LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

Conclusie: leen liever bij een bank ofzo, geen gezeik later.
Wat een onzin. Bij een bank krijg je ook geen ov-kaart, maar lenen bij de IB-groep is goedkoper dan bij een bank. Als je dus geen risico wilt lopen voor je ov-kaart, dan lever je die gewoon in. De overstap naar een bank is een heel andere zaak, ook daar moet je schuld plus rente terugbetalen.

Gast

Weet iemand hoe het nou zit ; als je geen SF ontvangt, hoort dit toch niet bij het inkomenstijdvak? (Voor de periode t/m augustus blijft ze onder het maximum).
Inkomen wordt niet meegerekend wanneer iemand geen SF ontvangt in een periode aan het begin of aan het einde van het kalenderjaar. In het geval van je vriendin zou dit vanaf de maand dat ze geen SF meer ontving (september) niet meer tellen. Wanneer dit een paar maanden tussendoor was geweest is dit niet het geval.

Waar IBG eventueel bezwaar tegen kan maken is dat zij volgens mij expliciet vragen aan te geven dat je geen SF meer wenst te ontvangen (ook al is dit automatisch het geval). Een vriend van mij heeft om deze reden ook bezwaar gemaakt en beroept zich op redelijkheid dat hij niet kan weten hoe het administratieve proces werkt en dat hij ervan uitgaat als er geen aanspraak meer gemaakt kan worden op SF de afmelding ook automatisch geregeld is.

Succes in ieder geval!

Gast

Tja bekend verhaal, heb ik ook gehad, fl. 15.000,- terugbetalen. Dat is meer dan ik aan studiefinanciering heb ontvangen. Per saldo heb ik dus studiefinanciering betaald. In beroep gegaan, natuurlijk volstrekt zinloos.

Je hoeft van overheidsinstanties niet te verwachten dat ze met de hand over het hart strijken, regels zijn regels, en die worden niet bedacht door die debielen die de regels moeten uitvoeren. That's the system, and you can't beat it (yet).

Gast

Logisch toch dat regels regels zijn? Of ben ik nou gek. lijkt me wel zo eerlijk. weet je waar je aan toe bent. Alleen heb jij de regels pas gelezen toen het telaat was. En tja, daar moet je voor bloeden.

Reinieronline

Ongelezen bericht door Reinieronline »

Wat jammer hoe rot sommige mensen praten omdat je er niet bij bij stil hebt gestaan dat je over een ''bijverdien grens'' bent heen gegaan.

Het is niets anders dan logisch dat als je teveel geld hebt gekregen dit moet terug betalen. Ik was daar in die tijd niet zo mee bezig. Ik geloofde niet dat ik zo snel op die bijverdien grens zou zitten en als ik wel op die grens zou komen dat dit dan automatisch gekort zou worden.

Dit laatste blijkt dus inderdaad het geval te zijn drie jaar later. Alleen krijg je er een boete van 800 euro er boven op(heel jaar reiskosten terug betalen als straf). Dit is niet in verhouding met de fout die ik heb gemaakt.

Dat zal hetzelfde zijn als:

Je mag op de weg maar 50 km per uur. Maar het is nacht en erg rustig. Omdat je heel veel dingen aan je hoofd hebt rij je 53 kilometer per uur zonder dat je hier echt bij stil staat of zelf maar in de gaten hebt.

Op dat moment wordt je geflitst. Drie jaar later krijg je ineens een brief dat je je Auto moet inleveren omdat je toen drie kilometer te hard hebt gereden.

Dan kan je ook zeggen, regels zijn regels. Maar redelijk is het niet.

Wat is wel redelijk en naar verhouding?

1.De studiefinanciering die je die maand teveel hebt ontvangen terug betalen.
2. De OV studentenkaart van die maand terug betalen (85 euro dacht ik)
3.Plus een redelijke administratie kosten van misschien 20 euro
4. Een boete dat je het niet op tijd hebt gemeld van ongeveer 60 euro is meer dan zat.
Als je gewoon betalings willig bent is de bovenste maatregel meer dan zat.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Je studeert en bent daardoor dus niet dom, je hebt je stufi weten aan te vragen en gegevens gecontroleerd, daarbij worden de bijverdienregels duidelijk toegelicht. Als je vervolgens de fout in gaat is het je eigen schuld.

De sancties zijn heel duidelijk,
vergelijken moet je goed doen, met een auto vergelijken is natuurlijk complete onzin. Je weet van de clausule, je weet dat je erin de buurt komt en je doet niks.....
Kom op zeg, een beetje eigen verantwoordelijkheid mag wel.

