LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie niet geactiveerd, laptop stuk. Wat nu?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Susannekrootjes

Garantie niet geactiveerd, laptop stuk. Wat nu?

Ongelezen bericht door Susannekrootjes »

Enige tijd geleden (mei 2008) heb ik bij It's in Rotterdam een Packard Bell laptop gekocht, voor 699 euro. Voor 139 euro heb ik er 3 jaar garantie bij gekocht (bij it's gekocht/betaald, op het formulier staat E-Care). Deze garantie moest nog door mij worden geactiveerd, maar dat is niet gebeurd.

Nu heb ik dus een probleem met de laptop, en wil ik alsnog proberen gebruik te maken van deze garantie. Bij wie moet ik daarvoor dan zijn, bij It's, E-Care, of Packard Bell? En heb ik hier nog recht op?

Susanne.

BBCS
Contacteer:

Re: Garantie niet geactiveerd, laptop stuk. Wat nu?

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat kan niet meer.

Die extra garantie's worden vaak door de fabrikanten zelf verstrekt en dienen ook geactiveerd te worden, dit uit oogpunt van fraude.

En waarom had je die garantie dan niet geactiveerd?

Susannekrootjes

Ongelezen bericht door Susannekrootjes »

Dat is erg gewoon niet van gekomen, briefje en bon uit het oog geraakt, nu pas weer tegengekomen, en dacht, oeps dat heb ik toen niet gedaan..!

Op de bon staat wel gewoon dat ik 139 euro heb betaald voor de garantie, als ik het er nou gratis bijgekregen had..!

Susanne.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bij wie moet ik daarvoor dan zijn, bij It's, E-Care, of Packard Bell? En heb ik hier nog recht op?
U noemt hier de 3 instanties waar U terecht kunt met Uw vraag in waarschijnlijk de juiste volgorde. En daar staat dit forum volgens mij niet bij. En daarmee is uw tweede vraag volgens mij ook beantwoord.
Dit komt misschien een beetje cru over, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet schrijven.

BBCS
Contacteer:

Garantie verstrekken is niet verplicht en de garantieverstrekker bepaald de condities van de garantie.

Dit staat los van het feit dat de consument gedurende de economische levensduur een beroep op kosteloze reparatie of vervanging kan doen als de consument kan bewijzen dat het product tijdens de koop niet goed was en dat dit tijdens de koop niet bekend of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn.

Dus aangezien de TS niet aan de vereiste van de extra garantie om die bij de fabrikant te activeren voldoet, kan de TS daarom ook geen aanspraak maken op die extra garantie.

Het klinkt hard, maar het is nu eenmaal zo. De fout hierbij ligt bij de TS zelf en de fout kan daarom niet bij de winkelier of fabrikant worden gelegd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Susannekrootjes schreef:Enige tijd geleden (mei 2008) heb ik bij It's in Rotterdam een Packard Bell laptop gekocht, voor 699 euro. Voor 139 euro heb ik er 3 jaar garantie bij gekocht (bij it's gekocht/betaald, op het formulier staat E-Care). Deze garantie moest nog door mij worden geactiveerd, maar dat is niet gebeurd.

Nu heb ik dus een probleem met de laptop, en wil ik alsnog proberen gebruik te maken van deze garantie. Bij wie moet ik daarvoor dan zijn, bij It's, E-Care, of Packard Bell? En heb ik hier nog recht op?
Ja volgens mij wel. Er is een overeenkomst tot stand gekomen tussen Its en jou, waarbij Its overeengekomen is gekomen om je een bepaalde garantie te leveren. Tijdens de koop is jou niet verteld dat de garantie moest activeren, dat heb je pas later in het boekje gelezen. Als de de derde partij die dit zou moeten uitvoeren hier niet aan wil dan leg jij het probleem neer bij de winkel waar je het product gekocht hebt. Op de website van radar of de consuwijzer kun je vast wel een voorbeeldbrief vinden. Het gaat dan om een brief met een titel als ingebrekenstelling.

In het slechtste geval heb je recht op je geld terug. En ik vind eigenlijk ook dat onze huis, thuis en keuren winkelier je hierop had moeten wijzen.

alfatrion

Susannekrootjes schreef:Op de bon staat wel gewoon dat ik 139 euro heb betaald voor de garantie, als ik het er nou gratis bijgekregen had..!
Gratis bestaat niet, je betaald er altijd voor. Jij kunt bewijzen dat je het gekocht hebt, wanneer je het gekocht hebt en waarvoor je je het gekocht hebt, dus ik zou me er niet te veel druk om maken, maar het probleem bij Its neerleggen.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:
Susannekrootjes schreef:Op de bon staat wel gewoon dat ik 139 euro heb betaald voor de garantie, als ik het er nou gratis bijgekregen had..!
Gratis bestaat niet, je betaald er altijd voor. Jij kunt bewijzen dat je het gekocht hebt, wanneer je het gekocht hebt en waarvoor je je het gekocht hebt, dus ik zou me er niet te veel druk om maken, maar het probleem bij Its neerleggen.
Ik ben bang dat je helaas niet goed gelezen hebt:
Voor 139 euro heb ik er 3 jaar garantie bij gekocht (bij it's gekocht/betaald, op het formulier staat E-Care). Deze garantie moest nog door mij worden geactiveerd, maar dat is niet gebeurd.
De TS was er wel van op de hoogte.
En aangezien de garantie niet is geactiveerd, is die garantie ook niet van toepassing.
De koper dient tot 6 maanden na aankoop die garantie bij de fabrikant te activeren. Die garantie wordt niet door de winkelier gegeven, maar door de fabrikant.

