LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gif in groente

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gif in groente

Ongelezen bericht door Radar »

In welke supermarkt ligt dit jaar het meest vervuilde groente en fruit? En kun u beter kiezen voor bloemkool of komkommer als het gaat om aangetroffen bestrijdingsmiddelen? Bij Radar presenteren de MilieuDefensie, Natuur en Milieu en Foodwatch de jaarlijkse gifmeter.

Maandag 1 november in Radar, 20:30 uur.

Mypos
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2010 21:20

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Mypos »

Goed zo.

Jammer van die aanfluiting met MMS maar deze ga ik dan zeker wel weer kijken.

Toch jammer dat jullie daar niet nog eens wat meer mee gedaan hebben na al die kritiek wb MMS.

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door plebpleb »

Dagelijks heb ik darmklachten van al die rotzooi in voedingsprodukten...
Zijn er meer mensen die er ook last van hebben...

Mypos
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2010 21:20

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Mypos »

plebpleb schreef:Dagelijks heb ik darmklachten van al die rotzooi in voedingsprodukten...
Zijn er meer mensen die er ook last van hebben...
Yup ik heb ook darmklachten.

Wat bij mij helpt:

-Zo min mogelijk zuivel
-Zo min mogelijk suiker
-Zo veel mogelijk biologisch

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Ed4508 »

En de biologishe voeding komt uit natuurvoedingswinkels als Gimsel, Estafette. Een hele reut natuurvoedingswinkels vind je op:

http://www.biogids.nl/biogids/lijst/rub ... uurvoeding

Ook een mogelijkheid biedt het groenteabonnement van Odin, dat je bij sommige buurtsupers kunt afhalen.

http://odin.nl/

Jammer dat de links niet in een nieuw venster openen. Iets voor de redaktie?

Mypos
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2010 21:20

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Mypos »

Ed4508 schreef:En de biologishe voeding komt uit natuurvoedingswinkels als Gimsel, Estafette. Een hele reut natuurvoedingswinkels vind je op:

http://www.biogids.nl/biogids/lijst/rub ... uurvoeding

Ook een mogelijkheid biedt het groenteabonnement van Odin, dat je bij sommige buurtsupers kunt afhalen.

http://odin.nl/

Jammer dat de links niet in een nieuw venster openen. Iets voor de redaktie?
Ze verkopen tegenwoordig bij de Albert Heijn ook volop biologisch. Biologisch gehakt, macaroni, groentes (zowel in pot als vers), pastasaus etc etc.

Opaplop
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2008 18:06

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Opaplop »

Wij gaan tegenwoordig naar een landwinkel,het is wel iets duurder maar daar kopen wij producten die zo van het land van de boer komen,altijd vers en heel gezond.
daar zijn allerlei producten te koop,niet alleen groenten,nee ftuit,vlees melk en alles wat van de boerderij afkomstig is.En wat heel belangrijk is,is de tussenhandel is er niet meer,dat is volgens mij een hele goede zaak,al die zakkenvullers daar heb je niets aan,wel dan??

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Perdita »

@ opaplop,

Is dat een biologisch werkende boer waar je die spullen van koopt?

Mypos
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2010 21:20

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Mypos »

Opaplop schreef:Wij gaan tegenwoordig naar een landwinkel,het is wel iets duurder maar daar kopen wij producten die zo van het land van de boer komen,altijd vers en heel gezond.
daar zijn allerlei producten te koop,niet alleen groenten,nee ftuit,vlees melk en alles wat van de boerderij afkomstig is.En wat heel belangrijk is,is de tussenhandel is er niet meer,dat is volgens mij een hele goede zaak,al die zakkenvullers daar heb je niets aan,wel dan??
Dat die tussenhandel er niet meer tussen zit is prima. Maar als de produkten niet biologisch zijn heb je er weinig aan.

Wisten jullie trouwens dat de gewone boeren die groentes en fruit verbouwen altijd een klein hoekje in hun veld hebben waar ze zelf van eten? Daar spuiten ze namelijk niet over.....

Zandink
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2010 19:44

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Zandink »

Arme supermarkten.

