LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon, afsluiting tegen afspraak

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door ronald g »

Voor de winter periode is toch voor Oktober. De afsluiting en de vooraf gaande communicatie van Nuon richting klant heeft geen resultaat gehad. Is dit nu barmhartigheid of is er toch een instantie ingesprongen die keiharde garantie's gegeven heeft? zoniet dan wordt de energielevering na de winterperiode weer gestopt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door Shine »

De Tegenpartij schreef:Intussen heeft de Nuon een aantal mensen weer aangesloten. (goh, media aandacht helpt dus wel ?)
Maar als je denkt dat ze hun ongelijk toegeven ? Ze laten in een reaktie aan de krant weten dat de, in het artikel genoemde gevallen, al voor de winterperiode waren afgesloten.
Het is bekend dat media-aandacht met grote regelmaat een of andere vrucht afwerpt. Helaas! Omdat de media het zeker niet altijd bij het rechte eind heeft.
Om dus bijvoorbaat te concluderen dat het bedrijf in spe dan ook per definitiefout zat is daarmee dus helemaal niet gezegd.
Dat maakt u er van!
Ik zou de bal willen terugspelen: Als je denkt dat de betroffen consument(en) hun ongelijk en nalatigheid toegeven?
Afijn, ze zitten er de komende maanden weer even warm en verlicht bij.
Op naar het voorjaar en de zomer.............

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door jor »

Al dat gepraat werpt kennelijk toch zijn vruchten af. Er word verlopig niet afgesloten( in Amsterdam althans)!
http://www.at5.nl/artikelen/29847/energienota

Netbeheerder Liander heeft het besluit genomen omdat het KNMI de komende week voor het hele land matige tot strenge vorst voorspeld. Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de elektriciteitsmeter worden verzegeld en de gaskraan worden dichtgedraaid. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij fraude, onveilige situaties of op eigen verzoek van de klant.

Bron = AT5.nl

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Alle artikelen voor deze gevallen icm het koude weer heeft in ieder geval (nog meer) de aandacht van veel media, en dat lijkt me goed !

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Nav dit onderwerp is het volgende in de Raad behandeld;

