LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonische misleiding Gemeentegids

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Heemstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2010 16:52

Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Heemstra »

Onlangs ontvingen wij een rekening van een kleine 600 euro van een bedrijf genaamd Media Consult te Winschoten.
Zij zouden van ons telefonisch toestemming hebben gekregen om op Gemeentegids.biz de gegevens van onze psychologenpraktijk te plaatsen.
Deze lieden bellen(ondanks onze aanmelding bij het bel-me-niet-register!!) rond dezelfde tijd als de serieuze gemeentegids en telefoongids aanbieders. Vervolgens beweren ze dat ze bandopnames hebben van de toezegging.
Wij zijn absoluut zeker van het feit dat we nooit toestemming hebben gegeven voor een dergelijke plaatsing. We hebben dit geval van spookrekening gemeld bij het steunpunt fraudemelding, waar we lazen dat er nog meer slachtoffers zijn van deze oplichters.
Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben met de Gemeentegids van media Consult? Wij horen het graag.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door agro »

Zoek op onderstaande link op gemeentegids. (Onderaan pagina links)

http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=71

Heb je een branche organisatie neem dan ook contact op met deze, wellicht kunnen zij ook iets voor je betekenen, heb kennis welke in soortgelijk geval goede ervaringen mee heeft, één brief was voldoende om niet meer lastig gevallen te worden.
Als je benaderd wordt door incassoburo is deze wellicht van dezelfde (criminele) organisatie.
succes toegewenst.

MAXIEM

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Heemstra

Je schrijft dat je een melding gemaakt hebt bij het steunpunt fraudemelding. Het zou kunnen, dat dat een andere organisatie is dan het meldpunt aquisitiefraude. Mocht dat zo zijn, dan kun je daar ook een klacht indienen.

Informatie:

Adres Steunpunt Acquisitiefraude (SAF):

http://www.fraudemeldpunt.nl/

Advertentieverkoop:

Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) is het landelijk meldpunt voor advertentiefraude en acquisitiefraude. Iedere organisatie die zich gedupeerd of misleid acht door bedrijven op het gebied van advertentiecontracten, vermelding op websites, vermelding in internetgidsen en spooknota's, kan zich bij ons melden met opgaaf van redenen.

Steunpunt Acquisitiefraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen op het gebied van advertentiefraude. Leden van de bij ons aangesloten brancheorganisaties krijgen gratis hulp in het juridische correspondentietraject. Ook doen wij waar mogelijk (met toestemming van de cliënt) aangifte van advertentiefraude of acquisitiefraude bij de juiste opsporings- en vervolgingsinstanties.

http://www.opgelicht.nl/index.php?id=ni ... b5a940e5c7


Model voorbeeldbrief: (zelf naar eigen situatie aanpassen)

Plaats en datum:

Onderwerp: uw factuur de dato

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de ontvangst van uw factuur de dato XXXX, delen wij u mede geen prijs te stellen op enige betaalde vermelding.

De wijze waarop u ons heeft benaderd is dermate misleidend geweest, dat er van een rechtsgeldige overeenkomst geen sprake kan zijn.
Zo er al een overeenkomst zou bestaan, dan achten wij deze vatbaar voor vernietiging op grond van dwaling/bedrog alsmede wegens gebrek aan wilsovereenstemming. Op grond hiervan achten wij ons niet gehouden tot betaling.

Wij verzoeken u de rekening te vernietigen, alle correspondentie met ons te staken en onze gegevens uit uw bestanden te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Zet wél je naam onder de brief, maar niet je handtekening.

Of: zet je handtekening op een kruisjesachtergrond of dwars door de adres gegeven. Op die wijze kunnen onbetrouwbare bedrijven niet knippen en plakken en een vervalste overeenkomst in elkaar knutselen.

Maxiem.

edwin01
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2010 13:23

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door edwin01 »

Wij hebben deze rekening ook mogen ontvangen.
Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar media consult zie link. http://www.kvk.nl/veilig_ondernemen/fra ... beeldbrief
Maar deze word niet opgehaald op het postkantoor.
Ik wacht wel af.

