LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gif in groente

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
TheBra
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:23

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door TheBra »

Wat een vreselijk eenzijdige uitzending. Geen woord over MRL's en wat een overschrijding daarvan precies inhoudt. Een milieumeneer mag zijn stokpaardjes berijden en inspelen op angstgevoelens en dat is het dan weer. Geen enkele nuance. Een objectief nieuwsprogramma onwaardig.

point off difference
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:06

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door point off difference »

TheBra schreef:Wat een vreselijk eenzijdige uitzending. Geen woord over MRL's en wat een overschrijding daarvan precies inhoudt. Een milieumeneer mag zijn stokpaardjes berijden en inspelen op angstgevoelens en dat is het dan weer. Geen enkele nuance. Een objectief nieuwsprogramma onwaardig.
volledig met U eens !!!!

PvV
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:48

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door PvV »

Ik vind het bijzonder jammer dat het eten van groenten en fruit weer in een kwaad daglicht wordt gezet. Nederlanders eten steeds meer gemaksvoeding, terwijl twee stuks fruit en twee ons groente per dag te veel gevraagd is. Door dit soort berichtgeving, die bij te weinig bronnen is gecheckt, zijn mensen geneigd om nog minder gezond voedsel te eten dan ze al doen. Bangmakerij. Juist de keuze voor gemaksvoeding brengt mensen in een situatie die slecht is voor hun gezondheid.

Uiteraard is het absoluut noodzakelijk dat er een stringent gewasbeschermingsbeleid wordt gevoerd, met goede controle. Dit is in Nederland al jaar en dag het geval. Vraag het aan boeren en tuinders zelf of ze zo dol zijn op gif spuiten. Natuurlijk niet. Ze zijn niet gek!

Het zou Radar sieren als zij contact opnemen met boeren- en tuindersorganisaties en zich laten informeren over de inspanningen die worden verricht om met zo min mogelijk gewasbeschermingsmiddelen vrij te blijven van ziekten en plagen.

zeeman-b
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:03

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door zeeman-b »

Diepvries maaltijden kopen en je wordt heel oud.

bugmenott
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:27

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door bugmenott »

Helaas weer een volledig gebrek aan nuance. Ik vind het prima dat er voortdurend aandacht is voor gif in groente en fruit. We moeten er namelijk voortdurend naar streven het gebruik van middelen terug te brengen. Iets waar de Nederlandse telers zich al jaren voor inzetten. In het rapport van de jaarlijkse Gifmeter van Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en foodwatch staat dan ook letterlijk de volgende zin:

Veruit de meeste metingen naar resten van bestrijdingsmiddel (1022 van de 3157) worden gedaan op Nederlandse producten. In verhouding tot buitenlandse producten zijn Nederlandse producten een stuk schoner.

Helaas werd dit onderscheid tussen Nederlands product en buitenlands product in de uitzending niet gemaakt. Ook vind ik het onredelijk om product dat aan de wettelijke eisen voldoet weg te zetten als levensgevaarlijk. Alle toegelaten middelen worden namelijk uitvoerig getest, ook wordt er gewerkt met zeer ruime veiligheidsmarges. Kortom zelfs een ruime overschreiding (alhoewel illegaal) is nog niet direct levensbedreigend. Als we van mening zijn dat de wet niet voldoet, dan moet de wet aangepast worden. Tot die tijd kun je telers/supermarkten niet publiekelijk op deze manier veroordelen terwijl ze een product leveren dat aan de norm voldoet.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

PvV schreef:Ik vind het bijzonder jammer dat het eten van groenten en fruit weer in een kwaad daglicht wordt gezet.
Naar mijn idee werd het eten van groenten en fruit helemaal niet in een kwaad daglicht gesteld. Wel werd er een duidelijke oproep gedaan aan supermarktketens om strengere eisen te stellen v.w.b. gifstoffen in groenten en fruit. Met die oproep is weinig mis. Ook met de oproep om biologische groenten en fruit te eten is op zich weinig mis. De onderzoekers hadden hun beweringen over biologische groenten en fruit wellicht wel beter kunnen onderbouwen door b.v. groenten en fruit te laten testen die worden verkocht bij een keten van natuurvoedingswinkels (of van biologische producten die bij een grote supermarktketen wordt verkocht).

