LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blokverwarming; verdeling kosten (vastrecht)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Presikhaaf

Blokverwarming; verdeling kosten (vastrecht)

Ongelezen bericht door Presikhaaf »

Hallo allen,

Als eigenaar van een appartement, lid van een VvE met 47 andere eigenaren, ontvang ik jaarlijks van Techem de afrekeninng stookkosten voor het gebruik van de blokverwarming. Deze is nu voor de derde keer op rij absurd hoog. Omdat ik door mijn eerste Techem rekening ben geschrokken heb ik het jaar erop mijn appartement electrisch verwarmd. Zou een hoop ellende besparen hoopte ik. Niets was minder waar! Wederom een hoge afrekening.

Na aandringen kreeg ik van mijn VvE (uitbesteed) de volgende verklaring:
Verder is het zo dat elk appartement een vaste factor heeft. 35% van de totale kosten worden verdeeld op basis van deze vaste factor. Bij nihil verbruik betaal je dus toch mee aan 35% van de kosten. Dit omdat je gebruik maakt van het systeem etc.‬
‪Verbruik wordt geregistreerd op het moment dat radiator dus 5 graden hoger is dan omgevingstemp.

Volgens de VvE is mijn 'vast recht' dus gebaseerd op 35% van het totale verbruik! Dit wordt nagenoeg evenredig verdeeld over 48 appartementen! Betekent dus dat als mijn energie onbewuste buren het hele jaar de verwarming aan hebben ik bewust kan zijn wat ik wil maar mijn rekening blijft torenhoog! Als je dan bedenkt dat vorig jaar bijbetaal bedragen vielen van 1100 tot aan 2400 euro verklaart dat waarom mijn rekening bij nihil gebruik alsnog hoog is.

Mijn vraag is of dit zomaar kan en mag? Wat is hier als eigenaar aan te doen? Waarom is er geen sprake van een eerlijke verdeelsleutel dwz verdeling naar rato of een vast bedrag als vastrecht? Van mijn VvE krijg ik geen antwoord op vragen over deze constructie?!

Sjors_B

Re: Blokverwarming; verdeling kosten (vastrecht)

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Dit soort dingen worden in de VVE vergaderingen besproken en vastglegd. DMV stemming kunnen zaken gewijzigd worden. Echter er komen vooral in grotere complexen bijna geen mensen naar die vergaderingen.

Wil je die stookkostebn verdeling veranderd hebben dan dien je een verzoek in te dienen bij de VVE om dit de eerstvolgende vergadering op de agenda te krijgen.
Daarna is het zaakvoldoende medestanders voor uw plan te krijgen.

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik ben het met presikhaaf eens, de exploitatiekosten dienen eerlijkheidshalve per ratio over de belanghebbenden verdeeld te worden.

daantje6

Ongelezen bericht door daantje6 »

Beste Presikhaaf,
Uit je bericht heb ik begrepen: je bent eigenaar van een koopappartement (waar?); de VvE heeft 48 eigenaren/leden; het beheer van de VvE is uitbesteed; de verdeling van de stookkosten doet Techem met waarschijnlijk digitale warmtemeters.
TIP 1: Registreer maandelijks de meterstanden. Meten is weten het bewuste warmteverbruik per kamer. Dan bent u niet verrast over de hoogte van het warmteverbruik bij de afrekening EN .. U kunt later uw eigen verbruik aantonen. Zeer belangrijk voor een geschil !!!!

Volgens uw VvE is het 'vastrecht' gebaseerd op 35% van het totale warmteverbruik van het appartementencomplex.
TIP 2: Het 'vastrecht' voor stookkosten is een onjuiste vergelijking met het vastrecht voor gas, licht en water in een eensgezichtswoning.
De verdeling 35/65 voor de vaste en variabele stookkosten is willekeurig gekozen bij koopwoningen; destijds is deze verdeling vastgesteld voor huurwoningen op ondeugdelijke gronden.

U heeft getracht het warmtesysteem te omzeilen door uw appartement electrisch te verwarmen.
TIP 3: Niet meer doen! Hierdoor heeft u zichzelf in de vingers gesneden. Die warmtemeters registreren immers het warmteverschil.

Wat moet u doen??? om een goed inzicht te krijgen van uw geregistreerd warmteverbruik en de kosten daarvan? Techem verstrekt aan de eigenaren een individuele afrekening en aan de beheerder een totaaloverzicht (totale stookkosten en de verdeling ervan).
TIP 4: Begin met het opvragen van het totaaloverzicht op bij uw VvE of uw beheerder of Techem. Laat u niet afschepen met het onterechte argument 'neen vanwege privacyregelingen'. Vervolgens legt u de kwestie voor aan de algemene ledenvergadering (ALV), zoals ook Sjors_B het aangegeven. De ALV besluit en de VvE-beheerder voert uit!

Wat moet u doen??? indien de ALV besluit in deze kwestie om niets te doen? Volgens uw Akte van Splitsing heeft iedere eigenaar het recht tot inzage van de administratie, dus o.a. het totaaloverzicht van de stookkosten en de verdeling ervan.
TIP 5: Maak gebruik van het recht tot inzage van de administratie, rechtstreeks of via de kascommissie of ten leste via de kantonrechter.

Waarom ik zo stellig ben? Uit eigen ervaring in een zelfde kwestie bij onze VvE en bij onze (onbevoegde) beheerder Rappange te Amsterdam en bij ISTA. Mijn kennis en ervaring deel ik graag met anderen.
Vriendelijk verzoek: hou mij op de hoogte over uw kwestie.
Vriendelijk verzoek: mail mij via -- [email protected] --

Succes!!

Gesloten