LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] klacht over behandeling tandarts, advies?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 jun 2010 20:55
klacht over behandeling tandarts, advies?
Hallo,
Sorry voor het lange verhaal, maar er moet mij echt iets van het hart.
Al vele jaren zitten mijn dochter en ik bij dezelfde tandarts. Het is een wat oudere man die elk halfjaar braaf de controle doet.
Sinds een jaar heeft mijn dochter van 6 last van gaatjes, maar mijn tandarts zei telkens: "het valt wel mee", en deed er niets aan.
Inmiddels is het zo erg geworden dat een stuk van haar kies is afgebroken!
(ondanks dat we twee keer per dag haar tanden poetsen) Nu blijven er vaak etensresten achter in het gat.
Zijn 'oplossing' hiervoor was om af en toe met een tandenstoker de etensresten weg te halen.
Ook heeft mijn dochter last van tandenknarsen in haar slaap. Het advies van mijn tandarts was.....om haar dan wakker te schudden. Terwijl er tegenwoordig ook rubberen gebitsbeschermers bestaan. Ik vond het zo'n vreemd antwoord.
Ikzelf heb meerdere kronen, en een zwart plekje op mijn hoektand.Dit vond mijn tandarts niet interessant, dat wil zeggen hij is er nooit over begonnen. Ik heb ook last van mijn kaak (nu blijkt door de kronen), en mijn huisarts heeft me daarvoor doorverwezen naar een kaaktherapeut. Mijn eigen tandarts vond dat niet nodig, en vertelde me dat ik het mij verbeeldde.
Ik heb meerdere malen bij hem aangegeven dat ik het raar vond dat mijn dochter nu al gaatjes heeft en hij er niets tegen doet, en mijn eigen klachten wegwuifde. Hij maakt een heel ongeïnteresseerde indruk.
Na wat er gebeurde met de kies van mijn dochter ben ik op eigen houtje naar een andere tandarts gegaan. En wat bleek? De afgebroken kies van mijn dochter moest zo snel mogelijk worden opgevuld, ook haar gaatjes moesten snel worden gefixt. Het zwarte plekje op mijn hoektand bleek erg gevaarlijk, daar staat nu ook een behandeling voor gepland. Als dit langer had geduurd zou er een zenuwbehandeling plaats hebben moeten vinden. Tenslotte heeft de nieuwe tandarts ook nieuwe gaatjes bij mij gevonden, daarnaast moet 1 vulling vervangen worden. Let wel, dit is minder dan een maand na de controle door mijn huidige tandarts!
Natuurlijk ben ik direct overgestapt, maar ben zo teleurgesteld in mijn oude tandarts, ik vind hem een gevaar. Daarom wil ik een officiële klacht indienen tegen hem.
Heeft iemand misschien ervaring hierin, of advies hoe ik dit moet aanpakken? Bij klachten lees ik vaak "probeer het eerst met de tandarts zelf te bespreken', maar dat wil ik niet, ik wil eigenlijk een onderzoek naar zijn praktijk...
Bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar de reacties.
Sorry voor het lange verhaal, maar er moet mij echt iets van het hart.
Al vele jaren zitten mijn dochter en ik bij dezelfde tandarts. Het is een wat oudere man die elk halfjaar braaf de controle doet.
Sinds een jaar heeft mijn dochter van 6 last van gaatjes, maar mijn tandarts zei telkens: "het valt wel mee", en deed er niets aan.
Inmiddels is het zo erg geworden dat een stuk van haar kies is afgebroken!
(ondanks dat we twee keer per dag haar tanden poetsen) Nu blijven er vaak etensresten achter in het gat.
Zijn 'oplossing' hiervoor was om af en toe met een tandenstoker de etensresten weg te halen.
Ook heeft mijn dochter last van tandenknarsen in haar slaap. Het advies van mijn tandarts was.....om haar dan wakker te schudden. Terwijl er tegenwoordig ook rubberen gebitsbeschermers bestaan. Ik vond het zo'n vreemd antwoord.
