LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete en incassoprocedure NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Poort
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:23

boete en incassoprocedure NS

Ongelezen bericht door Poort »

Kan iemand mij advies geven?!
Mijn man heeft een onterechte boete ontvangen van NS.
Hij zou een bepaald traject hebben gereisd en daarvoor geen geldig treinkaartje hebben.
Maar mijn man heeft niet gereisd, en iemand heeft zijn naam als identificatie opgegeven, waardoor wij nu met een boete zitten opgescheept.
NS heeft aangegeven, dat we ons geen zorgen hoeven te maken en de correspondentie gewoon kunnen retourneren. Maar.... ze hebben er niet bij gezegd, dat we na verloop van tijd een incassobureau op ons dak zouden krijgen en voor de rechter worden gedaagd. Dat is momenteel de status.
En dat terwijl wij inmiddels aangetekende brieven aan NS + incassobureau hebben gestuurd met bewijsmateriaal, waaruit onomstotelijk blijkt dat mijn man niet gereisd kan hebben op dat tijdstip: a) identificatiegegevens stemmen niet overeen en b) pinbonnen voor aankopen die zijn gedaan op het tijdstip van reizen, elders in het land.

Hoe nu verder?! Kan NS 'ongestraft' doorgaan met een dergelijke procedure tegen een onschuldige burger?!

mwessels
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2010 00:42

Re: boete en incassoprocedure NS

Ongelezen bericht door mwessels »

Beste reiziger,


Volgens de Nederlandse Wet geldt gewoon als een bedrijf dat u zich schuldig heeft gemaakt aan dergelijk misdrijf dan dient daarvoor onomstotelijk bewijs geleverd te worden.

Alleen een naam op geven of vals adres is geen bewijs.

De Ns moet tevens kunnen aan tonen dat de persoon in kwestie daadwerkelijk de reis heeft gemaakt.

In dit geval niet echt gemakkelijk.

Ik zou verklaring van u en anderen op papier zetten om eventueel aan te tonen dat er geen grond is voor vordering vanuit de rechtsgang.

Het incassobureau is meestal niet voor rede vatbaar , ik raad u rechtbijstand in te schakelen en deze dit soort te laten afhandelen. Neem wel een goede rechtbijstand , UNIve/achmea of interpolis maar geen DAS. Dat is minder , meegemaakt uit eigen ervaring.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: boete en incassoprocedure NS

Ongelezen bericht door testcase »

Als uw bewijs inderdaad waterdicht is, zou ik me verder niet meer druk maken en met vertrouwen de rechtzaak afwachten.

Verdediging kunt u dan makkelijke zelf doen voor de kantonrechter.

GIdzes
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2011 22:51

Re: boete en incassoprocedure NS

Ongelezen bericht door GIdzes »

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn zoon zou gereisd hebben van Hoorn naar Obdam.
Wij wonen in Brabant en mijn zoon was die dag gewoon op school. Ik heb dezelfde dag dat ik de eerste brief kreeg direct gecheckt of mijn zoon afwezig was geweest of dat er een schoolreis was geweest waar ik niks van wist. Dat bleek niet het geval geweest te zijn en hij was niet als afwezig geregistreed. Ik heb dus direct De NS gebeld en uitgelegd dat het onmogelijk was dat mijn zoon aan de andere kant van het land geweest zou zijn op de bewuste datum.
Het vriendelijke meisje aan de andere kant van de lijn ging even info inwinnen, en wist mij even later te vertellen dat ik de brief gewoon retour afzonder kon sturen met daarop niet gereisd. En dat ze het niet uit het systeem kon halen. Er zouden nog wel 2 brieven kunnen volgen maar die moest ik dan ook maar gewoon retour afzender sturen en dan kwam het wel goed. En vandaag viel dus een brief van een incassobureau binnen. Ik begrijp dus dat dit gewoon doorgaat tot we voor een kantonrechter mogen verschijnen? Belachelijk! Wat mij ook opviel is dat wel de datum genoemd wordt, maar geen tijdstip, en dat er geen persoonsnummer nr vermeld wordt. Er was mij door het NSmeisje nog gevraagt welke OV kaart mijn zoon had. Wij reizen zo goed als nooit met de trein, en ik dacht dat ze zo'n kaart voor studenten bedoelde. Die hebben we niet want hij was pas net een maand 16. Ik weet ondertussen dat er ook andere soorten van dat soort kaarten zijn, maar die hebben we ook nooit aangevraagt voor hem. En moet je die niet met een geldig legitimatiebewijs aanvragen?

Ik vind de klantenservice van de NS misleidend te werk gaan, en als je direct kunt aantonen dat je onmogelijk gereisd kunt hebben, waarom laten ze het dan op een rechtszaak aankomen, en vragen ze niet om het bewijs zwart op wit. Ik voel me gestalkt en onterrecht beschuldigd door de NS, en blijkbaar ben ik de enige niet.

Gesloten