LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
yogibear
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2008 19:29

Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door yogibear »

Ik kocht gisteren 2 lantaarna bij de Action.
Thuisgekomen kwam ik tot de ontdekking dat het glas van 1 lantaarn kapot was.
Terug naar de winkel om het te ruilen.
Ik zal er geen lang verhaal van maken, want het onvriendelijke personeel maakte me echt razend!
In elk geval, ik kon hoog of laag springen.....ik kreeg de kapotte lantaarn niet vergoed! Ik kon een nieuwe gaan kopen!
Volgens de bedrijfsleidster heeft de winkel hun eigen regels, en hoort de klant de artikelen zelf in de winkel te controleren op mankementen.
Artikelen kunnen nl nooit geruild worden!! ( ???)
Op alle rekken hangen dus bordjes met deze vermelding ( was me nog noooooit opgevallen!)
Maar.....kan de Action nu zomaar dit beleid voeren??
Ik bedoel, ze verkopen je gewoon een kapot produkt. De lantaarn zat ook nog eens in een doos verpakt. Dus dan word ik geacht de lantaarn uit de doos te halen en deze te controleren?
Ik heb uit lieverlee toch een nieuwe gekocht ( had er tenslotte al eentje thuis) en voor ik een goede te pakken had was ik 8 dozen verder.
Ik ga hier niet mee akkoord. Ik baal zo langzamerhand van dit soort criminele praktijken.
Wie weet of de Action dit mag doen?
Mocht blijken dat de Action wettelijke regels aan zijn laars lapt......dan maak ik hier werk van. Gewoon uit principe! ( gna,gna.)
Alvast bedankt!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door WilWil »

Dat is altijd het lastige van dit soort schades. Jij kunt niet aantonen dat het product in de winkel al defect was, de winkelier kan niet aantonen dat het product tijdens transport defect is geaan. Ik controleer dergelijke producten altijd voordat ik dit aanschaf. Dat is namelijk je eigen verantwoording.

Van de action hoef je niet veel te verwachten, zij hebben je immers hier op gewezen, dat geef jezelf toe. Neem je verlies, risico van het kopen bij de action.

Wettelijk gezien dient de winkelier een defect product te reparen. Dus als de lantaarn het niet deed zouden ze dat gewoon moet doen. Echter gaat het nu om schade, dat maakt het altijd een lastiger verhaal.

BartSBB
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:28

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door BartSBB »

Pindakaaspotje schreef:met een simpel bordje komen ze er niet onderuit
Nou jawel, daarmee komen ze er dus wel gewoon onderuit. Die bordjes hangen er niet voor niks.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door tennis »

De verbruiker/koper moet het artikel voor hij/zij de winkel verlaat, op mankementen controleren.
Als je thuis bent, en het artikel, in dit geval een glas is stuk, kan het ook tijdens de transport gebeurd zijn.
Een ander voorbeeld:
Je betaald en krijgt wisselgeld terug, en hebt de winkel verlaten, kan je ook daarna niet meer reclameren.
Dit heeft niets met winkel regels te doen, maar met eigen verantwoording!

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet stelt dat je van een product mag verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik, tenzij je hieraan mocht twijfelen. In dit geval is er geen reden om hieraan te twijfelen, immers, je hebt een nieuw product gekocht. Een lantaarn die kapot beantwoord hier duidelijk niet aan. Zoals hierboven gesteld is gaat vervolgens om wie wat moet bewijzen. Nu het gebrek binnen zes maanden na aflevering is ontdekt moet er vermoed worden dat het gebrek reeds aanwezig was ten tijde van de koop.
BartSBB schreef:ou jawel, daarmee komen ze er dus wel gewoon onderuit. Die bordjes hangen er niet voor niks.
Nee, want het gaat hier om dwingende wetgeving. Zie artikels 7:6 lid 1, 7:17, 7:18 lid 2, 7:21 BW.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Jezebel »

Afgelopen zomer kocht ik een parasol bij de Action. Eenmaal thuis ondekte ik dat er 1 van de armen gebroken was. Ik ben teruggegaan en mocht 'm bij het ( uiterst vriendelijke) personeel gewoon omruilen.

Geld terug krijg je er trouwens nooit, altijd een tegoedbon. Dat is te lezen op de kassabon.

Als er in de winkel al zoveel stuk waren is het wel duidelijk dat het bij het transport naar de Action gebeurd is. Heb je ze daarop gewezen?

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door poespas »

Ik denk eerlijk gezegd dat geen enkele winkel zoiets zal vergoeden.
Glas kan tijdens het transport naar huis kapot zijn gegaan.
Ik persoonlijk zou met zoiets nooit terug gaan naar een winkel.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Jezebel »

Toevallig ben ik gisteren even bij de Action binnengelopen. Overal in de stellingen staan kaartjes met de opschrift, dat je zelf de inhoud moet controleren voor de aankoop.

Vervelend, maar het is niet anders.....

