LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte Panasonic FZ50 bij Digital Street

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Peter Reyners

Defecte Panasonic FZ50 bij Digital Street

Ongelezen bericht door Peter Reyners »

Hoi,

in december 2007 heb ik bovenstaand fototoestel gekocht bij Digital street.
Nu is de complete lensunit defect en de reparatiekosten zijn € 285,- terwijl een nieuw toestel € 426,- kost.
Aangezien de garantie sinds December verlopen is, heb ik Digital street gevraagd mij toch tegemoet te komen in de kosten, aangezien ik ervan uit mag gaan dat een dergelijk toestel langer dan 16 maanden mag meegaan

Onderstaande reactie heb ik vandaag ontvangen:
"Volgens het Burgerlijk Wetboek 7 artikel 17 lid 2 beantwoordt een zaak niet aan de overeenkomst indien deze zaak niet de eigenschappen bezit die u als koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Dit mede op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan. Met 'zaak' spreken we in dit geval over de aangeschafte Panasonic camera.

Op grond van de overeenkomst die u met ons bent aangegaan, heeft u recht op een jaar garantie. Met garantie bent u er van gegarandeerd dat het artikel zonder problemen zal werken. Panasonic en geautoriseerde servicecentra garanderen Panasonic producten op materiaal- en/of fabricagefouten gedurende een periode van 12 maanden na de oorspronkelijke aankoopdatum. De levensduur van een dergelijke camera is daarmee ook aangegeven. De levensduur is een eigenschap van het toestel welke tot die koopovereenkomst behoort. Dit was namelijk een van onze mededelingen tijdens het maken van de koopovereenkomst. Dat is dus het gene wat u van het toestel mag/kunt verwachten.

Een jaar lang dient het toestel de eigenschappen te bezitten die u als koper van een camera, op grond van de koopovereenkomst, kan/mag verwachten. Als het artikel binnen dat jaar gebreken vertoont welke ontstaan zijn bij normaal gebruik dan beantwoordt het artikel niet aan de overeenkomst die u met ons bent aangegaan. Omdat er dan sprake is van non-conformiteit (ondeugdelijk product) kan de koper ons in zulke gevallen aansprakelijk stellen. Het toestel zal dan zonder kosten hersteld, vervangen of vergoed moeten worden.

Omdat het toestel van u buiten het eerste jaar (waarin u op grond van de overeenkomst er wel van gegarandeerd was dat het toestel aan de overeenkomst zou voldoen en ons dus aansprakelijk kon stellen voor een herstel/vervanging zonder kosten) een gebrek is gaan vertonen, is het helaas niet mogelijk om ons aansprakelijk te stellen voor iets wat niet tot die overeenkomst behoort. Wij kunnen u daarom ook helaas niet tegemoet komen in bepaalde kosten. Op de prijs in uw prijsopgave is al een korting van 25% verwerkt. Dit is vanwege een coulance regeling die wij als dealer zijnde kunnen toepassen in bepaalde situaties. Ook wij vonden de eerste prijs wat aan de hoge kant en hebben bij het reparatiecentrum 25% korting op het onderdeel (lensunit) kunnen regelen voor u.

Toen u het toestel bij ons kocht, bent u er toch vanuit gegaan dat een dergelijk artikel langer dan 16 maanden mee zou moeten gaan. Dit kan inderdaad soms gebeuren. Toestellen gaan soms enkele jaren mee zonder problemen te geven, maar er zijn ook toestellen die na een paar maanden al gebreken vertonen. Vandaar, zodat een klant niet iets ander verwacht, vermelden wij bij ons op de website en op de aankoopnota hoeveel garantie uw artikel heeft.

Graag vernemen we van u nog een definitieve beslissing op de prijsopgave. We moeten het antwoord dan doorsturen naar het reparatiecentrum en zij zullen er voor zorgen dat de camera naar ons retour gezonden wordt. U dient wel rekening te houden met onderzoekskosten van 48,- euro en administratie-/verzendkosten van 24,95 euro. Als het toestel ongerepareerd retour moet komen, komt u dus op een totaalprijs van 72,95 euro. De camera zal aanstaande zaterdag nog niet klaar kunnen liggen in Beuningen"

Wat kan ik nog meer doen?
Als ik niet laat repareren moet ik € 73,- onderzoekskosten betalen.

Gr

Peter

stofzuigertje

Re: Defecte Panasonic FZ50 bij Digital Street

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Camera die toen ruim €400,- koste is nu meestal maar €250,- nieuw.

