LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegoedbon of geld terug?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
IreneU
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 15:12

Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door IreneU »

Mijn ouders hebben laatst voor meer dan €600 stoelen gekocht. Toen ze thuis aankwamen met de stoelen bleken ze niet onder de tafel te passen.. Balen.. Terugbrengen dus..
Maar toen mijn ouders de stoelen terug brachten kregen ze te horen dat ze alleen een tegoedbon kregen en geen geld terug. Binnen een jaar moet deze tegoedbon uitgegeven worden.. (€600!!)
Je hebt toch recht op je geld terug? (binnen 7 dagen sowieso toch?) Of is het zo dat als een winkel bij de kassa aangeeft alleen met tegoedbonnen te werken dat je daar genoegen mee moet nemen?
Ik ben erg benieuwd.

Bedankt alvast!

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

IreneU schreef:Mijn ouders hebben laatst voor meer dan €600 stoelen gekocht. Toen ze thuis aankwamen met de stoelen bleken ze niet onder de tafel te passen.. Balen.. Terugbrengen dus..
Maar toen mijn ouders de stoelen terug brachten kregen ze te horen dat ze alleen een tegoedbon kregen en geen geld terug. Binnen een jaar moet deze tegoedbon uitgegeven worden.. (€600!!)
Je hebt toch recht op je geld terug? (binnen 7 dagen sowieso toch?) Of is het zo dat als een winkel bij de kassa aangeeft alleen met tegoedbonnen te werken dat je daar genoegen mee moet nemen?
Beste Irene, Ruilen of terugbrengen is een gunst (geen plicht) van de winkelier. Jouw ouders hebben daar dan ook geen recht op. Terugbetaling of een tegoedbon had de winkelier niet hoeven geven. Het is netjes dat er een tegoedbon is verstrekt.

Met alle respect: Je ouders hadden de maat op moeten nemen, zodat ze niet de verkeerde stoelen kopen.

Het is inderdaad een flink bedrag. Als ze voor dat geld geen andere artikelen (stoelen?) uit de winkel nodig hebben is wellicht de beste oplossing om de bon te proberen te verkopen, dit zal wellicht wel tot gevolg hebben dat ze niet hun volledige bedrag terug ontvangen. Maar ja, dat lijkt me beter dan niets......
Laatst gewijzigd door jlthkoch op 05 okt 2010 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door Jolen »

Dit is prima service van de betreffende winkel. Dat de stoelen niet passen is namelijk niet hun fout. maar ik neem aan dat je ouders nog steeds stoelen nodig hebben, dan kunnen ze die toch daar alsnog kopen voor de waardebon?

IreneU
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 15:12

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door IreneU »

Ja maar ze hebben daar nauwelijks keuze.... Dus dat gaat niet zo makkelijk

(NB: natuurlijk hadden mijn ouders de stoelen opgemeten, en de afstand onder de tafel, stond alleen een fout in de folder)

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

IreneU schreef:Ja maar ze hebben daar nauwelijks keuze.... Dus dat gaat niet zo makkelijk

(NB: natuurlijk hadden mijn ouders de stoelen opgemeten, en de afstand onder de tafel, stond alleen een fout in de folder)
Kijk, dit maakt de zaak wel weer iets anders, de foute aankoop is dus (mede) door de foute info van de winkel gedaan..... Lijkt me dan toch redelijker als de winkelier (een deel van) het bedrag teruggeeft, ook al hadden je ouders het eigenlijk wel na moeten meten, want het komt wel vaker voor dat er een fout in een folder staat. Ik neem aan dat je ouders de winkelier ook op die fout hebben gewezen?

IreneU
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 15:12

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door IreneU »

Het het ging anders, mijn ouders hadden het anders opgevat.. Was van beide geen fout..
Dus mijn verhaal klopt nog steeds ;)

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

IreneU schreef:Het het ging anders, mijn ouders hadden het anders opgevat.. Was van beide geen fout..
Dus mijn verhaal klopt nog steeds ;)
Er stond toch een fout in de folder? Dat is dan toch een fout van de winkelier?

