LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energieverbruik blijft hoog

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

@ h@rm@n
Al hoewel jouw opmerking ± 590 kWh per jaar, dat zijn 160 Watt, niet begrijp
.
Sorry, maar dat kan je zeker niet begrijpen, want het is een foutje van mijn kant.
Het moet natuurlijk zijn 1600 Watt, ofwel 1,6 Kwh per dag! :oops:
Deze informatie heb ik van internet!
Maar lees , wat TS schrijft, dus zo ver af ben ik dan niet:
De ene koelkast met vriesgedeelte zou volgens het boekje 525 kw/per jaar verbruiken
Maar laten wij TS een lekker vakantie maken, en dan uitgerust weer tegenaan te gaan!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Tennis, nu echt ophouden, het is mooi geweest.

@buddy5, 525 Kw per jaar? Dan wordt het tijd dat de betrefende koelkast met pensioen gaat. Koop gewoon energiezuinige apparaten. Ik denk dat uw probleem dan tot het verleden behoort, en vijverpompen zijn er ook al op zonneenergie en ze doen het goed hoor. Je hebt gewoon verbruiksapparaten die niet zuinig zijn.
Laatst gewijzigd door troubleshooter op 10 sep 2010 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

troubleshooter schreef:@Tennis, nu echt ophouden, het is mooi geweest.
525 Kw per jaar? Dan wordt het tijd dat de betrefende koelkast met pensioen gaat. Koop gewoon energiezuinige apparaten. Ik denk dat uw probleem dan tot het verleden behoort, en vijverpompen zijn er ook al op zonneenergie en ze doen het goed hoor.
@troubleshooter
Wat wil je toch van mij?
Blijkbaar is het ook een goed idee voor jou om in pension te gaan.
Waar staat, dat ik problemen met een koelkast of vijver pomp heb?
Maar zoals reeds gezegd, je wil iets voor het forum betekenen, maar ook hier zit je weer naast.

Hier kan je nog even iets nalezen:
Elektriciteitsverbruik

Gemiddeld gebruikt een huishouden ruim 3.500 kWh elektriciteit per jaar. Ongeveer zeventien procent daarvan gaat op aan koelkasten en vriezers (590 kWh of 130 euro per jaar, prijspeil 2010). Bij het opwekken van elektriciteit komt onder meer het broeikasgas CO2 vrij.

Bron:
milieucentraal

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo buddy5,

Ik weet niet hoe je woont en in wat voor huis, een blok van 2 of een rijwoning?
Het energie verbruik is zoals al geschreven abnormaal hoog.
Toen ik 17 jaar geleden als electricien begon maakte we oa de installatie's voor grote bouwbedrijven (projecten) en renoveerde we oude woningen van voor of net na de oorlog.
Bij de nieuwe woningen mochten we de inbouwdozen voor stopcontacten en schakelaars niet meer bij 2 verschillende woningen met de rug tegen elkaar zetten, er was een geluidsbrug en kans op aftappen door de buurman omdat de ruggen van de inbouwdozen tegen elkaar zaten en er op zolders geen spouwmuur tussen de buren zat.
Bij het renoveren zijn we regelmatig tegen gekomen dat we alles demonteerde en dat bleek dat de buurman via de inbouwdoos op zolder een gat gemaakt had en aftapte bij zijn buurman.
Inmiddels zaten er bij die oude huizen al andere eigenaars in en die waren zich van geen kwaad bewust maar 1 van de vorige eigenaars had dus stroom van zijn buurman afgetapt en dat is altijd zo gebleven.
Meestal draaide er een wasmachine ofzo op.
Tegenwoordig kan er ook best een hennepkweker op zitten en het schijnt dat die hun lampen s'nachts laten branden en dat verklaart misschien ook jullie hoge energieverbruik in de avonduren.
Je kunt dus beter alle stoppen eruit draaien ipv stekkers eruit halen en kijken wat
je meter dan doet al heb je dan natuurlijk wel het nadeel dat je pomp van de vijver niet werkt.
Of je haalt alle stroomgebruikers los van het net, draait de stoppen los en draai ze 1 voor 1 weer aan en kijk bij welke groep de schijf weer gaat draaien, gaat die draaien weet je waar het te doen is en is het toevallig de groep waar je zolder op zit..........

