LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten huurbemiddeling
-
Kosten huurbemiddeling
ik kan een appartement huren via een bemiddelingsbureau, had me ingeschreven als woningzoekende via hun website, kosten 29,75.
aanbieding = appartement huurprijs: 680,-- (exclusief)
dit heb ik bezichtigd en wil het graag huren - contract moet ik nog tekenen
op de site staat: Als je de woonruimte wilt huren, stellen wij je voor aan de verhuurder. Na akkoord van de verhuurder betaal je aan (naam bemiddelingsbureau) een bemiddelingsvergoeding. Deze is doorgaans gelijk aan één maandhuur. Na ondertekening van de huurovereenkomst ontvang je de sleutels en kun je verhuizen.
nu krijg ik de rekening gepresenteerd: 2635,-- vooruit te voldoen
1 maand huur 680,-- + servicekosten 110,-- vooruitbetalen, vind ik normaal
borgsom: 1 maand huur vind ik normaal maar ik moet ook servicekosten 110,-- als borg betalen dus totaal 790,--
1 maand huur bemiddelingskosten, vind ik normaal, echter, men wil van mij 790,-- (= huur 680,-- + servicekosten 110,--) + 19% btw = 941,--
bovendien worden contractkosten in rekening gebracht van 95,-- + 19% btw = 113,05
deze kosten voor borg en contract worden niet bij de huurdersinformatie op de site vermeld
alleen bij het maken van de internetaccount stond vermeld dat bemiddelingskosten 1 maand huur excl btw bedragen
vragen op grond van bovenstaande gegevens:
- mag er een borgsom worden verlangd? bij mijn huidige verhuurder heb ik deze nl. niet behoeven te betalen
- mogen servicekosten worden toegevoegd aan de (borgsom en) bemiddelingskosten?
- mogen contractkosten worden berekend? bij mijn huidige verhuurder heb ik die niet betaald
- mag er apart btw aan mij als huurder worden berekend? doet mijn huidige verhuurder niet
- hoe bindend zijn de gegevens op de website van bemiddelaar?
- ben ik misleid?
- zo ja, hoe stel ik me dan op tegenover de bemiddelaar?
- waar kan ik me in dat geval op beroepen?
aanbieding = appartement huurprijs: 680,-- (exclusief)
dit heb ik bezichtigd en wil het graag huren - contract moet ik nog tekenen
op de site staat: Als je de woonruimte wilt huren, stellen wij je voor aan de verhuurder. Na akkoord van de verhuurder betaal je aan (naam bemiddelingsbureau) een bemiddelingsvergoeding. Deze is doorgaans gelijk aan één maandhuur. Na ondertekening van de huurovereenkomst ontvang je de sleutels en kun je verhuizen.
nu krijg ik de rekening gepresenteerd: 2635,-- vooruit te voldoen
1 maand huur 680,-- + servicekosten 110,-- vooruitbetalen, vind ik normaal
borgsom: 1 maand huur vind ik normaal maar ik moet ook servicekosten 110,-- als borg betalen dus totaal 790,--
1 maand huur bemiddelingskosten, vind ik normaal, echter, men wil van mij 790,-- (= huur 680,-- + servicekosten 110,--) + 19% btw = 941,--
bovendien worden contractkosten in rekening gebracht van 95,-- + 19% btw = 113,05
deze kosten voor borg en contract worden niet bij de huurdersinformatie op de site vermeld
alleen bij het maken van de internetaccount stond vermeld dat bemiddelingskosten 1 maand huur excl btw bedragen
vragen op grond van bovenstaande gegevens:
- mag er een borgsom worden verlangd? bij mijn huidige verhuurder heb ik deze nl. niet behoeven te betalen
- mogen servicekosten worden toegevoegd aan de (borgsom en) bemiddelingskosten?
- mogen contractkosten worden berekend? bij mijn huidige verhuurder heb ik die niet betaald
- mag er apart btw aan mij als huurder worden berekend? doet mijn huidige verhuurder niet
- hoe bindend zijn de gegevens op de website van bemiddelaar?
- ben ik misleid?
- zo ja, hoe stel ik me dan op tegenover de bemiddelaar?
- waar kan ik me in dat geval op beroepen?
Laatst gewijzigd door c.kamphues op 27 sep 2010 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kosten huurbemiddeling
Deze bemiddelingsbureaus verdienen goud geld met nauwelijks inspanning. Ik ben zelf ex-verhuurder. Heb 1 keer zaken gedaan met zo'n bureau, maar ik zou het iedere huurder en verhuurder afraden. Het grenst aan oplichting, maar is meestal wettelijk allemaal net toegestaan of niet aan te pakken.
Service naar huurders of verhuurders bieden ze niet, contractkosten is eigenlijk nep natuurlijk.
