LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mrmm85
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:24

VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door mrmm85 »

Sinds kort mogen verzekeraars niet meer automatisch een contract met 5 jaar verlengen. Nu is recent de opstalverzekering van onze Vereniging van Eigenaren bij Nationale Nederlanden verlengd met 5 jaar. De nieuwe regeling voor 'kortere contracten' geldt alleen voor particulieren voor zover ik weet.
Heeft iemand enig idee of er evengoed een mogelijkheid is om de contractsverlenging van 5 jaar ongedaan te maken? We zijn een kleine VVE met slechts 4 partijen met beperkte kennis van zaken.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Klopt. 5 jarige contracten mogen (nog) bij zakelijke verzekeringsovereenkomsten.

Komt waarschijnlijk op termijn verandering in, maar hoe lang dat nog gaat duren is nog niet te zeggen.

Op verzoek kan een langjarig zakelijk contract gewijzigd worden in een 1 jarig contract, per contractvervaldatum en aangevraagd 2 maanden voor deze datum. Hier heeft u waarschijnlijk niet zo veel aan, gezien u schrijft dat de duur net weer voor 5 jaar is verlengd.

Ik ben bang dat u alleen onder de nieuwe 5 jarige duur uitkomt bij een aanpassing van de premie of voorwaarden door de verzekeraar. In dat geval kunt u de verzekering opzeggen.

Misschien bieden de voorwaarden nog een uitweg, de opzeggingsgronden die de verzekeraar mag gebruiken, mag de verzekeringnemer ook gebruiken. Staat er bijvoorbeeld in de voorwaarden dat de verzekeraar het recht heeft de verzekering per premievervaldatum op te zeggen, dan heeft de verzekeringnemer dat recht ook. Wellicht kunt u dus toch per volgende premievervaldatum de verzekering opzegging.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

Onze VvE zit sinds 2005 aan een 10 jarig (!) contract vast en verzoeken tot een kortere periode werden tot nu toe niet gehonoreerd.
Ondanks dat de wetgeving sinds kort is gewijzigd !
Omdat de tussenpersoon wat onwillig reageerde op ons verzoek (ja maar dan raken wij u als klant kwijt) heb ik zelf gebeld naar het Hoofdkantoor: Neen ze wilden er niet aan meewerken.
Over klantvriendelijk gesproken !
'Leuk' onderwerp voor een volgende uitzending Radar ?
Laatst gewijzigd door anemona op 26 jul 2011 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

10 jarige contracten zijn in de praktijk niet meer mogelijk. Art. 7:940 lid 2 van het BW zegt nl. het volgende:

De verzekeringnemer en, tenzij het een persoonsverzekering betreft, de verzekeraar kunnen een overeenkomst die is aangegaan voor een periode van meer dan 5 jaar, of die voor zulk een periode is verlengd, opzeggen tegen het einde van elk vijfde jaar binnen die periode. Daarbij geldt de in lid 1 genoemde termijn.

M.a.w. na verloop van iedere vijf jaar kan een verzekeringscontract opgezegd worden.

In uw geval kunt u ook opzeggen op grond van het gestelde in punt b. De verzekeraar heeft zich het recht aangemeten om per premievervaldatum te kunnen opzeggen, dan mag de verzekeringnemer dat ook. Daarvoor kunt u verwijzen naar art. 7:940 lid 3 BW.

Loopt deze verzekering bij Nationale Nederlanden ? Die hebben onlangs een wijziging doorgevoerd nav de nieuwe richtlijnen rond de contractduur zakelijke verzekeringsovereenkomsten. NN schrijft zakelijke relaties aan en kort op verzoek de contractduur in tot maximaal 3 jaar na ingangsdatum van de nieuwe richtlijnen (01-07-2011). Hiermee komt de einddatum van het contract te liggen tussen 01-07-2014 en 01-07-2015.

Overigens neemt NN in deze brief ook afscheid van haar opzegmogelijkheid per premievervaldatum.

In uw geval zal dat echter weinig verschil maken omdat de verzekering een einddatum in 2015 heeft als deze in 2005 weer voor 10 jaar is verlengd.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

Dank voor de snelle reactie:

Dit volgende werd mij vandaag ook ongeveer telefonisch verteld door NN :
** Loopt deze verzekering bij Nationale Nederlanden ? Die hebben onlangs een wijziging doorgevoerd nav de nieuwe richtlijnen rond de contractduur zakelijke verzekeringsovereenkomsten. NN schrijft zakelijke relaties aan en kort op verzoek de contractduur in tot maximaal 3 jaar na ingangsdatum van de nieuwe richtlijnen (01-07-2011). Hiermee komt de einddatum van het contract te liggen tussen 01-07-2014 en 01-07-2015.**

Alleen die brief is (nog) niet in ons bezit. Wanneer is die verstuurd ?
Wij hebben een paar jaar geleden ook een verzoek tot verkorting van de termijn gedaan, per eerstvolgende mogelijke datum.
Toen konden we OOK niet weg. Heeft NN toen wel correct gehandeld ??
Premievervaldatum is de datum na 10 jaar vanaf het aangaan van de polis (in ons geval)? Of is dat ook de datum na bv 5 jaar ?
Laatst gewijzigd door anemona op 26 jul 2011 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Deze brieven stuurt NN rond de premieverval- of prolongatiedatum. Dat is de datum wanneer de premie weer betaald dient te worden. Het is wel zaak dat u voordat u deze brief ontvangt uw opzegging per premievervaldag naar NN stuur. Ze nemen immers in deze brief ook afscheid van hun recht om per premievervaldag op te zeggen, dan heeft u die mogelijkheid ook niet meer.

In 2010 had u de verzekering op kunnen zeggen, toen was er weer een periode van 5 jaar verstreken.