Verder is een stevige tik op de open lens voldoende om deze kapot te drukken!

Dus garantie is altijd zeer moeilijk.
Eventueel een leuke gebruikte kopen want die worden flink onder de marktwaarde aangeboden als je goed zoekt.

Verder heeft Canon en Fuji diverse camera's met meer dan 8 Mp en 10 x zoom, soms zelfs 10 Mp en 12 of 18x zoom en die zijn erg goed.

Dus maak geen kosten en voor €149,- is een Fuji met 10 Mp en 12x optische zoom en nog veel meer mogelijkheden de manier om deze dure te vergeten.

Peter Reyners

Hoi stofzuigertje...
de camera kost op dit moment nog € 426,-
Een open lens is niet van toepassing omdat het om een hybride camera gaat, en geen spiegelreflex.
De zaak ligt nu bij de rechtsbijstand.

In elke geval bedankt voor je reactie.

Gr

Peter

Peter Reyners

Nou, even een update dan.
De rechtsbijstand kan niks voor me doen omdat ik moet kunnen bewijzen wat er met de camera aan de hand is.
Dit weet ik echter niet, aangezien ik hem voor reparatie heb weggebracht en bericht kreeg met de melding dat de hele lensunit vervangen moest worden om het apparaat weer aan de praat te krijgen.
Om de € 75,- onderzoekskosten niet te hoeven betalen, is de camera op advies van de SRK nooit terug gehaald.
Bewijzen d.m.v. een second opinion kan dus ook niet.
SRK zegt verder niks te kunnen doen.
Vraag me af of het verstandig is om voortaan toch maar extra garantie bij te kopen, ondanks alle berichten in de media dat het niet nodig is, omdat je er toch al eigenlijk recht op hebt.

Ik vind dit een slechte zaak van Digital Street, en van de SRK die deze zaak niet naar behoren hebben afgehandeld.

Gr

Peter

Consument2010

Ongelezen bericht door Consument2010 »

Dag iedereen,

Ook hier de gelijksoortige ervaringen met Digital Street. Panasonic camera gekocht, T3 voor 289,- euro, lenskapje gaat niet meer open na 2,5 jaar (schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij dat type), maar Digital Street geeft niet thuis. Na zeer onbeschofte behandeling (geen garantie na 1 jaar, wij zijn een webwinkel en goedkoop en daarom geven we geen service na een jaar, reparatiekosten en onderzoekskosten zouden voor mij zijn, etc) willen ze uiteindelijk opsturen naar Panasonic. Na 4 weken wordt ik gebeld dat de camera terug is, dat Panasonic gezegd zou hebben dat ze niks doen omdat ze de distributeur verantwoordelijk achter, en Digital Street verschuilt zich erachter. Na het wijzen op het consumentenrecht geven ze aan dat ze op de bon hebben staan dat ze maar een jaar garantie geven en dat dat inhoudt dat ze mij toen hebben verteld dat hun camera's niet langer dan een jaar meegaan, en dat er dus niks te claimen of eisen valt!
Noem het hoe je wilt, ik noem het oplichterij. Ik ga voortaan inderdaad checken of een winkel bij een Waarborgfonds is aangesloten. En dat een winkel goedkoop zou zijn en daarom geen normale plichten heeft als verkoper is natuurlijk onzin; je bent goedkoop om daardoor meer te verkopen.
Wiens daar gekochte product het nog doet na een jaar hoeft hier natuurlijk niet te reageren hier. En als je een camera wilt waarvan de verkoper je vooraf zegt dat hij een levensduur heeft van maximaal een jaar, ga vooral naar Digital Street. Voor ieder ander zou ik zeggen: mijdt deze zaak, ten faveure van de eerlijke winkelier.

Peter Reyners

ik hoop echt dat meer mensen dit lezen.
Laatst van iemand gehoord die er ook niet tevreden over was.
Ik ga liever naar Kamera Express of Foto konijnenberg.
2 hele goeden zaken die wel goede service bieden...

Gr

Peter

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Minolta heeft ook dit probleem wegens mijn eigen schuld, ik botste tegen de buurvrouw.....

Maar een gelijkwaardige Canon 2e hands op marktplaats gekocht, iets minder lichtsterke lens, ook 12x analoge zoom en iets meer Pixels en slechts €50,- dus een 2e hands is net zo goed, en die krasjes, mijn oude Minolta zag er nog veel erger uit, en ik ben tevreden met gebruikte....
De zoomlenzen bij alle merken zijn kwetsbaar en alleen bij echte Spiegel reflex camera's makkelijk en voordelig te vervangen.
De Nikon D60, ook oud heeft dus nu een merkloze lens als vervanging van de oude 70/300 lens en is zelfs nog beter!
Dus koop een goede Spiegel met wisselbare lenzen en de Body kan blijven!

