LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] INTRUM JUSTITIA - slechte bedrijfsvoering en dwingelandij !

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
RonaldZwolle

INTRUM JUSTITIA - slechte bedrijfsvoering en dwingelandij !

Ongelezen bericht door RonaldZwolle »

Ik lig in de clinch met Intrum Justitia ivm incasso van de HCC. Ik heb een bezwaar ingediend, maar men kijkt er niet eens naar en enkele maanden later wordt gedreigd met een deurwaarder. Via de telefoon krijg je alleen callcenter types die niets voor je doen. Zie hieronder mijn beide brieven aan Intrum. Ben er best boos om, hoe er omgegaan wordt met incasso door Intrum Justitia.

Kan iedereen je dan maar iets aansmeren of een rekening sturen? En vervolgens gewoon zo'n discutabel incassobureau op je dak. En het geld stroomt binnen.
Wat kun je hieraan doen? RADAR help!
-------------------------------------------------------
BRIEF 2, naar aanleiding van dreigement met binnen 5 dagen betalen of een deurwaarder!

7 oktober 2010,

L.S.,

Hallo, ik heb op 4-10 2010 uw dreigementbrief ontvangen. U zegt niets van mij gehoord te hebben. Echter al op 23 augustus mijn bezwaar via de website ingediend. Het bestand upgeload. De brief hieronder. Volgens jullie callcenter medewerker kwam het ZEKER goed zo. Niet dus. Nooit iets van jullie gehoord. Nu dreigen jullie met een deurwaarder. Ik stel voor dat jullie een keer netjes en eerlijk gaan werken. En jullie bedrijfsvoering op orde krijgen.

Nu wederom een callcenter medewerker die zegt dat HET GOED KOMT. Hij wil alleen zijn achternaam aan mij geven: OSTE. Een voornaam kreeg ik niet. En een bevestiging van wat hij mij beloofde ook niet. Een meerdere kreeg ik ook niet aan de lijn. Daarop slechts hoongelach. Fraaie werkwijze zo. Van alles beloven. Mensen laten reageren via een website, waar je vervolgens niets mee doet. En dan maar weer dreigen met een deurwaarder. En via de ‘consumer incasso’ telefoon alleen onbenullige types die achter een computerscherm zitten en een paar standaard dingetjes aanvinken.

Ik EIS dat jullie serieus met mijn klacht omgaan. Ik ben het met de oorspronkelijke rekening van de HCC niet eens. Met de aanmaning ook niet en met dreigen met de deurwaarder helemaal niet. Ik EIS een bevestiging ervan dat mijn klacht in behandeling is. Deze brief mag u ook beschouwen als EXTRA klacht. Over uw werkwijze! Ik EIS eveneens dat u mij geen aanmaningen of dreigbrieven meer stuurt, zo lang u mijn brieven aan u nog niet eens hebt ingekeken!

Mocht u hier niet aan voldoen dan schakel ik zelf rechtshulp in. Vooralsnog vind ik Intrum Justita een waardeloos bedrijf. Niet omdat u incassowerk doet. Maar omdat u het niet goed doet! Dat past dan overigens wel geheel bij de werkwijze van de HCC, met stiekeme koppelverkoop. Ik begrijp dat uw bedrijven elkaar gevonden hebben.

U begrijpt, ik ben boos. Wellicht kunt u nu eens echt serieus met uw werk bezig gaan en mijn bezwaar (voor UW gemak hieronder nogmaals) in behandeling nemen.

Groet, XXXX
----------------------------------------------------------
BRIEF 1, n.a.v. incasso HCC

Zwolle, 23 augustus 2010

BETREFT: Bezwaar incasso HCC

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw incasso-opdracht VV/69797157, stuur ik u hierbij mijn bezwaarschrift.

Mijn vriendin xxxxxx gaf mij jaren geleden een proefabonnement op het fotoblad ZOOM. Toen woonden wij nog aan xxxxxxxxxx in Zwolle. Dat abonnement van 3 maanden liep niet door. Daar letten wij altijd goed op. Enige tijd later zijn wij verhuisd en naar nu blijkt zijn wij lid van de HCC. Dat is destijds bij wijze van koppelverkoop aan ons verkocht. Nooit geweten, want de post van de HCC krijgen wij niet op ons nieuwe adres (zie boven). Alleen de aanmaning van Intrum Justitia.

