LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarwinst polis ABN

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Anita P

Spaarwinst polis ABN

Ongelezen bericht door Anita P »

Eind 1999 heb ik bij de ABN een persoonlijke lening afgesloten (spaarwinst polis). Drie jaar geleden is mijn hypotheek (niet bij ABN) veranderd en heeft mijn hypotheekadviseur de lening van de ABN bij de hypotheek gevoegd. BKR netjes weg, ik blij, klaar....... zou je denken.........
Wat schetste mijn verbazing? Iedere maand wordt nog gewoon de rente van het oorspronkelijk geleende bedrag van die lening nog geïncasseerd. In eerste instantie ging ik naar mijn hypotheekadviseur en hij zei dat dit onmogelijk was, als je een lening aflost betaal je ook geen rente meer. Ik ABN bellen en die zeiden dat ik tot aan de officiële einddatum van de lening nog wel rente moet betalen, ookal is het bedrag volkomen afgelost.
Hoe is dit nu in hemelsnaam mogelijk? Ik betaal nu dus feitelijk dubbel, namelijk èn een hogere hypotheek omdat die lening daarin is gestoken, maar ik betaal ook nog voor de lening die op saldo 0 staat!
Weet iemand hier meer over of kan mij adviseren waar ik nu eigenlijk terecht kan?

courier

Re: Spaarwinst polis ABN

Ongelezen bericht door courier »

U heeft dus in 1999 een p.l. gesloten gekoppeld aan een spaarpolis; u betaalt dus rente voor de lening en premie voor de aflossing en de ORV voor een looptijd van minimaal 15 jaar.
Nu de lening tussentijds is afgelost zou u nu alleen nog maar spaarpremie verschuldigd zijn, met andere woorden: aan het einde van de rit heeft u het bedrag van de lening bij elkaar gespaard . Dan kunt u vrij over het bedrag beschikken; vreemd dat uw hypotheekadviseur daar niet van op de hoogte is/was.

Anita P

Ongelezen bericht door Anita P »

Nu heb ik wederom contact met de ABN gehad en de telefoniste legde mij uit dat de premie die ik nu nog iedere maand betaal een bepaald kapitaal verzekerd die vrijkomt aan het einde van de looptijd. Mijn winstgarantie is een extraatje daarbij. Volgens haar is het financieel voordeliger om die premie door te laten lopen, omdat ik op deze manier 'spaar' en dus een gegarandeerd kapitaal heb aan het einde, plus die winstgarantie.
Zelf ben ik nogal huiverig voor dit soort situaties, want denk altijd dat iedereen geneigd in in zijn of haar voordeel te spreken. Een bank wordt hier natuurlijk ook beter van lijkt me.
Als ik de premie voor de verzekering op ga zeggen, kost me dit ontbindingskosten en van het winstgarantiebedrag gaat ook een gedeelte af.

Wat is nu wijsheid in deze? Sorry, maar ik ben hier dus echt niet kundig genoeg in.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Nou je leert snel bij Anita, want inmiddels ben je er achter gekomen dat je gelukkig geen rente meer betaalt op die p.l. maar uitsluitend nog spaarpremie.
De wetgever heeft indertijd bepaald dat de looptijd van dergelijke polissen minimaal 15 jaar moet zijn en als ze tussentijds worden beëindigd dan betaal je niet alleen boete aan de bank maar ook nog eens revisierente aan de Belastingdienst. Daar staat tegenover dat als je die 15 jaar gewoon uitzit het eindbedrag belastingvrij mag worden geincasseerd.
Over de "kleine lettertjes" van die polis kun je het beste even binnenstappen bij je hypotheekadviseur met de vraag hoe het nou precies zit met die winstgarantie en die ontbindingskosten en stel dan gelijk de vraag of hier misschien wel sprake is van een woekerpolis, want telefonistes van de ABN/Amro weten ook niet alles. Als het goed is krijg je elk jaar een opgave van de totale gespaarde waarde.
Overigens worden dergelijke polissen veelvuldig gekoppeld aan een hypotheek (de zgn. spaarhypotheek), maar omdat je je hypotheek niet bij de ABN/Amro hebt lopen kon dit spaarplan ook niet aan je hypotheek worden gekoppeld.
Je hebt nog circa 4 jaar te gaan; ik denk dat je hypotheekadviseur het advies zal geven om die 4 jaar maar gewoon door te betalen om het gegarandeerde eindbedrag + winstgarantie veilig te stellen en geen naheffing te krijgen van de Belastingdienst.
Laat je het even weten via dit forum?

Gesloten