LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
NYC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2007 15:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door NYC »

Hallo,

Ik ben inmiddels drie weken aan dit middel, eerste week halve pil 10mg toen een week later 1 pil dus 20mg nu mijn derde week achter de rug.
Ik heb geen last vanm bijwerkingen, wel hoofdpijn, buikpijn en duizeligheid het valt mee.
Eerste week merkte ik duidelijke verschil qua gevoel, alles was ff rustig en stil maar nu komt er weer in me hoofd spoken, ik denk om de dosis te verhogen maar ben wel bang voor nare bijwerkingen dan.

Op hoevel mg merkte jullie een duidelijke verschil?

mara42
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2010 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mara42 »

pff ik heb al eerder 4 jaar citalopram geslikt en dat ging redelijk goed. Wel veel last van nachtzweten en onwijs dromen. Sex was ook minder intens maar ok. In mei gestopt en het afbouwen was echt een hel! Wat een toestand zeg. Maar ik voelde me wel goed in mijn hoofd, kon wat meer voelen en had het idee dat ik het leven wel weer aankon. Nou ben ik nooit echt depressief geweest maar had veel last van angsten en dat ging mijn leven teveel beheersen. Nu ben ik sinds 3 dagen weer begonnen met de citalopram omdat ik mijn angsten niet aankon. Sloeg teveel door, moest naar de internist en was volledig in paniek, waardoor ik mezelf helemaal gek maakte en me realiseerde dat wat ik mezelf aandeed ook niet kon. Dan maak je jezelf nog zieker. Maar nu die bijwerkingen..... rot voor ons allen maar wat ben ik blij om te lezen dat de meeste van jullie ook zulke heftige bijwerkingen hebben! Ik ben misselijk heb de eerste 2 dagen 's morgens gespuugd, geen maar dan ook echt geen eetlust, trillerig in mijn lijf een soort rush, en toch wel erg angstig met een paniekaanvallen die nu inderdaad erger lijken. Gelukkig heb ik een lieve moeder en man die me erg helpen om door deze vervelend tijd heen te komen. Ik hoop voor jullie en voor mezelf dat de bijwerkingen snel zullen verdwijnen en dat we dan allemaal weer lachend door het leven gaan! :D
Sterkte allemaal en lets keep in touch
Groet `mara

Heschjer
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2010 13:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Heschjer »

Hallo Allemaal,
Heb veel van jullie reacties gelezen en wat is het moeilijk om de switch te maken.
Zelf ben ik 15 jaar aan de Cita en gebruik 's zomers 1x per dag 20mg en 's winters 20/30 mg.
Af en toe dacht ik: ik stop er mee en had weliswaar weinig bijwerkingen en voelde me wel in mijn gevoel " echter" maar was niet te genieten voor mijn omgeving. Geagiteerd, humeurig en uiteindelijk veel downer dan ik had verwacht. Enfin, blijdschap was niet aanwezig. Hoe kan een mens zich zo in de maling nemen?

Het blijkt ook erfelijk te zijn , mijn kinderen hebben ook de serotonine niet in grote hoeveelheden meegekregen en mijn dochters slikken ook Cita met alle wel heftige bijverschijnselen.

Ik vind het een prachtige uitvinding, maar de begeleiding , vooral bij angststoornissen en bijverschijnselen , mag wel wat meer aandacht!
Allen veel goeds keep strong en hou 'm op de weg.
Heschjer

FreekFreak
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2010 21:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door FreekFreak »

Ik ben net begonnen aan dit middel. Lage dosis gestart (10mg.), ben wel wat draaierig en zweverig in mijn hoofd. Seksuele bijwerkingen: ik weet niet wat me overkomt, maar dat functioneert ineens weer als vanouds (en zelfs iets tè als je het mij vraagt). Al met al ben ik erg tevreden met de eerste week. Voel me nog niet veel gelukkiger, maar wel stukken relaxter.

