LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
Vodafone en T-Mobile stoppen met BKR-registratie
Uitgegeven: 1 november 2010 17:43
Laatst gewijzigd: 1 november 2010 17:43
AMSTERDAM – Vodafone en T-Mobile zullen vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Dat lieten de providers tegenover NU.nl weten.
Klanten van mobiele providers T-Mobile, Telfort, KPN en Vodafone kunnen een BKR-registratie krijgen wanneer ze een betalingsachterstand hebben.
‘Disproportioneel’
Registratie kan al volgen wanneer een paar tientjes niet betaald worden. “Zo komt het voor dat een betalingsachterstand van een paar euro tijdens je studententijd ertoe kan leiden dat iemand later geen hypotheek meer kan krijgen. Dat vinden wij disproportioneel”, aldus Vodafone.
Volgens woordvoerder Joost Galema kreeg Vodafone de voorbije maanden steeds meer verzoeken van klanten om iets te doen aan de gevolgen van BKR-registraties. Het bedrijf zegt aan BKR te hebben voorgesteld voortaan een minimumbedrag voor registratie in te stellen, maar het kwam niet tot overeenstemming. Daarop besloot Vodafone de samenwerking met het bureau te beëindigen.
Eigen systeem
Galema zegt BKR niet nodig te hebben om informatie over de kredietwaardigheid van telecomklanten uit te wisselen. De telecombedrijven delen die gegevens ook al via een eigen systeem, Preventel. Ook maken ze gebruik van andere kredietbeoordelingsbureaus.
Ook T-Mobile wijst op een eigen systeem en stelt dat het in overleg met Vodafone gestopt is met samenwerking met het BKR. "Om dezelfde redenen", aldus een woordvoerder.
Ook VVD-Kamerlid Frans Weekers liet eerder dit jaar weten het idioot te vinden dat mensen gedurende vijf jaar geen hypotheek kunnen krijgen, alleen omdat ze bijvoorbeeld een telefoonrekening van negentig euro niet op tijd betaald hebben. Hij stelde daar vervolgens Kamervragen over.
Minister van Financiën
Minister van Financiën Jan Kees de Jager liet weten niet van plan te zijn een ondergrens van bijvoorbeeld vijfhonderd euro in te stellen. De Jager wil geen ondergrens, omdat die het moeilijker zou maken te voorkomen dat mensen te veel schulden krijgen.
De minister stelde verder dat het risico op vergroting van betalingsproblemen bij personen met een achterstand op een mobiel telefoonabonnement drie keer hoger is dan bij de gemiddelde Nederlander.
Alle mensen met een abonnement bij een mobiele provider staan overigens geregistreerd bij BKR, maar dan niet met een betalingsachterstand. Op deze manier houdt het BKR in de gaten wie welk abonnement afsluit om zo te voorkomen dat mensen meer betalingsverplichtingen aangaan dan betaald kan worden.
© NU.nl/Colin van Hoek en Wieland van Dijk
Goede zaak
Uitgegeven: 1 november 2010 17:43
Laatst gewijzigd: 1 november 2010 17:43
AMSTERDAM – Vodafone en T-Mobile zullen vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Dat lieten de providers tegenover NU.nl weten.
Klanten van mobiele providers T-Mobile, Telfort, KPN en Vodafone kunnen een BKR-registratie krijgen wanneer ze een betalingsachterstand hebben.
‘Disproportioneel’
Registratie kan al volgen wanneer een paar tientjes niet betaald worden. “Zo komt het voor dat een betalingsachterstand van een paar euro tijdens je studententijd ertoe kan leiden dat iemand later geen hypotheek meer kan krijgen. Dat vinden wij disproportioneel”, aldus Vodafone.
Volgens woordvoerder Joost Galema kreeg Vodafone de voorbije maanden steeds meer verzoeken van klanten om iets te doen aan de gevolgen van BKR-registraties. Het bedrijf zegt aan BKR te hebben voorgesteld voortaan een minimumbedrag voor registratie in te stellen, maar het kwam niet tot overeenstemming. Daarop besloot Vodafone de samenwerking met het bureau te beëindigen.