De huidige repareren en onderdelen kopen is erg duur, dus ik heb ondanks dat mijn Minolta te herstellen is nog niets gedaan....
Ik wacht wel op defect exemplaar voor deze tandwielen.
Het is vreemd dat dit plastic zo duur is, en koste veel tijd, maar zelf herstellen is best mogelijk maar ik betaal geen €69,50 voor 3 plastic tandwielen!
Ik had al 1¼ uur nodig en montage kost hetzelfde dus duur aan uurloon, wel heb ik als ondeskundige iets langer werk, maar een ervaren vakman heeft ook wel 2 uren nodig!

Dus kijk eens naar een goede gebruikte of herstel met andere camera met waterschade die ik nu wil kopen, want de tandwielen kunnen wel wat vocht hebben!

Peter Reyners

Van mij was het niet mijn eigen schuld... het ene moment neem ik nog een foto, en 5 minuten later deed die niks meer. Duidelijk een fabricagefout...
Ik heb nu inmiddels een Canon 50D met enkele L lenzen waar ik zeer tevreden over ben, echter niet bij Digital Street gekocht.
Die zaak ziet mij nooit meer, verder zal ik ook nooit geen Panasonic meer kopen....

Gr

Peter

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Peter Reyners schreef:Panasonic en geautoriseerde servicecentra garanderen Panasonic producten op materiaal- en/of fabricagefouten gedurende een periode van 12 maanden na de oorspronkelijke aankoopdatum. De levensduur van een dergelijke camera is daarmee ook aangegeven.
Deze opvatting is onjuist. De gemiddelde levensduur en garantie staan los van elkaar. Je kunt bij ConsuWijzer info vinden over je rechten na de garantieperiode. Je kunt naar de winkel toe aangegeven dat hiervan niet in jouw nadeel mag worden afgeweken.
Peter Reyners schreef:Omdat het toestel van u buiten het eerste jaar (waarin u op grond van de overeenkomst er wel van gegarandeerd was dat het toestel aan de overeenkomst zou voldoen en ons dus aansprakelijk kon stellen voor een herstel/vervanging zonder kosten) een gebrek is gaan vertonen, is het helaas niet mogelijk om ons aansprakelijk te stellen voor iets wat niet tot die overeenkomst behoort.
Deze opvatting is onjuist omdat deze gebaseerd op een eerdere onjuiste opvatting.
Peter Reyners schreef:Toen u het toestel bij ons kocht, bent u er toch vanuit gegaan dat een dergelijk artikel langer dan 16 maanden mee zou moeten gaan. Dit kan inderdaad soms gebeuren. Toestellen gaan soms enkele jaren mee zonder problemen te geven, maar er zijn ook toestellen die na een paar maanden al gebreken vertonen.
Camera's gaan doorgaans veel langer mee. Toen de opgeven ComputerConsument aan fabrikanten vroeg wat de levensduur was van digitale camera's gaf het gros tien jaar aan, wat over een kwam met analoge toestellen.
Peter Reyners schreef:Graag vernemen we van u nog een definitieve beslissing op de prijsopgave. We moeten het antwoord dan doorsturen naar het reparatiecentrum en zij zullen er voor zorgen dat de camera naar ons retour gezonden wordt. U dient wel rekening te houden met onderzoekskosten van 48,- euro en administratie-/verzendkosten van 24,95 euro. Als het toestel ongerepareerd retour moet komen, komt u dus op een totaalprijs van 72,95 euro. De camera zal aanstaande zaterdag nog niet klaar kunnen liggen in Beuningen"
Als het bedrag niet vooraf is afgesproken, kun je het bedrag aanvechten indien dit hoger is dan wat gebruikelijk is in de branche.
Wat kan ik nog meer doen?
Als ik niet laat repareren moet ik € 73,- onderzoekskosten betalen.
Naar de rechter of naar de geschillencommissie.

Wat de winkel niet aangaf, is dat jij moet bewijzen dat het product non-conform is. Een defect kan wijzen op verkeert gebruik maar ook non-conformiteit. Daarom moet je het product normaal gesproken laten onderzoeken.

Wat hebben ze precies onderzocht? Gaat het alleen om dit en dat is stuk of zijn ze dieper gegaan en hebben ze gekeken naar de oorzaak.