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is hetzelfde als bij lampen. Die moet je ook in de winkel controleren of ze het doen. Je kunt niet later terugkomen met het verhaal dat hij het niet doet, want wie zegt dat het de lamp uit de doos is?

Wie zegt dat de lantaarn die jij terugbracht ook de lantaarn is die in de doos zat?

Daarbij, wat door meerderen hierboven gezegd is: de lantaarn kan inderdaad ook tijdens het transport van de winkel naar huis kapot zijn gegaan.

Snap je? Om dit soort discussies te vermijden stelt Action blijkbaar de regel dat je het in de winkel zelf allemaal moet controleren.

Wat de lampen betreft: tijdje terug heb ik bij de Action in Nieuw-Vennep een spaarlamp gekocht, de eerste deed het bij de kassa al niet, en voordat ik er daarna eentje gevonden had waarvan de doos NIET al open was geweest...

Toolboy

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ben ik het dus totaal niet mee eens.
Laat de action zelf maar controleren of alles nog heel is in de verpakking.

Velen kopen geen,alreeds geopende verpakking.
Ik zie het al voor me allemaal geopende verpakkingen in de winkels.


T

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door tennis »

Toolboy schreef:Ben ik het dus totaal niet mee eens.
Laat de action zelf maar controleren of alles nog heel is in de verpakking.

Velen kopen geen,alreeds geopende verpakking.
Ik zie het al voor me allemaal geopende verpakkingen in de winkels.


T
Onzin!
Als je iets koopt, heb je een eigen verantwoordelijkheid, om te kijken, of het artikel in order is.
Als je de winkel hebt verlaten, aanvaard een winkel meestal geen reclamatie meer!
In het geval van TS gaat het om een glas, wat thuis stuk was!
In de winkel stuk geweest?
Bij het inpakken stuk gegaan?
Bij het transport in de auto stuk gegaan?
Thuis bij het uitpakken stuk gegaan?
Dus zelf kijken, maar achteraf....!

Je mag het zeggen!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik sluit me aan bij wat tennis zegt je mag daar in de winkel kijken of het heel is dus inderdaad het ken ook tijdens naar huis gaan kapot gegaan zijn dus zeer verstandig om het eerst te controleren.

Enya84
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010 01:04

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Enya84 »

Action heeft toch duidelijke bordjes daar hangen?
Bovendien kan Yogibear niet bewijzen dat het al in de winkel stuk is gegaan. Voor hetzelfde geld heeft hij het thuis uit zijn handen laten donderen. Jammer, had je toch beter je ogen de kost moeten geven.

Oh ja Yogi, jij opent ook overal topics voor he? :-)

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door tiptoo »

Enya84 schreef:
Oh ja Yogi, jij opent ook overal topics voor he? :-)
???? sorry volg deze effe niet :?:

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door Jezebel »

Als het personeel ook nog alles moet controleren, zullen de artikelen waarschijnlijk ook duurder worden. Het is toch eigenlijk ook een kleine moeite om dit even zelf te doen. :P

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
De afwijking verzet zich hier niet tegen, omdat zo kort na de koop niet gesteld kan worden dat dit gebrek overduidelijk door de klant is veroorzaakt. Het kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt zijn door een andere klant of tijdens het transport naar de winkel.
Artikel 7:6 lid 1 BW schreef:Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door witte angora »

De afwijking verzet zich hier niet tegen, omdat zo kort na de koop niet gesteld kan worden dat dit gebrek overduidelijk door de klant is veroorzaakt. Het kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt zijn door een andere klant of tijdens het transport naar de winkel.
Klopt. De schade kan door iedereen veroorzaakt zijn. Feit is dat er schade is. En om iedere discussie uit te sluiten, verlangt Action dat de goederen op voorhand gecontroleerd worden. Lag het kapot in de winkel, is het probleem voor Action, ontstaat het probleem later, dan is dat ook duidelijk, omdat er in de winkel nog geen schade was.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het probleem daarmee is dat zo in het nadeel van de consument wordt afgeweken en dus is die regel nietig of kan deze vernietigd worden. Het is de verantwoordelijkheid van de winkel om haar verbintenis na te komen. Die verantwoordelijkheid kan ze niet afschuiven op de consument. Nu er een vermoeden geld dat ze haar verbintenis niet is nagekomen heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Eigen winkelregels Action...rechtsgeldig??? Help!!

Ongelezen bericht door tennis »

alfatrion schreef:Het probleem daarmee is dat zo in het nadeel van de consument wordt afgeweken en dus is die regel nietig of kan deze vernietigd worden. Het is de verantwoordelijkheid van de winkel om haar verbintenis na te komen. Die verantwoordelijkheid kan ze niet afschuiven op de consument. Nu er een vermoeden geld dat ze haar verbintenis niet is nagekomen heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging.


Dat was mooi!
Klant verlaat de winkel, laat het glas vallen en winkel is aansprakelijk?

Gesloten