Eigen systeem
Galema zegt BKR niet nodig te hebben om informatie over de kredietwaardigheid van telecomklanten uit te wisselen. De telecombedrijven delen die gegevens ook al via een eigen systeem, Preventel. Ook maken ze gebruik van andere kredietbeoordelingsbureaus.
Ook T-Mobile wijst op een eigen systeem en stelt dat het in overleg met Vodafone gestopt is met samenwerking met het BKR. "Om dezelfde redenen", aldus een woordvoerder.
Ook VVD-Kamerlid Frans Weekers liet eerder dit jaar weten het idioot te vinden dat mensen gedurende vijf jaar geen hypotheek kunnen krijgen, alleen omdat ze bijvoorbeeld een telefoonrekening van negentig euro niet op tijd betaald hebben. Hij stelde daar vervolgens Kamervragen over.
Minister van Financiën
Minister van Financiën Jan Kees de Jager liet weten niet van plan te zijn een ondergrens van bijvoorbeeld vijfhonderd euro in te stellen. De Jager wil geen ondergrens, omdat die het moeilijker zou maken te voorkomen dat mensen te veel schulden krijgen.
De minister stelde verder dat het risico op vergroting van betalingsproblemen bij personen met een achterstand op een mobiel telefoonabonnement drie keer hoger is dan bij de gemiddelde Nederlander.
Alle mensen met een abonnement bij een mobiele provider staan overigens geregistreerd bij BKR, maar dan niet met een betalingsachterstand. Op deze manier houdt het BKR in de gaten wie welk abonnement afsluit om zo te voorkomen dat mensen meer betalingsverplichtingen aangaan dan betaald kan worden.
© NU.nl/Colin van Hoek en Wieland van Dijk
Goede zaak
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 nov 2010 20:41
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
beste mensen,
ik heb dagelijks te maken met clienten die een negatieve registratie hebben opgelopen bij het Bureau Krediet Registratie. Het bkr heeft regels waaraan een instantie zich moet houden alvorens een registratie gemeld kan/mag worden.
Echter een negatieve codering zegt niks over de persoon in kwesie, of dit een wanbetaler is of iets anders. De codering geeft aan alleen aan dat er sprake is of is geweest van een achterstand langer dan 2 maanden. (houdt ook in dat het termijn van een te betalen factuur tenminste 2 maanden verstreken is)
Op het moment dat clienten om die reden mbt een achterstandscodering in het bkr geen hypotheek mogen/kunnen krijgen dan is dat de bank die dat afkeurt en ligt dat niet aan het bkr of de instantie die dat heeft gemeld. De bank die de hypotheek of een andere vorm van financiering moet verstrekken heeft zijn eigen regels waarop het bkr wordt bekeken dus daar is in principe de telefoon maatschappij niet de verantwoordelijke voor. De bank kan bij een toetsing van het bkr zien om wat voor soort contract het gaat en dat het om een telefoonabo gaat dus zou hier zijn eigen afweging in kunnen maken. Als zij dat afwijzen dan heeft dat te maken met hun regels.. een hypotheek zou in 1e instantie niet afhankelijk moeten zijn van het bkr. het bkr is een "hulpmiddel" bij het beoordelen van.
succes
ik heb dagelijks te maken met clienten die een negatieve registratie hebben opgelopen bij het Bureau Krediet Registratie. Het bkr heeft regels waaraan een instantie zich moet houden alvorens een registratie gemeld kan/mag worden.