In zo'n geval kun je bij de winkelier niet aankloppen voor de garantie.

alfatrion

Ik kan uit het verhaal niet opmaken of de koper deze informatie voor de koop ontving. Een dergelijke voorwaarde is hoe dan ook een algemene voorwaarden en algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het laten vervalen van de rechten enkel en alleen omdat de koper niet voldaan heeft aan een formaliteit kan onredelijk bezwarend noemen worden. Dat geld ook voor wel betalen maar niet ontvangen.

Er zijn twee situaties: 1. het was wel voor de koop bekent of 2. het was niet voor de koop bekent. In beide gevallen acht ik het waarschijnlijk dat de koper garantie kan afdwingen.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:Ik kan uit het verhaal niet opmaken of de koper deze informatie voor de koop ontving. Een dergelijke voorwaarde is hoe dan ook een algemene voorwaarden en algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn. Het laten vervalen van de rechten enkel en alleen omdat de koper niet voldaan heeft aan een formaliteit kan onredelijk bezwarend noemen worden. Dat geld ook voor wel betalen maar niet ontvangen.
Dat is niet onredelijk bezwarend.
Doordat dergelijke garanties door de fabrikant worden verstrekt zijn deze regels puur voor het tegengaan van fraude ingesteld.
Nu mag het nooit zo zijn dat de fraudeurs daar wel voordeel mee hebben door dergelijke regels te verbieden.
alfatrion schreef:Er zijn twee situaties: 1. het was wel voor de koop bekent of 2. het was niet voor de koop bekent. In beide gevallen acht ik het waarschijnlijk dat de koper garantie kan afdwingen.
Al geeft de verkoper gelijk na afsluiten van de verkoop dit aan, dan is dat ook gewoon rechtsgeldig.
Simpel, omdat dit niet de koop zelf beïnvloed.
De wetgever heeft wel bepaald dat bepaalde regels niet mogen, welke de koop zouden hebben beïnvloed.

Het is dus niet zo dat een koper na het afsluiten van de koopovereenkomst te horen krijgt dat hij een kaartje moet invullen en moet opsturen naar de fabrikant, dat de koper dan zou zeggen dat hij dit liever voor de koop te horen had gekregen, dan was de koper niet met de garantieuitbreiding accoord gegaan.

BBCS
Contacteer:

Als It's maar 1 jaar garantie geeft, heb je ook maar 1 jaar garantie.
Die verlengde garantie wordt door de fabrikant verstrekt en als die tot 3 jaar garantie is, is de eerste jaar door It's en moet je bij It's zijn voor de garantie.
Voor de 2e en 3e jaar wordt de garantie door de fabrikant gegeven, en moet je ook voor die garantie bij de fabrikant zijn.

Dat veel mensen hun garantie niet activeren is hun eigen verantwoordelijkheid en dat zij dat niet doen ligt de schuld bij hunzelf.

Wat ik nu flauw vind is dat door de schuld van de koper de verlengde garantie niet is geactiveerd bij de fabrikant, dat nu de schuld bij de winkelier wordt neergelegd.

BBCS
Contacteer:

Garantie is geen recht, maar een extra wat door de fabrikant of winkelier gegeven wordt.
De fabrikant en winkelier zijn zelf helemaal vrij om garantie te geven, hoelang en tegen welke condities.

Wat wel wettelijk geregeld is, is dat het product aan de overeenkomst moet voldoen en de eigenschappen bezitten die welke volgens de overeenkomst had moeten bezitten.
Ook zijn de uitspraken van de fabrikant en winkelier in de media ook bindend.
Als het product niet die eigenschappen bezit die het product op grond van de overeenkomst had moeten bezitten of welke volgens de uitspraken van de fabrikant of winkelier in de media gedaan zijn, is de winkelier verplicht om kosteloos het product alsnog volgens de overeenkomst te brengen. Ook na de garantieperiode.

Dat is punt 1.

Punt 2: als het product na de garantieperiode defect gaat en de consument kan bewijzen dat het product tijdens de koop wel defect is, dan is de winkelier ook verplicht om het probleem kosteloos op te lossen, ook na de garantieperiode.

Dat is heel in het kort wat wettelijk bepaald is.

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Zoals al aangegeven is doet Acer/PB normaliter niet moeilijk over een niet geactiveerd garantiepakket. Gewoon met het pakket en de laptop bij de winkelier langsgaan en hen dit even laten uitzoeken.

VanTels

Ongelezen bericht door VanTels »

Hallo,

De afgesloten garantie is een garantie die gedekt wordt door caregarant.
Zij komen deze laptop bij u thuis ophalen en brengen hem ook weer gerepareerd terug. Ik zou bellen naar: 026 3193330

In het verleden is het voorgekomen dat registratie niet lukte en kon de klant gewoon bellen. Dus wellicht heeft u het geprobeerd maar is de registratie niet gelukt! :wink:

Succes,

Gesloten