LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat men met afval zou moeten doen?!

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Pindakaaspotje schreef:
Ed4508 schreef:
Pindakaaspotje schreef:dat laatste betwijfel ik.. de natuurwinkel is volgens mij durder.. voor mensen die zogenaamd goed willen leven, laat die dan ook maar wat meer betalen
Hier ontbreekt wat kennis. :D

"Zogenaamd goed willen leven". Bedenk wel even dat kunstmest (fosfaat)

http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=76555

en olie op hun eind lopen (Peakoil).

http://www.peakoil.nl

Je zult dus in de toekomst wat meer richting natuurvoedingswinkel moeten bewegen. Het voer uit Verweggistan is dan niet meer te betalen.

En duur? € 5.66 voor 5 kilo zuurkool, duur? O, je denkt nu zeker dat mensen die "Zogenaamd goed willen leven" alleen zuurkool of sla eten? Ik heb op mijn weblog een linkje naar wat vegetarische recepten. Zonder soja, want dat misverstand is er ook niet uit te rammen.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1282228298
proest... buiten het feit dat olie nog wel wat jaren duurt (alleen wordt het steeds duurder het te verkrijgen, dus krijgen we alternatieven). en als jij denkt dat we de wereld kunnen redden met de natuurwinkel moet ik je toch teleurstellen.
De naam is natuurvoedingswinkel, maar dit terzijde. Deze winkels halen hun voor voor 80% uit de regio en dat wordt alleen maar meer. Puur omdat zoals je zelf al zegt, de olie duurder wordt.

Het is dus zaak voer uit de regio in je winkel te hebben liggen. Maar daar kom je vanzelf achter en het "proesten" gaat vanzelf over als je niet meedoet. Het wordt dan "rochelen", als je dat al overleeft.

Ik zou zeggen, probeer het uit. Ik zal het niet meer meemaken. :D

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Wim2007 schreef:
Ed4508 schreef:"Zogenaamd goed willen leven". Bedenk wel even dat kunstmest (fosfaat) en olie op hun eind lopen (Peakoil).
'Peakoil' is een mythe. Waarom dat het geval is valt hier te lezen: http://peakoildebunked.blogspot.com/
Met name deze stelling: http://peakoildebunked.blogspot.com/200 ... -meme.html en deze stelling: http://peakoildebunked.blogspot.com/200 ... hreat.html zijn wellicht interessant.
Zoals je aan de url kunt zien, zijn dit weblogs. Daar kun je alles over je stokpaardje schrijven. Ik lees in de url over "oil-based-fertilzer". Dat is een goeie, een ander deel van kunstmest is fosfaat. En dat raakt, zoals ik al schreef, ook op.

Gemist?
Wim2007 schreef:Een ander artikel over de onzin van 'Peakoil': http://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/De ... art-1.html
Als je bedenkt dat de huidige olievoorraad in miljoenen jaren ontstaan is, kun je ook bedenken dat als we in het huidige tempo doorgaan met consumeren van olie, de "nieuwe" aanwas van olie dit tempo niet bij kan houden. Dat kan een kind je voorrekenen.
Wim2007 schreef:
Ed4508 schreef:Je zult dus in de toekomst wat meer richting natuurvoedingswinkel moeten bewegen. Het voer uit Verweggistan is dan niet meer te betalen.
En worden producten als biologische bananen, biologische noten en pinda's, biologische koffie, biologische rijst en biologische thee dan plotseling 'dicht bij huis' geproduceerd?
Nee, en heb je dat echt nodig? Hier komt het in ieder geval niet in huis en ik maak ook de natuurvoedingswinkels hierop attent. Dat ze dat niet over nemen is niet mijn schuld.

We hebben het zoals je wellicht ziet niet meer over afval. Een beetje moderator zou dit "off-topic" noemen.

Op dit moment wordt in Wageningen het "Food4you"-festival gehouden. Op mijn weblog heb ik het hier ook over.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1286698885

Koppeling opent op dit forum niet in een nieuw venster, dus blijf je op mijn weblog hangen. ;)

Marco37
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:00

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Marco37 »

Wat mijn idee van afval is....
Dat met afval heel veel gedaan kan worden.

In het verleden heb ik gewerkt als vuilnisman in het zuidoosten van het land en heb daarom wel een mening over afval.