Of NN destijds correct heeft gehandeld kan ik zonder inhoudelijke gegevens zo niet beoordelen.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

De prolongatie datum is bij ons 1 maart, dus nog even de tijd.
Maar mogelijk toch handig dit NU al te gaan doen. Ik zal ook nog Juridisch advies deze week inwinnen.
Kan ik u een PB sturen ? Of wilt u mij een PB sturen aub ?

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Dan zult u de brief rond maart volgend jaar ontvangen.

U kunt het beste nu al de verzekering opzeggen verwijzend naar de gelijke opzegrechten verzekeraar tov verzekeringnemer en daar een bevestiging van vragen.

Dan bent u ze in ieder geval voor met de brief waarin ze afstand nemen van het opzegrecht per premievervaldatum.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

Opnieuw dank voor uw reactie
Mag ik aub weten wat uw achtergrond is, want via een juridisch adviseur hoorde ik wat anders.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Ben erg benieuwd wat de juridisch adviseur u verteld heeft.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

Ik heb even reden dit hier niet te plaatsen, mogelijk per PB ?

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Prima. Ik heb de PB functie geactiveerd.

anemona
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 feb 2008 17:11

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door anemona »

@Rednax
Na enkele aangetekende brieven naar NN plus een brief over een klacht indienen, kregen wij afgelopen week te horen dat onze Opstalverzekering (met een 10 jarig contract lopende tot 1-3-15) per 1-3-12 door NN op ons verzoek is opgezegd !
Wij danken uw hartelijk voor uw informatie en hulp !

mieksp
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2011 14:57

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door mieksp »

Ik heb spijt van mijn 5 jarig opstal/inboedel contract en wil het graag beëindigen. Er is nog 2,5 jaar te gaan voor de contractuele einddatum. Heb de voorwaarden al binnenste buiten gekeerd maar kan geen mogelijkheid vinden om eerder van het contract af te komen. Zit ik er nu daadwerkelijk nog tot 2014 aan vast?

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door Byob »

mieksp schreef:Ik heb spijt van mijn 5 jarig opstal/inboedel contract en wil het graag beëindigen. Er is nog 2,5 jaar te gaan voor de contractuele einddatum. Heb de voorwaarden al binnenste buiten gekeerd maar kan geen mogelijkheid vinden om eerder van het contract af te komen. Zit ik er nu daadwerkelijk nog tot 2014 aan vast?
Je zou altijd het verzoek met in achtneming van een maand opzegtermijn kunnen indienen bij de verzekeraar om te kijken wat de reactie is.
Maar ik ga ervan uit dat de maatschappij u houdt aan de contractsvervaldatum.

2,5 jaar geleden was er bij menig maatschappij al de mogelijkheid om toen nog tegen een toeslag een korter contract aan te gaan.

De gewijzigde regelgeving voor de verzekeringen worden door de verschillende maatschappijen ook verschillend toegepast. De een voert het 1 jarige contract met maandelijkse opzegmogelijkheid pas door bij het bereiken van de contractsvervaldatum, de andere wijzigt op de jaarlijkse vervaldatum van de polis de opzegmogelijkheid.

Berend1949
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2012 02:26

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door Berend1949 »

Ik heb deze 'thread' gelezen en meen te kunnen concluderen dat 'rednax' de juiste adviezen heeft gegeven aan 'anemona' om NN te bewegen het contract 'voortijdig te ontbinden'.

Als kleine VvE (2 eigenaren) willen wij ook per eerstvolgende premievervaldatum (15-08-2012) de opstalverzekering bij NN opzeggen, maar de tussenpersoon B zegt nu dat wij er tot 15-08-2015 aan vast zitten.
De reden waarom wij willen opzeggen? Eenvoudig: de verzekerde som moet met ruim 70% verhoogd worden en bij het IAK zijn we 30% voordeliger uit met de jaarpremie!

Ter informatie over deze opstalverzekering bij NN:
1. De verzekering is decennia geleden afgesloten bij een tussenpersoon A, door de vorige eigenaar (schoonvader).
2. Het eigendom is bij overlijden van de vorige eigenaar in 1992 overgegaan op twee van zijn kinderen die zich verenigd hebben in een VvE.
3. Tussenpersoon A heeft zijn portefeuille vrij recent overgedaan aan tussenpersoon B.
4. Wij hebben nooit een schrijven ontvangen van NN (of rechtstreeks, of via tussenpersoon A, nog via tussenpersoon B), betreffende wijzigingen in de Alg. Voorw., zoals o.a. "contract 10 jaar is wettelijk gewijzigd in contract 5 jaar" en "NN doet afstand van haar recht de polis per eerstvolgende premievervaldatum op te zeggen".

Wij zouden graag door rednax geadviseerd worden, eventueel via een PB, om net als in het geval van 'anemona' NN te bewegen het contract 'voortijdig te ontbinden'.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: VVE Opstalverzekering - 5-jarig contract

Ongelezen bericht door rednax »

Alles wat er over te zeggen valt staat hierboven eigenlijk al vermeld.

NN had in haar voorwaarden het recht opgenomen de verzekering per premievervaldatum op te zeggen. O.g.v. art. 7:940 lid 3 BW komen verzekeraar en verzekeringnemer gelijke opzegrechten toe. Dus ook de verzekeringnemer mag opzeggen per premievervaldatum, als de verzekeraar zich dat recht heeft toegeeigend in de polisvoorwaarden.

Middels een brief die alle zakelijke relaties ontvangen doet NN afstand van dit opzegrecht, zodat verzekeringnemer dit recht ook niet meer heeft. Heeft u de brief nog niet ontvangen dan kunt u nog wel opzeggen per premievervaldatum, heeft u de brief wel ontvangen, dan is dat niet meer mogelijk.

Gesloten