Groeten,

Roelant.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Bij het renoveren zijn we regelmatig tegen gekomen dat we alles demonteerde en dat bleek dat de buurman via de inbouwdoos op zolder een gat gemaakt had en aftapte bij zijn buurman.
Dat regelmatig zal wel met een korreltje zout zijn genomen Roelant of niet soms? Theoretisch is eea mogelijk maar in de praktijk zal het tegenvallen. Ga er maar eens aan staan, doos voorzichtig kapot "kappen". Vervolgens in zo'n kleine ruimte (< dan 7 cm) aan de draden frunniken in de achterliggende doos. Om nog maar te zwijgen van een niet brandbare goede verbinding van de draden. Wat mij nog het meeste verbaasd is dat er net voor en na de oorlog al inbouwdozen werden toegepast? Er werd toch gewerkt om de installatie te renoveren? Hoe zit dit nu? :)
En de assimilatieverlichting bij hennepplantages branden in een cycles van 12 uren aan en 12 uren in de bloeiperiode. Willekeurig verdeeld over een dag en niet perce s'nachts. De meest gangbare lampen hebben een vermogen van 400 W of 600 W. Kun je uitrekenen hoeveel lampen er toegepast kunnen worden op zo'n aftakking bij een smeltveiligheid van 10 amp.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo H@rm@n,

Regelmatig moet je inderdaad met een korreltje zout nemen, ik heb het zelf pas 1x gezien maar sommige van mijn ervaren collega's hadden het al vaker gezien al kwam het in verhouding weinig voor natuurlijk.
Het renoveren bestond uit het vernieuwen van de meterkast, bedrading en het schakelmateriaal dus leidingen en inbouwdozen bleven zitten, deze waren nog van ijzer en de draad was nog met jute omwikkeld.

Dat het een gefriemel is in die kleine dozen ben ik het geheel mee eens maar je weet niet hoe het gelukt is, verhalen zijn er genoeg, de buurman geeft de planten water als de buren op vakantie zijn en heeft dan vrij spel, schroeft een stopcontact los, boort door de inbouwdoos.....
Bij sommige woningen liepen de knieschotten door en kon je achter het knieschot van je buurman kruipen waar ook leidingen liepen.....

Groeten,

Roelant.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Jo Roelant, dan ben je vast en zeker ook wel eens van die vooroorlogse installaties tegen gekomen met die verstafte linnen omweven rubber insolatie? Met die porseleinen lasdopjes? Dan kon de gehele installatie vernieuwd worden omdat de lasdozen te klein waren. Bovendien mocht ook bij renovatie niets meer in ijzerleidingen, alles moest PVC zijn. Nu controleren ze nauwelijks nog, een groene kaart hoeft al niet meer. Vroeger moesten mijn college of ik altijd een isolatiemeting doen in de woningen en controleren op basis van NEN1010. Alles verledentijd. Maar het was een mooie tijd. Ik heb nog actief geholpen in het tijdperk van bovengrondse leidingen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik denk troubleshooter, dat als Roelant1 spreekt over draad met jute omwikkeld en jij over met linnen omweven rubber jullie beide over hetzelfde hebben. Dat waren toendertijd de toegepaste materialen. Het voldoen aan de NEN 1010 is zeker geen verleden tijd, dit staat zeker in de bouwverordeningen. Bovendien is de gebruiker verantwoordelijk, maar wordt zoals voorheen niet meer door een energiebedrijf de installatie gekeurd. Dit kan overigens wel door een waarborg- en/of erkend installateur. In het bedrijfsleven wordt met de regelmaat van de klok keuringsrapporten geëist van de betreffende installaties, zeker mbt brandgevaar en veiligheid. Troubleshooter heb je ook nog klimschaatsen gebruikt en door het gewicht niet goed te verdelen meters omlaag gegleden en vervolgens splinters in je handen en armen :) ?

