LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pijnstillers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Phileintje
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Phileintje »

Wat ik miste in het onderzoek zijn de online drogisterijen. Bij de Etos (via Albert.nl) kun je Ibuprofen 400 mg. gewoon bestellen zonder enige waarschuwing of online bijsluiter.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door poespas »

Gezien het aantal ibuprofen en andere pijnstillers die ik slik en heb geslikt mag het een wonder heten dat ik nog leef.
De schadelijke werking van ibu weet ik eigelijk nog niet zo lang en sindsdien slik ik ze bijna niet meer.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Shine »

Phileintje schreef:Wat ik miste in het onderzoek zijn de online drogisterijen. Bij de Etos (via Albert.nl) kun je Ibuprofen 400 mg. gewoon bestellen zonder enige waarschuwing of online bijsluiter.

Een he goede vaststellende toevoegende opmerking. Iets waar ik ook nog niet bij stil had gestaan!
Tsja,....so far voor de 'kassa check' !! Wat ansich al een wassen neus is.
Er moet toch echt iets veranderen op zelfmedicatie middelen verkrijging als deze.

frehen
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jul 2004 13:43

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door frehen »

Als gewezen apothekersassistent wil ik hier het volgende over zeggen.
Ben zeer verbaasd over de uitslagen van het onderzoek dat zelfs aankoop bij apotheken van dit middel niet goed gaat, is mijn eer te na.
Dat gezegd hebbende: Deze uitzending maakt mensen onnodig bang en brengt het middel ibuprofen in diskrediet terwijl dat niet hoeft. Er zijn zoveel factoren die achterwege blijven in de uitzending en het onderzoek en daar stoor ik me aan.
Zoals zo vaak. Van hogerhand worden maatregelen getroffen die niet direct de volksgezondheid dienen maar meer letten op de kosten. En dus is dit middel in de vrije verkoop beland met daarbij voorwaarden waarvan men zou kunnen nagaan dat deze in de praktijk misgaan. Hier ben ik dus mordicus tegen.
Ik ben van mening dat als dit middel normaal wordt gebruikt dit geen gevolgen heeft voor de volksgezondheid. De gevallen die men in de uitzending noemt zijn toevalstreffers en het staat niet eens vast, uitzending heeft mij niet overtuigd, dat ibuprofen hiervan de oorzaak zou moeten zijn.
Sowieso horen sterkere pijnstillers als paracetamol niet in de vrije handel. Er worden wat dat betreft verkeerde keuzes gemaakt, maar vaak ook ingegeven door commerciele belangen. Let wel, aan elk middel kleeft een bijwerking. Zelfs het "onschuldige" middel paracetamol heeft een bijwerking op de lever.
En zodra in de vrije handel is het een makkelijk iets om af te schieten.
Nogmaals; bij normaal gebruik is er geen probleem. Er zijn standaard regels bij medicijngebruik. Hou je aan de standaard gebruiksregels. Mankeer je iets bijzonders, koop dan niet in de vrije handel maar ga naar je huisarts.
Simpel. Als je iets koopt dan doe je dat met een reden, maar doe dat niet zomaar en ondoordacht. En gebruik nooit alcohol in combinatie met medicijnen.
Natuurlijk, als je de geneesmiddelenwet aanpast en hierbij voorwaarden maakt, zorg dan ook dat de brancheorganisaties dit naleven, 1 x per jaar controle is een lachertje.
Ik ben zelf een verantwoord gebruiker van ibuprofen en ondervind geen enkel probleem. Het wordt even genoemd in de uitzending, maar te weinig naar mijn oordeel, dat het grootste probleem ligt in de combinatie met andere geneesmidddelen. Daar zou dan dus ook de nadruk moeten liggen. Hierbij is m ijns inziens altijd een bezoek aan de huisarts een must !
Af en toe een ibuprofen is geen probleem. In sommige gevallen werken zelfs twee paracetamols nou eenmaal niet en heb je meer nodig, ibuprofen is dan een goede uitkomst. Wanneer je meer dan 3 x daags 400 mg dragees nodig hebt om de pijn te bestrijden, ga dan naar je huisarts. Vrije handel is als je zelf goed weet waar je mee bezig bent. Ga niet zelf dokteren als er meerdere factoren in het spel zijn.
Storm in een glas water dit. Goed met de juiste aandacht op de juiste punten, maar dit is wild geschiet....