Thea 1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2010 15:41

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Thea 1955 »

ik ben telefonisch benaderd door media consult uit Winschoten(is dit de soms de zelfde als uit Franeker??) met het verhaal dat wij al negen maanden gratis vermeld stonden in de gemeente gids en dit wilde verlengen maar dan tegen betaling, als ik geen verlenging wilde of ik dan een fax kon ondertekenen en terug wilde sturen en zou dan overal vanaf zijn, had hier nog nooit van gehoord en gevraagd aan deze zeer slecht nederlands sprekende persoon waar het allemaal overging, had nog nooit eerder bericht ergens van ontvangen, heb in mijn haast getekend, daarna alles nog eens goed gelezen(stom natuurlijk, mijn moeder was kort daarvoor overleden en had hier allemaal niet zo'n zin in) maar heb gelijk telefonisch contact opgenomen, maar ze wisten nergens van en zouden navraag doen, heb nooit meer iets vernomen, tot dat er vandaag een rekening kwam van maar liefst €1413,72 incl BTW, ben weer gaan bellen,( zijn haast nooit te bereiken loopt altijd een bandje) ze gaan proberen voor een vermindering van betaling, heb ik niks meer gehoord. Heb sterk het vermoeden dat ik flink ben opgelicht , ga dus ook niet betalen. wat kunnen we nu doen??

MAXIEM

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Thea 1955

Je zou in elk geval een afwijzende brief kunnen sturen. Doe dat dan wél aangetekend en met bewijs van ontvangst.

Model voorbeeldbrief: (zelf naar eigen situatie aanpassen):

Naam en adres van het bedrijf

Plaats en datum

Onderwerp: uw factuur van (datum)

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de ontvangst van uw factuur de dato XXXX, delen wij u nogmaals mede geen prijs te stellen op enige betaalde vermelding.

De wijze waarop u ons heeft benaderd is dermate misleidend geweest, dat er van een rechtsgeldige overeenkomst geen sprake kan zijn.
Zo er al een overeenkomst zou bestaan, dan achten wij deze vatbaar voor vernietiging op grond van dwaling/bedrog alsmede wegens gebrek aan wilsovereenstemming. Op grond hiervan achten wij ons niet gehouden tot betaling.

Wij verzoeken u de rekening te annuleren, alle correspondentie met ons te staken en onze gegevens uit uw bestanden te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

(Naam en adres)

Zet wél je naam onder de brief, maar niet je handtekening.

Of: zet je handtekening op een kruisjesachtergrond of dwars door de adres gegeven. Op die wijze kunnen onbetrouwbare bedrijven niet knippen en plakken en een vervalste overeenkomst in elkaar knutselen.

Maxiem.

Ravenstijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2010 15:11

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Ravenstijn »

Ook wij zijn door deze oplichters (bedrijf) benaderd. Medio september belde ze op met een onduidelijke naamstelling waarbij ze zich voordoen als de telefoongids om te refereren dat de standaard vermelding nog steeds gewenst is.
Er wordt gesteld dit gesprek wordt opgenomen.
Je antwoord vanuit deze context "ja", niet wetende dat het de telefoongids helemaal niet is. Nu vandaag worden we gebeld met dat er een factuur open zou staan van inderdaad de € 595,- en willen graag dat deze betaald wordt. Vervolgens gaan ze gelijk over in bedreigende taal en stellen voor de factuur via een incassobureau in te laten vorderen. Vervolgens willen ze beslag laten leggen op je bankrekeningnummer. Ze dreigen met rechtzaken ed.
Kortom je wordt overdonderd door hun opstelling en komen door hun agressieve verkooptechniek zeer bedreigend binnen en verwoorden dit ook in zinsspelingen als je niet wilt betalen.
Het is ook dit weer de surinaamsklinkende man die in 2005 en 2006 ook al actief betrokken was. Althans dit maak ik op uit het forum dat ik zoeven gelezen heb.