jacqie2
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2009 00:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jacqie2 »

jacqie2

Geregistreerd: 17 jan 2009 00:39
Berichten: 1
bijwerkingen bij het opbouwen van de Cipramil/Citalopran
Hoi allemaal,

ik ben nu ruim een maand met dit middel begonnen en zit inmiddels ( sinds 2 dagen) op 25mg. Wat is het goed om te lezen dat ik niet de enige ben met die waardeloze bijwerkingen; zoals de onrust, gejaagdheid, intense moeheid, slap gevoel in je benen ( of juist last van onrustige benen)
en het hebben van weinig geduld ( was toch al niet mijn sterkste punt)

Maar wat een hart onder de riem dat anderen je aanmoedigen om toch door te gaan en dat het uiteindelijk beter wordt! ( ik heb inmiddels wel begrepen dat het tempo van opvoeren en de tijd dat het duurt voor je de positieve effecten gaat ondervinden erg individueel zijn) Ik hoop, natuurlijk, dat het niet al te lang meer duurt.

Wel zijn mijn ergste angstgolven ( tussen 3.00 en 6.00uur) gelukkig minder geworden
Het slapen is, vooral rond die vroege ochtenduren gaat nog wel steeds waardeloos; elk uur wakker en dan vooral niet proberen te gaan piekeren en de zenuwen onder bedwang proberen te houden.

Vraagje: ik weet dat het hardstikke fout is maar soms gebruik ik hier Xanax of een glaasje ( of twee) wijn voor. :oops: Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben?

Beetje lang verhaal maar is ook mijn eerste post hier op het forum.

Wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb! :D

Iedereen veel sterkte!

Jacqie

Seiran
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2010 22:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Seiran »

Hoi, ik heb 10 mg citalopram gekregen.
Een probleem.....ben duiker van beroep. Verdien hier dus mn brood mee en betaal mn rekeningen ermee.
Ik heb 1 pilletje geprobeerd....sodeju....wat n zooi. Niet geslapen.....had veel zin in sex.....hoofdpijn,misselijk en duf.

Ik weet dat dit normaal is....maar hoe lang houdt dit aan?? Als ik al die bijwerkingen heb kan ik dus absoluut niet duiken. Wordt ook niet echt aangeraden door artsen. Is dan levensgevaarlijk.
Weet niet goed wat ik ermee moet. Of doorzetten en ziekvieren...of doorzetten met gevaar om misselijk te worden onder water.

Wie kan me advies geven??

Grts,

Sei

waterval
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2009 22:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door waterval »

Wie herkent de bijwerkingen als je van fabricant veranderd bent met citalopram.
Mijn ervaring is heel vervelend geweest . Wie herkent dit .
Laatst gewijzigd door waterval op 29 okt 2010 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

waterval
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2009 22:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door waterval »

.
Laatst gewijzigd door waterval op 29 okt 2010 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

waterval
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2009 22:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door waterval »

Wie herkent de bijwerkingen als je van fabricant veranderd bent met citalopram.
Mijn ervaring is heel vervelend geweest . Wie herkent dit .
heb het gevoel weer van voren af aan te beginnen met verschijnselen. Ik kreeg na het in nemen van andere fabricant ontzettende zere benen en tintelingen in de mond waarvan ik raar stond te kijken , maar nog niet in de gaten had dat dat door verandering van fabricant kon komen . Ben daarna gauw overgegaan op eigen fabricant , maar zo gauw waren deze verschijnselen niet over en lijkt het weer weken nodig te hebben om te stabiliseren , bah . ja soms word ik er moedeloos van .
Wie herkent dit ook .

maria1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria1987 »

hoi ben maria 23 jaartjes ik ben nu aan twijfelen aan de drupels ik moet met 5 drupels beginnen en een week later met 10 ma ben zo bang om dood te gaan of dat er iets gebeuts met mijn hooft wie kan mij over tuigen dat ik ze wel ga nemen ben zo bang er voor ben aleen met 2 kleintjes thuis kom ook niet meer buiten want krijg ik geen lucht wie o wie kan me uitleg geven bij sluiter heb ik gelezen maar maak mij nog banger wat er kan gebeuren wie heeft ook angs gehat voor de dood wie kan mij begrijpen ik denk iedere dag zal ik of zal ik niet ma ben bang om door die druppels dood te gaan heb nog zo veel te doen in dit leven wie akn me helpen reacies zijn welcome mijn eimail is [email protected] mail me als je blief

famke1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2010 15:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door famke1981 »