Ikzelf heb meerdere kronen, en een zwart plekje op mijn hoektand.Dit vond mijn tandarts niet interessant, dat wil zeggen hij is er nooit over begonnen. Ik heb ook last van mijn kaak (nu blijkt door de kronen), en mijn huisarts heeft me daarvoor doorverwezen naar een kaaktherapeut. Mijn eigen tandarts vond dat niet nodig, en vertelde me dat ik het mij verbeeldde.
Ik heb meerdere malen bij hem aangegeven dat ik het raar vond dat mijn dochter nu al gaatjes heeft en hij er niets tegen doet, en mijn eigen klachten wegwuifde. Hij maakt een heel ongeïnteresseerde indruk.
Na wat er gebeurde met de kies van mijn dochter ben ik op eigen houtje naar een andere tandarts gegaan. En wat bleek? De afgebroken kies van mijn dochter moest zo snel mogelijk worden opgevuld, ook haar gaatjes moesten snel worden gefixt. Het zwarte plekje op mijn hoektand bleek erg gevaarlijk, daar staat nu ook een behandeling voor gepland. Als dit langer had geduurd zou er een zenuwbehandeling plaats hebben moeten vinden. Tenslotte heeft de nieuwe tandarts ook nieuwe gaatjes bij mij gevonden, daarnaast moet 1 vulling vervangen worden. Let wel, dit is minder dan een maand na de controle door mijn huidige tandarts!
Natuurlijk ben ik direct overgestapt, maar ben zo teleurgesteld in mijn oude tandarts, ik vind hem een gevaar. Daarom wil ik een officiële klacht indienen tegen hem.
Heeft iemand misschien ervaring hierin, of advies hoe ik dit moet aanpakken? Bij klachten lees ik vaak "probeer het eerst met de tandarts zelf te bespreken', maar dat wil ik niet, ik wil eigenlijk een onderzoek naar zijn praktijk...
Bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar de reacties.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
minime1981
In de onderstaande link staan 3 organisaties waarbij je een klacht kunt indienen over een tandarts. Wel moet je van tevoren checken of de betreffende tandarts is aangeloten bij de NMT óf bij de ANT.
http://www.tandarts.nl/html/klachtregel ... geling.php
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
In de onderstaande link staan 3 organisaties waarbij je een klacht kunt indienen over een tandarts. Wel moet je van tevoren checken of de betreffende tandarts is aangeloten bij de NMT óf bij de ANT.
http://www.tandarts.nl/html/klachtregel ... geling.php
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
hoe oud is uw dochter? is redelijk essentieel in het verhaal, waarbij ik in ieder geval wel vind dat uw tandarts behoorlijk tekort schiet in zijn informatie/uitleg.
Het zou bv kunnen zijn dat betreffende kiezen melkkiezen zijn , die heel misschien zeer binnenkort toch gaan wisselen?
Knarsen doen heel veel kinderen, daar een beschermer indrukken vind ik als tandarts geen goede kues, zeker niet een zachte.
Wat de rest betreft kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik ondanks het zeer lange verhaal te weinig info.
In ieder geval: als u een kalcht indient moet u wel weten wat u wilt bereiken, want het is best een lang traject. Dat de praktijk van de tandarts onderzocht wordt hierom kunt u gerust vergeten, de klacht zal slechts betrekking hebben op de behandeling (of gebrek eraan) van u en uw dochter, verder niet.
Overigens zou het best kunnen zijn dat de nieuwe tandarts nu zaken gaat behandelen die al vele jaren stabiel zijn en daarom niet zijn behandeled door de vorige tandarts, het is allemaal niet zo zwart wit.
Toevallig gistren nog een patient die zo af en toe langs komt als ie in NL is, was 6 mnd geleden in thailand geweest om tandsteen te laten verwijderen, en oee 4 gaatjes die echt binnen 6 maanden behandeld moeten worden. Nu staan die zeer kleine plekjes al 10 jaar in dossier , zijn slechts verkleurde plekjes, waar boren/vullen veel meer schade doet dat in de gaten houden, en dat weet hij ook, reden dat hij er in Thailand ook niets aan heeft laten doen . feit is dat ze 10 jaar stabiel zijn, en er slechts als betreffend persoon er ineens een zeer slechte voeding op na gaat houden problemen kunnen komen. en dan nog zijn we op tijd op problemen te voorkomen.Maar patient moet wel op de hoogte zijn dat ze er zitten...