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Een collega is bij het overzetten van de bovengrondse leidingen naar het kabelnetwerk om het leven gekomen toen hij de bedrading van een bokpaal knipte en de twee palen als een licifershoutje afbraken. Als het stormde of alleen al hard waaide kon je op pad om de takken uit de getwiste bovengrondse leidingen te halen. Barre tijden H@rm@n maar toch had het ook wel wat.
The time has been going. Chanmaster weet daarvan alles te vertellen! Hij werkete tot voor enkele jaren geleden nog bij de netbeheerder.

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

We zijn weer terug van de onverwachtse maar zeer welkome vakantie en ik heb hier het resultaat van 3 weken meterstanden.

1e week waren we thuis, hadden we een gemiddelde van 21 kw per dag

2e week waren we weg, stond alleen de vijverpomp, amerikaanse koelkast en gewone koelkast aan, komen we op gem. van 11 kw per dag

3e week thuis, gem. van 16 kw per dag

4e week weg, alleen koelkast en vijverpomp aan, gemid. van 11 kw per dag.

We hadden het vermoeden dat de am. koelkast veel gebruikte maar het frappante is dat het helemaal niet uitmaakt we blijven 11 kw verbruiken.
Door alle drukte hebben we nog niet zo'n apparaatje kunnen kopen om alles exact op te meten.
Wat voor conclusie kunnen we nu trekken?

F3rry
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2009 15:50

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door F3rry »

Buddy5,

Je zult toch even wat extremere maatregelen moeten nemen om e.e.a. uit te sluiten. Bekijk eerst eens even de elecriciteitsmeter in de meterkast. Is dit er eentje met zo'n draaischijf? Zo ja, zorg dat je een werkende zaklamp bij je hebt en doe dan even het volgende:

Trek alle stekkers in en om het huis uit het stopcontact en zorg ervoor dat alle lampen uit zijn gezet. (vergeet ook niet de cv of eventueel boilers) Bekijk dan de draaischijf van de ellectriciteitsmeter in de meterkast. Draait deze nog steeds?

Zo nee, dan kan het zijn dat de electriciteitsmeter een onevenredig hoog electriciteitsverbruik registreerd.

Zo ja, dan is het verstandig om 1 voor 1 alle groepen uit te schakelen net zo lang tot de meter stopt met draaien. In dit geval blijft er dan waarschijnlijk 1 groep over die dan nog stroom verbruikt. Noteer het nummer van deze groep. Meestal zit er bij de electriciteitsmeter een schema van het huis met daarop vermeld welke groepen in welke ruimten binnen uw huis dienen. Het is belangrijk om deze ruimte(n) waar de betreffende groep nog steeds stroom verbruikt alsnog goed na te gaan i.v.m. vergeten stekkers. Als je er zeker van bent dat er niets meer op deze groep is aangesloten en de draaischijf van de electriciteitsmeter blijft draaien dan is de kans erg groot dat er vanaf deze groep wordt afgetapt. Het is dan zaak om deze groep voorlopig uit te houden en melding hiervan te maken bij de energieleverancier.

Mocht het zo zijn dat na het uitschakelen van alle groepen de draaischijf van de electriciteitsmeter nog steeds draait dan is er zeker wat aan de hand met deze meter en moet je hier tevens meteen melding van maken bij de energie leverancier.

Veel succes

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

Kan je dit nader verklaren:
Trek alle stekkers in en om het huis uit het stopcontact en zorg ervoor dat alle lampen uit zijn gezet. (vergeet ook niet de cv of eventueel boilers) Bekijk dan de draaischijf van de ellectriciteitsmeter in de meterkast. Draait deze nog steeds?

