LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [b]Uitbetalingen Postbank[/b]

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wittenboer

[b]Uitbetalingen Postbank[/b]

Ongelezen bericht door wittenboer »

Ik heb een klacht over de postbank.
Iedere maand weer hetzelfde, altijd krijg ik een dag of zelfs meerdere dagen later een bedrag
op mijn rekeningnummer van de postbank.
De maand december is helemaal erg, ik heb mijn salaris gesplitst, een klein deel op de Rabobank en het grootste deel op de postbank.
Wat blijkt op het moment van de uitbetaling van mijn werkgever ontvang ik het salaris op de Rabobank al meteen voor het weekend (19 dec.) en van de postbank heb ik zelfs maandag (22-12) mijn grootste deel van mijn salaris nog niet gestort!!
Zeer lastig als je alle inkopen voor de kerst nog moet doen zonder dat je het salaris nog niet op je rekening van de postbank is gestort.
Alle collega’s hebben hun salaris al op hun rekening gestort gekregen op vrijdag de 19 december. Maar hebben allemaal vrijwel een andere bank zoals ING, RABOBANK enz.
Ik vraag me af of dit gewoon een vuile streek is van de postbank om de salarissen en dag of langer vast te houden om daarover rente te trekken!! Reken maar eens wat dat makkelijk geld verdiend.
Ook de mensen die tegen het einde van de maand (en dat zijn er een heel veel) flink in het rood staan, blijft het negatieve saldo langer staan..dus meer rente betalen aan de postbank!!!
Ik heb gebeld naar de postbank (afdeling service) om eens te vragen waarom het altijd langer duurt bij de postbank dan bij de andere banken.
De medewerker zei me, dat het komt dat de postbank (giro) naar een andere bank langer duurt omdat Interpay ertussen zit, en 3 a 4 langer verwerkingsdagen nodig heeft.
Dit zou ook langer duren als het andersom zou zijn.
Ik heb mijn bedenkingen hierover, maar als dit waar is, moet je dit dan zomaar accepteren?

En hebben jullie ook hier ervaringen over?

calastra

Re: [b]Uitbetalingen Postbank[/b]

Ongelezen bericht door calastra »

met betalingen van bank naar postbank zit altijd een aantal dagen verschil. Ook andersom dus van postbank naar bank. Je kan er dus van uit gaan dat je salaris is betaald via een banknummer naar de postbank. Waarom dit zo is weet ik niet.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik werk bij de Rabobank en van een banknummer naar een gironummer(en andersom) duurt altijd langer dan van bank naar bank. precies weet ik ook niet hoe het zit, maar dat verhaal van interpay zou heel goed kunnen kloppen.

sasha

Ongelezen bericht door sasha »

:x Ik heb bij de postbank ook die ervaring! Dat m'n salaris veel later wordt bijgeschreven dan afgeschreven. Dan staat er bij mijn baas op het afschrift dat het bedrag een bepaalde datum is afgeschreven, en dan wordt er soms na meer dan 10 dagen pas een bedrag op mijn rekening gestort. Waar overigens wel keurig op tijd alle betalingen vanaf gaan waardoor ik rood kom te staan. Dus de bank/ giro ontvangt rente van de 10 dagen dat ze het geld érgens' hebben staan, en mijn debetrente.
In deze tijd met al dat internet bankieren moet dat toch veel sneller kunnen. Volgens mij kan het ook wel al, maar levert dat te weinig op.

Met het internet bankieren doen ze die truuk nu ook al. Ik maak op vrijdagmorgen voor 8.30 geld over vie girotel. Dat bedrag staat er dus pas op na het weekend! Blijkbaar werken ze bij de giro van maandag tot en met donderdag

Gast

Hallo allemaal,

Iedereen denkt altijd dat de Postbank zo goedkoop is, dit is uiterlijke schijn. Interpay regelt het betalingsverkeer in Nederland tussen de banken onderling en houd dus de bedragen niet vast. Zoals ik al zei lijkt het dat de Postbank goedkoop is, maar iedereen moet wat verdienen, komt het niet uit de lengte dan maar uit de breedte. Dus de Postbank houdt het geld lang vast (valuta of rente dagen wordt dit genoemd) zodat zij daar rente over kunnen vangen. De Rabobank is de enigste bank in Nederland die het geld niet vasthoudt maar gelijk doorboekt. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Groeten
JB

Gast

het internetbankieren bij een bank duurt twee dagen naar rekeningen van derden, tussen eigen rekeningen een paar seconden, maar naar een giro rekening weer 3 dagen of iets langer. dus misschien maar overstappen naar een bank?

Stefan

Ongelezen bericht door Stefan »

Dat het geld langer onder weg is van een banknummer naar een gironummer (en andersom) is een feit. De Postbank is overigens onderdeel van de ING, dus is het vreemd dat daar de valutadagen niet berekend worden. Wat de reden hiervoor is, weet ik zo niet.

Er is wel een goede oplossing voor dit soort problemen bedacht. Per 2 januari wordt de overstapservice bij de banken (incl. de Postbank) geïntroduceerd. Hiermee kun je het heel eenvoudig regelen dat alle bankzaken van je bestaande bank overgaan naar een nieuwe bank. De problemen zoals in de klacht beschreven kun je hiermee makkelijk verhelpen.

Bovendien is de Rabobank de bank die het snelst de betaalopdrachten verwerkt en dus het geld niet langer vasthoudt dan nodig is. Via internetbankieren is het zelfs zo dat als je nu een betaling in voert, je direct kunt zien dat de betaling van de rekening is geboekt.

Succes met de overstapservice.....