Kortom pas op en wees alert.
Hier zou toch iets tegen ondernomen moeten worden, aangezien de melding bij het steunpunt fraude ze niet belet verder te gaan met dit soort praktijken.

Thea 1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2010 15:41

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Thea 1955 »

ben gisteren weer terug gebeld, hij wilde 25% korting aanbieden op mijn faktuur toen ik zei dat ik daar geen genoegen me nam werd hij boos en begon te dreigen met een incasso bureau en dat ik voor alle kosten op zou draaien.
Heb gisteren een aangetekende brief weg gedaan en wacht maar af, maar laat me toch zeker niet bang maken door zulke oplichters.

vrej1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2010 08:49

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door vrej1947 »

Tot mijn schaamte moet ik erkennen dat ik er ook ben in gestonken.
Tussen je werkzaamheden wordt je dan telefonisch overvallen door iemand van www.gemeentegids.biz, adres Media Consult, Mr D.U. Stikkerlaan 19, 9675 AA Winschoten.
het lijkt dan alsof je met een lokaal iemand van de eigen gemeente van doen hebt.
Hij stelde een vermelding op de website voor in de vorm een uitgebreide of een standaard vermelding, en wekt daarbij de indruk dat de uitgebreide 595 Euro kost en de standaard vermelding gratis is.
Uiteraard koos ik dan de standaard versie, maar krijg later toch een rekening, welke ik overigens niet betaald heb.
Vervolgens komt er een herinnering, en gisteren een dreigtelefoon dat er nu een aanmaning gaat aankomen, met 10% extra kosten en een incasso in het verschiet.
Overigens hebben zij wel opnames van de telefoongesprekken, maar zonder dat zij dit aan hebben aangekondigd.
Mogelijk is er wel degelijk in eerste instantie gezegd dat de standaard vermelding gratis is, maar hebben zij dat daarna uit de opname geknipt.
Ik ga in ieder geval niet betalen, zeker niet nu ik in dit forum medestanders zie.

Ik heb de modelbrief van Maxiem uit dit forum al gebruikt om te proberen een en ander te stoppen,
bedankt Maxiem ea
Tevens heb ik mijn collega's uit de site zelf aangeschreven om hen te waarschuwen.

Jan

Anette60
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2010 20:55

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Anette60 »

Hoi,

Ook ik ben gisteren gebeld door Media Consult over een nog openstaande factuur.
Wij hadden toen we de eerste factuur kregen hier al gekeken en we dachten dat dit onder de noemer spookfactuur kwam.
Tot ik gisteren werd gebeld door deze lui, ze hadden mijn gesprek met hun idd opgenomen en ik kon het beluisteren. Ik dacht toen dat het ging om de gemeente gids van onze gemeente waar ik vorig jaar inderdaad een extra vermelding van mijn bedrijf had gehad maar omdat er geen reactie op is geweest heb ik duidelijk aangegeven dat ik dit niet weer wilde. aan het eiind zei de man dan maar de standaard plaatsing? waarop ik Ja zei.
In het opgenomen gesprek wordt het vooraf duidelijk gezegt dat dit om een standaard plaatsing van €595,00 gaat en dat dit gesprek werd opgenomen,
ik weet zeker dat dat in het gesprek zelf niet is aangegeven en heb het vermoeden dat dit er voor is geplaast. Dit heb ik die man ook gezegt hij dreigt
met incasso etc etc of ik kan ingaan op de aanbieding om de helft te betalen....
Dit gaan we dus niet doen.
Hij stuurt ons nog een aanbieding.
wordt dus vervolgt, hoe zit het eigenlijk met opgenomen gesprekken zijn deze rechts geldig????Volgens mij kun je nl horen dat er vooraf aan het gesprek een stuk is aangezet.
Groet Anette

gonggrijp
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door gonggrijp »

