LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegtermijn 2 maanden, of toch 1 maand?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Spurlie

Opzegtermijn 2 maanden, of toch 1 maand?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Ik kan aan de slag bij een andere werkgever, wat voor mij op alle vlakken een enorme verbetering zal zijn. Tijdens de gesprekken is uiteraard de opzegtermijn bij mijn huidige werkgever aan de orde gekomen en is gevraagd of ik met mijn huidige werkgever kan overleggen of dit wellicht verkort kan worden. Voor mij zou het ook prettig zijn, gezien het financiële aspect :) .

Bij mijn huidige werkgever heb ik sinds begin dit jaar een contract voor onbepaalde tijd, daarvoor een jaarcontract gehad. We hebben geen CAO.
In het contract dat ik heb ondertekend staat onder "Aanvang / duur der overeenkomst":
d) De opzegtermijn bedraagt, behalve uiteraard in het geval van een dringende reden en ontbinding wegens een gewichtige reden enz., twee maanden.

Verder wordt er niets beschreven over de duur van de opzegtermijn.
Nu kwam ik op intermediair een artikel tegen over de opzegtermijn, waar de volgende reactie bij staat:
Uit artikel 7: 672 BW volgt dat de wettelijke opzegtermijn van de werknemer een maand bedraagt. Wanneer de werkgever een langere opzegtermijn wil vastleggen, dan dient dit schriftelijk te gebeuren. De opzegtermijn die voor de werkgever geldt, moet dan tenminste het dubbele zijn ten opzichte van de opzegtermijn van de werknemer. Dus indien de werkgever een opzegtermijn wil voor zijn werknemer van twee maanden dan moet hij schriftelijk vastleggen dat de opzegtermijn die geldt voor de werkgever vier maanden bedraagt. Doet de werkgever dat niet dan is de opzegtermijn nietig is en gelden de wettelijke bepalingen.
Uitzondering. In een cao kan een afwijkende opzegtermijn worden opgenomen in de zin dat de opzegtermijn voor beide partijen gelijk is.
U geeft aan dat er geen cao van toepassing is en dat uw opzegtermijn twee maanden bedraagt. Als uw werkgever niet schriftelijk heeft vastgelegd dat de opzegtermijn voor de werkgever vier maanden bedraagt dan is deze opzegtermijn nietig en gelden de wettelijke bepalingen. Dit houdt in dat uw opzegtermijn een maand is.
Is deze opmerking juist en betekend dit dat ik mijn huidige werkgever aan een opzegtermijn van één maand kan houden?

Zo niet, zijn er dan wellicht nog andere wegen om een opzegtermijn van één maand af te dingen?

jeanne-veghel

Re: Opzegtermijn 2 maanden, of toch 1 maand?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Kunt U het niet overleggen met uw huidige werkgever?
Als u als werknemer heeft aangegeven dat u het bedrijf
wilt verlaten en de voorkeur geeft aan een andere baan
zou ik die mogelijkheid overwegen en wie weet, stemmen ze in.

Ze moeten natuurlijk wel de gelegenheid hebben om
een vervanger voor u te zoeken, als er niemand binnen
het bedrijf is die uw plaats zal kunnen innemen en ze
ineens met een groot probleem zitten door uw vertrek.

In hoeverre heeft u ook nog vakantiedagen tegoed die
opgenomen kunnen worden en die uw uitwerkperiode
daardoor ook nog kunnen verkorten misschien?

Ik probeer mee te denken met u.

Spurlie

Het is sowieso de bedoeling om het eerst te overleggen met de werkgever of de opzegtermijn wellicht verkort kan worden, maar ik heb het gevoel dat ze daar niet akkoord mee zullen gaan. En aangezien het ontslag deze week afgerond zal moeten worden ivm einde maand, wil ik mij hierop alvast voorbereiden.

Helaas heb ik niet meer veel vakantiedagen. De vakantiedagen zijn net genoeg om alvast aan een cursus te starten bij mijn nieuwe werkgever.

jeanne-veghel

Spurlie schreef:Het is sowieso de bedoeling om het eerst te overleggen met de werkgever of de opzegtermijn wellicht verkort kan worden, maar ik heb het gevoel dat ze daar niet akkoord mee zullen gaan. En aangezien het ontslag deze week afgerond zal moeten worden ivm einde maand, wil ik mij hierop alvast voorbereiden.

Helaas heb ik niet meer veel vakantiedagen. De vakantiedagen zijn net genoeg om alvast aan een cursus te starten bij mijn nieuwe werkgever.
Waarom heeft u het gevoel dat ze moeilijk zullen doen?
Heeft dat te maken met de nieuwe invulling van uw werkplaats?
Gaat dat eventueel problemen opleveren voor uw huidige werkgever,
als u met 1 maand bent vertrokken?

