LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen contract en 17 jaar bij de zelfde baas gewerkt!!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
eskimoo

Geen contract en 17 jaar bij de zelfde baas gewerkt!!

Ongelezen bericht door eskimoo »

Hallo,

Ik heb een vraagje ik werk al 17jaar bij mijn ouders in de horeca,nou hebben zei de zaak verkocht en krijgen we dus een nieuwe baas.
Ik kan dus niet overgenomen worden aangezien ik nooit een contract heb ondertekend.
Deze nieuwe eigenaar wil dat dus ook niet aangezien ik natuurlijk al wat ouder ben en dus te duur voor hem.

Mijn vraag is dus heb ik nu recht op ww of sta ik gewoon op straat.

Alvast bedankt voor u antwoord.

Miss Tascha
Contacteer:

Re: Geen contract en 17 jaar bij de zelfde baas gewerkt!!

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Heb je al die jaren dan zwart gewerkt?

thetung

Ongelezen bericht door thetung »

Als je ouders in de periode dat je bij hun gewerkt alle premie's en belasting (van je bruto salaris) heeft betaald, dan heft je rechts op de WW.

eskimoo

Ik heb alles gewoon wit gekregen heb ook alle loonstroken nog.
Ook heb ik gewoon horecapensioen en alles,oftewel precies het zelfde als mijn twee collega's die wel een contract hebben.
Me vader heeft ook gewoon loonbelasting betaald enz.

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan erg dom natuurlijk maar het is allemaal zo vanzelf sprekend gegaan.

En nu word de zaak per 1november overgenomen en wil de nieuwe eigenaar mij er niet bij en ik heb natuurlijk geen voet om op te staan omdat ik geen contract heb,maar als ik nu de ww in kan,kan ik nog even ademhalen en snel op zoek gaan naar een nieuwe baan.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

als ik u was nam ik heel snel een advocaat in de arm.

Punt is, u hebt wel geen contract, maar dat HAD u wel MOETEN hebben, na 17 jaar werken. (dat is natuurlijk geen proeftijd meer) U kunt aannemelijk maken dat u gewoon op de loonlijst stond als vaste kracht. Een rechter zal dat beamen, zeker gezien de rest van de administratie gewoon klopt (loonstroken, jaaropgaven, pensioen etc)

Het is dus redelijk dat u als vaste werknemer gezien mag worden. Nogmaals, ik zou dit heel snel gaan regelen met een advocaat.

Trudy

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

eskimoo schreef:En nu word de zaak per 1november overgenomen en wil de nieuwe eigenaar mij er niet bij en ik heb natuurlijk geen voet om op te staan omdat ik geen contract heb,maar als ik nu de ww in kan,kan ik nog even ademhalen en snel op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Een schriftelijke arbeidsovereenkomst (contract) is helemaal niet verplicht. Een mondelinge arbeidsovereenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke arbeidsovereenkomst.

M.a.w., jij hebt exact dezelfde rechten als jouw collega's die wel een schriftelijke arbeidsovereenkomst hebben. Je moet dit alleen op een andere manier aan kunnen tonen. En dat kun je omdat je alle loonstroken enz. nog hebt. De nieuwe werkgever is (net als bij jouw collega's) verplicht om jou in dienst te houden (nemen) of je arbeidsovereenkomst volgens 'normale wegen' te ontbinden. Je hebt dan hoogstwaarschijnlijk recht op een forse ontslagvergoeding en natuurlijk een WW uitkering. Daar is immers al 17 jaar premie voor afgedragen.

Succes!

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

WillemV schreef:
eskimoo schreef:En nu word de zaak per 1november overgenomen en wil de nieuwe eigenaar mij er niet bij en ik heb natuurlijk geen voet om op te staan omdat ik geen contract heb,maar als ik nu de ww in kan,kan ik nog even ademhalen en snel op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Een schriftelijke arbeidsovereenkomst (contract) is helemaal niet verplicht. Een mondelinge arbeidsovereenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke arbeidsovereenkomst.

M.a.w., jij hebt exact dezelfde rechten als jouw collega's die wel een schriftelijke arbeidsovereenkomst hebben. Je moet dit alleen op een andere manier aan kunnen tonen. En dat kun je omdat je alle loonstroken enz. nog hebt. De nieuwe werkgever is (net als bij jouw collega's) verplicht om jou in dienst te houden (nemen) of je arbeidsovereenkomst volgens 'normale wegen' te ontbinden. Je hebt dan hoogstwaarschijnlijk recht op een forse ontslagvergoeding en natuurlijk een WW uitkering. Daar is immers al 17 jaar premie voor afgedragen.

Succes!
Geheel eens met deze reactie. Elke arbeidsjurist zal je dit kunnen vertellen. zelfs die van de DAS of ARAG. Dus hop naar de advocaat 8)

eskimoo

Dank jullie wel voor jullie antwoorden jullie hebben mij een stuk wijzer gemaakt en ga er nu zeker werk van maken!!

Thanks!! :D

Gesloten