Zo nee, dan kan het zijn dat de electriciteitsmeter een onevenredig hoog electriciteitsverbruik registreerd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

troubleshooter schreef:Een collega is bij het overzetten van de bovengrondse leidingen naar het kabelnetwerk om het leven gekomen toen hij de bedrading van een bokpaal knipte en de twee palen als een licifershoutje afbraken. Als het stormde of alleen al hard waaide kon je op pad om de takken uit de getwiste bovengrondse leidingen te halen. Barre tijden H@rm@n maar toch had het ook wel wat.
The time has been going. Chanmaster weet daarvan alles te vertellen! Hij werkete tot voor enkele jaren geleden nog bij de netbeheerder.

Als werken, zoals je beschrijft de bedrading moet knippen en jou collega is om het leven gekomen, vind ik het triest.
Maar dan is er niet volgens de regels gewerkt.
Als deze werkzaamheden moeten verricht worden, moet met een boor aan de onderkant van de paal een gat worden geboord, om te testen, of deze niet een houtrot heeft.


@h@rm@n
Troubleshooter heb je ook nog klimschaatsen gebruikt en door het gewicht niet goed te verdelen meters omlaag gegleden en vervolgens splinters in je handen en armen :) ?

Dit komt, als je de klimschaatsen met de beveiliging om de paal verkeerd gebruikt.
Je moet achteroverleunen, dan heb je ook geen last of splinters waar ook!

F3rry
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2009 15:50

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door F3rry »

tennis schreef:Kan je dit nader verklaren:
Trek alle stekkers in en om het huis uit het stopcontact en zorg ervoor dat alle lampen uit zijn gezet. (vergeet ook niet de cv of eventueel boilers) Bekijk dan de draaischijf van de ellectriciteitsmeter in de meterkast. Draait deze nog steeds?

Zo nee, dan kan het zijn dat de electriciteitsmeter een onevenredig hoog electriciteitsverbruik registreerd.
Tennis,

De verklaring heeft meer betrekking op het onderwerp van dit draadje en niet zo zeer op het gevolg van de opgegeven aktie. Het kan namelijk ook nog steeds zo zijn dat er een electrisch apparaat voor het hoge verbruik zorgt. TS gaf echter al wel aan dat enkel de vijverpomp en een koelkast was aangesloten tijdens de laatste waarneming. Vandaar deze verklaring.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

F3rry schreef:
tennis schreef:Kan je dit nader verklaren:
Trek alle stekkers in en om het huis uit het stopcontact en zorg ervoor dat alle lampen uit zijn gezet. (vergeet ook niet de cv of eventueel boilers) Bekijk dan de draaischijf van de ellectriciteitsmeter in de meterkast. Draait deze nog steeds?

Zo nee, dan kan het zijn dat de electriciteitsmeter een onevenredig hoog electriciteitsverbruik registreerd.
Tennis,

De verklaring heeft meer betrekking op het onderwerp van dit draadje en niet zo zeer op het gevolg van de opgegeven aktie. Het kan namelijk ook nog steeds zo zijn dat er een electrisch apparaat voor het hoge verbruik zorgt. TS gaf echter al wel aan dat enkel de vijverpomp en een koelkast was aangesloten tijdens de laatste waarneming. Vandaar deze verklaring.

Sorry, maar als de meter niet meer draait, hoe kan dan nog een verbruik zijn?

F3rry
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2009 15:50

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door F3rry »

Op dat moment is er ook geen verbruik. Waar haal je er uit dat ik dat geschreven heb? Nogmaals: De verklaring die ik gaf heeft betrekking op het onderwerp en niet op de opgegeven actie waarbij alles uitgezet moest worden. Het staat er misschien niet helemaal duidelijk maar dan is dat bij deze hopelijk rechtgezet.

