Hallo,
Ik heb de volgende vragen, bij voorbaat veel dank als je me verder kan helpen.
We hebben een (professionele) schilder een deel van ons huis binnen laten opschilderen. Hij heeft voor het houtwerk synthetische hoogglans van Sikkens gebruikt. We hebben er geen verstand van, maar volgens hem was dit veruit het mooiste en beste. Het ziet er zeker mooi uit, alleen in de praktijk zien we 3 dingen die we niet wisten/verwacht hadden. Ik heb twee professionele verfwinkels gebeld en krijg tegenstrijdige verhalen. De vraag is of iemand weet of dit normaal is of dat er toch iets mis is gegaan. En voor degenen die overwegen ook deze hoogglans te nemen wellicht iets om over na te denken.
1) Als je bv. een beeldje in het kozijn zet (9010 hoogglans wit), en je haalt het naar een week weg is de plek waar het stond vergeeld. Ik heb van de ene expert gehoord dat dit bij synthetische verf en ontbreken van licht gebeurt; niets aan te doen, en het blijft zo. Watergedragen hoogglans heeft dit nadeel niet. De andere expert zegt dat er dan schakelverf gebruikt is om snel klaar te zijn, en dat dit alleen voor buiten gebruikt mag worden. Wat is waar, en is er iets tegen te doen?
2) Bij het aanraken van de hoogglans verf (trapleuning, kozijn, etc.) heb je een licht kleverig effect. Ook het bewuste beeldje kleeft een klein beetje en kan je dan zonder beschadiging optillen. Ik krijg hier tegengestelde verhalen over: de ene expert zegt dat synthetische verf NOOIT mag kleven, dat het juist een voordeel is dat het niet kleeft (waterdragend kleeft dan wel); de andere expert zegt dat dit normaal is (Sikkens is eigenlijk buitenverf die prima binnen te gebruiken is; waterdragende hoogglans kleeft juist niet, volgens hem). Wat is waar, en is er iets tegen te doen?
3) Het massief houten keukenblad hebben we ook met een transparante verf laten schilderen, afgewerkt met een blanke lak laag. Dit kleeft op zich niet, alleen in de praktijk heel krasgevoelig èn bepaalde materialen reageren met de laklaag waardoor het wel plakt of zelf vacuum zuigt waardoor brute kracht nodig is om het op te tillen. Dit laat beschadigingen achter. Denk aan rubberen noppen van een snijplank, messenblok, plastic van de reclamefolders die je in de bus krijgt, etc. Hier lijkt het antwoord ook weer op dat dit normaal is. Klopt dit?
Tot zover mijn vragen, alvast bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gebruik & Effecten van Synthetische Hoogglans Verf
Re: Gebruik & Effecten van Synthetische Hoogglans Verf
Was de verwerkingstemperatuur misschien te hoog ?
(het was de afgelopen weken tegen de 38 graden en heeft de verf in een snikhete auto staan koken)
(het was de afgelopen weken tegen de 38 graden en heeft de verf in een snikhete auto staan koken)
Dank je voor je reactie. Het werk is gedaan in Mei, toen was het niet zo warm (soms zelfs wat fris).
Een synthetische verf behoord net als een watergedragen verf na een aantal dagen / weken compleet uitgehard te zijn. Deze mag dan niet meer kleven.
Wat er bij jullie precies fout gegaan is kan alleen op locatie met een aantal tests bekeken worden en is niet vanaf een afstand te beoordelen.
Wat er bij jullie precies fout gegaan is kan alleen op locatie met een aantal tests bekeken worden en is niet vanaf een afstand te beoordelen.
Hoi,
ten eerste moet ik even een opmerking maken over het gebruik van syntetische verf binnen. Als deze schilder officieel een eigen bedrijf heeft, dat had hij moeten weten dat hij syntetisch niet meer mag gebruiken voor binnen. Oke het is makkelijker te verwerken dan watergedragen.... maar ja daar komt dus de vakman naar boven. Overigens,. als er controle komt dan krijgt hij een boete en de consument ook, wat wel 5000,- euro kan bedragen. Dus voortaan watergedragen verf gebruiken.
Daarnaast is de vraag op welke basis de verf is gemaakt. Het zou best inderdaad kunnen dat de verf vergeelt. dit zou te maken kunnen hebben met dat de basis Alkyd is geweest. Alkyd droogt ook wel lekker snel, maar heeft wel als nadeel dat het vergeelt. In dit soort gevallen zou ik zelf meer voor een urethan gaan. deze kunnen beter tegen krassen en stoten. dit is dus ook een goede verf voor het schilderen van transparante onderdelen zoals op het aanrecht is gebruikt.
Op internet zijn tal van websites te vinden welke bindmiddel wat precies doet met de verf, dus aan de hand van het te schilderen object, de eisen die gesteld worden, de weersinvloeden en waar het object zich bevind, kan je uiteindelijk kiezen voor een bepaald bindmiddel en daarbij behorende verf. Dus niet zomaar een verf pakken. Als er een verf is gebruikt die op silicone basis is (SB verven) , dan heeft deze verf lange tijd nodig voordat deze echt hard is. kan soms wel een 2 maanden duren. Is er een schakelverf/EPS(1potsysteem) van sikkens gebruikt dan zal de glans heel erg snel afnemen. na 2 jaar is deze inmiddels wel dof of helemaal terug naar zijdeglans.
Gr john
SPAM uit post verwijderd door de Moderator
ten eerste moet ik even een opmerking maken over het gebruik van syntetische verf binnen. Als deze schilder officieel een eigen bedrijf heeft, dat had hij moeten weten dat hij syntetisch niet meer mag gebruiken voor binnen. Oke het is makkelijker te verwerken dan watergedragen.... maar ja daar komt dus de vakman naar boven. Overigens,. als er controle komt dan krijgt hij een boete en de consument ook, wat wel 5000,- euro kan bedragen. Dus voortaan watergedragen verf gebruiken.
Daarnaast is de vraag op welke basis de verf is gemaakt. Het zou best inderdaad kunnen dat de verf vergeelt. dit zou te maken kunnen hebben met dat de basis Alkyd is geweest. Alkyd droogt ook wel lekker snel, maar heeft wel als nadeel dat het vergeelt. In dit soort gevallen zou ik zelf meer voor een urethan gaan. deze kunnen beter tegen krassen en stoten. dit is dus ook een goede verf voor het schilderen van transparante onderdelen zoals op het aanrecht is gebruikt.
Op internet zijn tal van websites te vinden welke bindmiddel wat precies doet met de verf, dus aan de hand van het te schilderen object, de eisen die gesteld worden, de weersinvloeden en waar het object zich bevind, kan je uiteindelijk kiezen voor een bepaald bindmiddel en daarbij behorende verf. Dus niet zomaar een verf pakken. Als er een verf is gebruikt die op silicone basis is (SB verven) , dan heeft deze verf lange tijd nodig voordat deze echt hard is. kan soms wel een 2 maanden duren. Is er een schakelverf/EPS(1potsysteem) van sikkens gebruikt dan zal de glans heel erg snel afnemen. na 2 jaar is deze inmiddels wel dof of helemaal terug naar zijdeglans.
Gr john
SPAM uit post verwijderd door de Moderator