Janone
Berichten: 0
Lid geworden op: 06 okt 2010 15:19

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Janone »

!0 jaar geleden, hartoperatie ondergaan (mechanische Aorta hartklep 25mm)
Na veel complicaties en medische missers, toch weer het ventje geworden.
Ondanks dat ik toen van de Cardioloog zakken vol Ibuprofen mee kreeg welke ik het eerste jaar trouw innam, nooit geweten dat dit slecht was, ook al was ik sinds mijn jeugd maag patient.
Nog steeds 'grijp' ik naar die pillen als ik wat voel in mijn borstkast en bij vermeende ontstekingen.
Was dat toen niet bekent, of word de soep nu veel te heet opgediend ?

Een groter probleem heb ik met het nu al meer dan 10 jaar gebruik van cholestorol verlagers. Spierpijn all over. Alle merken al gehad (voorgeschreven bij onze regering)
Jan

esther11
Berichten: 0
Lid geworden op: 08 okt 2010 20:43

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door esther11 »

Weet er iemand of er een test is om een NSAID allergie aan te tonen?

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Die is er maar wordt poliklinisch gedaan.

happygolucky
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2010 17:13

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door happygolucky »

angeniek schreef:hallo.

ik heb zelf diclofenac gebruikt en de eerste keer kreeg ik last van mijn maag. ik dacht dat het van de koffie kwam, dit klopte ook wel, deels maar de pijnstiller is net als ibiprofen een maagkiller. vrijwel direct heb ik maag beschermers gekregen en alles was opgelost. je moet het niet blijven slikken want goed zal het niet zijn. mijn stelling is wel altijd; medicatie blijft chemische troep en niet gemaakt voor het lichaam, wellicht om een probleem op te lossen maar pas op dat je er niet een probleem bij krijgt...

de tweede keer is me direct gevraagd of ik er maagbeschermers bij wilde. diclofenac is ook een maagbeschermer!

gr angeniek
Diclofenac is geen maagbeschermer!

happygolucky
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2010 17:13

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door happygolucky »

Sweetie81 schreef:In juli 2010 zijn bij mij twee verstandskiezen getrokken. Het gevolg was dat mijn kauwspier gekneusd was, wat veel pijn gaf. Omdat ik in verwachting ben, toen ook al was, mocht ik alleen maar paracetamol. Totdat ik bij een kaakchirurg kwam, vanwege pijnklachten, die vond dat ik gerust ibruprofen mocht gebruiken. Hij nam contact op met de ziekenhuis apotheker en nadat deze had uitgezocht of ik dit mocht gebruiken, vertrok ik van de polikliniek naar de apotheker in het ziekenhuis om de ibruprofen op te halen, ik had een receptje gekregen, nadat de ziekenhuisapotheker had uitgezocht of ik het mocht hebben. Zijn/haar conclusie was dat dit mocht. Uiteindelijk kwamen we uit bij de apotheker uit en dit bleek een onafhankelijke apotheker te zijn, ipv de ziekenhuisapotheker. Toen ik daar het receptje af had gegeven, duurde het een eeuwigheid voordat de apothekerassistente weer bij mij terug kwam. Zij had de apotheker van deze onafhankelijke apotheek meegenomen om mij voor te lichten, omdat het in mijn geval totaal niet verstandig zou zijn deze pijnstiller te gebruiken. Het kindje krijgt het medicijn ook binnen en dit zou tot complicaties en evt ernstige misvorming van mijn kindje kunnen leiden. Door haar voorlichting heb ik besloten om natuurlijk de medicijnen niet te gebruiken.
Als ik naar ze ziekenhuisapotheker was gegaaan, dan had ik doodleuk deze medicijnen meegekregen, dan had ik ze gebruikt en wie weet wat voor schade mijn kindje daar aan over zou houden! Het is absurt dat er mensen zijn in een functie waarvan je verwacht dat ze zorgen dat hun informatie juist is, juist omdat er mensenlevens mee gemoeid zijn, zulke belangrijke zaken achterwege laten.. en waarom? Ze verdienen zo weinig op de medicijnen die zij verkopen... Ik ben blij dat ik naar de verkeerde apotheek ben gegaan en dat ik daar vooralsnog juist ben geinformeerd. Ik denk niet dat ik met mijzelf had kunnen leven als achteraf het fout was gegaan na gebruik.. en dat omdat ik pijn had. Die pijn was niet belangrijker dan de gezondheid van mijn kindje.
Door medische fouten sterven per jaar meer mensen dan in het verkeer! Realiseeer je dus heel goed waar je aan begint als je je overlevert aan de gezondheidszorg.