Ik stel voor dat we weer terug naar het onderwerp gaan en we TS kunnen helpen om dit probleem te verhelpen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@buddy5, er zijn meerdere conclusies te trekken.
1) In de 2 weken dat je niet thuis was is het verbruik 11 kWh per dag, (77 kWh / week).
2) In de 2 weken dat je wel thuis was, was het verbruik (1e week) 147 kWh respectievelijk (3e week) 112 kWh per week. Per dag: 21 resp. 16 kWh per dag.
Dus er is al verschil in de weken dat je thuis bent (5 kWh per dag). Om te achterhalen waar het verbruik door wordt veroorzaakt moet je telkens opschrijven wat je wanneer gebruikt, c.q. welke apparaten zijn in gebruik. Hierdoor krijg je ook meer inzicht in het verbruik.
Maar.... in de weken dat je niet thuis was is er 11 kWh per dag verbruikt. Dit komt neer op 365 x 11 = 4015 kWh op jaarbasis die je zonder iets te doen "kwijt" bent. Maw de hobby, lees vijverpomp, kost je +/- € 800,00 op jaarbasis. Even voor het gemak de koelkast niet meegerekend, anders kom je op ongeveer 3500 kWh uit dat overeen komt met € 700,00. Het is maar wat je wilt :).
Overigens doordat ik mijn oude diepvries heb omgeruild door een nieuwe ben ik in verbruik terug gegaan van ongeveer 80 kWh naar ongeveer 55 kWh per week :D .

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik denk even hardop H@RM@N, ik twijfel meer en meer aan het juist funtioneren van de meter.

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

troubleshooter schreef:Ik denk even hardop H@RM@N, ik twijfel meer en meer aan het juist funtioneren van de meter.
Het is toch heel vreemd dat in de ene week dat we weg waren 2 koelkasten aanstonden en de vijverpomp, dat we 11 kw verbruikt hebben, en de andere week we ook 11 kw verbruikt hebben terwijl er maar 1 koelkast en vijverpomp aanstonden.
Kijk als we geld zat hadden lieten we hem gelijk ijken, maar ik heb gehoord dat het rond de 800 euro kost. Dat krijg je wel terug als de meter inderdaad kapot is, maar voor hetzelfde geld is er niks mis mee...

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

h@rm@n schreef:@buddy5, er zijn meerdere conclusies te trekken.
1) In de 2 weken dat je niet thuis was is het verbruik 11 kWh per dag, (77 kWh / week).
2) In de 2 weken dat je wel thuis was, was het verbruik (1e week) 147 kWh respectievelijk (3e week) 112 kWh per week. Per dag: 21 resp. 16 kWh per dag.
Dus er is al verschil in de weken dat je thuis bent (5 kWh per dag). Om te achterhalen waar het verbruik door wordt veroorzaakt moet je telkens opschrijven wat je wanneer gebruikt, c.q. welke apparaten zijn in gebruik. Hierdoor krijg je ook meer inzicht in het verbruik.
Maar.... in de weken dat je niet thuis was is er 11 kWh per dag verbruikt. Dit komt neer op 365 x 11 = 4015 kWh op jaarbasis die je zonder iets te doen "kwijt" bent. Maw de hobby, lees vijverpomp, kost je +/- € 800,00 op jaarbasis. Even voor het gemak de koelkast niet meegerekend, anders kom je op ongeveer 3500 kWh uit dat overeen komt met € 700,00. Het is maar wat je wilt :).
Overigens doordat ik mijn oude diepvries heb omgeruild door een nieuwe ben ik in verbruik terug gegaan van ongeveer 80 kWh naar ongeveer 55 kWh per week :D .
Als de meter inderdaad klopt dan zit er niks anders op dan de vijver wegdoen..
We wilde eerst de amerikaanse koelkast weg doen omdat we vermoedde dat hij de boosdoener was, maar het blijkt niks uit te maken of hij aanstaat of niet, gezien dat we op 11 kw blijven staan.

Gesloten