Hallo Maria,

Net als jij ben ik vreselijk bang om dood te gaan. Ik heb al maanden last van hartkloppingen/tintelingen/raar gevoel in hoofd/duizelig, alles. Iedere keer als ik een aanval van het een of ander krijg denk ik dat ik terplekke dood ga neervallen. Durf niet alleen thuis te zijn omdat er dan geen hulp is. Bijna twee weken geleden ben ik, na heel lang twijfelen, toch begonnen met citalopram (tabletten). Eerst drie dagen 5 mg, toen een week 10 mg en vanaf afgelopen maandag 15 mg. Ik ga je niet voorhouden dat je niks van de medicijnen merkt, want je voelt zeker iets, helemaal als je net als ik enorm gefocust bent op alles wat je in je lichaam voelt. Toen ik begon had ik de eerste avond al een aanval van trillen/hartkloppingen (zulke aanvallen had ik ook voordat ik met de pillen begon trouwens, dus dat is bij mij denk ik een uiting van stress). Toen ik naar 10 mg ging weer een nacht niet geslapen en vannacht was het weer raak met hartkloppingen/trillen. Ik ben nu heel erg aan het twijfelen om weer terug te gaan naar 10 mg, maar mijn psycholoog zegt dat ik beter even door kan bijten. Ik wil jou ook aanraden om gewoon te beginnen, maar wel met een lage dosis (ik moest eigenlijk met 10 mg beginnen maar ben blij dat ik toch 5 mg heb gedaan) en dan langzaam opbouwen. Ik merk verder nog niet echt de positieve effecten, ik ben wel wat suf en daardoor misschien af en toe iets minder gespannen. Volgens de psychiater duurt het wel 4 weken voordat je zelf iets merkt van de medicijnen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en probeer ook niet teveel bijwerkingen op internet op te zoeken, dan lees je alleen maar vreselijke verhalen en wordt je nog banger.

maria1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria1987 »

hoi famke ik moet dinsdag na theurepeut die gaat met mij de cipramil bespreken hoe en wat ik moet doen en waar ik op moet letten mijn vraag is aan jouw heb je erge gevoelens die mee spellen ben echt bang heb de ziekte nu 5maanden bijna ben niet meer aleen weg gegaan ik kan aleen nog met me moeder op de brommer weg enige wat ik nu wel doe ma met je hart doet het toch niks he ? neem jij ze s avonds of over dag? mij raden ze me s avond aan ik weet wel niet als ik dan wakker word ben zo bang om mijn kindje s aleen te gaan laten snapje wat ik bedoel hoop dat jje mij antwoord kan geven nog een vraagje cipramil is het zelfde als jij hebt toch aleen ik heb druppels

Dimie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Dimie »

Beste Furomlezers,

Ik wou even reageren, na al deze vooral negatieve berichten over citalopram.

Citalopram ben ik gaan slikken na een ernstig motorongeluk, wat heeft geleid tot een depressie.

Mijn ervaringen zijn anders, ik ben blij met het medicijn. De bijwerkingen in mijn geval zijn niets vergeleken met de depressie. De depressie is overigens gedeeltelijk voorgekomen uit forums. Ik ging namelijk Googlen naar mijn letsel en dat maakte mij alleen maar anstiger.

Focus je niet te veel op wat anderen hebben, ieder mens is uniek. De mensen op forums komen er veelal om hun ongenoegen te uiten. Personen waarbij het medicijn goed aanslaat hebben daar geen rede toe.

Na een jaar van ellende ben ik alweer gelukkig en accepteer ik mijn handicap.