Charmedwitch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2008 00:08

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Charmedwitch »

Hallo Angeniek,

Diclofinac is geen maagbeschermer hoor...mijn verstandelijk gehandicapte zoon kreeg ze voor geschreven voor pijn in zijn buikstreek (donderdag's)en heeft door deze pillen een maagbloeding opgelopen.Z ondags zei hij dat zijn ontlasting helemaal zwart was dus wij s'maandags terug naar de dokter die zei gelijk stoppen en als zo iets weer voor kwam we direct naar de HAP moesten.Het is nu nog goed afgelopen maar voor het zelfde geld is het helemaal mis..

Dus opletten met diclofinac..

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door poespas »

Ik kreeg bij de Diclofenac aparte maagbeschermers.

angeniek
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2010 20:54

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door angeniek »

Hallo mensen die op mijn bericht hebben gereageerd.

ik heb een typs fout gemaakt denk ik. er stond dat diclofenac een maagbeschermer zou zijn. het woordje "een" moest "geen" zijn.


ik weet natuurlijk om de donder dat het geen maag beschermer is, het maakt je maag juist kapot als je er GEEN maag beschermers naast slikt.

excuus voor de rumoer, ik bedoelde het niet verkeerd...

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door mihoen »

er moet voor ibuprofen een kassacheck worden uitgevoerd. maar nu zag ik laatst wel reclame van dit spul. mag dat zomaar geplaatst worden zonder waarschuwing?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Wim2007 »

commando1 schreef:schandalig dat medicijnen zo te halen zijn bij supermarkten,drogisterijen,benzinestations......hierop moet een verbod staan of komen zodat de apothekers ze weer uit mogen geven want apothekersassistentes zijn er voor opgeleid om medicijnen mee te geven.
Helemaal niet schandalig. De verkoop bij supermarkten en drogisten heeft de prijs van middelen als Ibuprofen of Paracetamol flink omlaag gebracht. En dat was, gezien de enorm hoge prijzen van apotheken, ook hard nodig. Bij elk pakje pijnstillers dat wordt verkocht is een bijsluiter meegeleverd. Wie de bijsluiter niet leest, de pijnstillers inneemt en problemen ondervindt, had beter kunnen weten. Uit het item blijkt bovendien dat exclusieve verkoop via de apotheek geen enkele toegevoegde waarde kent.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik denk dat we ook wel iets van de eigen verantwoordelijkheid van mensen mogen verwachten. Je moet natuurlijk geen ibuprofen als snoepjes gaan eten.

Om dit alleen door de apotheek te laten verstrekken vind ik eigenlijk te ver gaan. Hoewel ik wel in de randstad woon zijn in mijn woonplaats de apotheken alleen door de week open van 9 tot 5, er is wel een spoed apotheek maar daar mag je alleen heen als je ook feitelijk spoed hebt.
Als je dan full time werkt (zoals ik) en je hebt op zaterdag knallende koppijn, moet je dan naar de weekend dienst om daar te vragen of je alsjeblieft bij de apotheek een paracetamol mag kopen? Ik vind dat oneigenlijk gebruik van zorg en dat is nou niet echt bevorderend voor de kosten van zorg.