Echter een negatieve codering zegt niks over de persoon in kwesie, of dit een wanbetaler is of iets anders. De codering geeft aan alleen aan dat er sprake is of is geweest van een achterstand langer dan 2 maanden. (houdt ook in dat het termijn van een te betalen factuur tenminste 2 maanden verstreken is)
Op het moment dat clienten om die reden mbt een achterstandscodering in het bkr geen hypotheek mogen/kunnen krijgen dan is dat de bank die dat afkeurt en ligt dat niet aan het bkr of de instantie die dat heeft gemeld. De bank die de hypotheek of een andere vorm van financiering moet verstrekken heeft zijn eigen regels waarop het bkr wordt bekeken dus daar is in principe de telefoon maatschappij niet de verantwoordelijke voor. De bank kan bij een toetsing van het bkr zien om wat voor soort contract het gaat en dat het om een telefoonabo gaat dus zou hier zijn eigen afweging in kunnen maken. Als zij dat afwijzen dan heeft dat te maken met hun regels.. een hypotheek zou in 1e instantie niet afhankelijk moeten zijn van het bkr. het bkr is een "hulpmiddel" bij het beoordelen van.
succes
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 aug 2010 23:32
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
@ Anti-T-Mobile
Jij hebt makkelijk praten. Niet de bank maakt de dienst uit, maar de NHG, want die geeft (zie NHG reglement) geen hypotheekgarantie af, als iemand negatief bij de BKR geregistreerd staat. Dus als er geen NHG-garantie is, gaat de bank je vaak wel geld lenen, maar minder (tot max. 75% ipv 100% bij NHG) en tegen ca. 1% hogere rente. Bovendien is de NHG-garantie ook vereist bij veel koopsubsidie- en koopgarantregelingen. Nou, vergeet dan als starter maar je eigen woning kopen.
Zelf ben ik een half jaar met rechtswinkel bezig geweest om T-Mobile zover te pressen dat ze de registratie weghaalden, en er zit er hier 1 op het forum die er zelfs de 2e kamer, het BKR bestuur en een advokaat bij heeft gehaald om zijn registratie na ruim 5 jaar weg te krijgen. Die heeft de mensen zelfs prive gestalkt.
Jij hebt makkelijk praten. Niet de bank maakt de dienst uit, maar de NHG, want die geeft (zie NHG reglement) geen hypotheekgarantie af, als iemand negatief bij de BKR geregistreerd staat. Dus als er geen NHG-garantie is, gaat de bank je vaak wel geld lenen, maar minder (tot max. 75% ipv 100% bij NHG) en tegen ca. 1% hogere rente. Bovendien is de NHG-garantie ook vereist bij veel koopsubsidie- en koopgarantregelingen. Nou, vergeet dan als starter maar je eigen woning kopen.
Zelf ben ik een half jaar met rechtswinkel bezig geweest om T-Mobile zover te pressen dat ze de registratie weghaalden, en er zit er hier 1 op het forum die er zelfs de 2e kamer, het BKR bestuur en een advokaat bij heeft gehaald om zijn registratie na ruim 5 jaar weg te krijgen. Die heeft de mensen zelfs prive gestalkt.
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
Maar betekent dit dan ook dat mensen die nu dankzij T-Mobile een negatieve registratie hebben ook uit het BKR worden verwijderd met een A notering?
Dus als je nu een A2 notering hebt, wordt deze dan door T-Mobile verwijderd?
Dus als je nu een A2 notering hebt, wordt deze dan door T-Mobile verwijderd?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 aug 2010 23:32
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
@Dennuske
Wat jij bedoelt heeft Tmobile niet bekendgemaakt. Alleen dat ze per 1-1-2011 niet meer klanten in het BKR register registreren, maar in het Preventel systeem.
Wat ik er van begrijp is dat ze hun lidmaatschap van de BKR hebben opgezegd, en daarmee zouden per 1-1-2011 alle nog bestaande registraties ook gewist worden.
Wat jij bedoelt heeft Tmobile niet bekendgemaakt. Alleen dat ze per 1-1-2011 niet meer klanten in het BKR register registreren, maar in het Preventel systeem.
Wat ik er van begrijp is dat ze hun lidmaatschap van de BKR hebben opgezegd, en daarmee zouden per 1-1-2011 alle nog bestaande registraties ook gewist worden.
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
@dennuske
T-mobile haalt per 1 januari 2011 alle BKR noteringen uit het BKR systeem.
Dit is mij per email afgelopen vrijdag verteld.
Groeten,
T-mobile haalt per 1 januari 2011 alle BKR noteringen uit het BKR systeem.
