LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overleidensrisicoverzekering DSB

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
mjpvankan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2010 15:44

Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door mjpvankan »

Geachte lezers,

Wij namen vorig jaar een doorlopend krediet bij DSB van € 10.000,- om verkoopverlies uit woning op te vangen. Hier was een overleidensrisicoverzekering (ORV) aan gekoppeld daar onze ORV van de hypotheek niet deze lening dekte.

Wij hebben deze ORV gelijktijdig afgesloten, degene die ons heeft "geadviseerd" vanuit DSB had destijds gemeld dat de verzekering ten alle tijden stop zou worden gezet als het bedrag was ingelost daar wij vervroeg wilde aflossen.

Nu, 13 maanden later, is het gehele DK ingelost. Echter wij dienen alsnog 48 maanden premie te betalen over de ORV !?! Dit is toch allerminst vreemd daar er geen risico meer bestaat. Graag zou ik eens willen weten of er mensen zijn die ons kunnen adviseren in het beeindigen van deze verzekering. Natuurlijk zou het mooi zijn om een restitutie te ontvangen, echter het stopzetten is ons al afdoende. Kun je bv zomaar de auto. incasso laten storneren? En vervalt dan, bij uitblijven van premie betaling, de verzekering?

Wij zijn benieuwd naar de reacties!!

Alvast bedankt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door SJZ »

Dit is toch allerminst vreemd daar er geen risico meer bestaat.
Hoezo geen risico, is het onmogelijk dat jij dood gaat dan? Als je doodgaat dan keert de verzekeraar uit, dat risico bestaat nog steeds.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Een premie van levensverzekering is geen rechtensafdwingbare schuld. Wanneer u niet meer betaalt kan de verzekeraar niks anders dan de polis stopzetten.

Reeds betaalde premies zult u niet terugkrijgen, logisch want de maatschappij heeft gedurende de periode dat u de premies betaald heeft ook risico gelopen.

Als u de premie als koopsom in eens heeft betaald, kunt u een probleem hebben. De polisvoorwaarden geven dan uitsluitsel of de polis voortijdig te stoppen is. Helaas is het antwoord hierop bijna altijd neen

n.kalkan70
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2010 18:46

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door n.kalkan70 »

redhead55 schreef:Op zich eens met bovenstaande reactie van fiscaal jurist.
Echter, ik heb diverse schade berekeningen gedaan voor dsb gedupeerden
en kan U verzekeren dat de ORV´s van DSB 1x per 5 jaar zijn te beeindigen. De reden hiervan is dat het over het algemeen gevolmachtigde polissen betreft waarvan de (DSB) voorwaarden iets afwijken van de reguliere Reaal verzekeringen. De koopsom is dan ook niet aan Reaal betaald (zij zijn echter wel de risicodrager) maar bijv aan TADAS ofwel The Anglo Dutch Assurance Society die de administratie van de polissen verzorgt.
Premierestitutie/afkoop is mogelijk. Als U kunt aangeven welke polisvoorwaarden van toepassing zijn (bijv ORV Plus 2004 of KO 2006)
kan ik U zeggen op grond van welk artikel premie restitutie mogelijk is.
Loopt de verzekering echter maar voor een periode van 5 jaar dan is premierestitutie uiteraard niet mogelijk.
Beste mensen, wij zitten met het zelfde probleem. hebben een doorlopend krediet met overlijdenensrisicoverzekering model KO2006 afgesloten in feb. 2008. Het volledige verzekeringsbedrag is al reeds overgemaakt en in juni van dit jaar is de volledige schuld van het doorlopendekrediet betaald. Wij hebben de DSB op papier verzocht om ons een bevesteging te sturen via de post en om onze verrekening terug te storten. Na vele malen bellen kregen wij van de klantenservice te horen dat de DSB 56 werkdagen moet wachten voor eventuele verrekeningen en dat de door ons afgesloten verzekering (looptijd 10 jaar) pas na 5 jaar opgezegt kan worden. Zoals ook in het eerdere geval is ons dit niet verteld bij het afsluiten van deze lening maar is ons aangegevn dat de verzekering gelijk loopt aan de lening.
Hoe kunnen wij dit het beste oppaken? Graag uw hulp in deze zaak.

mjpvankan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2010 15:44

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door mjpvankan »

Ik heb gewoon geen premie meer betaald voor de ORV!! In de polisvoorwaarden staat dat indien de verzekerde een betalingsachterstand heeft DSB de verzekering zal beeindigen. Hierdoor is retitutie van het reeds betaalde bedrag natuurlijk niet meer mogelijk!

coraplasmans
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2008 19:56

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door coraplasmans »

Hoi,

Ook wij hebben zo'n orv, hadden ook al iemand op bezoek gehad om deze stop te laten zetten en uit te laten keren (hoorde bij een hypotheek) na het 5de jaar.
We waren echter te vroeg en konden dit pas dit jaar doen in oktober.
Tja en nu is er geen DSB meer, hoe kom ik nu aan dat geld. En naar wie moet ik me dan richten.

bvd een leek in dit soort dingen.