Jasser
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 17:45

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Jasser »

Wat dacht je van het huren van een volkstuin? Je eet het gehele jaar door onbespoten groentes!

lucienne1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:22

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door lucienne1954 »

Ik heb zelf een voedselintolerantie, dat houdt in migraine, darmklachten en dit omdat ik fybromylagie heb. Dus ik sta op elke verpakking te kijken wat er in verwerkt zit. En niet alleen op de goedkopere merken maar ook op de duurdere biologische merken. Dus voor mij maakt het niets uit duur of goedkoop.

lucienne1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:22

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door lucienne1954 »

Daaraan wil ik nog toevoegen dat ik bijna geen fruit of groente kan eten omdat ik hier last van krijg. Vlees, snoep drinken je kunt het zo gek niet noemen, dus ik sta echt op elk ding te kijken wat er in verwerkt is.

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door C.Hoek »

Altijd hetzelfde verhaaltje ,biologisch zou zo goed zijn.Ten eerste is ddat absoluut niet waar,er is geen kraak of smaak aan.En ik snap echt niet dat ik nog niet dood ben,van al het gif wat ik intussen heb gegeten door middel van de groentes. Die milieufanaten zullen onderhand beslissen wat ik moet en zal eten.Milieudefensie vooral die stelletje zeikerds snap echt niet dat radar nog aandacht geeft aan die milieu fanaten.Maar heb me laten vertellen dat de ega van de presentratise ook zo'n milieu fanaat is.Dus er komt nog veel meer van die onzin op ons af door middel van radar.
Het is gewoon allemaal gelogen door al die milieufanate.De groente is PRIMA IN DE SUPERMARKTEN !!!!!

karakietje
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 19:13

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door karakietje »

Even een vraag aan de redactie: ik zie op de site Weet wat je eet
grafieken met de meest schone en vuile producten in de supermarkten. Maar zijn die metingen inclusief of exclusief de bio- en ecoproducten die veel supermarkten verkopen ?
Anders weet ik het niet meer.

En waarom ontbreekt de Dekamarkt in het rijtje Supermarkten ? Ze hebben superveel bio en eco.

karakietje
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 19:13

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door karakietje »

Nog even een reactie op de voorlaatste negatieve schrijver:

Biologisch of ecologisch is niet persé lekkerder dan gewone groenten en fruit. Ook krijg je geen garantiebriefje dat je langer gezond blijft. Maar het is wel een van de dingen die je zelf kunt doen om jezelf en het milieu een dienst te bewijzen.
De supermarkten bieden steeds meer bio en eco aan gelukkig en bovendien zijn de Nederlandse boeren en telers ook steeds beter bezig. Dat is gelukt dankzij kritische consumenten en organisaties die opkomen voor consument en milieu. De consument bepaalt wat in de schappen ligt. En aangezien Antoinette Herzenberger die consument vertegenwoordigt in haar programma heeft ze veel invloed. Daar zijn wij heel blij mee.

Suup
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:51

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Suup »

Je ziet dat veel supermarkten een flink Bio assortiment in groenten en fruit hebben, zoals DekaMarkt en ook AH. De keus is aan de klant, vaak moet je voor Bio produkten meer betalen en niet iedereen heeft dat er voor over, al moet ik zeggen dat bij DekaMarkt bijv. geen reguliere spitskool, witte en rode kool liggen maar alleen Bio. Daarom is het jammer dat je een DekaMarkt niet terug vindt in de ranking....

amanda0911
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:54

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door amanda0911 »

Beste lezer,

N.a.v. de uitzending over gifstoffen het volgende:
De gebruikte informatie is verkregen door foutieve bronnen helaas.
Als men zijn werk goed doet had de uitzending een veel positiever licht gebracht op de Nederlandse groenten en fruit.
Telers in Nederland voldoen aan alle wettelijke normen!
Helaas zal dit programma weer leiden tot negatieve reacties t.o.v de Nederlandse kwekers. Dit ten onrechte omdat juist in Nederland het controlesysteem en de eisen t.o.v. gewasbescherming zo ontzettend streng zijn.
Gewasbeschermingsmiddelen worden alleen toegelaten na een strenge beoordelingprocedure waarbij de veiligheid uitgebreid wordt getest. Naast dit strikte toelatingsbeleid, zijn er wettelijke gebruiksvoorschriften en gelden wettelijke normen voor het maximale residu.
Bij gebruik volgens deze regels is het risico van resten gewasbeschermingsmiddelen zo gering, dat het geheel niet schadelijk is voor de gezondheid.
Helaas liggen naast de Nederlandse producten ook de producten uit het buitenland waar de regels geheel anders zijn.

