LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] smaad?
smaad?
Vraagje:
Als je via marktplaats een negatieve beoordeling geeft.In hoeverre kan iemand je dan aanklagen voor smaad? Blijkbaar iemand die niet tegen kritiek kan. Het gaat over opvang van ons huisdier die wij spijtig genoeg weg hebben moeten doen vanwege een heftige allergie van ons zoontje. Ik had het volledige bedrag al betaald! een half jaar voordat ik de opvang zou krijgen heb ik hem al afgezegd en dat was 3 maanden nadat ik betaald had. Op advies van mensen op dit forum heb ik gevraagd of ik mogelijk een vergoeding terug kon krijgen voor kosten die ze niet zouden maken (eten e.d.) maar hier totaal geen reactie meer op gehad! Terwijl er wel via hyves allemaal berichtjes op internet geplaatst werd! Dus ze hebben wel degelijk internet. Nadat ik op vakantie was geweest en nog steeds niets gehoord had. Heb ik mijn beoordeling gegeven op marktplaats...Ik heb overigens gezegd dat het een prima opvang is alleen als er problemen zijn ze niet meer reageren. En dat ik adviseer om niet het gehele bedrag vooraf te betalen omdat je er geen cent van terug ziet als er problemen zijn. En dat het naar mijn mening dus geen proffessionele opvang is. Als je niet eens meer reageert. Daarop heeft zij een zeer kwetsende reactie gegeven dat ik maar aan mijn herplaatste bulletje moest vragen wat hij nou echt van de opvang vond!
In elk geval lang verhaal maar nu dreigt ze dus om haar rechtsbijstandadvocaat in te schakelen omdat ik haar zou hebben zwart gemaakt! Wat naar mijn mening niet zo is want ik zeg toch helemaal niet dat mensen hun hond niet naar de opvang moeten sturen? Ik heb gewoon mijn mening/beoordeling gegeven over hun opvang. Nu vroeg ik mij af in hoeverre zij een poot heeft om op te staan?
Alvast bedankt!
Kylain
Als je via marktplaats een negatieve beoordeling geeft.In hoeverre kan iemand je dan aanklagen voor smaad? Blijkbaar iemand die niet tegen kritiek kan. Het gaat over opvang van ons huisdier die wij spijtig genoeg weg hebben moeten doen vanwege een heftige allergie van ons zoontje. Ik had het volledige bedrag al betaald! een half jaar voordat ik de opvang zou krijgen heb ik hem al afgezegd en dat was 3 maanden nadat ik betaald had. Op advies van mensen op dit forum heb ik gevraagd of ik mogelijk een vergoeding terug kon krijgen voor kosten die ze niet zouden maken (eten e.d.) maar hier totaal geen reactie meer op gehad! Terwijl er wel via hyves allemaal berichtjes op internet geplaatst werd! Dus ze hebben wel degelijk internet. Nadat ik op vakantie was geweest en nog steeds niets gehoord had. Heb ik mijn beoordeling gegeven op marktplaats...Ik heb overigens gezegd dat het een prima opvang is alleen als er problemen zijn ze niet meer reageren. En dat ik adviseer om niet het gehele bedrag vooraf te betalen omdat je er geen cent van terug ziet als er problemen zijn. En dat het naar mijn mening dus geen proffessionele opvang is. Als je niet eens meer reageert. Daarop heeft zij een zeer kwetsende reactie gegeven dat ik maar aan mijn herplaatste bulletje moest vragen wat hij nou echt van de opvang vond!
In elk geval lang verhaal maar nu dreigt ze dus om haar rechtsbijstandadvocaat in te schakelen omdat ik haar zou hebben zwart gemaakt! Wat naar mijn mening niet zo is want ik zeg toch helemaal niet dat mensen hun hond niet naar de opvang moeten sturen? Ik heb gewoon mijn mening/beoordeling gegeven over hun opvang. Nu vroeg ik mij af in hoeverre zij een poot heeft om op te staan?
Alvast bedankt!
Kylain
Re: smaad?
Geen één!kylain schreef:Nu vroeg ik mij af in hoeverre zij een poot heeft om op te staan?
U mag uw negatieve ervaring gewoon melden zolang u geen leugens verteld. De rechtsbijstandsverzekering van dat "geval" zal hier echt niets mee kunnen of willen doen.
U heeft echter wel degelijk recht op (een deel van) uw geld terug. Afhankelijk van uw rechtbijstandsverzekering en het bedrag is het wellicht een goed idee hier wel werk van te maken. Is dit "geval" niet aangesloten bij een geschillencomissie o.i.d.?
Het gaat om een totaal bedrag van 150 euro...ik heb er ook over lopen denken om daar werk van te maken maar geen idee waar ik moet beginnen....en ik dacht eigenlijk dat ik daar geen recht op had heb verder ook niets ondertekend ofzo maar natuurlijk wel opgegeven voor die dagen opvang......
ze zijn overigens niet aangesloten bij een geschillencommissie ofzo....
-
Als u bij de DAS een verzekering heeft die vragen een eigen bijdrage
van € 100,00 in zo'n geval.
van € 100,00 in zo'n geval.
Ik ben verzekerd bij Ohra die doet dat via
DAS geloof ik. Ik zal mijn rechtbijstand verzekering er eens op nakijken....
maar goed belangrijker vind ik het dat zij geen punt heeft....