Groetjes

maria1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria1987 »

hoi ik moet zondag gaan beginnen met 10 milgram cipramil druppels omdat ik geen pillen afkrijg heb ik druppels gekregen ben erg bang dat mijn hard er mee ophoud ma die ziekte is ook niet meeer leuk!!!!!! ik ben bang voor de bij wekingen hardklopingen en zo voort liefst voel ik er niks van aleen wil echt van die ziekte af gaan want kom niet naar buiten en is niks wie kan me een beeetje gerust stellen van deze ziekte of mediekasie ik hoor het graag en ook wat ik het best kan gaan doen als ik iets ga merken dankej wel alvast

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Ik heb het 3 maal een periode gebruikt. Ik werd er alleen moe van. 20mg p.d. En een beetje afgevlakt, verder deed dit spul mij helemaal niks. Zeker een half jaar de tijd gegeven om te gaan werken, niks, wel zelf betalen, en dat is duur werk.

Honne
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2011 12:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Honne »

Hoi,
Ik loop al jaren met depressies (Voornamelijk in de winter perioden nog eens extra versterkt).
Niet dat ik het al die jaren door had, ben er de laatste jaren vast bewuster van maar durfde hiermee nooit naar de huisarts te stappen.
Helaas heeft het dusdanig zoveel invloed op mijn gezinsleven dat mijn man een maand geleden alles niet meer trok en uit huis getrokken is om voor zich zelf na te gaan of hij nog wel de rest van zijn leven met mij verder wil.
Een enorme klap voor mij, nog dieper in de depressie en enorme schuldgevoelens en zo graag willen vechten voor ons huwelijk ( en 2 dochters ).
Ben bij de huisarts geweest en die heeft mij doorgestuurd naar een psycholoog omdat hij daar ook advies van wilde.
Op aanraden van de psycholoog heeft de huisarts mij citalopram (20 mg) voor geschreven en omdat ik 's nachts ook amper kan slapen oxazepam.
Ben hier gister mee begonnen en hoop hier mij uiteindelijk beter door te gaan voelen dat ik overal even iets makkelijker door kan.
(Verder is advies om ook een lichttherapie kuur erbij te gaan volgen)
Heb alles gelezen wat bijwerkingen betreft, en hoop eerlijk gezegd dat ik eerst niet negatiever ga voelen maar ben blij hier te lezen dat het een kwestie van doorbijten is.
Heb gisteravond bij de avondmaaltijd de citalopram ingenomen, kreeg paar uurtjes later wel een misselijk gevoel maar was te doen.
Toen ik even later mijn oxazepam in nam voelde ik mij na een kwartier een soort dronken en voelde mijn tong wat lammer worden en wat lallerig .
Ben toen als de sodeju maar naar bed gegaan en moet zeggen dat ik niet meer weet of ik een half uur later nog wakker was en heb aan 1 streep ( wel zwetend) door geslapen tot vanochtend.
Voel me wel heel sloom en alsof er een waas boven me ogen hangt in mijn hoofd, maar ga er van uit dat dit maar tijdelijk is.
Volgende week heb ik weer een gesprek met de psycholoog en zal ik adres krijgen van relatietherapie.
Mijn man is desondanks wel bereid om dat te gaan proberen.(Al betwijfeld hij of hij daardoor zijn gevoelens weer voor mij terug kan krijgen)
Ik ben allang opgelucht dat ik nu hoe moeilijk het ook voor mij is eindelijk hulp heb durven te vragen aan mijn huisarts.

Linda9280
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2011 19:49

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linda9280 »

Hallo mede-cipramillers/citaloprammers...