Dit zou eens aangepakt moeten worden. Zorg dat deze producten met een hoger residu dan Nederlands groenten en fruit de grens niet overkomen en niet
in de Nederlandse schappen kan komen.

Dit zou eens in de media moeten worden toegelicht.
Ook het voedingscentrum schrijft het volgende:

Groente en fruit zijn veilig
Groente en fruit kun je in Nederland zorgeloos eten. Natuurlijk zitten er soms resten bestrijdingmiddelen op. Maar de meeste voedingswetenschappers in Nederland zijn het erover eens dat de risico’s van bestrijdingsmiddelen grof worden overschat. De voordelen van voldoende groente en fruit eten wegen veel zwaarder.

Milieudefensie en Natuur en Milieu publiceerden op 1 november de nieuwste editie van de Weet wat je eet Gifmeter. Daarin staan alle meetgegevens van 2009 van resten bestrijdingsmiddelen op groente en fruit.

Groente en fruit bevatten in 2009 minder bestrijdingsmiddelen dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en de European Food Safety Authority (EFSA). Volgens de Gifmeter is de daling wel gestagneerd. Het onderzoek en de Gifmeter laten zien dat met name groente en fruit uit Nederland goed uit de bus komen.

Uit de Gifmeter blijkt ook dat bijvoorbeeld kiwi’s en bloemkool beter scoren dan druiven en komkommers. Dat is geen reden om alleen kiwi’s als fruit en kool als groente te eten. Het is belangrijk om soorten af te wisselen, want druiven bevatten weer andere voedingsstoffen dan kiwi’s. Eet ook voldoende groente en fruit. Ons advies: dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit.


Dus mensen, blijf lekker gezond snoepen van NEDERLANDSE groenten en fruit!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik had ook last van de buik zeg maar, ben toen biologisch gaan eten maar het werkte dus tien keer niks, dus gewoon weer terug gegaan naar de gewone supermarkt. Daarnaast bleek ik allergisch voor de chemicalien in biologisch insecticiden: eczeem (jawel dat zijn ook chemicalieen, alleen biologisch geproduceerd)

Ik wil best geloven in de waarde van biologische groenten en fruit maar in termen van gif is het vaak meer,alleen het gif is ook biologisch.

Ik zou zeggen, zorg dat u weet wat in biologisch gif en insecticiden zit voor u een oordeel waagt, misschien wordt u er beter op maar dat kan alleen beoordeeld worden als u weet dat u niet tegen chemisch gif kunt en wel tegen biologisch gif kunt.

Trudy

point off difference
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:06

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door point off difference »

mensen, begrijp me goed ik vind het super dat de VWA zich bezighoud met de voedselveiligheid maar laten we de VWA eens onder de loep nemen..... wist U dat de VWA laboratoria gebruikt die niet eens zijn geacrediteerd op het testen van bepaalde stoffen. daarbij komt ook nog eens dat er mensen worden in gezet voor het keuren en het bemonsteren van groente en fruit die het verschil niet weten tussen een appel en een peer.

nogmaals super dat er naar voedselveiligheid word gekeken maar we hebben een EU norm waar we ons aan moeten houden ( EFSA ). nu is het zo dat Brussel heeft medegedeeld dat iedere EU lidstaat zijn eigen waarde ( MRL ) moet bepalen. Daarbij komt ook nog eens dat iedere supermarkt organisatie weer een percentage toelaat van de EU norm of van de landelijke norm, dit percentage is per organisatie verschillend.

kan iemand mij vertellen hoe ik een teler waar dan ook ter wereld kan adviseren op het gebruik van bestrijdingsmiddelen als er geen concrete richtlijnen zijn.
super dat er naar gekeken word, belachelijk dat deze instanties de hemel worden ingeprezen, zij moeten een maatstaf creeren zodat de mensen/telers zich aan de regels kunnen houden. mede door het falen hiervan word vaak de onwetende teler in een kwaad daglicht gezet en komen de consumenten door de extreem vage regelgeving in gevaar.

VWA/EU/EFSA/Brussel wees alstublieft duidelijk zodat wij binnen een europese norm kunnen gaan telen.

Gesloten