EHS1977
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:09

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door EHS1977 »

ik heb ook geprobeert om de verzekening eraf te krijgen maar DSB hanteert een 5 jaar closule. na 5 jaar kan je de verzekeringen stopzetten en dan kan je misschien een deel ervan terug krijgen.

Marinonie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:13

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door Marinonie »

En wat als je inderdaad zomaar stopt met het betalen van de maandpremie van je ORV? Krijg je dan ook een BKR notering van die "wanbetaling"? Zitten we niet op te wachten.

Komende maand gaan we het doorlopend krediet definitief afbetalen (na een prachtige kwijtschelding door de curatoren werd dat eindelijk haalbaar). HOERA!
Alleen; onze ORV (let op; maandpremie, géén koopsompolis!) was afgesloten voor een periode van 5 jaar en die gaat pas aflopen over ruim twee jaar.
Dus we overwegen die maandpremiebetaling gewoon maar stop te zetten, nu ons kredietsaldo bij DSB op nul staat.

En onze vraag is; krijgen we daarover dan een wanbetalingsregistratie bij BKR?

edwardb
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:51

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door edwardb »

Marinonie, ik vraag me precies hetzelfde af.

Mijn zusje en haar man hebben ook een ORV bij DSB gekoppeld aan doorl krediet. ORV wilde ze helemaal niet maar ze hebben zich er ook in laten luizen door glade verkoper. Premie nog even vergeleken, het is 50% duurder als gemiddelde premies hiervoor op independer!

Ze hebben 23.000,- limiet gehad, maar nooit meer dan 10.000,- gekregen ivm failliet, dat is ook al groot probleem maar ander verhaal. Nu hebben ze OVR voor 23.000,- dekking, veel te veel dus en elke maand word het in verhouding schever.

Ze wisten niks over die ORV, pas maand later kregen ze ineens die polis, ze zagen dat (helaas) als vaststaand feit, jammer dat zie niet gelijk opgezegd hebben. Ze hebben geen kopie van het getekend verz. aanvraag, wel krediet voorwaarden aanvraag etc etc allemaal netjes in 1 map, maar die net even niet? DSB verz. beweert dat die wel getekend is en ze die hebben? (wet dat de kopie dan even in de tas van die vertegenw. is gegaan). Ik overweeg bij DSB kopie op te vragen even nakijken of e.a. echt wel klopt.

Maar goed, die ORV hebben ze dus helemaal niet nodig. Ze zijn ook elders gewoon voor overlijden verzekerd en hebben een hypotheek met verz.
Dus dit is allemaal overdone.

Nu gaat ineens de rente ook nog eens van (+-) 5,5 naar 6,6%, met aankondiging dat het eigenlijk 7,8 zou moeten zijn, wat het dan tzt ook wel zal worden - slik, dan komen ze pas echt duur. Mijn hulp is ingeroepen en ik ben er ook al achter dat opzegtermijn 5 jaar is (nog bijna 4 jaar). Premie is geen bedrag ineens geweest ze schrijven elke maand apart af. Ik vraag me ook af, dan maar gewoon niet betalen/blokkeren? Of krijgen ze dan BKR en incasso op hun dak?

Of toch beter curatoren schrijven?
DSB verz. zegt dat ze apart zijn van de bank, moet ik nu curator aanschrijven of die verzekering (die zegt al gewoon; nee niet direct opzegbaar, 5 jaar is de opzegtermijn)? Zijn curatoren ook niet bewindvoerders van de verzekering?

Volgens mij was het ordinaire koppelverkoop (los van de rest) en niet betalen zou bij een kantonrechter wel eens je gelijk op kunnen leveren? Wie heeft ervaringen met niet meer betalen van die ORV premie, of wie kan hierin adviseren?

Marinonie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:13

Re: Overleidensrisicoverzekering DSB

Ongelezen bericht door Marinonie »

Edward,
Voor gedupeerden van DSB zijn er speciale lotgenoten-belangensites DSBleed en DSBramp. Het is zeker de moeite waard om daar es rond te kijken, veel info te vinden. En, als je een vraag neerzet; snel reactie van lotgenoten die al heel wat kennis van zaken hebben opgedaan.
Zo vernam ik afgelopen weekend dat er een "zwarte lijst" bestaat onder verzekeraars. zie www.stichtingcis.nl
Als een verzekerde moedwillig aanstuurt op het laten beeindigen van een verzekering door de verzekeraar (vanwege wanbetaling zie art 13.1c polisvoorwaarden), dan kán je op die lijst komen. Bijv. in geval van ORV. Daar blijf je dan 5 jaar op staan. In die vijf jaar zou het kunnen dat je geen andere verzekeringsmaatschappij kunt vinden die jou een ORV wil geven. Kan lastig zijn als je dan een hypotheek wilt of zo.

Gesloten