Wij hadden een afspraak met onze eigen gemeente dat wij wilden adverteren in onze gemeentegids (regio maas en waal). Ik nam per email contact op in de veronderstelling zaken te doen met mijn eigen gemeente. Binnen enkele minuten werd er een concept advertentie opgemaakt voor 89,00 eenmalig, want over 2 dagen werd er een drukproef gemaakt(!). Vervolgens niets gehoord over akkoord proefdruk en plaatsing.
Een week later werd ik gebeld door mijn eigen gemeente of wij nog interesse hadden (!!!!????)in adverteren in onze gemeentegids en vertelde dat ik contact met dhr huizinga heb gehad. Van deze meneer en zijn handelswijze hadden zij nooit van gehoord. Deze week ontving ik een factuur van € 89,00x12 maanden voor een digitale advertentie gemeentegids online (kan deze advertentie nergens vinden) en ben dan ook niet van plan deze te betalen. Wees gewaarschuwd en zegt het voort! Wanneer worden zij gestopt! Al zoveel gedupeerden en zij mogen gewoonweg doorgaan.

Bellie0
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2010 16:02

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Bellie0 »

Met dank aan een tv programma: Indien een colporteur u belt, zeg dat het u nu niet schikt en vraagt dan zijn/haar (privé)telefoonnummer om rond een uur of vier vannacht netjes terug te bellen. Blijf dit structureel vragen, je verdwijnt vanzelf van de telefoonlijsten.

Anette60
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2010 20:55

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Anette60 »

Hoi

Even een Tip van Meldpunt fraude zie ander bericht hier boven,
je moet altijd schriftelijk bezwaar maken dus die voorbeeld brief (hartelijk dank hier voor) heb ik aan gepast en wordt aangetekend verstuurd met handtekening retourkaart dit kun je bij de TNT regelen. Kijk ook even de advertentie op Gemeentegids.biz na als er fouten instaan sta je sterk direct copie maken dus.
Je klacht duidelijk maken aangeven dat het om misleiding gaat!!!!!!!
En natuurlijk een melding bij Meldpunt Fraude altijd doen hoe meer meldingen hoe sterker ze staan :mrgreen:
Ik kreeg een tip van mijn broer die zegt bij dergelijke telefonische verkoop altijd je mag hem plaatsen als het GRATIS is. Dit knoop ik me in de oren als ik in de toekomst weer benaderd wordt.
succes

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Anette :

Heel belangrijk - staat het volledige gesprek op de band?
Zo nee - is die niet geldig als bewijs.

Zie het forum 'Telefonie' en topic 'Pretium Telecom' of 'voicelogs' voor meer info.

sylviavanes
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 10:48

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door sylviavanes »

Nou gisteren heb ik mijn herinnering gekregen zoals ze gezegd hadden. Ik ben ook gebeld, ik denk in september. Druk bezig met mijn klantjes en dan even tussendoor weer zo'n irritant telefoontje, zo herinner ik me deze. Met Media consult, of ik mijn gegevens voor de gemeentegids nog gecontroleerd had en of deze juist waren? En of ik nog een verwijzing naar mijn website wilde, maar dan kwamen er nog wel extra kosten bij ik dacht rond de 160,- maar dat weet ik niet meer precies, of dat ik de gewone standaard vermelding weer wilde. Ik heb toen een beetje geirriteerd gezegd dat ik eigenlijk geen tijd had en dat de standaard vermelding genoeg was. Ze deden me voorkomen alsof het gratis was en dat ik al langer in deze gids vermeld stond. Toen ik de factuur kreeg van 595,- schrok ik vreselijk, ik wist niet waarover het ging. Ik heb toen gebeld en gevraagd waar deze factuur voor was, nooit van gehoord gemeentegids.biz! En daar zou ik telefonisch toezegging voor hebben gegeven, en er zou band opname van zijn. Ze hebben me nooit toestemming hiervoor gevraagd, normaal als je iets telefonisch toezegt zeggen ze dat ze het gesprek op gaan nemen en gaan ze specifieke vragen stellen die je moet beantwoorden. Later heeft mijn zoon gebeld, met de mededeling dat Media Consult bekend is bij Radar en het fraudemeldpunt, en dat we de factuur niet gaan betalen en of ze geen facturen meer wilde sturen, maar daar reageerde ze niet op.
Wel zeiden ze dat als ik de factuur niet zou voldoen, er een herinnering zou komen en wordt er uiteindelijk een incassobureau ingeschakeld. Ik heb vandaag een bezwaarschrift verzonden en me aangemeld bij acquisitiefraude en een machtiging ingevuld om volmacht te geven aan SAFECIN. Ik ben niet van plan te betalen, maar ben bang dat ik wel heb "toegezegd" door hun misleidende vraagstelling. Want ik zit absoluut niet te wachten op een vermelding op een site die ik helemaal niet ken en dan voor zoveel geld!
Sylvia