Dit is mij per email afgelopen vrijdag verteld.
Groeten,
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
Het hebben van een conflict is geen geldige reden om je contractuele verplichting niet na te komen.vogels schreef:Nou, da's goed nieuws!
Het gaat natuurlijk nooit alleen om wanbetalers, maar ook mensen die een geschil hebben met hun provider en daarom de rekening niet betalen, zijn ook meteen 5 jaar lang de pineut. Bovendien met zo'n stok achter de deur, zullen veel mensen noodgedwongen maar de rekening voldoen.
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
Ik heb begrepen uit een telefoongesprek met vodafone dat bij hun de registraties blijven staan na 01-01-2011. maar dat er geen nieuwe bij komen.
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
@Boks83
T-mobile heeft afgelopen maandag mijn BKR notering uit het systeem verwijderd.
Dit omdat wij met een hypotheek bezig zijn en dit zeer lastig was met de notering.
Dus heb ik T-mobile gevraagd deze nu te verwijderen ipv 01-01-2011
Ze zouden in beraad gaan en is geaccepteerd.
Maar het lijkt mij vreemd dat T-mobile de coderingen per 01-01-2011voor oude registraties verwijderen en Vodafoon deze laat staan. Lijkt mij niet eerlijk tegenover de consument! Laten ze dan idg een lijn trekken.
T-mobile heeft afgelopen maandag mijn BKR notering uit het systeem verwijderd.
Dit omdat wij met een hypotheek bezig zijn en dit zeer lastig was met de notering.
Dus heb ik T-mobile gevraagd deze nu te verwijderen ipv 01-01-2011
Ze zouden in beraad gaan en is geaccepteerd.
Maar het lijkt mij vreemd dat T-mobile de coderingen per 01-01-2011voor oude registraties verwijderen en Vodafoon deze laat staan. Lijkt mij niet eerlijk tegenover de consument! Laten ze dan idg een lijn trekken.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 aug 2010 23:32
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
Wat ik gelezen heb is dat er juridisch een vraagteken is of een achterstallige telefoonrekening of abonnementsbedrag een krediet is, want de BKR is een bureau voor krediet-registratie. In een zaak ging T-Mobile onderuit. De mobiele operators laten het abonnementsgeld met belbundel al een tijdje vooruitbetalen, en hebben daarmee hun eigen BKR valkuil gegraven. In een ander geval (achterstallige betaling van verzekeringspremies) is BKR registratie verboden.
Vodafoon en T-Mobile hebben bekend gemaakt dat ze per 1-1-2010 geen deelnemer meer zijn van BKR en dan vervallen automatisch alle registraties. Want BKR is een particuliere club, die moet leven van wat de deelnemende leden betalen voor de registraties.
Vodafoon en T-Mobile hebben bekend gemaakt dat ze per 1-1-2010 geen deelnemer meer zijn van BKR en dan vervallen automatisch alle registraties. Want BKR is een particuliere club, die moet leven van wat de deelnemende leden betalen voor de registraties.
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26
Re: T-Mobile en Vodafone stoppen met BKR
En van de bijdragen die de mensen moeten betalen, om hun eigen eventuele leed in te mogen zien.Ik zeg T-Mobile op schreef:Want BKR is een particuliere club, die moet leven van wat de deelnemende leden betalen voor de registraties.
http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=26
Eerlijker zou m.i. zijn dat het BKR alle mensen die opgenomen zijn of worden daarvan uit zichzelf een bericht stuurt.
Want er lopen nogal wat nietsvermoedende en onnodig plannenmakende burgers rond, vermoed ik.
En als men van niets weet is de drang om alles in het reine te brengen ook niet erg groot.
Dat gebeurd meestal pas aan de vooravond van een lening.
Het instituut BKR rammelt.
Dat er informatie uitgewisseld wordt om erger te voorkomen snap ik, maar niet dat er een registratie over personen kan bestaan zonder dat de betrokkenen daar zelf kosteloos van op de hoogte zijn, of kunnen komen.