LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door crazyme »

Een verhuurder mag nooit het huis betreden zonder toestemming.

Ik heb ook niet het gevoel dat dat in deze situatie zal gebeuren.

De verhuurder wil alleen het huis zo snel mogelijk weer verhuren, liefst aansluitend. En dan heeft hij recente foto's nodig. Bij voorkeur in bewoonde staat.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Kulp »

seconds-out schreef:Houd er wel rekening mee dat de verhuurder ook een sleutel van je huis heeft en foto s kunnen maken als jij niet thuis bent.
Dat mag de verhuurder absoluut niet doen. In zijn eigen voorwaarden staat immers:
11.2 Bij voorgenomen verkoop of veiling van het gehuurde, en de laatste drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst, is huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging van het gehuurde te geven van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op werkdagen alsmede op de veilingdagen en zal hij gebruikelijke 'te huur' of 'te koop' borden of biljetten aan of bij het gehuurde gedogen.
Als de verhuurder buiten jouw medeweten de woning betreedt, is hij dus in overtreding.
seconds-out schreef:Onverwacht "bezoek" kan je voorkomen door er (tijdelijk) een ander slot op te zetten.
Volgens mij mag je dit niet zonder toestemming van de verhuurder doen, maar daarover zal ook vast iets in de algemene voorwaarden staan. Wat betreft de mensen die zeggen dat Flufjuh overdreven reageert richting verhuurder: dan had die het maar in zijn algemene voorwaarden moeten zetten. Waarschijnlijk heeft hij standaard voorwaarden ergens van internet geplukt, zonder ze aan zijn eigen wensen aan te passen. Bovendien hou ik er zelf ook niet van als instanties zich verschuilen achter niet bestaande regels. Ik vind dat consumenten hier erg kritisch naar moeten kijken. Als de betreffende instantie hier nooit op aan wordt gesproken, verandert er ook nooit wat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door crazyme »

Kulp schreef: Volgens mij mag je dit niet zonder toestemming van de verhuurder doen
Een slot (cylinder) mag je gewoon vervangen. Ik denk dat een verhuurder dat ook wel prettig vindt om elke mogelijke beschuldiging van onwettige binnentreding te voorkomen. Bij einde huurovereenkomst gewoon de oude weer terugzetten.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verhuurder heeft hier een belang om de foto's te maken. Ik zou zeggen sta het toe, maar beding wel het recht om de foto's vooraf te mogen zien en weigeren zonder opgave van redenen.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door seconds-out »

Kulp schreef:

seconds-out schreef:Onverwacht "bezoek" kan je voorkomen door er (tijdelijk) een ander slot op te zetten.
Volgens mij mag je dit niet zonder toestemming van de verhuurder doen, maar daarover zal ook vast iets in de algemene voorwaarden staan.

Nee. het MAG zeker niet, (als verhuurder zomaar een woning binnenvallen) maar heb al vaker gelezen/gehoord dat de verhuurder de regels aan zijn laars lapt.
Een ander slot voorkomt dan veel problemen en garandeert 100% privacy.

Mocht er dan toch nog onverwachts iemand binnenvallen...eerst slaan en dan vragen.
Met criminele verhuurders/fotografen hoef je geen cent medelijden te hebben. 8)

Btw...niemand kan jou verbieden om een ander of extra slot te plaatsen, ook de verhuurder niet.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

/
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door crazyme »

Flufjuh schreef: @crazyme: Aangezien jij toch al vindt dat dit een geval van treiterij is, kan ik dit met een gerust hart opschrijven. ;) Wat heb ik daarmee te maken? Het interesseert mij nog minder dan niks of verhuurder het huis snel verhuurt ja of nee.
Dat is in elk geval een hele constructieve basis voor een goede afloop.

Succes met de oplevering.

