LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Eric304
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2010 10:41

erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door Eric304 »

Ik rijd al een tijdje op een batavus cresendo, en ik verbaas me over de enorm slechte kwaliteit van deze fiets (althans van de gebruikte componenten)
Per dag fiets ik 15 kilometer, en na nog geen twee jaar was het tandwiel dusdanig ingesleten dat ik mijn achterwiel niet verder naar achteren kon bijstellen omdat ik inmiddels tegen het spatbord aanzat. Binnen een maand na aanschaf was als gevolg van slecht materiaal de crank al finaal afgebroken, een tijd later brak aan de andere kant het pedaal af. Het achterlicht is de batterij gaan lekken (waarom zit er op een fiets die zoveel kost, de goedkoopste batterij van dubieuze Chinese makelij) waardoor er een nieuw achterlicht op moest. De bout van de zadelpen is een keer doormidden geknapt, en ga maar door. Allemaal kleine zaken die makkelijk te herstellen zijn, maar die voor enorm veel ongemak zorgen. Ik ben dan ook diep teleurgesteld dat het met de Nederlandse fietsen zo triest gesteld is. Ik hoor dit ook in mijn omgeving, zo brak bij mijn broer spontaan het stuur af van zijn Gazelle. In testen gaat het meestal over rijcomfort, en scoren alle fietsen een ruime voldoende, maar hoe staat het met de fiets na 3 jaar? Zou het niet zo moeten zijn dat op dit soort fietsen een fatsoenlijk tandwiel zit van gehard staal? Of zijn deze fietsen gemaakt om eens in de week een brief te posten bij de dichtstbijzijnde brievenbus. Als ik er iets geld bij leg, dan rijd ik op een scooter, en als je even wacht dan maken ze in China auto's voor hetzelfde geld. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hun stadsfiets gebruiken voor woon-werkverkeer, en die hier ook tegenaan lopen.
Verder valt het me al langere tijd op, dat er veel fietsen van verschillende fabrikanten precies kosten wat je er met het fietsplan aan mag uitgeven (jammer dat Smit-Kroes daar niet meer over gaat)
Zijn er eigenlijk nog wel degelijke fietsen te koop voor een normaal bedrag?

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door aavanputten »

Klopt, ik hoor dezelfde ervaringen om mij heen. Bijvorbeeld een Koga Miyata die na twee ritjes door het frame zakt. Alles moet maar goedkoper en de klant is de dupe voor de prijs van een dure fiets. Service bestaat niet meer, je moet het zelf maar oplossen. Fabrikanten geven meestal niet thuis als je onder de garantie wilt claimen.

melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door melomaan »

Ik heb zelf ruim 2 jaar een Gazelle Orange die ik dagelijks gebruik, maar (nog) geen enkel probleem gehad.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb een heel goedkope fiets bij de Blokker gehaald, als ik het zo hoor is het geen duurkoop geweest. Ook al is het natuurlijk geen superkwaliteit. Hij rijdt nog steeds, al een half jaar lang, al gebruik ik hem minder dan ik had gedacht. 8)

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Batavus 24/7
Ik ben er erg tevrede mee en heb ook nog geen enkel probleem.
Ik zie wel dat ze op sommige onderdelen zoals de plastic spatborden hebben bezuinigd maar aan de anderekant is de fiets lekker licht in gewicht en trapt de fiets ook erg licht.
Eigenlijk had ik de fiets aangeschaft om er boodschappen en dergelijk mee te doen
Om daar voor mijn duurdere fiets er voor te gebruiken vind ik zonde en ook onhandig maar nu gebruik ik de fiets ook om er einden mee te rijden waar ik eigenlijk mijn andere fiets voor gebruik.
Ik heb wel gemerkt dat Batavus misschien wel het frame van een andere fabrikant gebruikt of juist verkoopt aan andere merken.
Ik kom andere merken tegen(Giant) met het zelfde aluminium zwartmatte met een buis dikker en platter dan anders.
Dit is geen enkel probleem.
Autofabrikanten b.v doen niets anders.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door oo4load »