Peter Reyners

Hoi alfatrion,

bedankt voor je reactie.
Zoals je ziet is deze storing van April vorig jaar.
Toen ik niks bereikte heb ik uiteindelijk de rechtsbijstand ingeschakeld.
Deze zijn van April tot November bezig geweest om mijn gelijk te halen, ze hebben ook gedreigd met een rechtzaak, echter zonder succes.
De rechtsbijstand kan niks voor me doen omdat ik moet kunnen bewijzen wat er met de camera aan de hand is.
Dit weet ik echter niet, aangezien ik hem voor reparatie heb weggebracht en bericht kreeg met de melding dat de hele lensunit vervangen moest worden om het apparaat weer aan de praat te krijgen.
Om de € 75,- onderzoekskosten niet te hoeven betalen, is de camera op advies van de SRK nooit terug gehaald.
Bewijzen d.m.v. een second opinion kan dus ook niet.
SRK zegt verder niks te kunnen doen
Ik ben na dit advies niet meer verder gegaan ermee, want als de SRK aangeeft dat ik niet verder hoef te gaan, neem ik aan dat het toch geen nut heeft.
Wel heb ik ze nog een mail gestuurd, met mijn mening over het hele verloop van deze zaak, echter nooit niks meer terug gehoord.

Het is nu al meer dan 1 jaar geleden, dus wellicht toch te laat of niet?
Mijn camera heb ik nooit meer terug gezien.
Ik had ook op een reactie van Radar zelf gehoopt, aangezien hun meestal het advies geven om geen extra garantie erbij te kopen, net als andere consumenten organisaties....

Gr

Peter

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind de datums hier niet duidelijk aangegeven, vandaar.
Peter Reyners schreef:Het is nu al meer dan 1 jaar geleden, dus wellicht toch te laat of niet?
Nee, verjaring is twee jaar. Maar zonder camera heb je geen schijn van kans.
Peter Reyners schreef:Ik had ook op een reactie van Radar zelf gehoopt, aangezien hun meestal het advies geven om geen extra garantie erbij te kopen, net als andere consumenten organisaties....
Het hangt er vanaf wat er precies instaat.

Consument2010

Ongelezen bericht door Consument2010 »

Gezien bovenstaande nog even het volgende over Digital Street: in het consumentenrecht staat hoe lang je mag verwachten dat een bepaald product van een bepaald bedrag mee gaat, en refereert ook aan de verwachtingen die de verkoper heeft geschapen, bv in reactie op vragen. Juist op dit punt heeft Digital Street zich trachten in te dekken door in kleine lettertjes op de bon te zetten dat ze na 1 jaar geen enkele service meer verlenen en je als koper afziet van verdere rechten. De service afdeling verdraait dit als: we hebben u voor verkoop verteld dat aan onze producten geen levensduur langer dan een jaar valt te ontlenen. Alsof ze je dat zeggen als je een camera koopt! Juridisch dekken ze zich zo echter in, wat blijkbaar ook lukt volgens bovenstaande.
Tis maar dat jullie het weten!
Het is nogal veelzeggend als een vrij groot bedrijf met een eigen service-afdeling ten behoeve van hun eigen winsten zo ver gaan om enkel geld te vangen van klanten, alleen verwijst naar fabrieksgarantie en niet bereid is daar enige service of verplichting tegenover te zetten.

sonhuis

Ongelezen bericht door sonhuis »

pf.. ik ben dus niet de enige gedupeerde, maar de zoveelste. Het is mij dan ook volstrekt duidelijk waarom digitalstreet nog geen waarborg thuiswinkel logo heeft.
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, ze denken je te gaan helpen, maar uiteindelijk leggen ze het weer bij jou terug. In de tussentijd heb je enorm veel kosten gemaakt voor het laten onderzoeken en het verzenden, maar of je daarmee geholpen bent.. nee hoor!

de koude douche dan maar

Peter Reyners

Wat ik ook verschrikkelijk vindt is dat diverse consumenten organisaties je afraden om extra garantie erbij te kopen omdat je er zowiezo recht op hebt, maar als je dan problemen krijgt sta je er alleen voor en bereik je niks.
Zelfs niet met uiteindelijke hulp van een rechtsbijstand van SRK, terwijl ook deze in het begin aangeven dat de zaak wel te winnen is.

Theoretisch klopt het misschien allemaal wel, maar in de praktijk sta je toch weer machteloos.

Gr

Peter

Gesloten