C'est un secret

Ongelezen bericht door C'est un secret »

Tuurlijk zijn regels regels, maar het blijft oneerlijk dat je als je 40 euro teveel verdiend hebt, je 700 moet terugbetalen. Daar is de IB-groep zelf ook achter, want vanaf dit jaar hoef je als je bij wijze van spreken 1 euro teveel hebt verdiend, er ook maar 1 terug te betalen enz. Ik begrijp dat dit voor deze gedupeerden te laat is, maar er komt verandering in.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Ik vind dat de versoepeling dan ook niet terecht is, misschien is de ene variant te streng, maar ik vind dat juist studenten een verantwoordelijkheid hebben/moeten hebben en dat als ze die niet nemen, daar sancties tegenover moeten staan.
Van mij mag een boete dus wel, misschien wel zoiets als bij het rijden,
hoe groter de overtreding, hoe hoger de boete....

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

@ts,

Ik denk niet dat je succes gaat hebben met je bezwaar om 2 redenen:
1) zoals eerder hier gezegd, val je onder de regeling van toen, dus 1 euro of 10000 euro te veel bijverdiend = terugbetalen.
2) de kwestie met het ov is eigenlijk best logisch. Er wordt gezegd dat iedereen die minder dan bedrag x verdient recht heeft op ov. Iedereen die dus meer verdient krijgt het dus niet. Of jij meer hebt verdiend in december of in maart maakt niet uit. Het gaat er niet over in welke maand je over de grens bent gegaan, immers, je hebt de andere maanden ook naar die grens toegewerkt.

Ik snap echt wel dat dit zuur is, zeker gezien je maar 40 euro eroverheen ging. Maar grens is grens.

groetjes

Trudy

Reinieronline

Ongelezen bericht door Reinieronline »

rvkeuken schreef:Je studeert en bent daardoor dus niet dom, je hebt je stufi weten aan te vragen en gegevens gecontroleerd, daarbij worden de bijverdienregels duidelijk toegelicht. Als je vervolgens de fout in gaat is het je eigen schuld.

De sancties zijn heel duidelijk,
vergelijken moet je goed doen, met een auto vergelijken is natuurlijk complete onzin. Je weet van de clausule, je weet dat je erin de buurt komt en je doet niks.....
Kom op zeg, een beetje eigen verantwoordelijkheid mag wel.
De hele term dom en student hebben totaal niks met elkaar te maken. Er zullen zat studenten zijn die dom kunnen zijn van ivbo tot universiteit.

Maar inderdaad, als je de fout in gaat en een paar kilometer per uur te snel gaat zal een hoge boete met terug werkende kracht in het jaar ook wel terecht zijn. 12 x het bedrag wat je te hard hebt gereden, plus extra ***** belasting.

En de zorgtoeslag en huurtoeslag, daar kan ook wat mee gedaan worden. Te veel ontvangen? Alles terug betalen van het hele jaar :lol:

Ik weet nu ook waar mijn fout zat. Ik had naar het fiscaal loon moeten kijken ipv mijn netto inkomen. Met die termen was ik wat minder bekend en had daarnaast veel andere zorgen aan mijn kop. Maar ach, volgens enkele personen die precies van alles op de hoogte zijn, is mijn fout ook schandalig.

Waar ik later ben achter gekomen is dat ik ook nog recht had op een andere teruggaven. Die ga ik ook maar is met terugwerkende kracht opeisen.

Er is een heel groot verschil tussen de boel met opzet bedriegen, of een regeling niet volledig goed begrepen hebben. (verschillende factoren kunnen een rol spelen)

Er zijn zat zaken die wel met opzet gebeuren, bijvoorbeeld zwart werken en dan van een uitkering genieten. En dan heb ik het niet over een enkele tientjes per jaar

Een bedrag wat teveel is uitgekeerd moet gewoon worden terug betaald, daar mag best een financieel nadeel aanzitten om iedereen te motiveren zeer goed te kijken. Maar er zijn grenzen. Gelukkig hebben ze dat daar ook door. Dat betekend dat er dan nog steeds zonder dat er opzet in het spel is fouten kunnen worden gemaakt. De goedwillende zijn dan het slachtoffers. Maar dan in elk geval niet meer van zo'n verschrikkelijk hoge boete.

De NS is een goed voorbeeld. Als je een keertje een kaartje kwijt bent, of er is wat anders fout gegaan, dan kon je bij de conducteur een iets duurder treinkaartje kopen. Helaas is daar veel misbruik van gemaakt en is het nu voor de goedwillende mensen verpest. Al zou de boete nog steeds geen 800 euro zijn.

Gesloten