Het hele systeem wordt in leven gehouden door huurders (en ook wel verhuurders) die hier aan mee blijven doen. Voor de verhuurders is deze service gratis, maar die weten vaak niet hoeveel de huurders wel niet moeten betalen. Huurder worden geen betere huurders hierdoor, wat voor verhuurders ook niet leuk is.
Service naar huurders of verhuurders bieden ze niet, contractkosten is eigenlijk nep natuurlijk.
Het hele systeem wordt in leven gehouden door huurders (en ook wel verhuurders) die hier aan mee blijven doen. Voor de verhuurders is deze service gratis, maar die weten vaak niet hoeveel de huurders wel niet moeten betalen. Huurder worden geen betere huurders hierdoor, wat voor verhuurders ook niet leuk is.
-
ik heb tel. afgezien van het huren van deze woning en kreeg te horen dat ik dan 250 euro kosten moet betalen; ik zal dit niet erkennen omdat dit vooraf niet bekend is gemaakt; op hun website is daarover ook niets terug te vinden en bij de inschrijving en e-mailfactuur is ook niets vermeld over dit soort kosten; het gaat om nederwoon.
Heel goed! Ik hoop dat alle huurders dat gaan doen.
Helaas is het als verhuurder wel vervelend dat er veel huurders zijn die veel vertrouwen hebben als je verhuurt via zo'n (gruwelijk duur) bureau, maar die wantrouwend worden als je het zelf te huur zet. Jammer. Doe als huurder maar rechtstreeks zaken met de verhuurder, download een standaardcontract van internet (ja, daar betaal je als verhuurder ook "contractkosten" voor, terwijl downloaden toch echt niet veel tijd en geld kost) en kijk elkaar eerlijk in de ogen, dan is iedereen blijer.
Helaas is het als verhuurder wel vervelend dat er veel huurders zijn die veel vertrouwen hebben als je verhuurt via zo'n (gruwelijk duur) bureau, maar die wantrouwend worden als je het zelf te huur zet. Jammer. Doe als huurder maar rechtstreeks zaken met de verhuurder, download een standaardcontract van internet (ja, daar betaal je als verhuurder ook "contractkosten" voor, terwijl downloaden toch echt niet veel tijd en geld kost) en kijk elkaar eerlijk in de ogen, dan is iedereen blijer.
-
Ik heb onlangs ook een appartement gehuurd.
Zelf op internet bij een makelaar een appartement gevonden, zelf contact gezocht met de makelaar. Gaan kijken (eerst nog 2x bij de verkeerde, makelaar wist niet welk appartement ik bedoelde)
Na nog een keer terugkomen toch bij het goede appartement beland. Zag er leuk uit, midden in de stad en voor een schappelijke prijs van €550,- ex (€675 incl) per maand.
Er moesten nog wat kleine dingen aan gebeuren, maar dat zou geregeld worden.
Toen ik het contract voorgeschoteld kreeg, bleek ik 2x de volle huur te moeten betalen (1x huur en 1x voorschot/borg), maar dat is logisch. Maar vervolgens kwam de makelaar ook nog met een prijskaartje van een maand uur ex btw.(ofwel €550 + 19% = €654,50) onderhandelingskosten, door de huurder te betalen. (voor die 20 min werk die hij er aan gehad heeft voor mij) Ik moest dus ruim €2000 euro ophoesten voor de eerste maand!
Hier viel ik (en mensen in mijn omgeving) toch even stijl van achterover. Tekenen nog even uitgesteld en langs het juridisch loket met een paar vragen. Daar kwam naar voor dat ik in principe die kosten niet hoef te betalen, ik schakel de makelaar niet in, dus hij werkt niet voor mij. De makelaar onderhandeld niet namens mij maar namens de verhuurder. De makelaar levert mij dus geen diensten en dan is het niet meer dan logisch dat ik daar dus ook niet voor hoef te betalen.
Dit heb ik aan de makelaar voorgelegd. "Volgens mij is er een vergissing in het spel, want jullie 'kosten' worden op mij verhaald en niet op de verhuurder, de partij die jullie ingeschakeld heeft, en waar jullie voor werken." Hierop kreeg ik het antwoord dat het standaard procedure was. Andere makelaars in de omgeving doen het ook. Dus het was betalen of anders ging de woning naar een ander, want er stonden er meer voor in de rij.
Nou is dit sowieso niet klantvriendelijk. Maar in mijn ogen ruikt zijn argument ook nog eens naar prijsafspraken (heb ik hem ook gezegd). De makelaar neemt de verhuurder werk uit handen (bezichtigen, antwoorden van telefoontjes, contract opstellen e.d.) dus je bent bijna gek om als verhuurder daar niet mee in zee te gaan. Dus vervolgens hebben ze een heel groot deel van de particuliere woningmarkt (verhuur) in handen en kunnen ze vragen wat ze willen. Zeker als ze met z'n allen hetzelfde bedrag vragen.
