Geachte lezers,
Hierbij een oproep om te reageren op dit forum als u vergelijkbare ervaringen hebt met Van Dijk Educatie en TNT Pakketpost.
Wat is mijn ervaring:
Omdat mijn dochter in het examenjaar van het VMBO niet veel meer op school was, miste ze de mondelinge aankondiging dat de boeken van Van Dijk Educatie eind juni ingeleverd konden worden op school. Op zich was dat geen probleem, want in het kader van haar opvoeding heb ik haar met het pakket boeken naar het postkantoor gestuurd met de mededeling dat ze de boeken kon verzenden naar Van Dijk Educatie in Kampen. Keurig ingepakt, geadresseerd volgens de instructies op de site van Van Dijk, met een Pakketpostzending van TNT a 6,75 EUR verzonden.
Voor ons was op dat moment de kous af.
Wie schetst onze verbazing dat we eind augustus een rekening van Van Dijk kregen. Het boekenpakket was niet geretourneerd, daarom moesten we een nota van bijna 250 EUR betalen.
Op dat moment kon mijn dochter het bewijs van verzending uit haar portemonnee toveren (goed zo meid!) en middels het Track & Tracenummer las ik op de site van TNT dat de zending in het sorteercentrum was verloren geraakt.
Grote paniek, dus in 1e instantie met Van Dijk gebeld dat een en ander gebeurd was en of ze daar rekening mee konden houden. Van Dijk klantenservice gaf het advies om via TNTPost de zending alsnog te proberen achterhalen. Aldus geprobeerd: telefonisch een formulier besteld om een klacht over de bezorging te kunnen indienen. Deze klacht heb ik opgestuurd, samen met het daadwerkelijke bewijs van verzending, want zonder het fysieke bewijs van verzending zou de klacht niet behandeld kunnen worden.
Van deze klacht naar TNTpost heb ik Van Dijk ook op de hoogte gesteld, middels e-mail. Samen met een scan van het verzendbewijs, gelukkig had ik die gemaakt.
Na 13 dagen kreeg ik van TNTpost een excuusbrief, de zending was niet meer te achterhalen. Voor een vergoeding van de schade die Van Dijk claimde kwam ik niet in aanmerking, het pakket was immers niet-verzekerd verzonden?
Verder de bla-bla dat ze het spijtig vonden etc.
Om mijn teleurstelling te uiten heb ik daarna telefonisch contact gehad met het telefonisch klantnummer van TNTpost. Daar deelde een nogal bitse dame me mede dat ik geen poot had om op te staan, want ik had mijn pakket niet verzekerd verzonden. Ik had moeten weten dat er pakketten wegraken, en daaraan had ik de consequentie moeten verbinden dat mijn zending verzekerd had moeten worden. Daarnaast had ik moeten weten dat ik een pakketzending niet naar een postbus mocht sturen. Dat ik dat gedaan heb conform de instructies van Van Dijk Educatie, zie de site, was niet van invloed. Een verzoek om mij te verbinden met een meerdere van deze dame die wellicht beter begreep waar het probleem lag kon ze niet honoreren, dit was het officiele standpunt van TNTpost. Mijn opmerking dat ik me geschoffeerd voelde door haar, omdat ik netjes bleef tijdens het gesprek, en zij niet, deed haar blijkbaar ook niets; wellicht is dat ook de officiële handelswijze van TNTpost?
Daarna heb ik juridisch advies ingewonnen. Hoe kan ik TNTpost op haar incorrecte bestelling aanpakken: vergeet het meneer, alleen als u opzet of roekeloosheid kunt bewijzen kunt u TNTpost aansprakelijk stellen. Maar omdat u geen inzicht hebt in hoe men uw pakket heeft behandeld kunt u daar geen beroep op doen.
Wederom met TNTpost gebeld met het verzoek om retourzending van mijn verzendbewijs, en om vergoeding van 6,75 EUR wegens niet geleverde dienst, namelijk de overeenkomst om het pakket af te leveren. U raadt het al, nul op het rekest. Maar daarnaast wist de dame in kwestie bij TNT me ook nog te melden dat klachten over de bezorging door TNTpost aan het adres van Van Dijk Educatie niet meer door TNTpost worden behandeld. Die klachtafhandeling vindt nu plaats bij Van Dijk Educatie.
Dus wederom contact met van Dijk: Hoe kunnen jullie op de site melden dat het naar een postbus moet terwijl dat voor TNTpost een beroep kan betekenen op de algemene voorwaarden dat een zending dan niet bezorgd kan worden?