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Alles is al gezegd. Koop = koop. Een tegoed bon vind ik nog erg netjes van deze winkel.

MAXIEM

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

IreneU

Als er een maatfout in de folder staat, dan is er sowieso sprake van misleiding (mogelijk onbedoeld, maar het blijft misleiding). Het argument "dan hadden ze het zelf moeten nameten", wordt door elke rechter in dit kikkerland van de tafel geveegd. Je kunt dus de volledige aankoopsom terugeisen als je de firma schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst in gebreke stelt en gelijktijdig de koopovereenkomst ontbindt. Een extra argument is nog, dat als er in de folder wel de goede maat had gestaan, je deze stoelen NIET zou hebben gekocht.

Sukses! Maxiem.

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door Abarth »

Ga op een zaterdag eens bij de kassa staan en vraag aan een andere klant of hij de bonnen wil overnemen met 10% korting, Maakt u 60 euro verlies maar toch weer cash geld in handen

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

MAXIEM schreef:IreneU

Als er een maatfout in de folder staat, dan is er sowieso sprake van misleiding (mogelijk onbedoeld, maar het blijft misleiding). Het argument "dan hadden ze het zelf moeten nameten", wordt door elke rechter in dit kikkerland van de tafel geveegd. Je kunt dus de volledige aankoopsom terugeisen als je de firma schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst in gebreke stelt en gelijktijdig de koopovereenkomst ontbindt. Een extra argument is nog, dat als er in de folder wel de goede maat had gestaan, je deze stoelen NIET zou hebben gekocht.

Sukses! Maxiem.
Leuk bedacht, maar dat feest gaat niet door! De consument heeft namelijk wel degelijk een onderzoeksplicht. Drukwerk kan fouten bevatten, dus daar mag je nooit voor 100% op vertrouwen.
Een tegoedbon is in dit geval redelijk, ook al zou het natuurlijk netter zijn dat de winkelier het geld teruggeeft, gezien het feit dat er een fout is gemaakt, maar hij is dit niet verplicht.

Muskusrat
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 jan 2010 23:28
Locatie: Bucharest

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door Muskusrat »

jlthkoch schreef:
MAXIEM schreef:IreneU

Als er een maatfout in de folder staat, dan is er sowieso sprake van misleiding (mogelijk onbedoeld, maar het blijft misleiding). Het argument "dan hadden ze het zelf moeten nameten", wordt door elke rechter in dit kikkerland van de tafel geveegd. Je kunt dus de volledige aankoopsom terugeisen als je de firma schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst in gebreke stelt en gelijktijdig de koopovereenkomst ontbindt. Een extra argument is nog, dat als er in de folder wel de goede maat had gestaan, je deze stoelen NIET zou hebben gekocht.

Sukses! Maxiem.
Leuk bedacht, maar dat feest gaat niet door! De consument heeft namelijk wel degelijk een onderzoeksplicht. Drukwerk kan fouten bevatten, dus daar mag je nooit voor 100% op vertrouwen.
Een tegoedbon is in dit geval redelijk, ook al zou het natuurlijk netter zijn dat de winkelier het geld teruggeeft, gezien het feit dat er een fout is gemaakt, maar hij is dit niet verplicht.
Elke folder heeft in de kleine letters staan: "Druk-en zet fouten voobehouden" of zoiets. Dus het is jammer, maar het is de fout van je ouders en je ouders alleen. TS geeft zelf ook aan "of het zo is dat als een winkel bij de kassa aangeeft alleen met tegoedbonnen te werken dat je daar genoegen mee moet nemen?"
Dus het staat duidelijk aangegeven, dus neem de bon aan en doe er iets leuks mee :)

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Tegoedbon of geld terug?

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Je kan ook nog een andere tafel kopen :)

Gesloten