Dus ik hoop dat de nieuwe tandarts de beslissing te gaan boren mede genomen heeft aan de hand van de oude foto`s/dossier van de oude tandarts, en niet op de momentopname alleen, afhankelijk van formaat natuurlijk. Dan nog is het de vraag of het de tandarts echt te verwijten is dat ie een afwachtend beleid heeft ingesteld , waar nu misschien dan wel ingegrepen moet worden. het is wel verwijtbaar dat u er niet over geinformeerd bent. Maar bij een klacht zie ik niet meer dan een waarschuwing of berisping als straf gebeuren...
Het zou bv kunnen zijn dat betreffende kiezen melkkiezen zijn , die heel misschien zeer binnenkort toch gaan wisselen?
Knarsen doen heel veel kinderen, daar een beschermer indrukken vind ik als tandarts geen goede kues, zeker niet een zachte.
Wat de rest betreft kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik ondanks het zeer lange verhaal te weinig info.
In ieder geval: als u een kalcht indient moet u wel weten wat u wilt bereiken, want het is best een lang traject. Dat de praktijk van de tandarts onderzocht wordt hierom kunt u gerust vergeten, de klacht zal slechts betrekking hebben op de behandeling (of gebrek eraan) van u en uw dochter, verder niet.
Overigens zou het best kunnen zijn dat de nieuwe tandarts nu zaken gaat behandelen die al vele jaren stabiel zijn en daarom niet zijn behandeled door de vorige tandarts, het is allemaal niet zo zwart wit.
Toevallig gistren nog een patient die zo af en toe langs komt als ie in NL is, was 6 mnd geleden in thailand geweest om tandsteen te laten verwijderen, en oee 4 gaatjes die echt binnen 6 maanden behandeld moeten worden. Nu staan die zeer kleine plekjes al 10 jaar in dossier , zijn slechts verkleurde plekjes, waar boren/vullen veel meer schade doet dat in de gaten houden, en dat weet hij ook, reden dat hij er in Thailand ook niets aan heeft laten doen . feit is dat ze 10 jaar stabiel zijn, en er slechts als betreffend persoon er ineens een zeer slechte voeding op na gaat houden problemen kunnen komen. en dan nog zijn we op tijd op problemen te voorkomen.Maar patient moet wel op de hoogte zijn dat ze er zitten...
Dus ik hoop dat de nieuwe tandarts de beslissing te gaan boren mede genomen heeft aan de hand van de oude foto`s/dossier van de oude tandarts, en niet op de momentopname alleen, afhankelijk van formaat natuurlijk. Dan nog is het de vraag of het de tandarts echt te verwijten is dat ie een afwachtend beleid heeft ingesteld , waar nu misschien dan wel ingegrepen moet worden. het is wel verwijtbaar dat u er niet over geinformeerd bent. Maar bij een klacht zie ik niet meer dan een waarschuwing of berisping als straf gebeuren...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 jun 2010 20:55
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
Beste vroem,
Bedankt voor uw reactie, en de informatie over de gevolgen van het indienen van een klacht.
Ik wil wel zeggen dat de nieuwe tandarts eerst zelf foto's heeft gemaakt, daarna met een soort 'vergrootbril' nog onze gebitten heeft geanalyseerd, voordat ze concludeerde dat verdere behandeling nodig was.
Ter informatie, mijn oude tandarts heeft >5 jaar geleden foto's genomen van mijn gebit, en nog nooit van het gebit van mijn dochter. Daarom geloof ik niet dat mijn oude tandarts een afwachtende houding heeft aangenomen. En als mijn nieuwe tandarts zegt dat de schade aan mijn tand zo groot is, dat misschien een zenuwbehandeling nodig is en er moet 1 vulling vervangen worden, dan is er toch wel sprake van nalatigheid bij de oude tandarts vind ik.