PvV
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:48

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door PvV »

Een uitgebreide reactie op de Radar uitzending over de gifmeter op www.foodlog.nl

http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/g ... enten/[url]

PvV
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:48

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door PvV »

Weblog op Groenten@Fruit Actueel: http://www.gfactueel.nl/Home/Giftig-op-Radar.htm

Giftig op Radar

Aan wie bewijst Radar een dienst door onjuiste en eenzijdige informatie in de ether te slingeren? Moeten tuinders nu ageren of hun mond houden?

Geachte redactie van Radar,

Oei, wat heb ik me geërgerd aan uw uitzending op maandag 1 november j.l.. Daarin liet u uitgebreid de mensen achter de site www.weetwatjeeet.nl , namelijk Milieudefensie, Natuur&Milieu en Foodwatch aan het woord, over hun ‘spectaculaire’ constatering dat de afname van gif op groenten en fruit stagneert. Het aantal wetsoverschrijdingen zou zijn toegenomen en in sommige gevallen zou er zelfs gevaar zijn voor jonge kinderen. Dat alles gebaseerd op de cijfers die de nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit) jaarlijks naar buiten brengt en zelf niet als alarmerend bestempelde.

Toetsen
Kennelijk vond u het niet nodig om de inhoud van het bericht van uw tipgever te toetsen op juistheid, zoals een goede redactie betaamt. In plaats daarvan benaderde u C1000, die dit jaar het minst goed scoorde op de gifmeter. Dat deze organisatie bedankte voor de eer om in uw programma aanwezig te zijn is eigenlijk wel begrijpelijk. Maar dat u vervolgens weigerde om brancheorganisatie CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) aan het woord te laten valt me vies tegen. Daardoor ontstond een potje slechte journalistiek van hoor zonder wederhoor.
Ageren of mond houden? LTO koos ervoor om het onderwerp ter sprake te brengen in het ronde tafelgesprek met kamerleden, wat natuurlijk heel nuttig is maar weinig geruststellende informatie naar consumenten oplevert. Consumenten, die na het zien van uw programma toch wel enigszins in vertwijfeling achter bleven. Zo bleek ook wel uit de straatinterviews die het item moesten sieren. Ik vraag me dus af wie met deze informatie gediend is.

Uitdaging
Hierbij daag ik u uit uw huiswerk opnieuw te maken. Laat deskundigen op gebied van gewasbescherming aan het woord om eens uit te leggen hoe gevaarlijk de resten werkelijk zijn die op groenten en fruit kunnen voorkomen. Verdiep u in de teeltwijzen van al die producten van verschillende herkomst die u in één adem noemt en breng het werkelijke verhaal in het belang van uw kijkers. Ik durf te wedden dat u geen tegenwerking zal ontmoeten, want al die mensen die dagelijks bezig zijn met groenten en fruit hebben niets te verbergen. Alhoewel, ze zijn inmiddels wel op hun hoede door uw handelen.
Pakt u dat op, dan verdient u misschien uw reputatie terug als kritische kijker op consumentenzaken, want wat mij betreft bent u flink door de fruitmand gezakt.

Lees ook ‘Giftig over gif’ [foodlog[http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/g ... _groenten/]

En de uitvoerig onderbouwde analyse ‘Weet wat je eet goochelt met getallen en manipuleert conclusies’
[http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/weet ... onclusies/]

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Shine »

amanda0911 schreef:Beste lezer,

N.a.v. de uitzending over gifstoffen het volgende:
De gebruikte informatie is verkregen door foutieve bronnen helaas.
Als men zijn werk goed doet had de uitzending een veel positiever licht gebracht op de Nederlandse groenten en fruit.
Telers in Nederland voldoen aan alle wettelijke normen!
Helaas zal dit programma weer leiden tot negatieve reacties t.o.v de Nederlandse kwekers. Dit ten onrechte omdat juist in Nederland het controlesysteem en de eisen t.o.v. gewasbescherming zo ontzettend streng zijn.
Gewasbeschermingsmiddelen worden alleen toegelaten na een strenge beoordelingprocedure waarbij de veiligheid uitgebreid wordt getest. Naast dit strikte toelatingsbeleid, zijn er wettelijke gebruiksvoorschriften en gelden wettelijke normen voor het maximale residu.
Bij gebruik volgens deze regels is het risico van resten gewasbeschermingsmiddelen zo gering, dat het geheel niet schadelijk is voor de gezondheid.
Helaas liggen naast de Nederlandse producten ook de producten uit het buitenland waar de regels geheel anders zijn.