Het alternatief is natuurlijk (en werd 'glimlachend' door de makelaar ook aangehaald) de woningbouwvereniging, maar daar moet je dusdanig lang in de rij staan dat het eigenlijk geen zin heeft.
Ik heb (25 okt) een klacht neergelegd bij de NVM (via http://contact.met.makelaarstarieven.com/) maar hier nog niks van gehoord, dus vandaag ook maar eens gemailt hoe het daar mee staat.
Maar ik ben nu dus bezig om me hier in te verdiepen en dit (eventueel) aan te vechten/aan de kaak te stellen bij verschillende organisaties (daarom zit nu dus ook op dit forum). Want zoals door SJZ ook al werd gemeld zijn dit (op deze manier) erg lucratieve melkkoeien van de bemiddelingsbureaus waar geen enkele vorm van marktwerking meer is.
Zelf op internet bij een makelaar een appartement gevonden, zelf contact gezocht met de makelaar. Gaan kijken (eerst nog 2x bij de verkeerde, makelaar wist niet welk appartement ik bedoelde)
Na nog een keer terugkomen toch bij het goede appartement beland. Zag er leuk uit, midden in de stad en voor een schappelijke prijs van €550,- ex (€675 incl) per maand.
Er moesten nog wat kleine dingen aan gebeuren, maar dat zou geregeld worden.
Toen ik het contract voorgeschoteld kreeg, bleek ik 2x de volle huur te moeten betalen (1x huur en 1x voorschot/borg), maar dat is logisch. Maar vervolgens kwam de makelaar ook nog met een prijskaartje van een maand uur ex btw.(ofwel €550 + 19% = €654,50) onderhandelingskosten, door de huurder te betalen. (voor die 20 min werk die hij er aan gehad heeft voor mij) Ik moest dus ruim €2000 euro ophoesten voor de eerste maand!
Hier viel ik (en mensen in mijn omgeving) toch even stijl van achterover. Tekenen nog even uitgesteld en langs het juridisch loket met een paar vragen. Daar kwam naar voor dat ik in principe die kosten niet hoef te betalen, ik schakel de makelaar niet in, dus hij werkt niet voor mij. De makelaar onderhandeld niet namens mij maar namens de verhuurder. De makelaar levert mij dus geen diensten en dan is het niet meer dan logisch dat ik daar dus ook niet voor hoef te betalen.
Dit heb ik aan de makelaar voorgelegd. "Volgens mij is er een vergissing in het spel, want jullie 'kosten' worden op mij verhaald en niet op de verhuurder, de partij die jullie ingeschakeld heeft, en waar jullie voor werken." Hierop kreeg ik het antwoord dat het standaard procedure was. Andere makelaars in de omgeving doen het ook. Dus het was betalen of anders ging de woning naar een ander, want er stonden er meer voor in de rij.
Nou is dit sowieso niet klantvriendelijk. Maar in mijn ogen ruikt zijn argument ook nog eens naar prijsafspraken (heb ik hem ook gezegd). De makelaar neemt de verhuurder werk uit handen (bezichtigen, antwoorden van telefoontjes, contract opstellen e.d.) dus je bent bijna gek om als verhuurder daar niet mee in zee te gaan. Dus vervolgens hebben ze een heel groot deel van de particuliere woningmarkt (verhuur) in handen en kunnen ze vragen wat ze willen. Zeker als ze met z'n allen hetzelfde bedrag vragen.
Het alternatief is natuurlijk (en werd 'glimlachend' door de makelaar ook aangehaald) de woningbouwvereniging, maar daar moet je dusdanig lang in de rij staan dat het eigenlijk geen zin heeft.
Ik heb (25 okt) een klacht neergelegd bij de NVM (via http://contact.met.makelaarstarieven.com/) maar hier nog niks van gehoord, dus vandaag ook maar eens gemailt hoe het daar mee staat.
Maar ik ben nu dus bezig om me hier in te verdiepen en dit (eventueel) aan te vechten/aan de kaak te stellen bij verschillende organisaties (daarom zit nu dus ook op dit forum). Want zoals door SJZ ook al werd gemeld zijn dit (op deze manier) erg lucratieve melkkoeien van de bemiddelingsbureaus waar geen enkele vorm van marktwerking meer is.
-
Doe jezelf een plezier: uitprinten en zuinig bewaren!c.kamphues schreef:ik heb tel. afgezien van het huren van deze woning en kreeg te horen dat ik dan 250 euro kosten moet betalen; ik zal dit niet erkennen omdat dit vooraf niet bekend is gemaakt; op hun website is daarover ook niets terug te vinden en bij de inschrijving en e-mailfactuur is ook niets vermeld over dit soort kosten; het gaat om nederwoon.
