LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onredelijke annuleringskosten?
Onredelijke annuleringskosten?
Onlangs wilden wij onze reservering voor een nivon-natuurvriendenhuis annuleren. Die kosten bleken, tweeënhalve maand voor aankomstdatum, 50% van de boekingskosten te zijn.
Mijn vraag: is dat niet een onredelijke vergoeding?
Voor de duidelijkheid: een nivonhuis (natuurvriendenhuis) is een soort Stay-Okay/jeugdherberg. De kamers hebben vaak 3 of 4 bedden (soms stapelbedden) en er is een kast en een wastafel. Sanitair is op de gang. Koken doe je zelf in (goed geoutilleerde) gezamenlijke keukens. In de meeste huizen heb je daarnaast nog, jawel, het bestaat nog: corveediensten (bijv. gang of sanitair schoonmaken); ook de keuken dien je zelf schoon te houden.
De prijzen van nivonhuizen zijn de laatste jaren flink gestegen (hoogseizoen: 29 euro pp per dag); het gaat derhalve om een aanzienlijk bedrag.
Nogmaals: is 50% (bij annulering tweeëneenhalve maand van tevoren) niet een onredelijke vergoeding?
Mijn vraag: is dat niet een onredelijke vergoeding?
Voor de duidelijkheid: een nivonhuis (natuurvriendenhuis) is een soort Stay-Okay/jeugdherberg. De kamers hebben vaak 3 of 4 bedden (soms stapelbedden) en er is een kast en een wastafel. Sanitair is op de gang. Koken doe je zelf in (goed geoutilleerde) gezamenlijke keukens. In de meeste huizen heb je daarnaast nog, jawel, het bestaat nog: corveediensten (bijv. gang of sanitair schoonmaken); ook de keuken dien je zelf schoon te houden.
De prijzen van nivonhuizen zijn de laatste jaren flink gestegen (hoogseizoen: 29 euro pp per dag); het gaat derhalve om een aanzienlijk bedrag.
Nogmaals: is 50% (bij annulering tweeëneenhalve maand van tevoren) niet een onredelijke vergoeding?
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Klantonvriendelijk, dat wel.
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Hai,
nou eigenlijk vind ik dat wel redelijk,zij hebben klanten eventueel moeten teleurstellen omdat u kwam, en nu besluit u toch niet te komen. Dan denk ik toch dat u de kosten zou moeten vergoeden die rederlijkerwijs gemaakt zijn. Of die kosten redelijk zijn valt natuurlijk te betwisten maar daar hebt u zelf voor getekend toen u de boeking maakte.
Naar mijn mening is dit nu moeilijk doen omdat 'ik toch iets niet zo leuk vond maar er toch voor getekend heb'
Trudy
nou eigenlijk vind ik dat wel redelijk,zij hebben klanten eventueel moeten teleurstellen omdat u kwam, en nu besluit u toch niet te komen. Dan denk ik toch dat u de kosten zou moeten vergoeden die rederlijkerwijs gemaakt zijn. Of die kosten redelijk zijn valt natuurlijk te betwisten maar daar hebt u zelf voor getekend toen u de boeking maakte.
Naar mijn mening is dit nu moeilijk doen omdat 'ik toch iets niet zo leuk vond maar er toch voor getekend heb'
Trudy
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56
Re: Onredelijke annuleringskosten?
We mogen toch aannemen dat de annuleringsvoorwaarden- en kosten vermeld staan op de site of in de brochure.
Of ze terecht of onterecht hoog zijn, doet er op dit moment niet meer toe.
Met het boeken van een reis bij deze organisatie, bent u dus akkoord gegaan met deze voorwaarden en kosten en heeft het geen zin om achteraf te klagen over de hoogte.
Kan me wel voorstellen dat u het zonde van uw geld vindt, hoor.
Of ze terecht of onterecht hoog zijn, doet er op dit moment niet meer toe.
Met het boeken van een reis bij deze organisatie, bent u dus akkoord gegaan met deze voorwaarden en kosten en heeft het geen zin om achteraf te klagen over de hoogte.
Kan me wel voorstellen dat u het zonde van uw geld vindt, hoor.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Annulering door de deelnemer dient schriftelijk te gebeuren (per brief, per reactieformulier, of per mail ). Bij annulering tot zes weken voor de aanvangsdatum van de reis zijn de annuleringskosten gelijk aan het bedrag van aanbetaling. Bij annulering binnen zes weken voor de aanvangsdatum van de reis, is het annuleringsbedrag gelijk aan de reissom. Het is aan te raden een annuleringsverzekering af te sluiten. Het is niet mogelijk om bij annulering anderen (zoals vrienden, bekenden of familie) de lege plaats ‘op te laten vullen’ en daarmee de annuleringskosten te vermijden. Bij annulering door Nivon hoeft Nivon alleen de al gestorte deelnemersgelden terug te betalen
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Uiteraard hadden we goed naar de annuleringsvoorwaarden moeten kijken en uiteraard is het logisch dat er kosten mee gemoeid zijn. Het gaat mij er alleen maar om of 50% bij twee en een halve maand van tevoren niet erg onredelijk is voor een dergelijke voorziening.
Je kunt namelijk wel van alles zetten in annuleringsvoorwaarden, maar het moet wel binnen redelijke marges, zo heb ik al eens begrepen uit juriprudentie in een andere branche (zover zullen we het overigens niet laten komen).
Ter vergelijking: bij StayOkay krijg je bij annulering langer dan 1 maand van tevoren gewoon je volledige reserveringsbedrag terug. Een nivon-huis is sterk vergelijkbaar met een StayOkay (sterker nog: tot enige tijd terug kreeg je met een StayOkay-kaart reductie bij nivonhuizen)
Je kunt namelijk wel van alles zetten in annuleringsvoorwaarden, maar het moet wel binnen redelijke marges, zo heb ik al eens begrepen uit juriprudentie in een andere branche (zover zullen we het overigens niet laten komen).
Ter vergelijking: bij StayOkay krijg je bij annulering langer dan 1 maand van tevoren gewoon je volledige reserveringsbedrag terug. Een nivon-huis is sterk vergelijkbaar met een StayOkay (sterker nog: tot enige tijd terug kreeg je met een StayOkay-kaart reductie bij nivonhuizen)
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Zoals ik het hier lees zijn de kosten in jou geval niet hoger dan het bedrag van aanbetaling. Als jij 50% hebt aanbetaald, dan is dit keurig en correct wat in de voorwaarden vermeld staat.
Re: Onredelijke annuleringskosten?
En waarom zou het dan wel gerechtvaardigd zijn als het een Hilton Hotel betrof?Jon3500 schreef:Het gaat mij er alleen maar om of 50% bij twee en een halve maand van tevoren niet erg onredelijk is voor een dergelijke voorziening.
50% is gewoon niet erg klantvriendelijk, maar ook niet onredelijk omdat ze (zoals ik hierboven ook al heb gelezen) eventueel mensen hebben moeten teleurstellen die ook in die periode wilden boeken. Misschien dat dat niet het geval was in jouw situatie, maar het zal vast wel eens voorkomen. Aangezien mensen gaan klagen als ze niet hetzelfde worden behandeld als anderen zullen ze hier dus ook echt geen onderscheid tussen maken.
Re: Onredelijke annuleringskosten?
Annuleren was ook niet vriendelijk van de klant....bvddnm schreef:Klantonvriendelijk, dat wel.