Dit zou eens aangepakt moeten worden. Zorg dat deze producten met een hoger residu dan Nederlands groenten en fruit de grens niet overkomen en niet
in de Nederlandse schappen kan komen.

Dit zou eens in de media moeten worden toegelicht.
Ook het voedingscentrum schrijft het volgende:

Groente en fruit zijn veilig
Groente en fruit kun je in Nederland zorgeloos eten. Natuurlijk zitten er soms resten bestrijdingmiddelen op. Maar de meeste voedingswetenschappers in Nederland zijn het erover eens dat de risico’s van bestrijdingsmiddelen grof worden overschat. De voordelen van voldoende groente en fruit eten wegen veel zwaarder.

Milieudefensie en Natuur en Milieu publiceerden op 1 november de nieuwste editie van de Weet wat je eet Gifmeter. Daarin staan alle meetgegevens van 2009 van resten bestrijdingsmiddelen op groente en fruit.

Groente en fruit bevatten in 2009 minder bestrijdingsmiddelen dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en de European Food Safety Authority (EFSA). Volgens de Gifmeter is de daling wel gestagneerd. Het onderzoek en de Gifmeter laten zien dat met name groente en fruit uit Nederland goed uit de bus komen.

Uit de Gifmeter blijkt ook dat bijvoorbeeld kiwi’s en bloemkool beter scoren dan druiven en komkommers. Dat is geen reden om alleen kiwi’s als fruit en kool als groente te eten. Het is belangrijk om soorten af te wisselen, want druiven bevatten weer andere voedingsstoffen dan kiwi’s. Eet ook voldoende groente en fruit. Ons advies: dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit.


Dus mensen, blijf lekker gezond snoepen van NEDERLANDSE groenten en fruit!

@Amanda:
Dat kwam in de reportage duidelijk naar voren. Ik begrijp uw reactie daarom ook niet zo goed.
Het hoge gehalte aan gif betrof juist groente/fruit afkomstig uit landen anders dan nederland.
Vervelend is echter dat je aan komkommers e.d. niet kunt zien waar deze vandaan komen. Bij druiven bijvoorbeeld kun je dat wel zien. Dit staat op de doos vermeld.
Een verbetering zou dus zeker zijn om bij bepaalde groenten/fruit duidelijker te vermelden waar de herkomst is.

Blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat de 'toezichthouder' toe staat dat groenten en fruit afkomstig uit bepaalde landen met een aanzienlijk verhoogd gif percentage, die import gewoon toestaat. Ik vraag me dan af welke functie, beter gezegd toegevoegde waarde deze toezichthouder heeft.
De zoveelste toezien houdende authoriteit wassen neus.

Tamlyn22
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2010 17:36

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Tamlyn22 »

Geschreven door 01 nov 2010 21:10 trudy81
Hai,

ik had ook last van de buik zeg maar, ben toen biologisch gaan eten maar het werkte dus tien keer niks, dus gewoon weer terug gegaan naar de gewone supermarkt. Daarnaast bleek ik allergisch voor de chemicalien in biologisch insecticiden: eczeem (jawel dat zijn ook chemicalieen, alleen biologisch geproduceerd)

Ik wil best geloven in de waarde van biologische groenten en fruit maar in termen van gif is het vaak meer,alleen het gif is ook biologisch.

Ik zou zeggen, zorg dat u weet wat in biologisch gif en insecticiden zit voor u een oordeel waagt, misschien wordt u er beter op maar dat kan alleen beoordeeld worden als u weet dat u niet tegen chemisch gif kunt en wel tegen biologisch gif kunt.

Trudy


Beste Trudy.

Ik zou graag willen weten hoe je er achter bent gekomen dat je niet tegen de chemicaliën in biologisch insecticiden kan en wel tegen gewone chemicaliën? Ik zelf heb ook al jaren last van mijn buik en denk dat ik coeliakie heb. Ik eet geen zuivel,gluten,en suiker meer.
En hoe kun je erachter komen wat er dan in dat biologische gif zit?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tamlyn

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door berend12 »

Krijg je waarschijnlijk geen antwoord op, tot nu toe reageren voornamelijk mensen uit de handel en tuinders?

Tamlyn22
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2010 17:36

Re: Gif in groente

Ongelezen bericht door Tamlyn22 »

oke berend, dankjewel voor je update in iedergeval! Vroeg me al af waarom ze er zoveel over wisten haha ;) xxx

Gesloten