Het officiele antwoord van Van Dijk: we hebben een speciale regeling met TNTpost dat het bij ons wel kan, want er raken echt geen pakketten weg meneer....
Waarom adviseren jullie niet om de zending verzekerd te verzenden? Het gaat om pakketten vaak 2e of 3e hands boeken, maar als ze wegraken brengen jullie enorme nieuwprijzen in rekening.
Het officiele antwoord van Van Dijk: We willen de klanten niet op kosten jagen, want de pakketten worden toch altijd bezorgd......
Dus nu zit ik met de volgende situatie: De zending door mijn dochter is weg, het fysieke bewijs dat ik die verzonden heb ligt bij TNTpost, die een klacht over de zending niet meer in behandeling neemt. De afhandeling van mijn klacht dient nu plaats te vinden bij Van Dijk, de belanghebbende....en die stuurt me gewoon herinneringen dat mijn pakket niet is aangekomen. Ik voorzie dat er straks ook nog een incassobureau in de arm genomen wordt, met alle bijkomende kosten, die vervolgens ook nog eens op mij afgewenteld worden.
Van deze gang van zaken heb ik ook de school op de hoogte gesteld. Zij hebben mijn dochter geadviseerd om haar boeken bij Van Dijk Educatie te bestellen. Maar de school hult zich in stilzwijgen.....
Kortom, een Kafka-achtige situatie. Hoe kan ik mijn recht krijgen? Of word ik gewoon geknipt en geschoren door het samenzweringsverband van Van Dijk Educatie en TNTpost?
Graag uw reactie via dit forum, wellicht dat we hiertegen samen sterker staan......
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Van Dijk Educatie-TNT Pakketpostcombinatie?
Re: Van Dijk Educatie-TNT Pakketpostcombinatie?
Inmiddels bericht ontvangen van Van Dijk Educatie dat ik uit coulance maar 210,77 EUR hoef te betalen. Dat geld heb ik overgemaakt, onder voorbehoud van alle rechten daar het een onverplichte betaling betreft. Daarvan heb ik hen middels een e-mail op de hoogte gesteld en hen de gelegenheid geboden om het bedrag binnen 10 dagen aan mij terug te betalen.
Daarna ga ik op zoek naar een advocaat die ook vindt dat ik in mijn recht sta, dat TNT en Van Dijk Educatie in gebreke zijn gebleven en ten onrechte zijn afgeweken van hun algemene voorwaarden. Ik heb Van Dijk gemeld dat zij me te laat hebben verwittigd dat het pakket niet bij hen is aangekomen en dat mede daardoor het achterhalen onmogelijk is gebleken.
Ik vermoed dat mijn pakket wel is ontvangen, maar door de bulk aan pakketten door TNT en Van Dijk niet correct is geadministreerd.
Inmiddels heb ik van 2 insiders bij de TNT Pakketpost gehoord dat dit heel regelmatig voorkomt. In de meeste gevallen echter is de ontvanger in staat om de herkomst van het pakket te herleiden en wordt daarmee de verzender gedisculpeerd. In geval van Van Dijk Educatie en hun gebrekkige verzending mag er vanuit gegaan worden dat zij niet in staat zijn om de herkomst van mijn pakket te herleiden en daarvan ben ik de dupe.
Daarna ga ik op zoek naar een advocaat die ook vindt dat ik in mijn recht sta, dat TNT en Van Dijk Educatie in gebreke zijn gebleven en ten onrechte zijn afgeweken van hun algemene voorwaarden. Ik heb Van Dijk gemeld dat zij me te laat hebben verwittigd dat het pakket niet bij hen is aangekomen en dat mede daardoor het achterhalen onmogelijk is gebleken.
Ik vermoed dat mijn pakket wel is ontvangen, maar door de bulk aan pakketten door TNT en Van Dijk niet correct is geadministreerd.
Inmiddels heb ik van 2 insiders bij de TNT Pakketpost gehoord dat dit heel regelmatig voorkomt. In de meeste gevallen echter is de ontvanger in staat om de herkomst van het pakket te herleiden en wordt daarmee de verzender gedisculpeerd. In geval van Van Dijk Educatie en hun gebrekkige verzending mag er vanuit gegaan worden dat zij niet in staat zijn om de herkomst van mijn pakket te herleiden en daarvan ben ik de dupe.