LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
tiptoo

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:
Niemand heeft jou gedwongen om het password in te geven , dus is het vrijwillig!
Als iemand jou vraagt, om je pinpass en pin, en je geeft het, wat is het dan,
juist vrijwillig!
ben het met tennis eens , niemand zegt dat je het in moet vullen en ook al komt het van een bekende linken gooi ik altijd weg!

josej

Ongelezen bericht door josej »

Als ik bij een pinautomaat sta, wordt er ook om mijn pin gevraagd en die geef ik dan. Als ik daarmee ongewild mijn pin afgeef aan een stel skimmers dan heb ik dat niet vrijwillig gedaan.

Hier kwam er een authentiek lijkend inlogschermpje, waarbij het leek alsof ik in mijn eigen liveaccount ging inloggen. Alleen het logo van live stond erbij, verder niets. Alles is gedaan om te verbergen dat hier een bedrijf achter it, tot het moment dat je bij de internetpagina van het bedrijf bent. Maar dan worden er al mails verstuurd uit mijn naam.

Het gaat er maar net om hoe geloofwaardig een en ander gepresenteerd wordt. Als ik een mail krijg van een onbekende afender met de vraag om mijn inlogcodes af te geven, ja dan snap ik heus wel wat er gebeurt.
Als ik een mail krijg van een vriendin die er over gaat dat er iets tussen ons moet blijven en dus geheim, en ik krijg een authentiek lijkend inlogschermpje van live, tsja, dan heb ik toch echt niet vrijwillig mijn codes aan dat bedrijf gegeven.

josej

tennis schreef:

@josej

Even goed lezen:
Als iemand jou vraagt, om je pinpass en pin, en je geeft het, wat is het dan,
juist vrijwillig!
Misschien zelf ook even goed lezen:
Die iemand doet zich voor als live. Ik log wel vaker in op live, dus zo raar is dat niet dat ik daar mijn inlogcodes invul.
Ik heb helemaal niet vrijwillig mijn gegevens aan wapfun gegeven.

tiptoo

josej schreef:

dat heb je dus wel dus zelf effe goed lezen!!

josej

tiptoo schreef:
josej schreef:

kun je me even duidelijk laten zien waar ik dat dan kan lezen?

Ik ontken niet dat ik vrijwillig mijn codes heb ingevuld, maar wel dat ik die vrijwillig aan wapfun heb gegeven.
Op het moment dat ik mijn inlogcode invulde had ik alleen maar een email van mijn vriendin gezien en een inlogscherm van live. Wapfun was niet herkenbaar, die verschuilde zich.

Als mijn pinautomaat geskimd wordt en ik weet van niks, geef ik toch echt niet vrijwillig mijn pincode aan een stelletje criminelen.

tiptoo

josej schreef:
tiptoo schreef:
josej schreef:

Ik ontken niet dat ik vrijwillig mijn codes heb ingevuld,

ook al stuurt een vriendin tig mails of dat ze vragen om in te loggen je moet zelf altijd goed opletten dus ben je zelf verantwoordelijk dat je inlog gegevens bekend zijn!

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

josej schreef:
tiptoo schreef:
josej schreef:

kun je me even duidelijk laten zien waar ik dat dan kan lezen?

Ik ontken niet dat ik vrijwillig mijn codes heb ingevuld, maar wel dat ik die vrijwillig aan wapfun heb gegeven.
Op het moment dat ik mijn inlogcode invulde had ik alleen maar een email van mijn vriendin gezien en een inlogscherm van live. Wapfun was niet herkenbaar, die verschuilde zich.

Als mijn pinautomaat geskimd wordt en ik weet van niks, geef ik toch echt niet vrijwillig mijn pincode aan een stelletje criminelen.

Sorry Josej, blijkbaar heb je het niet in de gaten, dat je fout bent geweest.
Maar ik denk ook niet, dat je het geheel begrijpt, wat ook van Tiptoo juist is uitgelegd!
Als een mail van een vriend(in) afkomstig is, dan is het nog altijd jou keuze, om met dit iets te doen.
Je hebt verkeerd gereageerd, dus geef niet andere de schuld, maar klop je zelf op het boorstje.

tiptoo

ik krijg bijna elke dag in msn, een bericht ook van een vriendin met rotzooi , ik gooi het ongelezen weg , gaat ze er mee door dan verwijder ik haar gegevens uit mijn msn en mijn mail dan ken ze het uitzoeken ,zo makkelijk is dat!

josej

Ik vind het wel verontrustend dat jullie dit zo normaal vinden, dat jullie vinden dat de schuld geheel bij mij ligt.
Natuurlijk was er niks aan de hand geweest wanneer ik niks ingevuld had. Dat ben ik met jullie eens. Natuurlijk moet je goed opletten, dat ben ik ook met jullie eens. Maar ondanks dat is dit bedrijf gewoon toch hartstikke fout?

Ik heb inmiddels begrepen dat hier 2 mensen achter zitten die al eerder boetes betaald hebben voor phishing. Blijkbaar zijn die boetes niet hoog genoeg, ze gaan er vrolijk mee verder.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Ik vind het wel verontrustend dat jullie dit zo normaal vinden, dat jullie vinden dat de schuld geheel bij mij ligt.
Ik vind het verontrustend, dat er nog altijd mensen intrappen, ofwel het zo vaak op internet en in de media is !