En omdat mijn oude tandarts zich zo afsluit voor mijn bezwaren, denk ik dat ik de klacht toch doorzet. Ik denk dat het goed is voor hem als hij op de vingers wordt getikt, ook voor zijn andere patiënten.
Ik begrijp het wel als u na mijn negatieve verhaal misschien wat verzachtende omstandigheden zoekt voor mijn oude tandarts, maar dat is niet nodig. Ik heb jarenlange ervaringen (en irritatie), u heeft alleen een bericht op een forum om op af te gaan.
Wel wil ik graag uw advies over het tandenknarsen van mijn dochtertje.
Ze is 6 jaar oud (stond ook in het eerste bericht). Zij heeft haar kiezen nog niet gewisseld. Mag ik vragen waarom u een mondbeschermer afraadt? En heeft u misschien tips om met tandenknarsen om te gaan? Het is natuurlijk niet voor niets dat er een stuk kies is afgebroken (het is de tweede kies achter de hoektand).
MAXIEM, ook bedankt voor de reactie.
Bedankt voor uw reactie, en de informatie over de gevolgen van het indienen van een klacht.
Ik wil wel zeggen dat de nieuwe tandarts eerst zelf foto's heeft gemaakt, daarna met een soort 'vergrootbril' nog onze gebitten heeft geanalyseerd, voordat ze concludeerde dat verdere behandeling nodig was.
Ter informatie, mijn oude tandarts heeft >5 jaar geleden foto's genomen van mijn gebit, en nog nooit van het gebit van mijn dochter. Daarom geloof ik niet dat mijn oude tandarts een afwachtende houding heeft aangenomen. En als mijn nieuwe tandarts zegt dat de schade aan mijn tand zo groot is, dat misschien een zenuwbehandeling nodig is en er moet 1 vulling vervangen worden, dan is er toch wel sprake van nalatigheid bij de oude tandarts vind ik.
En omdat mijn oude tandarts zich zo afsluit voor mijn bezwaren, denk ik dat ik de klacht toch doorzet. Ik denk dat het goed is voor hem als hij op de vingers wordt getikt, ook voor zijn andere patiënten.
Ik begrijp het wel als u na mijn negatieve verhaal misschien wat verzachtende omstandigheden zoekt voor mijn oude tandarts, maar dat is niet nodig. Ik heb jarenlange ervaringen (en irritatie), u heeft alleen een bericht op een forum om op af te gaan.
Wel wil ik graag uw advies over het tandenknarsen van mijn dochtertje.
Ze is 6 jaar oud (stond ook in het eerste bericht). Zij heeft haar kiezen nog niet gewisseld. Mag ik vragen waarom u een mondbeschermer afraadt? En heeft u misschien tips om met tandenknarsen om te gaan? Het is natuurlijk niet voor niets dat er een stuk kies is afgebroken (het is de tweede kies achter de hoektand).
MAXIEM, ook bedankt voor de reactie.
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
Beste minime1981,
Ik wil u waarschuwen voor meneer Vroem. Deze meneer probeert elke klacht over zorgverleners (artsen, tandartsen) op dit forum te sussen.
U moet gewoon doorgaan met de klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie. Een geschat aantal van 5% van de beroepsbeoefenaren is incompetent. Het is voor iedereen het beste als deze prutsers hun beroep vaarwel zeggen, zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.
Ik wil u waarschuwen voor meneer Vroem. Deze meneer probeert elke klacht over zorgverleners (artsen, tandartsen) op dit forum te sussen.
U moet gewoon doorgaan met de klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie. Een geschat aantal van 5% van de beroepsbeoefenaren is incompetent. Het is voor iedereen het beste als deze prutsers hun beroep vaarwel zeggen, zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
Mathilde negeer ik maar even in deze, aangezien zij zelf zodra zij gevraagd wordt ergens inhoudelijk te reageren in plaats van anderen in een kwaad daglicht proberen te stellen de stekker uit de discussie trekt.
Als zij mijn postings goed zou lezen zou zij weten dat ikzelf ook een hekel heb aan incompetente zorgverleners. Een even grote hekel heb ik aan aan mensen die goed en hardwerkende zorgverleners ten onrechte afschilderen als incompetent.....
