Beste bezoekers,
Momenteel lig ik in de clinch met de NS. Deze heeft een vordering gestuurd. Hier ben ik tegen in bezwaar gegaan. Hier heb ik na 2 maanden nog geen passend antwoord op gehad. Inmiddels wilt het incassobureau een deurwaarder inschakelen.
De reden van de vordering ligt bij de fouten van de ov-chipkaart.
De NS heeft de vordering eind augustus gestuurd. Hier ben ik het geenszins mee eens. Daarom had ik meteen na ontvangst van de vordering een bezwaar opgemaakt. De vordering heb ik niet betaald want ik ga niet betalen voor hun fouten. Terwijl ik bezwaar had gemaakt is de vordering naar een incassobureau doorgestuurd. Deze heeft het bedrag inmiddels verdubbeld.
Na inmiddels 3 standaardbrieven teruggestuurd te hebben gekregen van de NS kreeg ik ook een brief van het incassobureau. Deze gaf aan dat ik kon aangeven waarom ik nog niet had betaald. Dit deed ik(het bezwaar was nog niet inhoudelijk behandeld). Nu heb ik een brief gekregen van het incassobureau dat ze de NS gaan adviseren om de vordering op gerechtelijke wijze te incasseren(=deurwaarders, rechters, hoge kosten). Ze stellen vast dat ik niet bereid ben tot betaling langs minnelijke weg. Daar ga ik dan met mijn nette antwoord dat ik eerst wil dat mijn bezwaar daadwerkelijk wordt behandeld.
Nu vraag ik me af of:
- De NS de vordering mag doorsturen naar het incassobureau terwijl mijn bezwaar nog niet goed behandeld is.
- Er een termijn geldt voor de NS om mijn bezwaar te behandelen (ipv niet passende standaardbrieven terug te sturen).
- Ik beter mijn koppigheid kan opgeven en betalen. Als ik in mijn gelijk wordt gesteld krijg ik het geld wel terug? Of is het een goede stok achter de deur?
Hopelijk weet iemand hier wat meer over dan ik. Eventuele tips zijn zeer welkom.
Alvast bedankt!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nog geen antwoord op bezwaar(2mnd) maar wel deurwaarder?
Re: Nog geen antwoord op bezwaar(2mnd) maar wel deurwaarder?
Kort gezegd, ja, de ns kan dit doen. Een bezwaarprocedure neemt de betalingsverplichting niet weg. Het is dan eerst betalen, en als je bezwaar gegrond is, kan je je geld terug krijgen.
Bekijk het eens andersom, als je bezwaar ongegrond wordt verklaard, ben je meteen 2 maand te laat met betalen.
Bekijk het eens andersom, als je bezwaar ongegrond wordt verklaard, ben je meteen 2 maand te laat met betalen.
Re: Nog geen antwoord op bezwaar(2mnd) maar wel deurwaarder?
Het is altijd zo dat je als je een bezwaarprocedure ingaat je ook eerst zal moeten betalen.
De klantenservice van de NS verteld dit je ook (tuurlijk heb je daar niet zo veel aan als je niet eerst hebt gebeld).
Overigens werken alle instanties op die manier, politie, uwv, belastingdienst etc. etc.
De klantenservice van de NS verteld dit je ook (tuurlijk heb je daar niet zo veel aan als je niet eerst hebt gebeld).
Overigens werken alle instanties op die manier, politie, uwv, belastingdienst etc. etc.