(muren schilderen, aanpassingen verwijderen, gaatjes herstellen, tuin opknappen, krasjes in de verf herstellen, misschien wel muurtjes laten stucen)

Heel veel plezier met klussen ! :mrgreen:

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

,
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Kulp »

Ik begrijp de reacties over het 'treiteren van de verhuurder' helemaal niet. Flufjuh staat gewoon in zijn recht. De reden, waarom de verhuurder de woning wil betreden, is in dit geval totaal niet relevant. De verhuurder heeft om toestemming gevraagd, en Flufjuh heeft nee gezegd. Dat is zijn goed recht. Als de verhuurder dit soort situaties had willen voorkomen, had hij het maar duidelijk in het huurcontract of de algemene voorwaarden moeten vermelden.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

.
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

''
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door crazyme »

Flufjuh schreef:Even een soort van semi-update: ik heb vrijdag nogmaals de opzegging verstuurd, nu per aangetekende post. Daarin gevraagd of ik binnen één week bevestiging kan krijgen, aangezien de eerste brief (niet aangetekend) van 30 september dateert. Vorige week maandag ging verhuurder 'erachteraan' waarom we nog geen bevestiging hadden gekregen. Mocht ik deze week nog steeds geen bevestiging ontvangen, lijkt het mij eerder een staaltje 'huurder treiteren' dan andersom. ;)
Ai, de eerste is niet aangetekend verstuurd. Ze zouden kunnen ontkennen deze brief ooit ontvangen te hebben. Dan moet je nog een maand langer "zitten".

NB: een verhuurder hoeft geen bevestiging te versturen.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

-
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door poespas »

Flufjuh schreef:Maar de meeste huizen op Funda zijn koophuizen. Dan wil ik ook wel m'n spullen op internet zetten. Maar niet om een verhuurder te helpen die ook nog nooit iets voor mij gedaan heeft.
Ik geef je groot gelijk, dat zou ik ook niet doen. Ze wachten maar lekker met foto`s nemen als jij wegbent.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door mihoen »

poespas schreef:Ze wachten maar lekker met foto`s nemen als jij wegbent.

de verkopende partij weet natuurlijk ook dat als er foto's worden genomen in een huis wat huiselijk lijkt, het sneller verkocht wordt. kijk maar eens naar een programma als uitstel van executie op rtl4. een huis wat leeg staat doet het op de markt minder goed. maar ook: een huis met veel persoonlijke dingen, foto's schilderijen boeken huisdieren doet het weer minder goed als een neutrale inrichting.

dus of de verhuurder er goed aan doet om foto's te WILLEN nemen, dat weet jij het beste. en dat je vanuit het oogpunt van je eigen veiligheid en van bepaalde spullen dingen niet in beeld wil hebben, gelijk heb je. musschien, tenzij je natuurlijk de verzkering hebt, dat als er wat mee gebeurd dat je volledig de kosten vergoed krijgt dmv schadeloosstelling of verzekering van de verhuurder

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door poespas »

En wat kan het de ts boeien of de verhuurder het snel weer kwijtraakt, is toch niet haar probleem.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

;
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ricksonja
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2010 15:49

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Ricksonja »

seconds-out schreef:Flufjuh.

Houd er wel rekening mee dat de verhuurder ook een sleutel van je huis heeft en foto s kunnen maken als jij niet thuis bent.
Onverwacht "bezoek" kan je voorkomen door er (tijdelijk) een ander slot op te zetten.

En dan heeft de verhuurder een probleem, geen uitnodiging van inwonender boven de 18 en hij komt wel op de woning, zit hij verkeerd. Kan je aangifte doen als inbraak.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door Flufjuh »

[
Laatst gewijzigd door Flufjuh op 21 nov 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Huur opgezegd, verhuurder wil foto's maken

Ongelezen bericht door mihoen »

mihoen schreef: een huis met veel persoonlijke dingen, foto's schilderijen boeken huisdieren doet het weer minder goed als een neutrale inrichting.

dus of de verhuurder er goed aan doet om foto's te WILLEN nemen, dat weet jij het beste.
dit was dus een stille hint om eens wat extreme kleuren in je huis te verven of extra foto's op te hangen...

Gesloten