Ik heb contact gehad met HCC en daar zegt men doodleuk dat we dan destijds de kleine lettertjes maar hadden moeten lezen. Echter; dit soort koppelverkoop is m.i. illegaal; in strijd met de wet. Wat bij de DSB bank niet mag, mag bij de HCC ook niet. Bovenal is het niet fraai en niet voor niets staan op de site van TROS RADAR honderden klachten over deze koppelverkoop.
Zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 27&t=64917

Het bedrag dat werd afgehouden in januari 2010 heeft mijn vriendin overigens terug laten boeken, juist omdat we niet wisten dat we ergens lid van waren. Bij ons speelde het idee dat men bij ZOOM nog immer niet begreep dat wij geen lid meer waren. Een telefoontje naar hun abo-service maakte duidelijk dat het daar allemaal goed zit.

Kort gezegd: we wisten niet dat we lid waren. We kregen geen post van de HCC. Ook geen e-mails; want met de verhuizing is ook onze provider veranderd. Alleen de incasso komt op het juiste adres. Het zou overigens goed zijn als de juiste adressen, die Intrum Justitia vergaart, ook terug worden gekoppeld aan de opdrachtgever. Immers, vaak is juist dat verkeerde adres de oorzaak van de incasso! Maar ik begrijp uit alles dat voor de HCC de klanttevredenheid niet zo heel belangrijk is. Slechts de ledenaantallen.

Met het oog op bovengaande teken ik hierbij bezwaar aan tegen de vordering. Zo ik hier niet wettelijk aanspraak kan maken op kwijtschelding van deze incasso, dan toch zeker ook op basis van enige coulance van de kant van HCC. Dat laatste met de hoop dat er bij HCC toch nog enig inzicht aanwezig is over het toch niet zo fraaie systeem van koppelverkoop. En dat de servicebereidheid verder gaat dan het werven van leden alleen.

Groet, xxxx
---------------------------------------------------------

FiscaalJurist

Re: INTRUM JUSTITIA - slechte bedrijfsvoering en dwingelandij !

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Waarom leg je de zaak niet voor aan de rechter als je zo van je gelijk overtuigd bent?
De deurwaarde zal zonder vonnis niet komen, dus dan gaat hcc/intrum wel naar de rechter.

Het incassobureau zal je klachten niet behandelen. Zij innen slechts. Je kunt wel vragen om aan te tonen dat er een vordering is. Wie eist bewijst. Daarna zul je of HCC moeten overtuigen de vordering in te trekken of naar de rechter.

Emotionele brieven helpen niet, dat vinden de medewerkers vaak een amusante onderbreking van de sleur. Blijf zakelijk en objectief in je communicatie

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

RonaldZwolle schreef: Ik heb een bezwaar ingediend, maar men kijkt er niet eens naar en enkele maanden later wordt gedreigd met een deurwaarder.
Dit is de bekende werkwijze van IJ, hoe vaak je ook reageert ze hebben nooit iets ontvangen.

IJ heeft wat dit betreft een slechte reputatie en het boeit ze echt niet of een vordering terecht of onterecht is, vandaar dat de bedrijven die de boel proberen te belazeren of misleiden altijd voor dit bureautje kiezen.

Je hebt ze nu al twee keer uitleg gegeven, dat is meer dan voldoende en ik zou het daar bij laten. Ze zulllen proberen nog enige tijd dmv intimidatie jou te dwingen tot betalen en vaak betalen mensen maar om van het gezeur af te zijn zelfs al is de vordering onterecht, maar als je er zeker van bent dat de vordering onterecht is, zou ik verder niet meer reageren, want dan houden ze vanzelf wel op met je lastig te vallen!

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

jlthkoch schreef: Je hebt ze nu al twee keer uitleg gegeven, dat is meer dan voldoende en ik zou het daar bij laten. Ze zulllen proberen nog enige tijd dmv intimidatie jou te dwingen tot betalen en vaak betalen mensen maar om van het gezeur af te zijn zelfs al is de vordering onterecht, maar als je er zeker van bent dat de vordering onterecht is, zou ik verder niet meer reageren, want dan houden ze vanzelf wel op met je lastig te vallen!
Of de zaak gaat daadwerkelijk naar de deurwaarder en u wordt toch nog voor de rechter gedaagd. Hou daar altijd serieus rekening mee en bewaar alle correspondentie, vraag eventueel nog even een jurist of u in uw recht staat, gezien die kleine lettertjes. Ik durf namelijk zo niet te zeggen of dit zo is.

