LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Raborekening geblokkeerd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Vraagsteller123

Raborekening geblokkeerd

Ongelezen bericht door Vraagsteller123 »

Ongeveer 1 jaar geleden is mijn doorlopen krediet bij de Rabo beëindigd, het totale openstaande bedrag bedroeg toen ongeveer 15K. Volgens de Rabobank had ik het krediet zelf opgezegd, dit omdat ik destijds mijn krediet wilde oversluiten naar een andere bank, hiervoor had ik alle formulieren incl. een verklaring dat het krediet bij de RABO moest worden beëindigd naar de nieuwe bank gestuurd, uiteindelijk is dit krediet toen niet doorgegaan omdat ik niet akkoord wilde gaan met een levensverzekering die deze bank me wilde aansmeren. De beëindiging van het krediet bij de RABO was echter wel verstuurd blijkbaar en een half jaar later werd mij door de RABO medegedeeld dat ik onmiddelijk 15K moest overmaken.

15K had ik op dat moment niet, ik heb toen aangegeven dat ik na aftrek van vaste lasten ongeveer € 700/maand overhield waarmee ik de restschuldkon overmaken. In de tussentijd had ik ook zo'n 8K overgemaakt naar de Rabo waardoor er nog een debetstand van 7200,- openstond. De rabobank stuurde mij het bericht dat ik maandelijks €700,- moest aflossen gedurende 10 maanden en in de laatste maand nog eens €200,-. Hier heb ik voor het grootste deel aan voldaan totdat ik door het moeten betalen van OZB-belasting en nog wat andere posten een maand niet kon voldoen. Op dat moment was de debetstand nog zo'n €3K. De Rabobank heeft toen een incassobureau (Hoffman incasso) ingeschakeld.

Vervolgens heb ik ongeveer 2 weken geleden €4800 aan de Rabobank overgemaakt nadat ik een financiële meevaller heb gehad. Er staat nu een positief saldo van €1700 op mijn rekening. De rekening is echter nog altijd geblokkeerd.

Ik heb vervolgens de rabobank gevraagd waarom de rekening nog geblokkeerd was, hun reactie was dat er beslag was gelegd op de rekening. Als reactie hierop heb ik gevraagd welke partij er beslag had laten leggen en per welke datum. De Rabobank deelde hierbij mede dat Hoffman incasso beslag hed gelegd. Hierop heb ik weer gereageerd dat dit niet mogelijk was, aangezien het hier geen gerechtsdeurwaarder betrof en beslag dus niet gelegd kon zijn. In een reactie hierop laat de Raborekening weten dat ik gelijk heb en er inderdaad geen beslag is gelegd, maar dat er nog incassokosten betaald moeten worden aan Hoffman en zij de rekening pas willen deblokkeren nadat ik dit bedrag aan Hoffman incasso heb voldaan.

Kan dit zomaar?

- Ik heb reeds eerder bezwaar gemaakt over de hoogte van de incassokosten. Ik wil deze dus eigenlijk niet betalen, tenzij een rechter beslist dat de hoogte correct is.
- De incassokosten zijn lager dan het bedrag dat momenteel op mijn raborekning staat. Er wordt dus een hoger bedrag geblokkeerd dan wat ik maximaal zou moeten voldoen.
- De wel of niet te betalen incassokosten zijn mijn inziens een zaak tussen mijn een Hoffman incasso, de Rabo heeft hier pas weer iets mee te maken op het moment dat via een gerechtsdeurwaarder besalg gelegd zou worden op mijn rekening en er tevens een gerechtelijke procedure gestart zou worden.
- Het zou wel fijn zijn dat mocht ik de incassokosten alsnog willen betalen ik dit ook vanuit mijn saldo op de raborekening zou kunnen doen, op mijn rekening bij de ABN staat momenteel niet zo'n bedrag aangezien ik alles naar de Rabo heb overgemaakt.
- De incassokostebn over een hoofdsom van €3000,- zijn bereken op ongeveer €500, en hoewel dit binnen de in het rapport voorwerk gehanteerde bedragen valt, ben ik van mening dat ze nog altijd moeten aantonen hoe ze aan dit bedrag komen, tot op heden heb ik slechts één brief van hun thuisgestuurd gekregen.

Iemand enig idee hoe ik het beste kan handelen?

Vraagsteller123

Re: Raborekening geblokkeerd

Door het uitblijven van een deblokkering en het dus niet kunnen voldoen heb ik vandaag de eerste aanmaning inmiddels ontvangen. De kosten lopen dus op.

Ik wil inmiddels wel de incassokosten aan het incassobureau betalen, het betreft overigens Hafkamp & Partners, maar ik ben hier natuurlijk pas toe in staat als mijn raborekening wordt gedeblokkeerd. En de rabobank zegt dat ze deze pas zullen deblokkeren nadat ik de incasskosten aan Hafkamp & Partners heb voldaan.

Hoe kan ik de incassokosten betalen als ik niet over mijn saldo kan beschikken?

Ik begrijp dat je normaliter de hoofdsom + incassokosten aan het incassobureau moet betalen ipv aan de schuldeiser. Maar in dit geval is dat een beetje lastig aangezien ik mijn inkomsten uiteraard binnenkrijg op mijn bankrekening, de rekening bij de schuldeiser dus.

Vreemde situatie en ik vind het vooral vervelend dat ik hierdoor alleen maar meer schuldeisers krijg ondanks mijn positieve saldo.

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Communicatie Vraagsteller...hier schort het aan bij je. Je gaat ervan uit dat alles vanzelf wel geregeld wordt. Zo werkt het dus niet. Je verhaal is niet compleet.
Op het moment dat jij je afspraak niet na kunt komen door een zg OZB-belasting had je direct de bank in moeten lichten.
Vervelend dat alles is geblokkerd en dat er een incassobureau aan te pas is gekomen. Je hebt t veel te ver laten komen. Wees eens slim en maak een keer een afspraak met de bank en kom je afspraken stuk voor stuk eens na. je zult zien dat alles dan sneller en makkelijker wordt opgelost.
Waarschijnlijk heb je door je laksheid ook al een BKR melding gekregen?

Vraagsteller123

Beste Miriam,

De vraag was niet of het terecht was dat er een incassobureau is ingeschakeld.

De vraag was of ze een rekening met daarop €1700,- geblokkeerd kunnen houden omdat ik nog €540,- moet betalen aan een andere partij dan de Rabobank. Het betalen van dat bedrag is sowieso al lastig aangezien de rekening geblokkeerd is.

Of ik een BKR-notering hierdoor heb weet ik niet, en dat doet volgens mij ook niet terzake.

Gesloten