LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ESSENT MAAKT ER EEN PUINHOOP VAN

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
iris77

ESSENT MAAKT ER EEN PUINHOOP VAN

Ongelezen bericht door iris77 »

ESSENT

Vandaag mijn wekelijkse telefoongesprek gehad met Essent en ik moet zeggen: ik begrijp nu eindelijk dat mensen de moeite nemen een bericht op een forum als dit te plaatsen.
Eind vorig jaar kreeg ik een brief die mij op vrolijke toon vertelde dat 'Essent mij niet de service heeft kunnen geven zoals ik van hen gewend ben'. Wat was er nou aan de hand? Ze besloten dat de afrekeningen van de afgelopen DRIE JAAR per ongeluk allemaal verkeerd waren ingeschat. En of ik binnen 14 dagen wel even een bedrag van 2000 euro wilde bijbetalen. Met de hartelijke groeten van ene Eva bij Essent.
Nu woon ik in een klein huisje en heb 2 kleine gaskachels, waarvan er slechts 1 aan staat als het echt koud is. Ik betaalde 80 euro per maand en dat leek me geen gek bedrag. Nu moest ik vanaf december niet alleen 2000 euro gaan betalen omdat zij zich vergist hebben, mijn maandbedrag werd ook nog opgeschroefd naar 140 euro per maand! Kunt u zich voorstellen dat je het dan financieel ineens wat benauwd krijgt? Ik mocht in mijn handjes knijpen dat ik de aflossing over een paar maanden mocht terugbetalen, maar toen dat eens niet lukte, hup! 65 euro herinneringskosten en administratiekosten er overheen!
Vervolgens blijven er maandelijks brieven binnenkomen in 2-voud: op de ene brief zijn mijn betalingen verwerkt, op de andere moet ik extra kosten betalen. NIET BIJ TE HOUDEN!
Het laatste nieuws is dat ik omdat ik 1 termijn te laat betaalde niet alleen 65 euro extra moet betalen, 5 keer aan de telefoon heb gezeten met Essent omdat mijn betalingsregeling acuut is vervallen, en ik nu ook nog 500 EURO WAARBORG MOET BETALEN PER DIRECT. En als je twee jaar braaf klant bent geweest en een brief stuurt krijg je het terug. En dit terwijl alle rekeningen betaald zijn, de extra kosten binnen enkele maanden opgehoest en mijn maandbedrag met 60 euro is opgeschroeft.
O, en wat nu zo leuk is, ik ontvang net een brief dat ik 416 euro te veel heb betaald het afgelopen jaar.

NIET TE GELOVEN WAT EEN ORGANISATIE!!!

De medewerkster van de klantenservice gaf aan geen klachten te kunnen aannemen, hoewel ze toegaf dat het in mijn geval raar is gelopen. Ik zoek nu uit hoe een officiele klacht in te dienen. Mocht iemand tips of soortgelijke ervaringen hebben, ik verneem het graag!

met groet
iris

poespas

Re: ESSENT MAAKT ER EEN PUINHOOP VAN

Ongelezen bericht door poespas »

Wat bedoel je met ingeschat. Heb je de meterstanden niet doorgegeven.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

De kachel brandt niet voor niets.
Dat blijkt maar weer :wink:

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste iris77,

In uw bericht van 30 augustus op dit forum geeft u aan dat u een klacht wil indienen met betrekking tot de jaafrekening en betalingsregeling .
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

Jahier

Ongelezen bericht door Jahier »

@Iris77. Toen ik je artikel las, waarin jij vroeg om tips, dacht ik meteen: "je hebt het goed aangepakt om je bericht op dit forum te zetten, want Essent reageert vanzelf. En ja hoor, even later las ik het standaard berichtje dat Essent op elk forum plaatst, als er iemand ontevreden is over hun dienstverlening. Je probleem zal nu vast wel worden opgelost, want anders is Essent bang, dat er weer een negatief bericht op het forum komt. Laat je even weten of het allemaal naar wens is opgelost?????

