mijn vriend en ik hebben ons ingeschreven bij slimmer kopen (www.slimmerkopen.nl). Dit houdt in dat je een appartement kunt kopen met een korting die kan oplopen tot 50% (als je inkomen onder de huursubsidiegrens ligt). Voorwaarde is dat bij verkoop van het appartement het eerst bij hun aangeboden moet worden. Overwaarde/verlies worden dan gedeeld (dit is afhankelijk van de gekozen korting). De korting wordt mogelijk gemaakt door subsidie.
Heeft iemand al ervaring met dit systeem van kopen?

Blond en slim

Re: Slimmer Kopen van Trudo/vb&t

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:D Het is een jong en plaatselijk (regio Eindhoven) project. Ziet er goed uit en op de site valt niets onredelijks te ontdekken. De enige vraag waar ik mee zit als ik heeeeeel diep nadenk is:

Stel je koopt een woning voor 100.000 Euro terwijl deze in de markt 200.000 aan waarde zou hebben. Wordt je dan niet eigenlijk 100.000 Euro geschonken en ben je daar dan geen schenkingsrecht over verschuldigd? Vraag dit niet alleen aan hen maar ook aan je inspecteur der Rijksbelastingen (schriftelijk).

Tevens, als ik de advocaat van de duivel ben, zou ik zekerheid willen hebben hoe de huidige volwaardige marktwaarde tot stand komt. Stel dat zij zeggen dat de waarde 200.000 Euro is terwijl dat eigenlijk maar 180.000 is. Jullie kopen dan voor 100.000. Stel dat je dan na 5 jaar kan verkopen voor een volwaardige waarde van 220.000, dan zouden zij de helft van die 20.000 Euro winst opstrijken plus die eerder verborgen 20.000 Euro (verschil 200.000 en 180.000) = samen 30.000 Euro. Jullie dan slechts maar 10.000 Euro welke opgegaan is aan aankoopkosten en overdrachtsbelasting. (???)

Ook zou ik me voor kunnen stellen dat 1 taxatie vanuit hun zijde wat te afhankelijk is als de woning verkocht moet gaan worden. Stel dat jullie van mening zijn dat de woning niet 220.000 waard is na 5 jaar maar wellicht wel 240.000. Dan mag je gelijk een procedure aanspannen. Hun taxatie is leading.

Dus.....!

Alleen als ik heel diep nadenk en negatief ga denken komen er vragen naar boven. Deze vragen echter zou ik persoonlijk wel benatwoord willen zien.

O ja, wil de belastingdienst niet eigenlijk gewoon 6% overdrachtsbelasting zien over de volwaardige 200.000 in plaats van jullie koopsom 100.000 Euro? Dacht van wel. Of betalen zij die?

Succes en stay in touch

wilfred nuiten

Ongelezen bericht door wilfred nuiten »

Hoi,

Hoe is het uiteindelijk met slimmer kopen afgelopen.
Zitten er haken en ogen aan of is het behoorlijk positief.

Groetjes, Wilfred

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Mariskatertje schreef:Mijn vriend en ik hebben ons ingeschreven bij slimmer kopen (http://www.slimmerkopen.nl). Dit houdt in dat je een appartement kunt kopen met een korting die kan oplopen tot 50% (als je inkomen onder de huursubsidiegrens ligt). Voorwaarde is dat bij verkoop van het appartement het eerst bij hun aangeboden moet worden. Overwaarde/verlies worden dan gedeeld (dit is afhankelijk van de gekozen korting). De korting wordt mogelijk gemaakt door subsidie.
Heeft iemand al ervaring met dit systeem van kopen?
Geachte belanghebbende, wanneer uw inkomen onder de huursubsidiegrens ligt kunt u geen hypotheek krijgen dus niet kopen. Laat u geen oren aannaaien.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

wilfred nuiten schreef:Hoi,

Hoe is het uiteindelijk met slimmer kopen afgelopen.
Zitten er haken en ogen aan of is het behoorlijk positief.

Groetjes, Wilfred

Mariskatertje, ofwel TS is er niet meer, dus krijg je helaas geen antwoord meer na 5 maanden!

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Na 5 maanden???? Na 5 jaar!!!

Gesloten