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Heeft iemand ooit meegemaakt dat Intrum-Justitia daadwerkelijk naar de rechter is gegaan?

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ja hoor,
ik krijg namelijk verzet en hoger beroepdagvaardingen voor opdrachtgevers van IJ.
natuurlijk niet in alle zaken, maar hieruit blijkt wel dat ze wel de rechtsgang in zetten

jlthkoch

Het komt wel eens voor dat IJ naar de rechter gaat, maar meestal niet.

Omdat IJ zich doorgaans bezighoudt met het (proberen te) innen van onterechte vorderingen blijft het vaak bij een hoop dreigementen.

De keren dat ze wel naar de rechter gaan worden ze in veel gevallen niet serieus genomen door de rechter, want die kent ze zo langzamerhand ook wel (en verliezen ze dus) en een enkele keer winnen ze een zaak.

In uw geval is de vordering echter onterecht, dus hoeft u zich verder nergens druk om te maken.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

In uw geval is de vordering echter onterecht, dus hoeft u zich verder nergens druk om te maken.
Waarop baseert U dat? Enkel het feit dat TS vindt dat koppelverkoop niet is toegestaan, is natuurlijk geen reden om gelden teug te laten storten, de boel te laten voor wat het is en dan maar te vertrouwen dat de rechter hem gelijk geeft....

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

jlthkoch schreef:Het komt wel eens voor dat IJ naar de rechter gaat, maar meestal niet.

Omdat IJ zich doorgaans bezighoudt met het (proberen te) innen van onterechte vorderingen blijft het vaak bij een hoop dreigementen.

De keren dat ze wel naar de rechter gaan worden ze in veel gevallen niet serieus genomen door de rechter, want die kent ze zo langzamerhand ook wel (en verliezen ze dus) en een enkele keer winnen ze een zaak.

Ik moge ervan uit gaan dat uw advies goedbedoeld is, maar u bent wel erg zeker van uw zaak. Of beschikt u over cijfers hoeveel zaken er wel of niet worden gewonnen in soortgelijke zaken?
Uw bewering dat IJ zich bezighoudt met het proberen te innen van onterechte vorderingen, zoals u stelt, lijkt mij een volkomen subjectieve bewering.
Nogmaals, ik durf niet zo stellig te beweren dat de betreffende vordering onterecht is. Reden dat ik TS adviseer om er toch iemand met een juridische achtergrond naar te laten kijken, bijvoorbeeld bij het juridisch loket.

jlthkoch

Pavlova schreef:
jlthkoch schreef:Het komt wel eens voor dat IJ naar de rechter gaat, maar meestal niet.

Ik moge ervan uit gaan dat uw advies goedbedoeld is, maar u bent wel erg zeker van uw zaak. Of beschikt u over cijfers hoeveel zaken er wel of niet worden gewonnen in soortgelijke zaken?
Uw bewering dat IJ zich bezighoudt met het proberen te innen van onterechte vorderingen, zoals u stelt, lijkt mij een volkomen subjectieve bewering.
Nogmaals, ik durf niet zo stellig te beweren dat de betreffende vordering onterecht is. Reden dat ik TS adviseer om er toch iemand met een juridische achtergrond naar te laten kijken, bijvoorbeeld bij het juridisch loket.
Deze bewering doe ik op grond van de ervaringen met IJ en HCC. Met IJ heb ik enige ervaring, met HCC geen. IJ heeft een bepaalde reputatie opgebouwd inmiddels.

En inderdaad is mijn advies goedbedoeld, net zoals uw advies.

Uiteraard kan het geen kwaad even langs te gaan bij het juridisch loket.

jlthkoch

dhc schreef:
Waarop baseert U dat? Enkel het feit dat TS vindt dat koppelverkoop niet is toegestaan, is natuurlijk geen reden om gelden teug te laten storten, de boel te laten voor wat het is en dan maar te vertrouwen dat de rechter hem gelijk geeft....
Ik baseer dat op het feit dat HCC al vaker dit kunstje heeft proberen te flikken bij meerdere mensen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Da's een mening. Zonder onderbouwing een loze kreet, dus....

jlthkoch

dhc schreef:Da's een mening. Zonder onderbouwing een loze kreet, dus....
Is gewoon (ondermeer binnen dit forum) van alles over te vinden en is dus wel degelijk onderbouwd. Geen loze kreet dus............