In hoeverre is de opzegtermijn van 1 maand van belang
voor uw nieuwe werkgever.
Gaat de baan aan uw neus voorbij als u niet eerder kunt beginnen?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Spurlie schreef: d) De opzegtermijn bedraagt, behalve uiteraard in het geval van een dringende reden en ontbinding wegens een gewichtige reden enz., twee maanden.
De onduidelijkheid ligt in het feit over welke opzegtermijn dit artikel gaat. Gaat het om de opzegtermijn van de werknemer of die van de werkgever ?

Jij kunt in dit geval uitleggen dat het gaat om de opzegtermijn van de werkgever en jouw opzegtermijn dus 1 maand is.

Ik zou in een eerste gesprek eerst maar eens kijken wat de werkgever van jouw plannen vindt. Ik kan je wel zeggen dat een werkgever het niet zal waarderen wanneer je hem laat barsten.

jeanne-veghel

crazyme schreef:
Spurlie schreef: d) De opzegtermijn bedraagt, behalve uiteraard in het geval van een dringende reden en ontbinding wegens een gewichtige reden enz., twee maanden.
De onduidelijkheid ligt in het feit over welke opzegtermijn dit artikel gaat. Gaat het om de opzegtermijn van de werknemer of die van de werkgever ?

Jij kunt in dit geval uitleggen dat het gaat om de opzegtermijn van de werkgever en jouw opzegtermijn dus 1 maand is.

Ik zou in een eerste gesprek eerst maar eens kijken wat de werkgever van jouw plannen vindt. Ik kan je wel zeggen dat een werkgever het niet zal waarderen wanneer je hem laat barsten.

Dat zou ook niet netjes zijn en doet men niet, omdat een
baan voor onbepaalde tijd tegenwoordig ook niet meer
zo evident is en zijn huidige werkgever heeft zijn contract
voor bepaalde tijd omgezet naar onbepaalde tijd begin
van dit jaar. Dat zijn dingen die je niet zo snel mag vergeten.
Verbetering is altijd goed, maar hou de eer aan jezelf en
sluit deze baan netjes af.
Dat is mijn mening en zou ik zelf doen als ik in uw positie
verkeerde.

Spurlie

Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik kan het gewoon goed vinden met mijn collega's en manager, waardeer het zeer zeker ook dat ik begin dit jaar tijdens moeilijke tijden een vast contract aangeboden kreeg. Ik wil het dan ook gewoon op een nette manier afsluiten.

Desalniettemin hoop ik, op basis van goede argumenten, niet de volle 2 maanden opzegtermijn uit te hoeven zitten. In eerste instantie wil ik dan ook gewoon tijdens een goed gesprek met mijn manager de opzegtermijn aan de orde brengen.

jeanne-veghel

Spurlie schreef:Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik kan het gewoon goed vinden met mijn collega's en manager, waardeer het zeer zeker ook dat ik begin dit jaar tijdens moeilijke tijden een vast contract aangeboden kreeg. Ik wil het dan ook gewoon op een nette manier afsluiten.

Desalniettemin hoop ik, op basis van goede argumenten, niet de volle 2 maanden opzegtermijn uit te hoeven zitten. In eerste instantie wil ik dan ook gewoon tijdens een goed gesprek met mijn manager de opzegtermijn aan de orde brengen.

Ik hoop voor u dat het allemaal goed zal aflopen en
dat u met een goed gevoel kunt gaan beginnen
bij uw nieuwe werkgever.

Uw goede wil is in ieder geval zeker aanwezig en dat
zal u helpen in het komende gesprek met uw manager
denk ik. Met de juiste instelling kom men een eind.
Zoudt u de afloop willen vermelden?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, de opmerking is juist betekend dat je jouw werkgever aan een opzegtermijn van één maand kan houden, want omdat het geen schriftelijk niet is overeengekomen vernietigd de rechter dit hetzij op eigen initiatief hetzij op verzoek van de werknemer (mocht het zover komen) en in dat geval val je terug op regelend recht, zoals omschreven in lid 3. Let wel op lid 1, als je nu opzegt 24 oktober dan moet je nog tot 1 december werken.
Artikel 7:672 BW schreef:
  1. Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
  2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
    1. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
    2. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;
    3. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;
    4. vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.
  3. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
  4. Indien de toestemming bedoeld in artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 is verleend, wordt de door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging verkort met één maand, met dien verstande dat de resterende termijn van opzegging ten minste één maand bedraagt.
  5. De termijn, bedoeld in lid 2, kan slechts worden verkort bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan. De termijn kan schriftelijk worden verlengd.
  6. Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.
  7. Van lid 4 kan, voor zover het betreft de resterende termijn van opzegging van één maand, slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
  8. Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 6, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.
  9. Voor de toepassing van lid 2 worden arbeidsovereenkomsten geacht eenzelfde, niet onderbroken arbeidsovereenkomst te vormen in geval van herstel van de arbeidsovereenkomst ingevolge artikel 682.

Gesloten