Wat kan ik me toch enorm goed herkennen in alle klachten die door jullie zijn aangegeven over Habbo. Zelf ben ik jaren lang enorm verslaafd geweest aan Habbo, ben nu ondertussen 16 jaar en moet toch toegeven dat zelf ik nog af en toe uit verveling nog wel is een bezoek breng. Maar in tegenstelling tot vroeger geef ik nu geen cent meer uit, ja ik heb enorm veel geld aan Habbo uitgegeven, maar met dank aan mijn eigen slimme manieren die ik toen had (13/14 jaar) zijn mijn ouders er nooit achter gekomen.
De manier hoe ik er aan kwam was via Wallie cards, makkelijk te kopen via tankstations en verschillende andere winkels. Enig verschil tussen mij en de kinderen van u is dat ik dit deed met mijn eigen geld. Zo heb ik tot zeker 200 euro eigen geld uitgegeven. Maar daarnaast heb ik ook via de mobiele telefoons van mijn ouders een aantal keer gesmst voor credits. Tot toch wel zo'n 30 euro, wat nog meevalt als ik de bedragen lees in dit topic. Dit allemaal puur uit verslaving en het gevoel hebben dat je zelf heel erg rijk bent aan meubels. Maar mijn ouders hebben nooit iets doorgehad, maar dat komt omdat hun internetfoob zijn. Ze willen het wel kunnen maar nemen er geen moeite voor, in die tijd was ik ook echt als de dood dat ze er achter zouden komen. Want niemand in real life wist er van! Achteraf gezien de meest eenzame jaren van mijn leven, maar toen voelde ik me echt top zolang ik maar op Habbo zat.
In die tijd heb ik ook Sulake TTG goed leren kennen, als gebruiker, als consument, maar ook als iemand die ook nog via de zogenaamde 'Fansites' waar ik ook flink wat vrijwillige uurtjes in heb gestoken (wat ik altijd met plezier heb gedaan) Dan merk je pas hoe commercieel gericht Habbo is. Alleen al vandaag zijn er twee nieuwsberichten gepost op de Habbosite zelf. In de eerste (
http://www.habbo.nl/articles/1563-win-e ... hotel-card) wordt duidelijk opgeroepen om credits te kopen via de 'Habbo Hotel Card' en om dit nog is aan te moedigen gooien ze er 5 ipod nano's uit. Stel je voor als 12 jarig kind en je kunt kans maken op een ipod als je voor 'maar' 10 euro. Dan doe je dat natuurlijk, ik zou er zelf in zijn getrapt als ik die leeftijd had... En dan ook nog is de tekst '- Iedere Habbo Hotel Card van 10 en 20 euro telt mee dus hoe vaker je een Card inwisselt, hoe meer kans je maakt.
' Duidelijk bewijs dus dat Sulake TTG niet vanuit de gedachte van het kind maar alleen van hun eigen portemonnee denkt.
Dit maakt het bericht wat ook vandaag geplaatst werd nog duidelijker (
http://www.habbo.nl/articles/1568-de-droomdeals) Hier wordt het nog is extra aangemoedigd om voor 'slechts' 10 credits (omgerekend zo'n €1,25) een pakketje meubels te kopen. En dan zijn er nog is 10 van dat soort pakketjes ook. En je krijgt er nog een graag gewilde 'badge' bij ook, als 12 jarige ga je dan natuurlijk credits kopen. Nou wat toevallig er wordt nog is via de i-pod actie aangespoord nog meer credits te kopen, dan koop je een Habbo-Card van 10 euro en kun je ze alle tien kopen. Stel dat dit 500 keer gebeurd, toch 5000 euro in de kas van Sulake. Tel erbij op dat er nog is in zo'n 34 andere landen ook credits worden verkocht met soortgelijke acties. En nog is een hoop reclame inkomsten, dus als u bij Habbo klaagt, besef dat Habbo echt niet dom is en op elk mogelijke manier zich beschermt tegen uw klachten zodat ze zelf geen cent hoeven uit te geven.
Tot slot wil ik nog wel kwijt dat ik het volledig met u eens ben met uw klachten. Maar besef je dat hoe ver je ook gaat met klachten sturen naar verschillende instanties, Sulake is gewoon te goed voorbereid op elke vorm van klachten hierover. Mijn advies is uw kinderen alert houden op de gevolgen, en zoals ook bij roken en alcohol is; verbieden werkt niet, maakt het alleen maar aanlokkelijker om het stiekem toch te gaan doen. Geef ze de vrijheid maar chek wekelijks de pagina waar je kan zien of ze credits hebben gekocht (te vinden op de 'Koop Credits pagina') en als dat zo is volgen er sancties, lijkt mij dat dat beter werkt.
Groetjes, Colin
(wat heb ik in een keer spijt dat mijn sectorwerkstuk niet hierover gaat, had zo'n mooi en diepgaand werkstuk hierover kunnen maken...)