Eric1947

Ongelezen bericht door Eric1947 »

Mijn zoon had in 2004 te maken met dit incassobureau. De schuld is destijds betaald, daarvan is uitgebreide correspondentie en bewijs.
In Augustus 2005 overleed mijn zoon. Enige maanden daarna kwamen opnieuw aanmaningen en dreigbrieven betreffende dezelfde 'schuld'.
Dit herhaalde zich diverse malen.
Op al mijn brieven in de afgelopen jaren (bellen heeft geen zin), aangetekend en wel, met een kopie van de akte van overlijden e.d., is nooit en te nimmer gereageerd.

Ik ben in 2007 gestopt me hiermee bezig te houden.
In maart 2010(!!!) bijna vijf jaar na zijn overlijden, krijgt mijn zoon opnieuw een aanmaning en een voorstel de schuld gespreid te betalen.
Voila!... Intrum Justitia... misschien moet u het eens letterlijk hogerop zoeken!

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

enveloppen geadresseerd aan uw zoon gewoon ongeopend retour in de brievenbus gooien, op schrijven dat persoon er niet meer is.

Na een aantal brieven aan mijn overleden moeder heb ik het adres van de begraafplaats als verhuis adres opgegeven.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

door een studieschuld bij ncoi ( http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 9#p1080359 )

moest ik meer dan 4000 euro betalen dit wordt helaas via intrum justitia gedaan, in het begin had ik afgesproken dat ik 450 euro in de maand zou betalen toen ik klaar was met mijn opleiding ik nam hiervoor 2 banen (waaronder schoonmaken) en trok bij mijn vriend in om de kosten een beetje in te dammen... echter na een flinke tijd raakte ik zwanger en raakte ik mijn schoonmaak baan kwijt (wat veel bedrijven helaas doen is je contract niet verlengen als je zwanger ben) dit melde ik tijdig aan intrum via hun eigen website via mijn eigen inlogcode met een uitleg over mijn zwangerschap en dat ik nu nog maar 1 baan had (flexwerk) dus dat ik 450 euro niet zou halen dat ik graag over wilde op 100 euro (even voor de duidelijkheid mijn inkomsten waren met 2 banen rond de 700 euro in de maand en met mn flexbaan alleen mocht ik al blij zijn met 200 a 300 euro) na maanden niks ervan te hebben gehoord.

kreeg ik opeens een telefoontje ik was op dat moment letterlijk net op zwangerschapsverlof (dus dat was halverwege mei) dat ze niet akkoord gingen en ik gewoon die 450 euro moest betalen.

op dat moment werd ik boos (maar ben niet gaan schreeuwen gewoon netjes gebleven) en heb gezegt dat ze er maar een rechtzaak van moesten maken (want ze dreigde met een rechtzaak) want 1 ik betaalde elke maand was nooit te laat (hadden afgesproken dat ik voor de 26ste elke maand zou betalen) en ik had het gewoon domweg niet, weer legde ik uit hoe en wat.. Ook kreeg ik het verwijt dat ik niet om brieven zou reageren.. Welke brieven was mijn antwoord want ik had al die maanden geen brief gezien (ze maakte me net niet uit voor leugenaar) bleek uiteindelijk dat de heren en dames incasso het naar een oud adres het hadden opgestuurd (een week daarvoor)

dus maanden niks van zich laten horen, daarna brieven naar het verkeerde adres sturen en een hoogzwangere vrouw helemaal in de stress gooien door te dreigen met rechtzaken.

uiteindelijk kreeg ik een voorstel van 200 euro tja dit kon ik eigelijk ook niet missen maar deed het maar (heb mezelf zelfs rood gezet op de bank) want wil van die knakkers af..

nu kreeg ik opeens 2 maanden terug opeens een brief dat ze het gingen verhogen met 17 euro en dat ik het aub allemaal voor de 15de van de maand wilde opsturen..

ik heb niet gereageerd want dit waren geen wederzijdse afspraken ze hebben opeens de afspraak eenzijdig veranderd.. ik blijf betalen 200 euro tot de 26ste van de maand... want sorry.. de 15de heb ik meestal mn loon nog niet binnen.

ook weet ik niet hoeveel ik nu nog moet betalen (ivm de rente die ze erbij rekenen) want ik krijg nooit een update...