Ik heb (had, net aan de buurjongen gegeven) een Batavus Trapper uit 1993, deze fiets ben ik jaren elke dag mee naar school gegaan 25km per dag toen ik nog een kleine jongen was ;)

Als ik hem vergelijk met de Batavus Dragon waar mijn vrouw op rijdt, die is nu een jaar of 5, dan moet ik helaas concluderen dat die van mij in aanmerkelijk betere staat en dus kwaliteit is. De Dragon heeft op diverse plekken roest (vooral velgen!) en zit minder degelijk in elkaar.


Overigens heb ik destijds in 1993 na enkele maanden de Trapper retour laten sturen aan Batavus met een brief erbij ivm de dramatische kwaliteit van zo ongeveer alles wat er op en aan de fiets zat. Ik kreeg hem terug met nieuwe versnellingsbak, remmen, verlichting en dynamo. Ook toen al was de kwaliteit aan het inkakken.

Men lijkt zich alleen om het uiterlijk te bekommeren. Tegenwoordig ziet zelfs de standaard eruit als een soort boomstam. 'degelijk'. Ja vast wel.... als hij op de fiets blijft zitten.

Ik ben regelmatig in China, daar koop je al een fiets voor 15 euro. Mijn schoonvader rijdt erop, en hij houdt het al jaren uit. Voor een euro of 70 heb je al een Merida.
Prijzen in Nederland zijn belachelijk hoog.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Eric304 schreef: Binnen een maand na aanschaf was als gevolg van slecht materiaal de crank al finaal afgebroken, een tijd later brak aan de andere kant het pedaal af. Het achterlicht is de batterij gaan lekken (waarom zit er op een fiets die zoveel kost, de goedkoopste batterij van dubieuze Chinese makelij) waardoor er een nieuw achterlicht op moest. De bout van de zadelpen is een keer doormidden geknapt, en ga maar door. Allemaal kleine zaken die makkelijk te herstellen zijn, maar die voor enorm veel ongemak zorgen. Ik ben dan ook diep teleurgesteld dat het met de Nederlandse fietsen zo triest gesteld is.
Wat is volgens u een Nederlandse fiets? Is dat een fiets die volledig in Nederland is gemaakt met Nederlandse onderdelen? Veel Nederlandse merken assembleren alleen nog fietsen in Nederland. Nagenoeg alle gemonteerde onderdelen, ook die op duurdere modellen, zijn gemaakt in China of daarmee vergelijkbare lagelonenlanden. Soms wordt ook het frame nog in Nederland gemaakt. Vaak is alleen het merk nog Nederlands.

Toolboy

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wat Wim2007 schrijft is helemaal juist.
Het is wel zo dat de opdrachtgever van het merk wel zelf de kwaliteit van de te produceren fiets opgeeft aan de Chinezen.

T

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door seconds-out »

Wim2007 schreef:
Eric304 schreef: Binnen een maand na aanschaf was als gevolg van slecht materiaal de crank al finaal afgebroken, een tijd later brak aan de andere kant het pedaal af. Het achterlicht is de batterij gaan lekken (waarom zit er op een fiets die zoveel kost, de goedkoopste batterij van dubieuze Chinese makelij) waardoor er een nieuw achterlicht op moest. De bout van de zadelpen is een keer doormidden geknapt, en ga maar door. Allemaal kleine zaken die makkelijk te herstellen zijn, maar die voor enorm veel ongemak zorgen. Ik ben dan ook diep teleurgesteld dat het met de Nederlandse fietsen zo triest gesteld is.
Wat is volgens u een Nederlandse fiets? Is dat een fiets die volledig in Nederland is gemaakt met Nederlandse onderdelen? Veel Nederlandse merken assembleren alleen nog fietsen in Nederland. Nagenoeg alle gemonteerde onderdelen, ook die op duurdere modellen, zijn gemaakt in China of daarmee vergelijkbare lagelonenlanden. Soms wordt ook het frame nog in Nederland gemaakt. Vaak is alleen het merk nog Nederlands.
Dat is zo, maar het is tenslotte de fabrikant die beslist om die onderdelen ook te gebruiken.
Goeie kwaliteits-onderdelen voor de fiets zijn er wel maar kosten iets meer.
Lees hier zelfs een negatief bericht over de Koga-Miyata...terwijl dat nu net het fietsenmerk is die vaak heel goed scoort in fietsbladentesten enz.