http://gemeenteraad.almere.nl/mmbase/at ... df_48.2_K)
Geachte raad,
Aanleiding: Met deze brief willen wij u informeren over een pilot van NUON in
Almere met de slimme meter.
De Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleingebruikers is sinds eind 2006 in
werking. Deze regeling houdt in dat netbeheerders en vergunninghouders de
levering van elektriciteit of gas naar een kleinverbruiker in de periode van 1 oktober
tot 1 april, onder voorwaarden, niet kunnen staken bij wanbetaling. De
energieleveranciers dienen de kleinverbruiker zelf te wijzen op de mogelijkheden
voor schuldhulpverlening.
Deze regeling heeft helaas niet kunnen voorkomen dat in de strenge winters van
2008/2009 en 2009/2010 een aantal Almeerse huishoudens werd afgesloten van gas
en elektriciteit. Hierover heeft u regelmatig uw ongenoegen uitgesproken tijdens de
politieke markt. Naar aanleiding van deze discussies zijn de voormalige raadsleden
Kasbergen (PvdA) en Steunenberg (CDA) met NUON in gesprek getreden over de
slimme meter met pre5paid mogelijkheid. De achterliggende gedachte van deze
gesprekken was dat deze meter wellicht als schuldpreventiemiddel zouden kunnen
worden ingezet in Almere.
Eind 2009 gaf NUON, mede naar aanleiding van bovengenoemde gesprekken, aan
in Almere een pilot te willen starten met de slimme meter.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een gas5 en/of elektriciteitsmeter met ingebouwde informatie5
en communicatietechnologie. Het apparaat kan op afstand door de
netwerkbeheerder uitgelezen worden. Daarnaast bevat het apparaat poorten
waarmee op afstand andere apparatuur bediend kan worden. Zo kan via een signaal
de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling.
Doel slimme meter
De plaatsing van slimme meters is geïnitieerd door Europese regelgeving. Het doel
van deze regelgeving ten aanzien van de energieconsument is de consument meer
inzicht te geven in het energiegebruik, zodat men geprikkeld wordt tot
energiebesparing.
Daarnaast kan de slimme meter een bijdrage leveren in het voorkomen van:
1. hoge jaarafrekeningen door tussentijds de mogelijkheid te bieden het termijn
bedrag aan te passen aan het verbruik;
2. afsluiten door wanbetaling door de klant regelmatig op de hoogte te houden van
de werkelijk gemaakte kosten;
3. hoge afsluitkosten, door de mogelijkheid om op afstand af5 en aan te sluiten.
Energie betalen bij gebruik slimme meter
De slimme meter heeft 2 mogelijkheden van betaling:
1. per maand betalen wat je werkelijk denkt af te nemen. In de zomer betaal je
weinig (bijvoorbeeld = 50,5) en in de winter veel (bijvoorbeeld =300,5);
2. ieder maand een vast bedrag te betalen, bijvoorbeeld het bedrag dat men al
gewend was. In de zomer betaalt men dan “teveel” maar spaart dan voor de
winter.
Door het constante karakter van de betalingen is het mogelijk om huishoudens die
gebruik maken van een slimme meter in budgetbeheer te hebben.
Een huishouden wordt op de hoogte gesteld wanneer het saldo waarvoor energie kan
worden verbruikt onder het maandbedrag komt. De klant kan dan geld bijstorten.
Indien er onvoldoende geld op de NUON5rekening staat kan de energieleverantie,
bijna onmiddellijk, op afstand worden stopgezet. De kosten die hieraan verbonden
zijn, zijn veel lager dan de kosten die hangen aan een afsluiting op locatie. De
energieleverantie wordt weer voortgezet indien er voldoende saldo is om het
maandbedrag te voldoen. Op deze wijze wordt voorkomen dat grote
betalingsachterstanden worden opgebouwd.
Nadelen slimme meter
De slimme meter kent niet alleen maar voordelen. Er zijn ook nadelen. Nadelen zijn
o.a.:
1. als de netwerkbeheerder zeer frequent het energieverbruik zou uitlezen kan deze
hieruit precies het leefpatroon van de consument aflezen;
2. dat de informatie die uit het energieverbruik kan worden gehaald, misbruikt zou
kunnen worden door bijvoorbeeld criminelen en marketeers;
3. de slimme meter heeft de mogelijkheid om de consument het eigen
energieverbruik via een website te laten inzien. Deze informatie zou
gemanipuleerd kunnen worden door hackers.
Onlangs is een novelle ter bespreking aan de Tweede Kamer aangeboden over de
slimme meter. Hierin is aangegeven wat de rechten en plichten van
netwerkbeheerders zijn ten aanzien van de privacywetgeving en de beveiliging van
het systeem.
Pilot NUON met slimme meter in Almere
In overleg met het college is besloten dat NUON in Almere gedurende de periode
oktober 2010 t/m maart 2011 een pilot uit gaat voeren met de slimme meter.
Doelgroep pilot
NUON gaat t.b.v. de pilot in september 2010 200 Almeerse huishoudens selecteren
uit maximaal 2 wijken. Gedacht wordt aan huishoudens die op de risicometer
wanbetaling hoog scoren, maar nog nooit in een minnelijk schuldsaneringstraject
hebben gezeten. Gebruikers uit Almere Stad kunnen niet deelnemen aan de pilot
omdat daar gebruik wordt gemaakt van stadsverwarming. NUON5incasseerders
gaan bij deze huishoudens langs om te vragen of men vrijwillig wil meewerken aan
een pilot met de slimme meter. De klant krijgt tijdens dit gesprek een brief/
informatieboekje met de meest gesteld vragen en antwoorden over de slimme meter.
Verwacht wordt dat 1 op de 10 huishoudens mee zal willen werken aan de pilot.
Extra voordelen consument bij deelname aan pilot
Deelname aan de pilot met de slimme meter biedt de klant een aantal extra
voordelen t.o.v. de bovengenoemde voordelen:
1. Voor deelnemers aan de pilot wordt de prioriteitsplaatsing van de slimme meter
bekostigd door NUON/Liander;
2. De klant krijgt van NUON een energiebesparingspakket cadeau;
3. NUON verdubbelt het bedrag dat de consument t.o.v. het vorige jaar heeft
bespaard.
Privacy van de deelnemers aan de pilot en risico’s
De privacy van deelnemers aan de pilot dient gewaarborgd te zijn. Daarom is
besloten geen gebruik te maken van de mogelijkheid om dagelijks de meterstanden
uit te lezen, maar wordt dit maandelijks gedaan.
Op deze wijze kan het leefpatroon van de klant niet duidelijk worden afgelezen uit
het gebruik. De klant moet schriftelijk toestemming verlenen voor het uitlezen en de
frequentie daarvan. Om de klant bewust te maken van het energieverbruik en de
daaraan verbonden kosten krijgt de klant maandelijks een schriftelijk overzicht van
het energieverbruik en de kosten daarvan. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van
de mogelijkheid de consument gegevens op te laten vragen via een website. Indien er
sprake is van een veel groter verbruik dan begroot kan NUON een tip geven om het
maandbedrag tussentijds naar boven bij te stellen om een hoge eindafrekening te
voorkomen. Het is aan de klant om te bepalen of deze gebruik wil maken van deze
mogelijkheid.
Met NUON is afgesproken dat mocht de klant voor extra kosten komen te staan
door misbruik van derden met informatie verkregen via de slimme meter deze
kosten voor rekening van NUON komen.
Resultaten pilot
De pilot heeft tot doel inzicht te krijgen in:
• De werking van de slimme meter op het betaalgedrag van de klant (gaat de klant
regelmatiger betalen, wordt schuldenproblematiek voorkomen)
• De werking van de slimme meter op het energiebewustzijn van de klant
(bespaart de klant)
• Klanttevredenheidsonderzoek met daarin o.a. aandacht voor het gevoel van
klanten m.b.t. de slimme meter (een goed hulpmiddel/big brother is watching
me)
• De reactie van klanten op de eventuele suggestie van NUON om het
maandbedrag aan te passen om een hoge eindafrekening te voorkomen
• Aantal deelnemers aan de pilot dat ondanks deze voorzorgsmaatregel toch nog
wordt afgesloten ten opzichte van een controlegroep.
Planning van de pilot
Juli 2010/Augustus 2010:
• Voorbereiding pilot (NUON en gemeente Almere PZ)
September:
• Selectie deelnemende huishoudens (NUON)
• Uitreiking besparingspakket aan deelnemers (tijdens feestelijke
voorlichtingsbijeenkomst voor deelnemers aan de pilot (NUON en gemeente
Almere PZ) of door NUON incasseerders.
Oktober 2010 t/m maart 2011:
• Pilot pre5paid meter (NUON)
• Ontwikkeling klanttevredenheidsonderzoek (NUON en gemeente Almere PZ)
April 2011:
• Evaluatie pilot (NUON en gemeente Almere PZ)
Mei 2011
• Evaluatie pilot naar directie NUON en bestuur gemeente Almere