Om te beginnen het scheiden. Het scheiden is in de regel niet nodig het enige wat we moeten scheiden is Organisch afval(groen), restafval en chemisch afval.

Glas en papier kunnen we ook blijven scheiden dit omdat het systeem eenmaal bestaat.

Maar om plastic kleinmetaal en andere diverse matterialen te gaan scheiden is totale onzin. Wie heeft er behoefte aan om voor elk stukje afval naar een aparte bak te rijden of wie heeft er behoefte aan 10 verschillende kleuren afvalbakken in de tuin of keuken. En daarnaast moet voor elke scheiding een nieuwe infrastructuur voor worden verzonnen wat de kosten alleen maar doet opdrijven.

Het scheiden van kleinmetaal, karton en plastic etc etc is niet nodig. Dit gebeurt namelijk bij de vuilverbrander en er zijn volautomatische systemen of anders mensenhanden voor. Er is namelijk belang bij. Want het afval is gescheiden geld waard zo levert papier, plastic, glas, metaal etc etc geld op. Want deze kan met weer doorverkopen als grondstof aan diverse producenten.

Datgeen wat men niet kan scheiden dat gaat de verbrandingsoven in en wat daarvan overblijft is as en zelfs dat wordt verkocht als grondstof het wordt namelijk o.a. gebruikt in de wegenbouw.

Daarnaast kan je met een verbrandingsoven veel meer doen zo levert men met de restwarmte ervan al stadsverwarming. Maar ik denk dat als we verder kijken wij die warmte ook kunnen gebruiken voor het opwekken van stroom. En ik denk dat er nog veel meer mee mogelijk is.

Met afval kun je veel doen afval is er en afval blijft bestaan laten we dat eens gebruiken in ons voordeel.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Wat je waarschijnlijk weer over het hoofd ziet is de tip die ik al gaf:

Ik koop geen afval!

Mijn kliko gaat maximaal eens in de vier weken aan de weg. Die van de buren elke week!

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door JtC »

Al die mensen die die bio-produkten kopen dat ook nog eens duurder is, netjes het afval van het afval en dat weer van het andere afval scheiden, alleen produkten kopen die verpakt zijn in materiaal dat biologisch afbreekbaar etc. Wie nemen jullie nou in de maling? Jezelf. Ik ga daar dus echt geen extra moeite voor doen. En zeker niet meer voor betalen. De aarde gaat er toch wel aan, hoe je het ook wendt of keert en ik heb genoeg andere dingen waar het geld aan besteed moet worden. En aan uitstel van executie heb ik een hekel. Ik koop wat ik nodig heb en gooi het weg als het leeg is. Zo simpel...

Marco37
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:00

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Marco37 »

We leven eenmaal in een wegwerp maatschappij. Duurzaam is nog niet bij ieder aanwezig. Kopen kopen kopen ben toch niet gek. De slogan u kent ze wel mensen zijn hiervoor nog steeds gevoelig. Daardoor zal afval altijd blijven bestaan. Ook als we duurzaam gaan leven zal afval nog steeds blijven bestaan.

Wilt u minder afval dan zal er een mentaliteitsverandering moeten komen bij ons zelf en ik zie dat niet zo snel gebeuren. We zien graag de groenten in een verpakking dat oogt vers. We zien graag vlees in een verpakking onder een rode lamp want dat geeft vertrouwen etc etc. Zo kan ik nog meer verzinnen.

U mag misschien geen afval kopen maar toch biedt u een keer in de 4 weken uw kliko aan. Dat betekent dat u afval heeft. Als u geen afval koopt dan biedt u uw kliko namelijk nooit aan want dan heeft u geen afval.

Maar u bied hem een keer in de 4 weken aan uit hoeveel personen bestaat uw huishouden. Ik biedt hem ook namelijk 1x in de vier weken aan. Maar ons huishouden bestaat dan ook uit 2 personen. Mijn buren zetten hem bij elke leging neer (de grijze kliko) deze wordt een maal per 2 weken opgehaald. Maar hun huishouden bestaat dan ook uit 4 personen.

Maar zoals ik eerder melde:
Afval is er, afval blijft bestaan en is niet weg te denken in onze maatschappij. U kunt dan beter bedenken hoe we dit verantwoord kunnen verwerken en daarmee ons voordeel te doen. Denk aan hergebruik of diverse nutsvoorzieningen.