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Je probleem zal nu vast wel worden opgelost, want anders is Essent bang, dat er weer een negatief bericht op het forum komt.
Het ligt er maar aan hoe je eea interpreteert. Of het nu Essent, Eneco, Nuon of wie dan ook is. Je kunt het ook een service noemen dat bedrijven op betreffende topic reageren. Het is niet omdat er dan weer een negatief bericht wordt geschreven, maar integendeel, om via een klachtenafdeling bij te dragen aan een oplossing. Tegen berichten c.q. topics, waar ik nog al eens vraagtekens bij zet, kan zich niemand tegen wapenen of verdedigen.
ESSENT MAAKT ER EEN PUINHOOP VAN / NIET TE GELOVEN WAT EEN ORGANISATIE!!!
En zoals in deze topic wordt naar mijn mening na ‘n 3 tal afrekeningen met waarschijnlijk geschatte standen, misschien met het historisch verbruik van de vorige verbruiker, de rekening gepresenteerd door een jaarafrekening met werkelijke standen. De afnemer is zelf verantwoordelijk voor zijn verbruik dat uiteraard door de meter van een Netwerkbedrijf/Meetbedrijf wordt geregistreerd. Eenmaal in de 3 jaar “moeten” de bedrijven de meter fysiek opnemen. Zo zal theoretisch bij eenieder “fouten” gemaakt kunnen worden in de tussen liggende perioden. Mij lijkt dit niet alleen de tekortkoming van het bedrijf, maar ook van de afnemer. Deze kan met de afrekening in de hand de standen van de meters controleren waarmee de afrekening gemaakt is en er vervolgens op reageren of niet, met alle gevolgen van dien. Het is naar mijn mening zelfs heel correct dat eea met een brief wordt verteld. Normaliter krijg je gewoon de jaarafrekening en daarop staat wat je moet betalen c.q. wat je terug krijgt. En dat dit betalen moet gebeuren binnen 14 dagen is de normale gang van zaken. Dit is bij alle bedrijven, kijk eens naar een andere branche zoals bijvoorbeeld Neckermann, Wehkamp enz. Ook dat zij (Essent) zich vergist hebben vind ik kort door de bocht, zo niet onredelijk. Verder is de verhoging van 80 naar 140 redelijk daar in 3 jaar (verschil van 60 per maand) € 2.000,00 bijbetaald moest worden. Dat je vervolgens het afgelopen jaar, verbruikersjaar 2009/2010 € 416 teveel betaald hebt, kan natuurlijk ook. Waarschijnlijk heb je minder verbruikt dan voorgaande verbruikersjaren 2006/2007, 2007/2008 en 2008/2009. Dit leid ik af van het feit dat je nu eerst met een topic komt waarin staat dat je eind 2009 een brief kreeg en dat je net weer een brief gekregen hebt met de mededeling dat je € 416,00 te veel betaald hebt. De herinneringskosten en andere zaken komen door een geautomatiseerd systeem en het vervallen van een betalingsregeling gaat ook “vanzelf” omdat bij een betalingsregeling een van de voorwaarden is dat elke termijn trouw betaald wordt. Wel had de Callcenter/klantenservice medewerkster je een telefoonnummer en/of adres kunnen geven waar je je tot zou kunnen richten met een klacht, als zijzelf deze niet aan kon nemen. Sorry hoor, maar reëel blijven en niet direct de schuld bij iemand anders zoeken Iris.