Dat er 5 jaar geleden voor het laatst foto`s gemaakt zijn is een slechte zaak, en valt inderdaad onder incompetent trouwens. Als het u er om gaat dat d etandarts op de vingers getikt wordt, en er wellicht van leert moet u zeker doorzetten.
Op tandarts.nl kunt u veel info krijgen over indienen van een klacht, is door mij daar ook meermaals belicht van diverse kanten, en er zijn door mij en de andere actieve tandartsen meermaals mensen (ook actief, regelrecht betrokken) bijgestaan in het voeren van een zaak, meestal met succes. Referenties op verzoek via pb, voor ervaringsdeskundigen zeg maar. (dan het liefst pb via genoemd forum, niet hier)
Over knarsende kinderen, sorry, eerste stuk tekst niet goed gelezen mbt leeftijd...
Zeer veel kinderen van deze leeftijd (ongeveer 15 %, de een erger dan de ander, tegen ongeveer 5% bij volwassenen, hoewel die cijfers ter discussie staan, ligt waarschijnlijk aanzienlijk hoger) knarsen, getriggerd door de op til staande of al bezig zijnde wisseling en veranderingen in de mond. Is niets aan te doen, en zeker geen zachte knarsplaat! dat ding is echt obsoleet, en kan juist in een groeifase onbedoelde en nergatieve bijeffecten hebben op die groei. Bij volwassenen zijn zachte platen ook not done trouwens...
Er is gewoon niets aan te doen, gaat in de meeste gevallen ook gewoon over.
En als het niet over gaat spelen er meestal andere factoren een rol, toch veel psychische druk, pesten op school, andere oorzaken die geestelijke druk kunnen leggen. Een knarsplaat is slechts symptoom bestrijding, oorzaak aanpakken staat op nr 1 qua behandeling.
Maar als het gewoon de wisseling is die de oorzaak is, kan en moet men niets doen, is niet anders.
Als zij mijn postings goed zou lezen zou zij weten dat ikzelf ook een hekel heb aan incompetente zorgverleners. Een even grote hekel heb ik aan aan mensen die goed en hardwerkende zorgverleners ten onrechte afschilderen als incompetent.....
Dat er 5 jaar geleden voor het laatst foto`s gemaakt zijn is een slechte zaak, en valt inderdaad onder incompetent trouwens. Als het u er om gaat dat d etandarts op de vingers getikt wordt, en er wellicht van leert moet u zeker doorzetten.
Op tandarts.nl kunt u veel info krijgen over indienen van een klacht, is door mij daar ook meermaals belicht van diverse kanten, en er zijn door mij en de andere actieve tandartsen meermaals mensen (ook actief, regelrecht betrokken) bijgestaan in het voeren van een zaak, meestal met succes. Referenties op verzoek via pb, voor ervaringsdeskundigen zeg maar. (dan het liefst pb via genoemd forum, niet hier)
Over knarsende kinderen, sorry, eerste stuk tekst niet goed gelezen mbt leeftijd...
Zeer veel kinderen van deze leeftijd (ongeveer 15 %, de een erger dan de ander, tegen ongeveer 5% bij volwassenen, hoewel die cijfers ter discussie staan, ligt waarschijnlijk aanzienlijk hoger) knarsen, getriggerd door de op til staande of al bezig zijnde wisseling en veranderingen in de mond. Is niets aan te doen, en zeker geen zachte knarsplaat! dat ding is echt obsoleet, en kan juist in een groeifase onbedoelde en nergatieve bijeffecten hebben op die groei. Bij volwassenen zijn zachte platen ook not done trouwens...
Er is gewoon niets aan te doen, gaat in de meeste gevallen ook gewoon over.
En als het niet over gaat spelen er meestal andere factoren een rol, toch veel psychische druk, pesten op school, andere oorzaken die geestelijke druk kunnen leggen. Een knarsplaat is slechts symptoom bestrijding, oorzaak aanpakken staat op nr 1 qua behandeling.
Maar als het gewoon de wisseling is die de oorzaak is, kan en moet men niets doen, is niet anders.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
Na een zeer slechte foutieve behandeling is mijn tandarts "spoorloos"!