DAS geloof ik. Ik zal mijn rechtbijstand verzekering er eens op nakijken....
maar goed belangrijker vind ik het dat zij geen punt heeft....
gaat het hier over een stichting en zo ja , is het soms een buitenlandse honden stichting, dan nog kennen ze je niet aanklagen wegens smaad gaat het wel om een buitenlandse stichtinghond dan heb ik nog wel een link voor je.
-
een aanklacht zal zo'n vaart niet lopen. geld terugkrijgen voor de opvang lijkt me niet zinvol, gaat om een klein bedrag ben in principe hebben hun ook kosten gemaakt (plekje niet te verhuren aan een ander). Vaste lasten zul je dus moeten betalen, hooguit iets minder omdat er geen voer etc verbruikt is.maar dat is niet de moeite om je druk over te gaan maken.
Hai,
het is geen smaad, dus ik zou me niet druk maken
Trudy
het is geen smaad, dus ik zou me niet druk maken
Trudy
Ik vraag mij af, waar je op Marktplaats een beoordeling afgeeft?
Kan je dit nader verklaren?
Kan je dit nader verklaren?
geloof niet dat Tennis zo nodig de reactie wil lezen, maar wil weten hoe je op MP een beoordeling plaatst, dit kan toch helemaal niet?
ms bedoeld TS ebay
ms bedoeld TS ebay
Hoi hoi , een bedrijf kan zelf instellen of mensen een beoordeling kunnen geven je kan dan kiezen positief of negatief en je reactie daarbij plaatsen!
Laatst gewijzigd door kylain op 02 okt 2010 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ok weer wat geleerd!
tja, als ze dat zelf instellen, dan moeten ze ook accepteren dat er wel eens iets minder positiefs bij kan staan he!
tja, als ze dat zelf instellen, dan moeten ze ook accepteren dat er wel eens iets minder positiefs bij kan staan he!
Ja, en wat is er mis met jou beoordeling?kylain schreef:Hoi hoi , een bedrijf kan zelf instellen of mensen een beoordeling kunnen geven je kan dan kiezen positief of negatief en je reactie daarbij plaatsen! Overigens mogen jullie mijn reactie best lezen hoor als je op marktplaats intypt Franse bulldog oppas dan vind je hem onderaan de advertentie!
Is het niet juist, wat je hebt geschreven, dan is het smaad, anders is het jou mening, en daarvoor mag je gerust uitkomen.
Hai,
trudy
nee dat is niet waar, bij smaad hoef je niet te weten of het waar is, dat is laster. Verder gaat smaad nooit over iets dat eventueel relevant zou kunnen zijn voor betrokkenen. Op marktplaats is dat altijd het geval dus kan het wettelijk nooit smaad zijn. Smaad moet altijd zijn zonder dat het een belang heeft voor een (deel van de) samenleving.Is het niet juist, wat je hebt geschreven, dan is het smaad, anders is het jou mening, en daarvoor mag je gerust uitkomen.
trudy
@
Hierbij nog enige relevante informatie:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr.html
Wetboek van Strafrecht
Smaad:
Artikelen: 261 262 266 284 318 270
Laster:
Artikelen: 262 en 265
Zie ook:
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... elediging/
Maxiem.
Hierbij nog enige relevante informatie:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr.html
Wetboek van Strafrecht
Smaad:
Artikelen: 261 262 266 284 318 270
Laster:
Artikelen: 262 en 265
Zie ook:
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... elediging/
Maxiem.
kylain
Je stelt de vraag of je van smaad beticht kunt worden. Een maatschappelijk gangbare en aanvaarde definitie van smaad is: een bejegening die iemands eer, goede naam of aanzien aantast en/of een opzettelijke grievende belediging (VDG). In juridische zin is mijn inschating, dat je vrijuit zult gaan (WvStr/261). Maar je weet het nooit met de rechtspraak in dit kikkerland, omdat elke zaak afzonderlijk op haar meritus wordt beoordeeld.
Maxiem.
Je stelt de vraag of je van smaad beticht kunt worden. Een maatschappelijk gangbare en aanvaarde definitie van smaad is: een bejegening die iemands eer, goede naam of aanzien aantast en/of een opzettelijke grievende belediging (VDG). In juridische zin is mijn inschating, dat je vrijuit zult gaan (WvStr/261). Maar je weet het nooit met de rechtspraak in dit kikkerland, omdat elke zaak afzonderlijk op haar meritus wordt beoordeeld.
Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 18 okt 2010 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MAXIEM schreef:kylain
Je stelt de vraag of je van smaad beticht kunt worden. Een maatschappelijk gangbare en aanvaardbare definitie van smaad is: een bejegening die iemands eer, goede naam of aanzien aantast en/of een opzettelijke grievende belediging (VDG). In juridische zin is mijn inschating, dat je vrijuit zult gaan (WvStr/261). Maar je weet het nooit met de rechtspraak in dit kikkerland, omdat elke zaak afzonderlijk op haar meritus wordt beoordeeld.
Maxiem.
Maxiem, hier heb je een punt.
De definitie goede naam,eer of aanzien, kan hier op het forum nooit smaad zijn, want hier is het anoniem .
@kylain
Op Marktplaats heb je een beoordeling afgegeven, naar trouw en geweten, neem ik aan,dus een rechter, maakt met zoiets korte metten!
Geruzie, beledigingen en anderszins ongepaste berichten zijn uit dit topic verwijderd. He topic is inmiddels weer heropend. Gelieve de discussie conform de forumregels voort te zetten.