Jootje1970

Ongelezen bericht door Jootje1970 »

Nu vandaag, een jaarafrekening ontvangen en ik moet €567.54 bijbetalen, maar de meterstanden (geschat door Essent op 17/07) zijn hoger dan dat ze vandaag (16/09) zijn. Wanneer ik nu de huidige meterstanden invul op de verbruiksmanager, krijg ik de mededeling dat ik geen gebruik kan maken van deze service. Ja natuurlijk, nu gaat het ze geld kosten, want de meterstanden zijn nu nog lager dan op de jaarafrekening. Ik begrijp het allemaal niet meer.
Hoe kunnen ze bij Essent zo maar de meterstanden schatten. Er kan toch gewoon bij de klant gevraagd worden om deze door te geven?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Jootje1970 schreef:Nu vandaag, een jaarafrekening ontvangen en ik moet €567.54 bijbetalen, maar de meterstanden (geschat door Essent op 17/07) zijn hoger dan dat ze vandaag (16/09) zijn. Wanneer ik nu de huidige meterstanden invul op de verbruiksmanager, krijg ik de mededeling dat ik geen gebruik kan maken van deze service. Ja natuurlijk, nu gaat het ze geld kosten, want de meterstanden zijn nu nog lager dan op de jaarafrekening. Ik begrijp het allemaal niet meer.
Hoe kunnen ze bij Essent zo maar de meterstanden schatten. Er kan toch gewoon bij de klant gevraagd worden om deze door te geven?
Allereerst:
Meterstanden worden geschat door de netbeheerder en niet door de leverancier. (in uw geval leverancier Essent)
Tegen de tijd dat het tijd is voor de meterstanden tbv de jaarafrekening zal er of een meteropnemer langskomen en indien die u niet thuis treft laat hij een meterstandenkaart achter, of hebt u een meterstandenkaart ontvangen.
In beide gevallen indien er sprake is van een meterstandenkaart, is het aan u om de meterstanden aan door te geven. En wel bijtijds. Doet u dat niet, dan zullen de meterstanden inderdaad door de netbeheerder geschat worden. Op die doorgekregen geschatte standen maakt de levernacier op haar beurt de nota op.
Dat is in uw geval dus gebeurd.
U kunt gewoon met Essent bellen en zeggen dat uw huidige meterstanden lager zijn dan gebruikt op de jaarafrekening. Het is mogelijk dat Essent u om foto's vraagt. Essent zal dan een correctie op uw jaarnota maken indien het verschil redelijk is.
Indien het slechts een paar m3 en/of kwh betreft, doen ze dat begrijpenlijkerwijs niet.
Kortom, bellen met Essent. De fout ligt in dit geval niet bij hun, maar bij uzelf. U hebt nagelaten de meterstande door te geven.

Jootje1970

Ongelezen bericht door Jootje1970 »

Shine schreef:
Jootje1970 schreef:Nu vandaag, een jaarafrekening ontvangen en ik moet €567.54 bijbetalen, maar de meterstanden (geschat door Essent op 17/07) zijn hoger dan dat ze vandaag (16/09) zijn. Wanneer ik nu de huidige meterstanden invul op de verbruiksmanager, krijg ik de mededeling dat ik geen gebruik kan maken van deze service. Ja natuurlijk, nu gaat het ze geld kosten, want de meterstanden zijn nu nog lager dan op de jaarafrekening. Ik begrijp het allemaal niet meer.
Allereerst:
Meterstanden worden geschat door de netbeheerder en niet door de leverancier. (in uw geval leverancier Essent)
Tegen de tijd dat het tijd is voor de meterstanden tbv de jaarafrekening zal er of een meteropnemer langskomen en indien die u niet thuis treft laat hij een meterstandenkaart achter, of hebt u een meterstandenkaart ontvangen.
In beide gevallen indien er sprake is van een meterstandenkaart, is het aan u om de meterstanden aan door te geven. En wel bijtijds. Doet u dat niet, dan zullen de meterstanden inderdaad door de netbeheerder geschat worden. Op die doorgekregen geschatte standen maakt de levernacier op haar beurt de nota op.
Dat is in uw geval dus gebeurd.
U kunt gewoon met Essent bellen en zeggen dat uw huidige meterstanden lager zijn dan gebruikt op de jaarafrekening. Het is mogelijk dat Essent u om foto's vraagt. Essent zal dan een correctie op uw jaarnota maken indien het verschil redelijk is.
Indien het slechts een paar m3 en/of kwh betreft, doen ze dat begrijpenlijkerwijs niet.
Kortom, bellen met Essent. De fout ligt in dit geval niet bij hun, maar bij uzelf. U hebt nagelaten de meterstande door te geven.