Gast

Maar van giro naar giro duurt weer 0 dagen, dus je zou zeggen dat juist daar waar de Postbank maximaal betrokken is, de termijn juist het kortst is.

Mike29

Ongelezen bericht door Mike29 »

Raar verhaal inderdaad... Graag reageer ik dan ook als rekeninghouder bij DE bank. Met de kerst en nu nóg zonder geld is geen grapje meer...

Donderdag 18 December is er een bedrag van 1640,- euro overgeboekt naar mijn rekening (bank>bank). Woensdag 24 December blijkt dat er nog steeds niets op mijn rekening staat. Hmmm... ik begon mij zorgen te maken, dus op naar DE bank. "Nee meneer, helaas kunnen wij niet zien waar de betaling is... Tijdelijke limiet? Nee, meneer, U bent ondernemer en U heeft dus geen vast inkomen, we kunnen dit proberen aan te vragen, maar daar kunnen wij U pas rond 29 December uitsluitsel over geven..."
Na een schrale kerst is het nu 27 December, nog geen euro op de rekening te bekennen..., de Servicedesk 0900-0024 kan mij geen antwoord geven waar het geld 'rondzwerft', maar maandag ben ik weer de 1e.

Ik heb m'n slaapzak maar gepakt, een thermoskan met koffie klaargezet, zodat ik zondagnacht voor de deur van DE bank kan vertoeven. Stél dat ik maandag niét de 1e ben, dan krijgen we natuurlijk een jaarswisseling, DE bank weer gesloten, GEEN betalingsverkeer, etcetc.

Kortom, mijn geld is nu bijelkaar zo'n 10 dagen "onderweg"....., mijn welgemeende excuses naar DE bank dat het 'maar' 1640,- euro is, qua rente zal het DE bank niet zo heel veel opleveren.
Maandag 29 December zal het wel ineens op de rekening staan, met boekdatum 24 December, rentedatum 25 December.....

Pech voor mij dus! Ik bedank;

Dé BANK voor ambitieuze ondernemers!

Gast

Ach ja .Er is bij elke bank wat .Bij andere banken dan de postbank rekenen ze weer meer andere kosten.
Ze verdienen bij de Postbank daar inderdaad aan .Maar voor een betaal/privé rekening krijg je toch geen rente .Was het wel dan kan het nooit zo veel zijn ,die paar dagen.

En sparen doe ik toch niet bij de grote banken die geven veel te weinig rente.

Gast

Ach ja .Er is bij elke bank wat .Bij andere banken dan de postbank rekenen ze weer meer andere kosten.
Ze verdienen bij de Postbank daar inderdaad aan .Maar voor een betaal/privé rekening krijg je toch geen rente .Was het wel dan kan het nooit zo veel zijn ,die paar dagen.

En sparen doe ik toch niet bij de grote banken die geven veel te weinig rente.

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Bij de Postbank krijg ik 3,75% rente (Loyaalrekening), dat is toch niet slecht?

Gast

Voor jou doen niet nee.

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Hoeveel rente krijg jij dan op je spaarrekening?

Frans S

Ongelezen bericht door Frans S »

Wel ontopic blijven Hollander. We hebben het hier over BETAAL/privérekeningen :|

Gast

Tja, maar gast van 27-12 15.00 had de discussie verlegd naar het onderwerp "sparen". Logisch toch dat Hollander daarop in gaat?

CB

Ongelezen bericht door CB »

Betalingsverkeer tussen Banken gaat rechstreeks. Betalingsverkeer tussen Banken en de Postbank gaat via de Bankgirocentrale van Interpay. Vandaar de vertraging van een aantal dagen. Dit heeft te maken met het soort rekeningnummers wat gebruikt wordt. Alle Banken gebruiken een negencijferig rekeningnummer wat elfproef is. De Postbank daarentegen gebruikt ander soort rekeningnummers, deze zijn niet elfproef.

Gast

Dat de Postbank niet snel met bijschrijven is klopt. Waar andere banken de zaterdag als boek- en valutadatum gebruiken doet de Postbank dit niet. Daarnaast voert de Postbank in een aantal gevallen een zogenaamde naam-nummercontrole door. Deze controle kost vaak 1 dag extra.

Gast

En dan wordt er nog geklaagd dat banken GEEN naam-nummercontrole hebben.
Dus:
1. Doe wel een controle, en je krijgt gezeurk dat het tijd kost
2. Doe geen controle, en je krijgt gezeur dat het niet gecontroleerd wordt.

kortom: altijd gezeur op dit forum.

Roberto29

Ongelezen bericht door Roberto29 »

Tja,
De irritatie zal er altijd blijven omdat geen enkele bank ooit zal uitleggen waarom er soms wel 5 dagen zit tussen een overboeking.
Niemand kan mij vertellen WAAR dat geld altijd blijft in de tussentijd. Ik heb al (te) vaak verhaaltjes gehoord m.b.t. de boek- en rentedatum. Ook het verhaal dat het bedrag op een "tussenrekening" staat lijkt mij onzin!!!

Uiteraard begrijp ik dat alle dagelijkse overboekingen in Nederland een aardig rentebedrag zullen opleveren per dag, zodat er flink winst gemaakt kan worden door de banken.
Natuurlijk is er niets op tegen dat banken over het algemeen zeer VETTE winsten boeken, vooral omdat de service en dienstverlening altijd perfect is...
Dat mensen zoals ik dan maar 5 dagen geen eten en drinken kunnen aanschaffen omdat mijn geld op een tussenrekening staat, zal ik dan ook maar gelaten (MOETEN) accepteren.

Gesloten