LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Af-koop/wikkeling Levenslooprekening ivm emigratie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
JanMarinus

Af-koop/wikkeling Levenslooprekening ivm emigratie

Ongelezen bericht door JanMarinus »

Ik ben 58 jaar, heb per 1 maart 2009 mijn ontslag bij Fortis Bank (FB) gekregen. Dat is overigens op een niet bepaald elegante manier gebeurd: binnen 1/2 maanden was ik 'weg' na een dienstverband van 35 jaar.
Zodra ons huis verkocht is willen we emigreren. Daartoe wil ik onder andere mijn levenslooprekening afkopen. Het Human Resourse Service Center van FB/ABNAMRO zegt nu dat ik dit binnen 6 maanden na ontslag had moeten doen. Als ik zeg dat ik dat niet wist, zegt men o.a. ' dat had je op de Intranetsite kunnen lezen' . Alleen: als je bij de bank weg bent heb je geen toegang meer tot het intranet (alleen voor personeel bestemd). Daarnaast: ik ben 'onder' het Sociaal Plan FB vertrokken. In het Sociaal Plan wordt over alles gesproken (rentekorting, verzekeringen, etc.) maar nergens wordt de levensloopregeling zelfs maar genoemd. Dit is ook nooit bij mij onder de aandacht gebracht. Het geld hebben wij absoluut nodig om onze toekomst op te kunnen bouwen. Binnen de bank wordt ik van ' het kastje naar de muur' gestuurd. Human Resources zegt nu dat ik naar het kantoor in mijn woonplaats moet gaan, omdat mijn levenslooprekening aan hen zou zijn overgedragen. Daar ga ik naartoe, maar ik weet nu het antwoord al: "Wij kunnen en mogen niet tot afkoop overgaan. Wij zijn gebonden. Het is een zaak van Human Resources om daarvoor toestemming te geven." Et cetera, Ik ben nog met hen (per email) in contact, maar ik verwacht daar niet veel van.
Dit gaat overigens voor veel meer mensen spelen, omdat er nog behoorlijk veel collega's moeten afvloeien. Geen ander werk (en het geld niet binnen 6 mnd afkopen) betekent dat je pas een dag voor je pensioen over het geld kan beschikken. Geldt bv ook als je na WW in de bijstand terecht komt. Iets wat voor oudere werknemers niet irreëel is.
Mijn argumenten om alsnog over het geld te mogen beschikken zijn:
- niemand van FB heeft mij tijdens het ontslag op de 6maands termijn gewezen (ik vraag me af of die zelfs al bestond bij het aangaan van de regeling in 2005/6);
- Na 1 maart 2009 (ontslagdatum) had ik geen toegang meer tot informatie op het Intranet;
- emigratie is m.i. een bijzondere situatie: ik zal geen dienstverband binnen Nederland meer aangaan (waarbij ik gebruik kan maken van een levenslooprekening/het saldo van de FB levenslooprekening daar naartoe kan laten overboeken).

Ik heb er geen probleem mee om pas over het saldo/minus belasting te beschikken na emigratie, te bewijzen door b.v. uitschrijven Bevolkingsregister.
Maar zonder dit geld kunnen wij vrijwel onmogelijk emigreren: dit hebben we absoluut nodig om ons leven in Peru op te bouwen.
Welke stappen moet ik ondernemen om alsnog over het geld te kunnen beschikken?

Mk

Re: Af-koop/wikkeling Levenslooprekening ivm emigratie

Ongelezen bericht door Mk »

Apart. Volgens mij heeft je werkgever helemaal niets met het tegoed te maken. Jij hebt het gespaard, het is van jou. Als je nu bij een andere werkgever in dienst was gegaan had je via die werkgever gewoon door kunnen sparen.

Probleem is dat je nu geen werkgever hebt waarbij je het op kan nemen. De uitkerende partij dient dus de loonbelasting in te houden en administratief te verwerken. Dat dat binnen 6 maanden na ontslag zou moeten slaat nergens op.

Fleura

Ongelezen bericht door Fleura »

In de uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 per 1 april 2005 is hierover het volgende gemeld:

6.2 Afkoop bij beëindiging dienstbetrekking

In afwijking van het afkoopverbod in de uitvoeringsregeling, kunnen de aanspraken bij beëindiging van de dienstbetrekking worden afgekocht. De uitkering wordt dan aangemerkt als loon uit vroegere dienstbetrekking.
Het moment van afkoop bij beëindiging van de dienstbetrekking is niet in de regelgeving vastgelegd. Het betekent niet dat alleen op de dag van beëindiging van de dienstbetrekking tot afkoop kan worden overgegaan. Aangenomen mag worden dat afkoop binnen een redelijke periode mogelijk is. Daarvan is in elk geval geen sprake indien enkele jaren verstreken zijn.
Een werknemer is niet verplicht om het tegoed bij beëindiging van de dienstbetrekking op te nemen; het tegoed mag blijven staan tot de werknemer weer een dienstbetrekking heeft.

en

Emigratie van de werknemer

Emigratie van een werknemer waarbij de dienstbetrekking met de Nederlandse werkgever wordt voortgezet, heeft geen gevolgen voor deelname aan de levensloopregeling. Indien er sprake is van emigratie waarbij het dienstverband met de Nederlandse werkgever wordt verbroken – anders dan door pensionering - kan de levensloopregeling in stand blijven, ook indien deze niet bij een eventuele nieuwe werkgever wordt voortgezet. Het tegoed kan dan in een later stadium worden aangewend voor een periode van (gedeeltelijk) onbetaald verlof. De voormalige werkgever blijft in beginsel inhoudingsplichtig. Daarnaast bestaat bij het eindigen van een dienstbetrekking de mogelijkheid om de levensloopregeling belast af te kopen (zie 6.2). Ten slotte kan het levenslooptegoed worden ingebracht in de pensioenregeling van de werknemer indien de aanspraak ingevolge die pensioenregeling na de omzetting nog blijft binnen de ter zake gestelde begrenzingen.
Bij emigratie zal geen conserverende aanslag voor wat betreft de levensloopregeling worden opgelegd.

Margarino

Ongelezen bericht door Margarino »

Hoi Jan,

Ik zit nu ook in zo'n zelfde situatie dat ik na een aantal jaren werkeloosheid wil emigreren en mijn levenslooptegoed wens te gebruiken om het gat te vullen tot mijn pensioendatum.

Heb je een uitweg kunnen vinden?

Gesloten