Btw
Fiets zelf op een Batavus Cresendo en tot nu toe geen klachten, behalve dat het velglint van het achterwiel in de fabriek niet goed was bevestigd. (gelijk een lekke band dus)

1bpr
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2008 20:50

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door 1bpr »

Ben in het bezit van een Batavus Cresendo al twee maal in korte tijd, dat is binnen 3 jaar al een nieuwe ketting en nieuw voorblad (voorste ketting wiel) gemonteerd. Deze was helemaal versleten. Het materiaal is orginal Batavus, bij de dealer vandaan gehaald. Nu het lijkt wel pisbakken ijzer, want je kan met een zoet vijltje het kamwiel gewoon vijlen. Mijn echtgenote heeft een fiets merk Union 20 jaar oud en daar is nog nooit een nieuw tandwiel op gezet, alleen enkele keer de ketting vernieuwd. Slecht te spreken over de materialen die worden gebruikt. Andere Batavus fiets rijd mijn zoon nu op en is wel van betere kwaliteit.

fensvdberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2010 12:54

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door fensvdberg »

In tegenstelling tot wat hierboven staat....

De consument bepaald de prijs van een fiets,
Er zijn nog zeker merken die een gode kwaliteit kunnen leveren.... maar dan moet de consument ook zijn portemonee willen trekken ( kijk naar bijv het merk RIH al sinds jaren een door de bovag erg hoog ingeschaald merk, het bestaat ook al sinds 1921. instap model € 899,00)

Consumenten willen dat soort prijzen niet betalen, wat gebeurd er... er word bezuinigd op onderdelen. neem bijvoorbeeld de ketting, die is na 2 jaar versleten. er zijn maar weinig mensen die klagen bij het vervangen van een ketting na 2 jaar ( kosten : 5 euro ketting, 5 euro montage) op het moment dat er af fabriek een duurdere/ betere ketting gemonteerd wordt dat stijgt de fiets in prijs en dan wordt daarover geklaagd.....)

Wil je kwaliteit dan moet je je er op instellen dat je daar dan ook voor betaald, en ga dan niet naar een internet winkel.... als je nadien ook nog service wil... koop het dan bij de fietsenzaak op de hoek....

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Ik wij al jaren op een Gazelle Primeur uit het jaar kruik, voor het eerst dat ik die fiets heb is er wat mee. Mijn broer heeft 2 jaar terug een Gazelle Orange gekocht en dat is alleen meer doffe ellende, zwaar trappen, vreemde en kleine defecten waarvan je denk: hoe kan het stuk gaan?

schoepioen
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door schoepioen »

Helaas gaat dat voor meer op; bijv. huizen, witgoed (een Miele houdt het ook geen 20 jaar meer vol) en auto's (bijv. auto's van VW hebben ook steeds meer problemen en Toyota heeft van het terugroepen van auto's ook een hobby gemaakt). De laatste jaren moet er steeds sneller worden ontwikkeld, komen er steeds sneller nieuwe modellen met nieuwe features (concurrentie voor blijven en consumenten lokken) moet de productie steeds goedkoper en blijven tests vaker achterwege. Kwestie van hevige concurrentie uit lage lonen landen, veel vraag en men wil, gechargeerd, goedkoop spul. Tevens is het uitgangspunt denk ik, en misschien is dat meer een reden dan dat 'men' goedkoop spul wil, fabrikanten moeten blijven verkopen. Met een fiets die 20 jaar zonder problemen meegaat, lukt dat minder goed....