Sinds vorige week woensdag ben ik, op aanraden van mijn psych, begonnen met cipramil (druppels). Dit omdat ik na mijn 2e bevalling in een depressie terecht ben gekomen, en heb ook nog eens last van een braakfobie :? Maar goed, ik ben begonnen met 2 druppels en zit nu op 5 druppels, en ga de komende 2 weken ophogen naar 10 druppels.. Tot op heden heb ik weinig bijwerkingen, hooguit wat lichte hoofdpijn en kan minder goed slapen dan voorheen. En heb er dagen bij dat ik minder eetlust heb! Gaan deze bijwerkingen over??? En dan met name het minder goed slapen....... Heb namelijk 2 kleine kindjes (2 jaar en ruim een half jaar) en die willen graag veel aandacht, maar als ik 's nachts steeds wakker lig ben ik overdag doodmoe... :( En nog een vraagje, kan het zijn dat ik al wat verbetering merk???? Las namelijk 2-4 weken "inwerktijd" maar ik heb het idee dat ik me nu al wat lekkerder in mn vel voel..... Hopelijk kan iemand me antwoord geven, aangezien de meeste berichten van een hele tijd terug zijn...

Groetjes Linda

simone1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2011 12:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door simone1990 »

Hey allemaal,

Ik ben Simone, ik heb zelf vanaf juni 2010 ongeveer last gekregen van paniek en angst aanvallen. Ik ben hierdoor helemaal geisoleerd geraakt, kon niet meer werken en kwam daardoor thuis te zitten. Elke dag was het raak, kreeg al een aanval als ik rustig thuis zat. Niks kon en durfde ik niet meer. Ben toen ook naar de dokter geweest die wilde mij geen medicijnen geven en ikzelf wilde dit ook liever niet. Ik heb meerdere therapieen geprobeerd om ervan af te komen bij fysiotherapeuten en psychologen maar niks hielp mij echt. In november begon ik depressief te worden en ben toen terecht gekomen op de website www.agorafobie.be van geert verschaeve. Zijn filmpje sprak mij onwijs aan omdat hij zelf last heeft gehad van paniekaanvallen en hiervan is afgekomen.
Bij hem kon ik een soort van therapie gaan volgen die je van je paniekaanvallen af helpt. Ik wilde er zo graag vanaf dat ik heb hem benadert en uiteindelijk heb besloten zijn therapie te gaan volgen. Ik ben nu op de helft van de therapie en voel me geweldig! Het is soms zwaar, maar je leert zoveel over jezelf en over je aanvallen dat het veel meer met je doet dan je alleen van je paniek af helpen, je voelt je er gelukkiger door en kan meer van dingen genieten.
Ik zou iedereen die last heeft van paniekaanvallen dit aanraden, geert kan je echt helpen het is absoluut de moeite waard!

Bubbles bubbles
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2011 00:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bubbles bubbles »

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer 2 jaar heb ik last van paniekaanvallen. Ik was er al die tijd van overtuigd dat ik het zelf kon oplossen, maar dat heb ik nu opgegeven. De paniekaanvallen worden erger dus wordt het echt tijd er wat aan te doen.

Vind het erg moeilijk te beslissen welk soort therapie te volgen, en of ik al dan niet medicatie wil nemen. Mijn dokter stelde voor om met Citalopram te beginnen. Hoe meer ik hierover lees, hoe meer ik het toch wel heftig vind.

Zijn er mensen die me hun ervaringen kunnen vertellen? Beter eerst enkel therapie? Is het echt zo heftig (bijwerkingen en zo)? En kan ik er na een tijd gewoon weer mee stoppen? Wil niet de rest van men leven die pillen moeten slikken...

Thx!

Linda9280
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2011 19:49

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linda9280 »

Hoi Bubbles,

Ik ben nu ongeveer 6 weken bezig met Cipramil (druppelvorm van Citalopram) en de eerste 2 weken waren even doorbijten.. Ik had in het begin last van slapeloosheid, misselijkheid en wat meer paniekaanvallen, niet echt fijn!! Maaaaaaaar nu voel ik me zoveel beter als voor de medicijnen, totaal geen paniekaanvallen meer, niet meer depressief, weer vrolijk en zin om dingen te ondernemen etc.. Heerlijk!!!!!! Dus ik zou zeggen, doen!

Oja, volgens mijn psych hoef ik ze maar een maand of 8/10 te slikken, en dan gaan we afbouwen..

Als je nog meer wil weten, vraag maar raak!

Succes! X

Gesloten