Anette60
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2010 20:55

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Anette60 »

Maandag een bezwaar gestuurd naar Media Consult aangetekend en via tracktrace kan ik volgen wat er gebeurt. De Postcode die op de factuur staat komt niet overeen met het adres??????????????Ben benieuwd of het adres wel klopt kan ik niet achter komen.TNT meld dat niemand aanwezig was, en men heeft de brief ook nog niet opgehaald.
Vandaag weer gebeld n.a.v. nieuwe factuur van € 295,00 die ze 1 november hadden verstuurd, ze beginnen nu wel erg te intimideren ze blijven dreigen met incasso ................een heel vervelend gesprek.
Dat dit zo kan .....

mennotina
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:17

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door mennotina »

Helaas, ook ik heb al 3 rekeningen van media consult uit Winschoten in huis liggen.
Tijdens het eerste telefoongesprek had ik de keus tussen standaard of uitgebreid. Ik vertelde dat wanneer ik normaal een standaard vermelding had, dat nu ook zou doen, maar ik zei dat ik even een vraag had: ik wilde beginnen met dat het toch niet zo is dat de standaard vermelding 500........... En ik werd gewoon weggedrukt. Ik was in alle staten, ze konden niet teruggebeld worden (nummer onbekend), mijn eigen gemeente werkte bij navraag niet samen met Media Consult.
2 keer heb ik de rekening met begeleidend schrijven teruggestuurd. 5 dagen na ontvangst van de 2de rekening werd ik gebeld door Media Consult. De rekening was nog niet betaald en dat moest toch echt want anders kreeg ik een aanmaning. Ik zei dat ik niet zou betalen en de meneer ging compleet uit zijn dak. Na dit telefoontje heb ik de aangetekende brief (mijn dank hiervoor) gestuurd, maar deze is tot nu toe niet opgehaald.
Vandaag heb ik de aanmaning ontvangen. We zullen zien wat er gebeurd, maar één ding zeker ik betaal die oplichters niet.

Thea 1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2010 15:41

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Thea 1955 »

heb weer een aanmaning gekregen, als ik binnen 5 dagen niet betaal zullen er stappen ondernomen worden,wat kan ik nog doen om van deze gasten af te komen , afwachten of iets ondernemen??????

vrej1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2010 08:49

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door vrej1947 »

Laten we in ieder geval onze kalmte bewaren:
Ik heb zojuist mijn aangetekende brief terugontvangen: een paar keer aangeboden en werd uiteindelijk niet afgehaald.
Uit al de reacties hierboven, blijkt dat er wel sprake is van telefoonfraude;
wacht rustig af, de man zal zeker geen stappen ondernemen, want dat keert zich tegen hem zelf. Tot een proces of iets dergelijks zal hij het niet laten komen: veel geschreeuw dus en weinig wol.
Jan

Thea 1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2010 15:41

Re: Telefonische misleiding Gemeentegids

Ongelezen bericht door Thea 1955 »

heb vandaag een brief ontvangen van CIB(Centraal Invorderings Bureau) of ik maar liefst €1740,81 wil betalen, binnen 7 dagen anders wordt het een gerechtelijke procedure. Zijn er meer mensen die dit ontvangen hebben??? wat moet ik nu doen kan iemand me goede raad geven over dit gebeuren???

Gesloten