Van de andere kant; zo goedkoop zijn nederlandse fietsen niet. Men wil wel het imago hoog houden? Met alleen hoge prijzen red je het niet...

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door oo4load »

Hoezo Nederlands? Die fietsen worden in nederland geassembleerd, maar de onderdelen komen toch voor het grootste deel uit China en Taiwan.

En de technische kennis dan?

"we spelen graag leentjebuur
in bijvoorbeeld China als het gaat om de ontwikkeling van
technische kennis. Vergeet niet dat China produceert voor een
wereldmarkt. Chinezen weten wat dat betreft veel meer dan
wij. En die voor ons nieuwe kennis en werkwijzen nemen we
graag mee terug naar Heerenveen.”

Oh die halen ze daar ook al weg ;)

Het enige oerhollandse is de prijs: lekker romig opgeklopt met een bijzonder flauwe nasmaak. Vraagt niemand zoch af waarom je voor de prijs van een FIETS (= frame, 2 wielen, stuur en nog wat tandwieltjes) een complete scooter kan kopen. Een instapper van Piaggio heb je al voor 1200 euro.

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

De prijzen van bromfiets en scooters zijn in verhouding veel lager dan vroeger. Een Honda ss50 koste in de jaren 70 2490,- gulden en een Kreidler 3250,- gulden . Je kreeg voor je geld een stuk betere voertuigen dan nu.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

oo4load schreef:Hoezo Nederlands? Die fietsen worden in nederland geassembleerd, maar de onderdelen komen toch voor het grootste deel uit China en Taiwan.
Inderdaad. Ik weet dat het topic al een tijd oud is, maar ook mij valt de slechte kwaliteit van Nederlandse merkfietsen meer en meer op. Heb inmiddels zelf ervaring met de slechte kwaliteit van met name Sparta fietsen. Heb een stadsfiets van ongeveer drie jaar oud. Na een week viel de kettingkast er spontaan af en verder heb ik al van alles aan de fiets moeten vervangen. Zo zitten er nieuwe trappers op (In de oude kwamen barsten en vielen er bijna van af), heb ik de verlichting moeten vervangen, scheurde een remkabel, brak een bevestigingspunt voor de versnellingskabel van het frame en scheurde een (plastic) remgreep spontaan doormidden onder het rijden. Ook viel er onder het rijden al een onderdeel van het Shimano Nexus versnellingssysteem van de achteras. Inmiddels heeft de fiets veel speling in het achterwiel. Meestal heeft zoiets te maken met versleten kogellagers of met een versleten as. Het lijkt er op dat mijn fiets al na drie jaar te maken krijgt met een dure reparatie. Ik ben niet van plan om nog geld hieraan te besteden. Voor minder geld heb ik ook een goede gebruikte fiets. Als die fiets niet ouder is dan een jaar of 25-30, dan koop ik de fiets niet. Alles wat jonger is en waar niet expliciet 'made in Holland' op staat is naar mijn idee te slecht van kwaliteit. Ik gun de fabrikanten die hun producten af monteren met onderdelen van 'made in China'-kwaliteit gewoon het geld van de aanschaf van een nieuwe fiets niet meer.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: erbarmelijke kwaliteit Nederlandse merkfietsen

Ongelezen bericht door sjohie »

Goh, ik ben aan mijn 3e koga-miyata fiets bezig in 8 jaar tijd (lange leve het fiets-privé plan en teveel overuren), en die 2 voorgaande fietsen zijn nog dagelijks actief in gebruik bij deze en gene aan wie ik de fiets verkocht heb, zonder alle van de hierboven geschetste problemen?

Gesloten