Precies, zo werk ik ook:
tiptoo schreef:ik krijg bijna elke dag in msn, een bericht ook van een vriendin met rotzooi , ik gooi het ongelezen weg , gaat ze er mee door dan verwijder ik haar gegevens uit mijn msn en mijn mail dan ken ze het uitzoeken ,zo makkelijk is dat!

tiptoo

tennis schreef:
Ik vind het verontrustend, dat er nog altijd mensen intrappen, ofwel het zo vaak op internet en in de media is !

precies wat tennis zegt ... het komt zo vaak op tv of in de kranten als je dat nu nog niet weet?

SirPeter

Ongelezen bericht door SirPeter »

Nederlande wetgeving Bron: ejure.nl

Komt erop neer dat het alleen strafbaar is als er gebruik wordt gemaakt door "onder dreiging van geweld" en wanneer de gegevens gebruikt zijn en er een schuld is ontstaan bij een bank of een online betalingssysteem.

Moet dus veel gebeuren op het gebied van wetgeving in mijn ogen.

Ro-esp

Ongelezen bericht door Ro-esp »

@ tiptoo

weet je wel zeker dat de "rotzooi" ook echt door jouw vriendin verstuurd is? Bij gewone e-mail-spam komt het regelmatig voor dat een bericht niet afkomstig is van degene wier
adres er als afzender vermeld wordt, en om dan diegene wel te blokkeren is natuurlijk niet de bedoeling.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

In dit geval is het wel degelijk via het account van de vriendin verstuurd, althans dat is wel waarschijnlijk. In het hele proces worden namelijk vaak ook de logingegevens van bijvoorbeeld een hotmail-account ontfutseld. Alle personen in de adreslijst van dat account krijgen dan ook zo'n mailtje toegestuurd.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wapfun (en vele anderen) maken zich schuldig aan misleiding (ze doen zich voor als een bekende van je, door namens hen een mail te sturen). (Mogelijk ook valsheid in geschrifte - want zij zeggen je vriend/vriendin te zijn, terwijl deze persoon van niets weet).

Daarnaast maakt degene die al dan niet bewust zijn password aangeeft, de fout door de regels van de webmailprovider (Hotmail, Yahoo, Google) te overtreden.
In AL hun gebruiksregels (EULA) staat dat je je password NOOIT aan derden mag geven.
Dus, behalve dat je voor je hele adresboek bekend staat als iemand die in dergelijke onzin trapt - loop je het risico dat Hotmail, Yahoo of Gmail zeggen - sorry, u overtreed onze regels waar u mee accoord bent gegaan - uw account is nu verwijderd.

Ik ben het met TS eens dat de bedrijven hierachter fout bezig zijn.
- misbruik van een mail account
- valsheid in geschrifte
- phishing
- spam
- misleiding

Alleen, van inbreken op een mail account (hacking/cracking) kan je ze niet beschuldigen - want hoe je het ook wend of keert - jij (als accounthouder) hebt toch je password afgegeven, terwijl je weet (of zou moeten weten) dat dat niet zomaar mag.

Een andere overtreding zou trouwens kunnen zijn het schenden van copyrights.
Dit omdat wapfun (en anderen) de logo`s van MSN, Yahoo, Gmail, Hotmail en Microsoft gebruiken zonder toestemming.

bob11

Ongelezen bericht door bob11 »

Volgens mij wordt er hier op dit forum voorbijgegaan aan het belangrijkste principe en dat is dat je iemands eigendom nooit zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar voor eigen gebruik mag aanwenden. Dat is moreel onaanvaardbaar en wettelijk altijd strafbaar.

Ook als dat eigendom volkomen onbeschermd en voor iedereen toegankelijk is blijft het je eigendom en mag je dat wettelijk gesproken niet ontvreemden.

Dat geldt voor fietsen die niet op slot staan, voor het geld in een portemonnee die je op straat verloren hebt, voor de stereo in je huis als de voordeur openstaat en dat allemaal geldt ook voor de beschermende maatregelen die je neemt om je eigendom te behoeden voor diefstal of oneigenlijk gebruik.

Je mag dus ook bv. het slot op een fiets niet stelen of een voordeur jatten.
Heueh?? Da's toch logisch vind iedereen, maar toch vindt er hier een discussie plaats over het slot op je fiets oftewel het wachtwoord op je mail.

Of je dat nou vrijwillig of door misleiding verkregen hebt, het basisprincipe blijft geldig, misbruik of diefstal van het eigendom dat je met dat wachtwoord beschermt blijft hoe dan ook strafbaar omdat het simpelweg je eigen eigendom is en blijft.

Ik weet bv. het wachtwoord voor de email van mijn echtgenote, nou ik kan je vertellen dat als ik .......

Vriendelijke groet,

Bob.

evanwijk

Ongelezen bericht door evanwijk »

Er is wederom een mail in omloop.
Verwijst naar www.yamchat.com
Met dezelfde intentie.

-------------------------------------------------------------------------------
Hoi

Ik heb 'n berichtje voor je achtergelaten, klik hier.
Ik kan t niet al te lang maken vandaar dit korte berichtje.
Reageer je snel?

Groetjes
-------------------------------------------------------------------------------

De link in de mail verwijst naar http://www.yamchat.com
Dit domein staat geregistreerd op naam van:
van Os, Wim fspmobile.com

Gesloten