Zowel het ANT alsmede het NMT waar ik een klacht heb ingediend kunnen de tandarts niet traceren ?.
Deze tandarts verdient een fikse berisping/etc van een onpartijdige instantie. Wie heeft er nog een idee ?
Zowel het ANT alsmede het NMT waar ik een klacht heb ingediend kunnen de tandarts niet traceren ?.
Deze tandarts verdient een fikse berisping/etc van een onpartijdige instantie. Wie heeft er nog een idee ?
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
melding bij IGZ...die doet niets aan uw individueel geval, kan pas wat doen wanneer er meerdere klachten zijn maar het ptoberen waard. Was het een NL tandarts of een buitenlandse? in het laatste geval lastig wanneer hij weer in het buitenland zit, dan is het einde verhaal vrees ik.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
was helaas een "buitenlandse" tandarts. kwam zeer vriendelijk en bekwaam over in 1ste instatie, maar bleek in de praktijk zeer onbekwaam, onhygienisch en chaotisch !
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
was neem ik aan niet de praktijkeigenaar.
even ter algemene info waar hopelijk iedereen iets aan heeft.
Mede doordat de overheid er niets aan doet (zijn te druk met eigen partijpolitiek, de meeste politici weten niet eens basis dossierkennis als je dieper op iets ingaat) zijn helaas steeds meer tandartspraktijken waar niet de tandarts maar managers en investeerders eigenaar zijn. Zijn ook degenen die het voor de echte tandarts verpesten meestal...
Veel buitenlandse tandartsen die daar in dienst zijn werken er maar kort, zodat wanneer er problemen zijn zoals bovenstaand de tandarts die het werk heeft gedaan en verantwoordelijk is voor wat er gedaan is ontraceerbaar is want terug naar buitenland, of elders werkzaam (wellicht in een andere vestiging van dezelfde keten...)
Regering kan hier heel makkelijk iets aan doen door ervoor te zorgen dat in dit soort situaties praktijkhouder/eigenaar medeverantwoordelijk is bij problemen.
Controleer dus altijd bij overstap naar een andere tandarts BIG registratie en of het een langere werkrelatie is in die praktijk. Als het een tandarts is minder dan een jaar in dienst is zou ik dus naar een ander gaan. Naast de andere kanttekeningen die te plaatsen zijn.
even ter algemene info waar hopelijk iedereen iets aan heeft.
Mede doordat de overheid er niets aan doet (zijn te druk met eigen partijpolitiek, de meeste politici weten niet eens basis dossierkennis als je dieper op iets ingaat) zijn helaas steeds meer tandartspraktijken waar niet de tandarts maar managers en investeerders eigenaar zijn. Zijn ook degenen die het voor de echte tandarts verpesten meestal...
Veel buitenlandse tandartsen die daar in dienst zijn werken er maar kort, zodat wanneer er problemen zijn zoals bovenstaand de tandarts die het werk heeft gedaan en verantwoordelijk is voor wat er gedaan is ontraceerbaar is want terug naar buitenland, of elders werkzaam (wellicht in een andere vestiging van dezelfde keten...)
Regering kan hier heel makkelijk iets aan doen door ervoor te zorgen dat in dit soort situaties praktijkhouder/eigenaar medeverantwoordelijk is bij problemen.
Controleer dus altijd bij overstap naar een andere tandarts BIG registratie en of het een langere werkrelatie is in die praktijk. Als het een tandarts is minder dan een jaar in dienst is zou ik dus naar een ander gaan. Naast de andere kanttekeningen die te plaatsen zijn.
Re: klacht over behandeling tandarts, advies?
deze tandarts stond +/_ 1 maand geleden nog in de plaatselijke krant met naam en BIC-nummer vermelding-daarna is deze tandarts "spoorloos" verdwenen- de praktijk weet niet waar deze tandarts is gebleven ?.-1 pot nat-deze praktijk beschermt hun onkundige behandelaar(s)-deze praktijk is nog steeds op zoek naar nieuwe patienten en doet dit ook wekelijks via de plaatselijke kranten-schandalig !