wel eind oktober een melding dat ik binnen 5 dagen 210 euro moest betalen of anders dagvaarding... leuk had alleen al meer dan een week alles al betaald voor die maand dus ze bekijken het maar.

daarna niks meer van ze gehoord

wini25

Ongelezen bericht door wini25 »

Ook ik heb te maken gehad een keer met Intrum Justitia. Het ging toen om een vordering van wat ik meen 1200,- euro. Destijds was ik in gesprek met de schuldeiser (voordat Intrum om de hoek kwam kijken) voor een betalingsregeling. Hier kwamen we niet echt aan uit waarna dus Intrum kwam kijken. Wederom heb ik destijds mijn voorstel per brief kenbaar gemaakt. Ook hier werd niet echt op gereageerd en werd mij verweten dat ik telefonisch niet bereikbaar was. Dat kan misschien wel kloppen, want er moet ook gewoon gewerkt worden. Op mijn betaalvoorstel is echter tot op 3x toe nooit gereageerd en toen is de weg naar de rechter gevonden. Hier is toen een opmerkelijke beslissing van de rechter uit voort gekomen. De rechter wees de vordering uiteraard toe, maar de kosten van Intrum Justitia en de kosten van de rechtsgang werden niet toegekend. De motivatie van de rechter was dat ik voldoende aannemelijk had gemaakt dat ik de werkwijze van Intrum dubieus achtte door niet te reageren op mijn voorstellen. De reactie van Intrum dat ze wel 30x hadden gebeld naar mij was voor de rechter niet voldoende bewijs. Dit bewijs was een uitdraai uit hun systeem wat ze hadden genoteerd in mijn dossier, maar dit is geen bewijs volgens de rechter.

Intrum was dus in mijn zaak de gebeten hond en uiteindelijk netjes mijn schuld kunnen terugbetalen. Overigens was ik in die tijd al bezig met sparen in plaats van afbetalen. Hierdoor heb ik maar gelukkig een korte tijd een afspraak nodig gehad. Intrum mag zeker wat aan de communicatie doen en ik zie dat in de loop der jaren er nog steeds niet veel is veranderd bij hun. Jammer!

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Eric1947 schreef: Ik ben in 2007 gestopt me hiermee bezig te houden.
In maart 2010(!!!) bijna vijf jaar na zijn overlijden, krijgt mijn zoon opnieuw een aanmaning en een voorstel de schuld gespreid te betalen.
Voila!... Intrum Justitia... misschien moet u het eens letterlijk hogerop zoeken!
Eric, dit is natuurlijk een heel bizar voorbeeld.
Hoewel mischien pijnlijk - zou ik hier toch een aangifte van doen.
Zeker als je al kan aantonen dat alles betaald is.

Dan is er namenlijk sprake van poging tot oplichting (geen vordering meer) en ook nog afpersing (dreigen met van alles als niet betaald word).
Daarnaast zou u kunnen overwegen er stalking bij te halen - ze blijven u lastig vallen over zaken die in feite niets met u van doen hebben - en men is daarbij (bewust?) nodeloos kwetsend.

Veel sterkte in elk geval.

JohanFD

Ongelezen bericht door JohanFD »

Hier hetzelfde verhaal. Nooit enig bericht ontvangen of aanmaning. Blad Zoom allang opgezegd en nu ineens een rekening van 63 euro! Blijkbaar kan dat allemaal en laten ze weten dat het blad is opgezegd en ben je ineens lid van een clubje!
Zonder enig bericht krijg je een incassoburo op je nek. Zo moeten ze zeker geld verdienen bij HCC omdat ze anders met verlies draaien...

Jos Das

Ongelezen bericht door Jos Das »

Voorzichtig zijn met die zogenaamde kortlopende aanbiedingen. Had een tijdje geleden mezelf opgegeven voor 10 nummers van de ncrv gids voor 5 euro en het zou automatisch worden beeindigd.

Wordt er onlangs de kosten van een jaarabo afgeschreven. Volgens de omroep wordt na die 10 nummers automatisch een jaarabo aangemaakt.

Ik weet zeker dat er stond dat het automatisch zou worden beeindigd. Maar ik kan niets bewijzen dus ik betaal dat abonnement en neem mijn verlies.

Een leer voor mij voor de volgende keer: als je een overeenkomst aangaat, ook al lijkt het onschuldig, sla de gegevens op.

Mogelijk heeft het zo ook bij Zoom gewerkt.

Gesloten