LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zijn nu precies twee redenen waarom plastic afval gescheiden ingezameld kan worden. De hoeveelheid nutteloos (en duur te verwerken) afval wordt minder. En het is voor de industrie een goede grondstof, die, als het los van het restafval verkocht kan worden geld op kan brengen. Daarmee kunnen de gemeentelijke lasten minder worden (of minder stijgen...). Maar het inzamelen kost natuurlijk ook geld, dus het is de vraag in hoeverre de opbrengsten op dit moment hoger zijn dan de kosten. Aan de andere kant, de grondstofprijzen zullen in de toekomst alleen maar stijgen, zodat de opbrengsten steeds hoger kunnen worden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Wim2007 »

"Gemeenten Limburg: 'Plastic Heroes' niet efficiënt"

Het huis-aan-huis inzamelen van plastic is omslachtig en niet effectief. Achteraf inzamelen en verwerken is efficiënter en goedkoper, menen zestien Limburgse gemeenten......De proef waarbij gebruik werd gemaakt van machines leverde de Limburgse gemeenten 19 tot 21 kilo plastic per inwoner op, terwijl met proeven die de burgers zelf het afval laten scheiden 6,3 kilo per inwoner werd ingezameld. Bovendien zouden gemeenten zo besparen op transport- en afvalkosten."

zie voor het hele artikel: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _efficient

Kortom: er is geen enkele reden te bedenken waarom plastic afval vooraf gescheiden zou moeten worden.

Darpo
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mar 2010 23:23

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Darpo »

Het hoeft niet duurder te worden, maar gooi niet al dat afval op straat of in het water.

Bask74
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:44

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Bask74 »

Ik ben wel benieuwd hoe effectief het gescheiden ophalen van plastic afval is. Hoeveel ton wordt er nu daadwerkelijk (netto) opgehaald?

Ik ontvang nu per kwartaal 1 rol plastic afvalzakken van de gemeente voor het gescheiden inzamelen van plastic. 1 rol weegt 484 gram. Dit houd in dat de gemeente mij dus van bijna 2kg plastic afval per jaar voorziet. De gemeente waar ik woon bestaat uit: 44.180 huishoudens (cijfers van het CBS over 2009).

Dit betekent dat de gemeente op jaarbasis: 85.532,480 kg plastic afval in omloop brengt. Er moet dus nogal wat plastic afval ingezameld worden om deze hoeveelheid extra afval te kunnen verantwoorden.

(dan ga ik hier dus nog niet eens in op de milieubelasting van het produceren, verspreiden, en ophalen van al deze afvalzakken).

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Quisquid schreef:Die afvalbakken staan er inmiddels. 1200 meter van mijn huis en veel te klein voor de hele woonwijk. Je moet al dat stinkende plastic eerst thuis opsparen en dan retour 2400 meter met al die stinkzooi in de auto! Leve het milieu.
Vervolgens wordt de helft van het ingezamelde plastic naar een verbrandingsoven in Duitsland gereden om te worden verbrand: http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl ... and__.html

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Wim2007 »

edwin 30 schreef:ik werk inzamelings bedrijf van oud papier en karton en bij ons word het plastic er tussen uit gehaald. tegenwoordin is plastic geld waard. als jullie plastic inleveren bij een gemeeente depot dan vangt de gemeente er geld voor. de prijzen zijn nog niet hoor maar die stijgen gelijdelijk naar maten de vraag van het plastic het word weer hergebruik.
Dat klopt. Gemeenten verdienen geld aan de inzameling van plastic afval. Helaas ziet de burger daar meestal niets van terug: http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws- ... 009/92058/

sjakkie83
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2007 13:16

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door sjakkie83 »

allemaal drogredenen!

Ik scheidt helemaal niets, en dat gaat al jaren goed.

Bij mijn vorige huis had ik van die nieuwe ondergrondse containers en de groene werd pas gebruikt als de grijze vol zat. Nu heb ik van die losse dingen, en de groenbak heb ik in 3 jaar tijd nog nooit aan de weg gezet.

Bask74
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:44

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Bask74 »

Wim2007 heeft helemaal gelijk met die verbrandingsoven.

Er was laatst een nieuwsprogramma op tv dat hier aandacht aan bestede. 20% van het afval gaat rechtstreeks naar de verbrandingsoven, en de overig 80% blijkt dermate vervuild te zijn dat er ook geen reeële toepassingen voor zijn.

Weinig effect deze maatregel. Dus wel zonde als je bedenkt dat gemeenten per gezin 4 rollen afvalzakken (schoon plastic) verspreiden, die zo in dit niet bruikbare gerecyclede plastic terecht komen. Dit plastic had men beter ergens anders voor kunnen gebruiken.

Sannex
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2010 16:23

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Sannex »

Bask74 schreef:Dit plastic had men beter ergens anders voor kunnen gebruiken.
Zo kan je er inderdaad ook over na denken. Het lijkt niets, die paar zakjes... maar als je nagaat dat iedereen die heeft gekregen. Phoe zeg.

Ik heb een paar maanden terug een brabantia touch bin gekocht. Ik heb een versie waar je je afval gescheiden in kan gooien. Ik dacht, dan doe ik ook eens wat goeds voor het milieu... Jammer dat zo'n dure aankoop dus eigenlijk helemaal niet zo veel positieve gevolgen heeft. Ach, het is wel een erg fijne bak.

Gesloten