Ik koop geen afval een leuk bedachte oneliner.
Dat u goed oplet met wat u koopt en dat u duurzaam bezig bent is een heel nobel streven dat zouden meer mensen moeten doen maar wees reeël dat gaat echt niet gebeuren.

Alhoewel de crisis er voor zorgt dat mensen toch duurzamer gaan denken echter is dat te beperkt en zet het geen zoden aan de dijk.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door JtC »

Je zegt het heel netjes vanuit een andere kant, maar je hebt wel gelijk denk ik. Maar eerlijk, ik ben dus zo'n z@k die zich daar dus echt absoluut helemaal niet mee bezig houdt of wil houden.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een hoop onzin en vooralsnog onbewezen "feiten" de burger de strot door wordt geduwd als zijnde de waarheid en waarop vervolgens helaas een hoop mensen als makke lammetjes er achteraan hobbelen.

Ook zoiets leuks: "Wees spaarzaam met energie, dat is goed voor het milieu en het kost u minder!..." Maar de prijzen gaan wel even omhoog. Geweldig... Nogmaals, mensen nemen zichzelf maar al te snel in de maling.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Jij komt nog aan de beurt en dat duurt niet eens zo lang meer. :D

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door JtC »

Met mezelf in de maling nemen? Dacht het niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door kweenie »

JtC, waardoor worden de dingen zo veel duurder? Vooral door de schaarste aan grondstoffen. Door de grote toenemende consumtpie en vraag van grondstoffen (en levensmiddelen) in landen als China en India, wordt alles inderdaad duurder. Is het dan niet handiger om als bijvoorbeeld de gasprijs twee keer zo hoog wordt, je huis te isoleren zodat je rekening niet twee keer zo hoog wordt, maar misschien maar de helft? En dat je op termijn minder afhankelijk bent van heel schaarse grondstoffen die je eenmalig gebruikt, maar dat je meer gerecyclede grondstoffen gebruikt waarvoor je minder afhankelijk bent van bijvoorbeeld olie?

Kijk, heus niet iedereen hoeft roomser dan de paus te zijn. Maar stapje voor stapje wordt de wereld wel ongemerkt iets minder afhankelijk van schaarse grondstoffen. (Ik zeg expres niet dat de wereld beter wordt, want dat is natuurlijk maar het hoe je het bekijkt.) Zo worden heel veel producten (denk maar aan telefoons of andere electronica) niet in alleen maar plastic verpakt, maar zie je steeds vaker dat het alleen in karton zit. Je telefoon wordt er niets minder van en de doos ziet er nog net zo gelikt uit. Maar je hoeft er wel minder plastic (dus olie) voor te gebruiken. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Firestar »

We moeten fors MINDER afval kunnen produceren.
Waarom moet een Komkommer en een Winterwortel in gepakt zitten in PLASTIC?
En dat geldt ook voor andere produkten.

Er is veel OVERTOLLIGE verpakking.
Overtollig = niet nodig
+ dubbele verpakkingen

'ts aan de consument hierop te letten en die produkten dus niet meer te kopen.
En bij de Politiek aan de deur te kloppen dat deze overtollige verpakkingen uit den boze zijn.


Wat betreft verse groente die niet verpakt is bij je buurtsuper.
Daar kun je ook je eigen plastic tasje voor meenemen. Vaak zijn die nog schoon en droog genoeg om nogmaals of meerdere keren te gebruiken. En waarom niet?
Die groente haal je er thuis uit en was je toch eerst voordat je ze gaat behandelen (koken).

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door mihoen »

Firestar schreef:We moeten fors MINDER afval kunnen produceren.
Waarom moet een Komkommer en een Winterwortel in gepakt zitten in PLASTIC?
En dat geldt ook voor andere produkten.

Er is veel OVERTOLLIGE verpakking.
Overtollig = niet nodig
+ dubbele verpakkingen

'ts aan de consument hierop te letten en die produkten dus niet meer te kopen.
En bij de Politiek aan de deur te kloppen dat deze overtollige verpakkingen uit den boze zijn.
als er niet zo veel gestolen zou worden dan hoeven de verpakkingen niet zo groot te zijn.

er zijn nu ook een aantal winkels met een tassenbol of hoe heet zo'n ding. dat vind ik trouwens wel een geinige uitvinding

Hartenheer

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Hartenheer »

als er niet zo veel gestolen zou worden dan hoeven de verpakkingen niet zo groot te zijn.
MMMMMM bij een wortel of komkommer zit het er vacuüm omheen.
Dat scheel echt niet in de grote :?