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Beste mensen, ik zou het er niet op aan laten komen, ze sluiten u gewoon af al vriest het 20 graden.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Klopt troubleshooter, de Nuon heeft overal maling aan. Ze zijn door erop aangesproken door gemeentes, rechtbanken, schuldhulpverleningsburo's etc etc. Het boeit de Nuon helemaal niets, ze leggen uitspraken van de rechtbank gewoon naast zich neer, en doen het opnieuw. Alles onder het mom, wij trekken toch aan het kortste eind, we sluiten je gewoon af.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Dat doen overigens alle leveranciers. Ze beroepen zich daarbij op de wetgeving.
Niet betalen dan afsluiten en verder stoort men zich nergens aan.

Apoc 64
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 mar 2007 09:37

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door Apoc 64 »

Heren heren, doet u niet voor als terzake kundig als u dat niet bent. Rellerige teksten spuien over wat alle leveranciers allemaal verkeerd doen bij afsluitingen. Foei!

Als het niet zo droevig was dat u eventuele lezers met non-informatie op het verkeerde been zet, zou ik er smakelijk om kunnen lachen. Helaas, het is te droevig...

Leveranciers sluiten niet af. Dat mogen ze niet. Dat kunnen ze niet. Dat doen ze niet. De enigen die af kunnen sluiten zijn de netbeheerders. Zij gaan over de aansluiting en de meter, niet de leverancier. Een leverancier kan zelfs geen opdracht geven tot afsluiting.

Wat een leverancier wel kan, is het contract met een wanbetalende klant beeindigen. Als dat gebeurt, kan de netbeheerder de klant afsluiten op basis van het feit dat hij wel energie afneemt, maar hiervoor geen leverancier heeft aangewezen. Ergo, wel verbruikt, maar niet betaalt. Uiteraard kan een netbeheerder ook afsluiten als de netbeheerkosten niet worden voldaan.