Iedereen maakt zich misschien een beetje te druk om deze middelen, als mensen dit gewoon met beleid gebruiken, de aanwijzingen lezen en niet zelf gaan zitten mixen moet dit volgens mij gewoon goed gaan. Wel kan ik me voorstellen als mensen veel andere (voorgeschreven) medicatie gebruiken het handig kan zijn om inderdaad met de apotheek te overleggen. Er zijn genoeg mensen in nederland (zoals ik dus) die eigenlijk geen medische problemen hebben en een paar keer per jaar een paracetamol of ibuprofen nemen, om dan naar de apotheek te moeten (die erg beperkt geopend is) vind ik eigenlijk gewoon belachelijk.

Ik wil daarnaast eigenlijk ook wel kwijt dat de kassa dames bij de etos waar ik altijd kom heel duidelijk zijn over medicijnen. Ze zeggen er altijd wel bij wat er bij gezegd moet worden. Bij de apotheek vind ik de service eigenlijk niet zo bijzonder, de afgelopen 3 jaar ben ik 4 keer in de apotheek geweest en kreeg ik tweemaal het verkeerde en kon ik weer terug. (nee mevrouw dit is echt hetzelfde maar gewoon een andere merknaam - ja zelfde stof, andere hulpstoffen)

Trudy

Rutger12
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:37

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Rutger12 »

Een aantal mensen maken zich erg druk over het wel en niet geven van de informatie.
Maar wie heeft er nou geen ervaring met paracetamol?
Elke keer als u een doosje koopt moet er worden gevraagd of u bekend hiermee bent blablabla. Zit NL hier wel op te wachten??
Op internet en in de verpakking kan je toch alle informatie halen.
Als je ergens niet tegen kan zoals hier eerder vermeld door een andere forum gebruiker zorg je er toch zelf al voor wat wel en niet mag??
Persoonlijk vind ik al die comotie over slechte voorlichting in een drogist overdreven.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Rutger12 schreef:Een aantal mensen maken zich erg druk over het wel en niet geven van de informatie.
Maar wie heeft er nou geen ervaring met paracetamol? Elke keer als u een doosje koopt moet er worden gevraagd of u bekend hiermee bent blablabla. Zit NL hier wel op te wachten?? Op internet en in de verpakking kan je toch alle informatie halen. Als je ergens niet tegen kan zoals hier eerder vermeld door een andere forum gebruiker zorg je er toch zelf al voor wat wel en niet mag?? Persoonlijk vind ik al die comotie over slechte voorlichting in een drogist overdreven.
Er is een beroepsgroep die, om zuiver commerciele redenen, niet blij is met de vrij verkoop van pijnstillers: apothekers. Als het aan hen ligt krijgen zij zelfs (weer) het alleenrecht op de verkoop van paracetamol en andere pijnstillers.

zie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7361 ... ol___.html

Het gevolg is uiteraard nog minder marktwerking in de zorg en nog hogere kosten voor de belastingbetaler/premiebetaler. Inmiddels is de prijs van een pakje paracetamol in de supermarkt gezakt naar ongeveer € 0,40,- (merkloos per 20 stuks). Voor consumenten is dat een goede zaak. Kortom: er zouden, om de zorg betaalbaar te houden, nog veel meer geneesmiddelen in de vrije verkoop moeten.

Ondertussen gaan apothekers gewoon door met deze praktijken: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... meer_.html

sonar1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:35

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door sonar1969 »

Bij elke vrij-verkrijgbare pijnstiller zit een irritant lange bijsluiter waar gewoon op staat wat de mogelijke bijwerkingen van het betreffende medicijn zouden kunnen zijn.
Iedereen weet dat hij die bijsluiter moet lezen maar de helft van de mensen doet dat vervolgens niet en gaat dan zeuren over pijn in de maag of wat dan ook.
Het is heel simpel:
Diclofenac, ibuprofen en naproxen zijn NSAID medicijnen.
Ze onderdrukken de aanmaak van prostaglandinen en zijn dus slecht voor je maag.
En ook mensen met astma kunnen daar extra veel last van krijgen.
En je bloeddruk en je menstruatie kunnen er raar van gaan doen.

