Bij mijn huidige werkgever heb ik sinds begin dit jaar een contract voor onbepaalde tijd, daarvoor een jaarcontract gehad. We hebben geen CAO.
In het contract dat ik heb ondertekend staat onder "Aanvang / duur der overeenkomst":
d) De opzegtermijn bedraagt, behalve uiteraard in het geval van een dringende reden en ontbinding wegens een gewichtige reden enz., twee maanden.
Verder wordt er niets beschreven over de duur van de opzegtermijn.
Nu kwam ik op intermediair een artikel tegen over de opzegtermijn, waar de volgende reactie bij staat:
Is deze opmerking juist en betekend dit dat ik mijn huidige werkgever aan een opzegtermijn van één maand kan houden?Uit artikel 7: 672 BW volgt dat de wettelijke opzegtermijn van de werknemer een maand bedraagt. Wanneer de werkgever een langere opzegtermijn wil vastleggen, dan dient dit schriftelijk te gebeuren. De opzegtermijn die voor de werkgever geldt, moet dan tenminste het dubbele zijn ten opzichte van de opzegtermijn van de werknemer. Dus indien de werkgever een opzegtermijn wil voor zijn werknemer van twee maanden dan moet hij schriftelijk vastleggen dat de opzegtermijn die geldt voor de werkgever vier maanden bedraagt. Doet de werkgever dat niet dan is de opzegtermijn nietig is en gelden de wettelijke bepalingen.
Uitzondering. In een cao kan een afwijkende opzegtermijn worden opgenomen in de zin dat de opzegtermijn voor beide partijen gelijk is.
U geeft aan dat er geen cao van toepassing is en dat uw opzegtermijn twee maanden bedraagt. Als uw werkgever niet schriftelijk heeft vastgelegd dat de opzegtermijn voor de werkgever vier maanden bedraagt dan is deze opzegtermijn nietig en gelden de wettelijke bepalingen. Dit houdt in dat uw opzegtermijn een maand is.
Zo niet, zijn er dan wellicht nog andere wegen om een opzegtermijn van één maand af te dingen?