SJZ er zijn er inderdaad bij die een loopje nemen met het geheel. Maar jij als EX verhuurder weet heel goed hoe de vork in de steel steekt! GEBRUIK zelf ook een verhuur bureau. Geen klachten, zij krijgen ook iets voor de bemiddeling, wij één maand borg + huurpenningen en zij courtage, die loopt van 150 euro tot 650 euro.SJZ schreef:Deze bemiddelingsbureaus verdienen goud geld met nauwelijks inspanning. Ik ben zelf ex-verhuurder. Heb 1 keer zaken gedaan met zo'n bureau, maar ik zou het iedere huurder en verhuurder afraden. Het grenst aan oplichting, maar is meestal wettelijk allemaal net toegestaan of niet aan te pakken.
Dus dat valt best mee
Tja, maar wat doen ze dan? Ze beloofden die meer dan ze deden (ze zouden ook huurders "screenen" op inkomen en zo, nou, nooit gebeurd.) en ze vangen veel geld voor bijna niks doen. Je relatie met huurders wordt ook beter als je zelf mensen zoekt voor je woning: hoe meer men moet betalen, hoe minder goed men voor de woonruimte zorgt. Uiteindelijk betalen huurder én verhuurder.GEBRUIK zelf ook een verhuur bureau.
Er zijn bureau's genoeg die fatsoenlijk te werk gaan. Weet van mijn bureau, dat hij daadwerkelijk screent en zorgt snel voor nette betrouwbare huurders. Zijn klanten bestand past prima bij de zeer courante appartementen die ik verhuur. Geen contract kosten o.i.d wel gewoon courtage. Wat op zich best mag, ik verhuur geen sociale woningbouw.
Vind het zelf ook best leuk om te doen, je aanstaande huurders zijn toch ook klanten die een dienst afnemen.
Maar nu het volgende:
Zelf meermalen via marktplaats e.d. de appartementen aangeboden dus zonder courtage. Zelf de rondleiding gedaan, alleen niet verteld dat ik de eigenaar ben.
Je wilt niet weten wat daar allemaal op af komt.
Van de meeste reacties, dus van de 100 zijn er maar 11 kredietwaardig. ( Ja ik kan ook screenen ).
Duidelijk vermeld dat er een inkomenseis aan verbonden is, kijk je daarnaar komen ze nog niet op de helft.
Vervolgens maak je een afspraak ter bezichtiging, de helft komt gewoon niet opdagen, er zijn echte ****** bij die je lopen te schofferen en ik wil.. en bla bla bla.... enzovoort
Laat het wel over aan een professional die het al jaren doet. Minder stress
Vind het zelf ook best leuk om te doen, je aanstaande huurders zijn toch ook klanten die een dienst afnemen.
Maar nu het volgende:
Zelf meermalen via marktplaats e.d. de appartementen aangeboden dus zonder courtage. Zelf de rondleiding gedaan, alleen niet verteld dat ik de eigenaar ben.
Je wilt niet weten wat daar allemaal op af komt.
Van de meeste reacties, dus van de 100 zijn er maar 11 kredietwaardig. ( Ja ik kan ook screenen ).
Duidelijk vermeld dat er een inkomenseis aan verbonden is, kijk je daarnaar komen ze nog niet op de helft.
Vervolgens maak je een afspraak ter bezichtiging, de helft komt gewoon niet opdagen, er zijn echte ****** bij die je lopen te schofferen en ik wil.. en bla bla bla.... enzovoort
Laat het wel over aan een professional die het al jaren doet. Minder stress
Heb ik ook een keer gedaan, maar da's inderdaad geen succes. Dan krijg je zelfs mensen die als enige doel hebben het (voor meer geld) doorverhuren, 's nachts vanaf het westelijke halfrond gebeld worden, enz.Zelf meermalen via marktplaats e.d. de appartementen aangeboden dus zonder courtage.
Wat wel prettig werkt is zelf op sites op zoek gaan naar mensen die een woning zoeken. Zelf bellen (met nummeronderdrukking), en dan kennismaken. En dan een keuze maken.
Is een optie... zal ik eens aan denken indien er weer een appartement vrijkomt.
Het is geen oplichting want je weet wat het kost voordat je tekent. Maar bemiddelingsburo's zou je eigenlijk alleen maar moeten gebruiken als je snel, tijdelijke gemeubileerde woonruimte nodig hebt. Voor alle andere gevallen kan je net zo goed even googlen.SJZ schreef:Deze bemiddelingsbureaus verdienen goud geld met nauwelijks inspanning. Ik ben zelf ex-verhuurder. Heb 1 keer zaken gedaan met zo'n bureau, maar ik zou het iedere huurder en verhuurder afraden. Het grenst aan oplichting, maar is meestal wettelijk allemaal net toegestaan of niet aan te pakken.