De meeste mensen hebben tegenwoordig toch wel internet en dan kun je van elk medicijn de bijsluiter gewoon opzoeken.
Dan staan daar keurig op een rijtje de bijwerkingen en de wisselwerking met andere medicijnen.
Ik doe dat zelf altijd als ik een nieuw medicijn ga gebruiken.

Je kunt overigens ook naar de site http://www.mijnmedicijn.nl/ gaan om ervaringen te delen met andere gebruikers van jouw medicijnen.

Zelf-medicatie medicijnen zijn natuurlijk geen snoepjes.
Ze zijn bedoeld om een paar dagen te slikken als je bijv. een verstuiking hebt of een ander tijdelijk probleem.
Daarom staat ook in de bijsluiter dat, mocht je last houden, je naar de huisarts moet gaan.

Er zijn tegenwoordig trouwens ook uitstekende maagbeschermers in de vrije verkoop.
Pantoprazol en omeprazol kun je tegenwoordig ook gewoon bij de apotheek kopen.
Krijg je dus last van je maag na een ibuprofennetje, diclofenacje of naproxennetje: slik er dan een omeprazolletje bij of een pantoprazolletje.

En ben je chronisch pijnpatiënt: ga dan niet zelf aanmodderen maar laat je door de huisarts doorverwijzen naar de pijnpoli van het ziekenhuis.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Pijnstillers

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@sonar 1969

ik moet je in alles gelijk geven!
ik moet helaas heel wat slikken op jonge leeftijd een wat ouder iemand schreef hier ouderdom komt met gebreken maar helaas meneer ook jonge mensen zijn de pineut en hoe...
en ja ik slik tussen de 22 en 28 pillen per dag oa brufen 600 3 a4x dgs.
ik ben iemand die kijkt hoe het op het moment gaat en als het iets beter gaat dan neem ik van alles iets minder of iets van dat minder...in overleg met pijnpolie en huisarts.
ik kan zo boos worden om de spullen die zo gekocht worden!
er zijn mensen die blijven slikken,die hebben van alles in huis.
en het ergste is dat ze niet eens weten wat ze zich zelf aan doen...
ja ik weet ook dat de medicatie die ik slik niet goed is ,maar ik moet!! en moeten is wat anders als een keer een dagje pijn hebben,als ik niks gebruik ,kan ik niet liggen,lopen,zitten,bewegen uberhaupt.het neemt niet alles weg maar de hele scherpe randen,de rest dat zit in het koppie...en denken van oke het zit er en nu....nou ja gewoon je aanpassen en doe het aub....(dan nog wat hulpmiddelen en leren omgaan met pijn)
kijk sla je tegen de muur van de kiespijn,of hoofdpijn dat is wat anders.
maar er zijn ook mensen die als ze even gaan liggen dan gaat het over,doet dat aub...het scheelt een hoop.
en idd wat mijn voorganger zei,als je denkt nou ik heb nu net een verstandskies laten trekken en de chirurg zei kan wel een weekje duren,gebruik aub een maagbeschermer..
ik heb hele zware en nog heb ik 3 maagzweren die nu wel onder controlle zijn...
maar ik kan niet anders....
en geloof me verkeerd gebruik.....kan lijden tot een maagbloeding!!!

alles moet uit de winkels! alles gewoon weer terug naar vroeger,dr als je je niet leker voelt en die schrijft het wel voor als het nodig is...
mensen kunnen er eigenlijk niet eens wat aan doen,nou ja?maar alles is vrij verkrijgbaar dus een hoop denken..nou het zal niet zo'n vaart lopen,nou dus wel!!

Gesloten