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door mihoen »

Hartenheer schreef:
als er niet zo veel gestolen zou worden dan hoeven de verpakkingen niet zo groot te zijn.
MMMMMM bij een wortel of komkommer zit het er vacuüm omheen.
Dat scheel echt niet in de grote :?
dat snap ik. maar neem eens een usbstick bij een computerwinkel, of een knelkoppeling bij een bouwmarkt. fabrikanten en winkeliers willen soms graag grote verpakkingen omdat dan de kans op diefstal verkleint wordt. en linksom of rechtsom, de kosten van criminele derving betaalt de consument. en dan is een grotere verpakking goedkoper dan de dervingslasten. het is vervelend maar dat is nu eensmaal het systeem. of de winkels moeten allemaal naar een kijkshopmanier. en ik denk niet dat we dat moeten willen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt ook af van de waarde en kwetsbaarheid van een product. Bij menig bouwmarkt zitten de schroeven en bouten in makjes die je zelf mag afwegen. Daar verdwijnen er vast wel wat in jaszakken, of op de grond, maar omdat de waarde daarvan toch niet zo hoog is, maakt dat weinig uit.

Een usb stick is klein en toch duur, daarom moet daar een grote verpakking omheen, tegen diefstal. Maar dat kan ook van karton zijn, veel producten worden tegenwoordig in alleen karton verpakt. Een knelkoppeling is veel te kwetsbaar om los te verkopen. Die vervormt heel makkelijk en dan kun je die niet meer makkelijk verwerken. Daarom moeten die wel goed verpakt zijn.

deboer1958
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 17:33

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door deboer1958 »

Het is wel zo idd dat hoe zwaarder de verpakkingen hoe meer belastend voor mileu door het vervoer o.a. en het wassen van de flessen is ook mileu belastend.
Weet niet of het opweegt tegen wegwerp verpakking hoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door kweenie »

Een nieuwe fles moet na fabricage ook worden gewassen, dus daarin verschillen nieuwe en gerecyclede flessen niet. Het levert ook weinig extra transport op: volle vrachtwagens leveren de winkel aan, daarna rijden ze weer leeg terug naar het distributiecentrum. Als je daar dan lege flessen in doet, levert dat wel een iets hoger verbruik op, maar het verschil in gewicht is zo klein, dat het extra verbruik niet heel hoog is.

pieterputers
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:31

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door pieterputers »

Waar ik mij ontzettend aan stoor, zijn mensen die overal hun troep en rotzooi laten slingeren!!!
Als ik gezellig met mijn vrouw en de kids door het centrum loop, zie ik van sigarettenpeuken tot lege bekers op de straat zwerven.
Waar moeten we heen met de wereld? Als iedereen netjes zijn spullen opruimt, maakt het voor iedereen een stuk aangenamer om door onze mooie natuur te wandelen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

pieterputers schreef:Waar ik mij ontzettend aan stoor, zijn mensen die overal hun troep en rotzooi laten slingeren!!!
Als ik gezellig met mijn vrouw en de kids door het centrum loop, zie ik van sigarettenpeuken tot lege bekers op de straat zwerven.
Waar moeten we heen met de wereld? Als iedereen netjes zijn spullen opruimt, maakt het voor iedereen een stuk aangenamer om door onze mooie natuur te wandelen.
:?: :?: :?:

Aldus
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:39

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Aldus »

(
pieterputers schreef:Waar ik mij ontzettend aan stoor, zijn mensen die overal hun troep en rotzooi laten slingeren!!!
Als ik gezellig met mijn vrouw en de kids door het centrum loop, zie ik van sigarettenpeuken tot lege bekers op de straat zwerven.
Waar moeten we heen met de wereld? Als iedereen netjes zijn spullen opruimt, maakt het voor iedereen een stuk aangenamer om door onze mooie natuur te wandelen.
Groot gelijk!)


Hoe ik erover denk:
Afval hoeft gereduceerd te worden bij de productie ervan... Kijk eens naar al die nutteloze verpakking overal en bij alles
+ correcte recyclage


Hoe het zou moeten:

Afval=voedsel (C2C)

Gesloten