Ik vind het betreurenswaardig dat mensen die zo actief menen te kunnen meepraten over de energiebranche zelfs jaren na de splitsing nog altijd niet begrijpen dat er sprake is van een onderscheid tussen een netbeheerder en een leverancier. En daarmee dus ook een onderscheid in de taken en verantwoordelijkheden.

Niets weten en toch een mening hebben; een veel gezien probleem in Nederland anno nu.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Apoc 64

Voordat je mensen de les gaat lezen (wat ik sowieso verwerpelijk vind) lees dan eerst goed de topics;
Het gaat hier om de gemeente Almere waar de Nuon tevens de stadsverwarming en het warmtapwater leverd. Net als in bv Purmerend en Maarssen. Hier sluit de Nuon dus wel degelijk af (en niet Liander die netbeheerder is) !
In de brief van de gemeente zie je duidelijk dat de Nuon hierover is aangesproken, en niet de netbeheerder.

vorobeva
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:33

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door vorobeva »

De Tegenpartij schreef:@Apoc 64

Voordat je mensen de les gaat lezen (wat ik sowieso verwerpelijk vind) lees dan eerst goed de topics;
Het gaat hier om de gemeente Almere waar de Nuon tevens de stadsverwarming en het warmtapwater leverd. Net als in bv Purmerend en Maarssen. Hier sluit de Nuon dus wel degelijk af (en niet Liander die netbeheerder is) !
In de brief van de gemeente zie je duidelijk dat de Nuon hierover is aangesproken, en niet de netbeheerder.
Tegenpartij, je moet ook goed zelf lezen.
@Apoc 64 heeft wel degelijk gelijk dat een leverancier niet kan afsluiten en alleen de netbeheerder.

In artikel staat ook dat Nuon een monopolie heeft en ook dat Nuon mag stoppen met leveren energie. Als een leverancier stopt met leveren van energie dan mag de consument een andere leverancier zoeken voordat de netbeheerder je gaat afsluiten. Echter door de monopolie kan je geen andere leverancier vinden, wat tot gevolg heeft dat je afgesloten wordt.
De schrijver van het artikel is hierover niet duidelijk en verwarrend als mensen niet weten hoe dit in zijn werk gaat.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@vorobeva.
Het beeindigen van levering is iets anders dan het afsluiten. Bij einde levering kan elk huishouden een nieuwe leverancier zoeken en het probleem is daarmee opgelost. We hebben het over het echt afsluiten van nutsvoorzieningnen. Dat kan geen enkele leverancier maar alleen de netbeheerder. Een ik zeg u voor waar dat elke netbeheerder gewoon de levering onderbreekt zodra blijkt dat er niet betaald wordt waarbij externe aspecten zoals vrieskou e.d. nimmer aanleiding zijn om niet af te sluiten. Wellicht mag ik dit beweren na 23 jaar in het netwerk werkzaam te zijn geweest.

vorobeva
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:33

Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak

Ongelezen bericht door vorobeva »

Chanmaster schreef:@vorobeva.
Het beeindigen van levering is iets anders dan het afsluiten. Bij einde levering kan elk huishouden een nieuwe leverancier zoeken en het probleem is daarmee opgelost. We hebben het over het echt afsluiten van nutsvoorzieningnen. Dat kan geen enkele leverancier maar alleen de netbeheerder.
Dit had ik toch ook geschreven. Echter jij schrijft dat het probleem is opgelost als je een andere leverancier zoekt. Door de monopolie kan men geen andere leverancier zoeken wat uiteindelijk in een afsluiting resulteert.
Een ik zeg u voor waar dat elke netbeheerder gewoon de levering onderbreekt zodra blijkt dat er niet betaald wordt waarbij externe aspecten zoals vrieskou e.d. nimmer aanleiding zijn om niet af te sluiten. Wellicht mag ik dit beweren na 23 jaar in het netwerk werkzaam te zijn geweest.
Er zijn twee manieren om de netbeheerder te betalen:
- consument betaald direct aan netbeheerder
- consument betaald via de energie leverancier aan netbeheerder

Als je bij de eerste niet betaald aan de netbeheerder wordt men afgesloten.
Als je de energie leverancier niet betaald zou de leverancier volgens mij toch de netbeheerder moeten betalen (dit weet ik dus niet helemaal zeker). De leverancier kan dan alleen de levering gaan stoppen en dan moet men op zoek naar een andere leverancier.

Gesloten