Eind december is de netbeheerder langsgeweest om de meterstanden op te nemen. Nu is het september en heb niemand meer gezien en ook geen meterstandenkaart. Ik heb dus niets nagelaten. Essent heeft zo maar even de meterstanden geschat. Op de afrekening staan 2 verschillende meterstanden. De eerste met een klein B-tje (meterstanden doorgegeven door netbeheerder, eind december) en de 2e met een klein H-tje (meterstanden geschat door de leverancier). De leverancier schat dus wel degelijk.

vorobeva

Ongelezen bericht door vorobeva »

h@rm@n schreef:
Je probleem zal nu vast wel worden opgelost, want anders is Essent bang, dat er weer een negatief bericht op het forum komt.
Het ligt er maar aan hoe je eea interpreteert. Of het nu Essent, Eneco, Nuon of wie dan ook is. Je kunt het ook een service noemen dat bedrijven op betreffende topic reageren. Het is niet omdat er dan weer een negatief bericht wordt geschreven, maar integendeel, om via een klachtenafdeling bij te dragen aan een oplossing. Tegen berichten c.q. topics, waar ik nog al eens vraagtekens bij zet, kan zich niemand tegen wapenen of verdedigen.
Service is, als het bedrijf een mogelijkheid biedt om klachten te deponeren en daadwerkelijk behandeld worden. Dat doen deze bedrijven vaak niet. Ik heb ook gemerkt dat een energie bedrijf niets doet totdat ik op dit forum kwam. Niet dat het geholpen heeft maar dat is iets anders.

ESSENT MAAKT ER EEN PUINHOOP VAN / NIET TE GELOVEN WAT EEN ORGANISATIE!!!
...
En dat dit betalen moet gebeuren binnen 14 dagen is de normale gang van zaken. Dit is bij alle bedrijven, kijk eens naar een andere branche zoals bijvoorbeeld Neckermann, Wehkamp enz. Ook dat zij (Essent) zich vergist hebben vind ik kort door de bocht, zo niet onredelijk. Verder is de verhoging van 80 naar 140 redelijk daar in 3 jaar (verschil van 60 per maand) € 2.000,00 bijbetaald moest worden. Dat je vervolgens het afgelopen jaar, verbruikersjaar 2009/2010 € 416 teveel betaald hebt, kan natuurlijk ook. Waarschijnlijk heb je minder verbruikt dan voorgaande verbruikersjaren 2006/2007, 2007/2008 en 2008/2009.
....
Sorry hoor, maar reëel blijven en niet direct de schuld bij iemand anders zoeken Iris.
Winter 2009/2010 was extreem koud dus is het eerder logisch dat er te weinig betaald werd. Ik heb vroeger gehad dat ik in guldens ruim Fl 700,- terug kreeg maar prompt werd de maand premie nog eens flink verhoogd. Consumenten worden door enkele energie bedrijven gewoon zeer slecht behandeld, alsof ze denken dat zij alles mogen doen.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Iris77,

In uw bericht van 17 september op dit forum geeft u aan dat u het niet eens bent met de bijbetaling op uw jaarafrekening. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Patricia
Essent medewerker

simpel

Ongelezen bericht door simpel »

Ik probeer al maanden de verbruiksmananger, aangezien we sinds januari in een nieuw huis hebben en we zeer benieuwd zijn naar ons verbruik.
Maar helaas, deze werkt nooit!
We hebben gebeld, maar ze konden het niet uitzoeken voor ons.
We moesten het maar blijven proberen.
Afwachten nu dus, maar balen doe ik wel.

gpser

Ongelezen bericht door gpser »

Nog vervelender is het als je een andere energieleverancier gehad hebt en er een overlappende periode van levering kan zijn.

Gesloten