LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sikkens verf droogt raar op

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
asconahobbyist

sikkens verf droogt raar op

Ongelezen bericht door asconahobbyist »

Nu de buitenboel weer aan de beurt is verf uitgezocht.
Voorheen altijd tencotop gebruikt,maar deze is inmiddels slecht verkrijgbaar dus maar eens flink gek gedaan en op advies van een schilder Sikkens rubbol gehaald.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat (denk je dan)
Na opdrogen schrok ik me rot,op zeer veel plekken rimpels in de verf,zelfs op de roerstaaf.
Nu na 2 weken wil ik de rimpelplekken opschuren maar de verf is nog niet eens goed hard.
Mijn vriendin sprak in de winkel een klant en die had exact hetzelfde met dezelfde verf.
Klinkt dit bekend??
In ben me ervan bewust dat ik iets dikker schilder dan een ander,zakkers heb ik overigens niet,en ook de plekken die ik met de roller heb gedaan vertonen hier en daar die plekken.
Ik doe in elk geval geen zaken meer met deze verf!

stofzuigertje

Re: sikkens verf droogt raar op

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik gaf mezelf de schuld maar sinds ik vorig jaar meerdere hoorde nu een ander merk gekregen, kreeg geld terug en nooit meer dit ooit goede merk.

Bij iets teveel laagdikte krijg je dit, ik heb dus enkele plekken maar moest alles over doen.

asconahobbyist

gister naar een verfwinkel hier in de buurt geweest,verhaal verteld!
Klonk ze niet geheel onbekend.
Schijnt ermee te maken te hebben dat er vanwege het milieu meer water en minder terpentine in de verf zit.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de fabrikant van tencotop,touwen en co,en hun naar het dichtstbijzijnde verkooppunt gevraagd.
Binnen 2 uur had ik bericht terug,dus gister heengeweest en verf besteld van tencotop.
Scheelt een hoop werk en ergernis.
De 2 aangebroken blikken sikkens van totaal ruim 200 euro gooien we maar op de bult leergeld!
mischien leuk voor een schuurtje ooit ofzo!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op!

Er is water te verdunnen en met terpentine dus lees eerst goed het blik.

Als je verf op waterbasis gebruikte kun je niet meer met terpentine er overheen, dus kijk eens naar de oude laag en de nieuw gekochte!

Binnen; Ik gebruik de geurloze waterverf!

Buiten; Terpentine verf heeft nog steeds langere levensduur, ondanks de geur!

boxer

Ongelezen bericht door boxer »

twee jaar terug hebben ze bij ons de buitenkant geverfd met sikkens verf.
maar nu twee jaar verder blijkt dat er stukken zijn die nog pikken,verf pakt ook niet goed.
ze zeggen kwaliteit maar het is grote rommel.
de verf kan ook niet over de zon want de verf brand zo van het hout af.
dus kortweg gezegd "het is rommel"" :evil:

asconahobbyist

klopt idd,het is nog steeds niet te schuren,het droogt gewoon niet goed.
Ik kan de hele zooi gewoon weer afbranden!

eentje

Ongelezen bericht door eentje »

Ho jongens niet te snel door de bocht hier...

TS geeft aan dat er Tencotop op zat.

Ik ga er dan van uit dat je Rubbol EPS (Plus) gekocht hebt van Sikkens?

Zo niet dan ben je zo wie zo verkeerd bezig geweest.

Voordat je geschilderd hebt, heb je netjes alles ontvet en daarna opgeschuurd?

Op 1 van deze vragen nee beantwoord dan heb je verkeerd advies gekregen en ligt het niet aan de verf.

asconahobbyist

kleine aanvulling,om duidelijkheid te verschaffen.
ik heb idd rubbol gekocht ja.
Het hele spul is kaal geweest,tot op het blanke hout.
Daarna gladgeschuurd,afgenomen met water met ammoniak,daarna met schoon water afgespoeld,na drogen nog eens met een kleefdoek eroverheen geweest voor de laatste stofjes.
Toen de grondverf erop (Histor super grondverf op advies verfzaak) ,zag er mooi strak uit.
grondverf iets opgeruwd en toen de rubbol erop.
Het resultaat mag bekend wezen :x
Inmiddels heb ik met 1 deur hetzelfde opnieuw gedaan,maar nu in plaats van rubbol met tencotop (ik heb het speciaal besteld) en ziedaar,prachtig strak opgedroogd.
Voor een echte schilder zal het wellicht fijne verf wezen,mij heeft het voornamelijk tijd,ergernis en veel geld gekost.
Maar volgens mij heb ik op al jouw vragen ja geantwoord.

eentje

Nee nog geen antwoord op de vraag... je hebt 5-6 verschillende soorten Sikkens Rubbol vandaar de vraag en als jij bijvoorbeeld Rubbol EPS (Plus) op de Histor Supergrondverf hebt gesmeerd ja dan kan je zulke problemen krijgen.

Zo wie zo ga je onder een professionele verf geen DHZ grondverf smeren.

Ik ben bang dat je eerder de dupe bent van verkeerd advies dan van verkeerde verf.

Nog even een kleine tip in het algemeen:

Je maakt eerst schoon en daarna ga je schuren anders schuur je de vuil en vettigheid alleen maar vast in de ondergrond.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik denk dat je niet goed bent voorgelicht. Ik gebruik altijd Sikkens SB. Er zijn megaveel soorten Sikkensverf en de verwerking dient proffesioneel te gebeuren of in ieder geval moet je je goed laten adviseren. Vraag om het even welke schilder maar... het is de beste verf die er is.
Als je rimpels krijgt heb je het er te dik opgekwast. Ik verdun het altijd 10% dan is die niet zo vet.

zomerschilder

Ongelezen bericht door zomerschilder »

Ik gebruik sikkens xd gloss.

Ook mijn ervaring is dat dit iets anders opdroogt dan ik gewend ben.
Het blijft een beetje stroperig. De verflaag is wat meer elastisch dan dan verf die ik gewend ben, ook op deuren die ik 2 jaar geleden al geschilderd heb. Als je het enkel dagen na aanbrengen schuurt voor een 2e laag, dan poedert de verf niet, maar vormt het afgeschuurde materiaal kleine rolletjes die je met de hand kan wegvegen. Ik weet niet of dit perse slecht is want je schuurpapier loopt op deze wijze ook minder snel vol. Al met al lijkt de verf wel te voldoen.

PS:
Ik heb mijn verf overigens via een webwinkel gekocht voor ca 33 euro per liter. Alhoewel de geleverde blikken er vertrouwd uitzien en de webwinkel een ruim aanbod van a-merken heeft weet je niet precies van wie je koopt en of deze niet iets anders in de blikken stopt, dus kleine kans dat het daar aan ligt. Iemand anders ervaring met webwinkel verf? Het prijsverschil is aantrekkelijk.
Laatst gewijzigd door zomerschilder op 20 jul 2010 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

asconahobbyist

de sikkens verf die ik heb is rubbol eps plus.
ik heb m lekker bovenop gezet schilder nu alles met tenco top,dat ziet er wel in 1 keer knap uit.
Overigens sprak ik mn benedenbuurman laatst,schilder van beroep en ook hij heeft dezelfde ervaring wel gehad de laatste tijd.
Het schijnt niet meer de verf van vroeger te wezen,hij sprak over meer water dan terpentine als oplosmiddel tbv het milieu.

zomerschilder

Sikkens eps zou probleemloze verf moeten zijn die makkelijk in het gebruik is. Deze verf is terpentine verdunbaar. Ik heb er in het verleden veel mee gewerkt. Het voordeel is dat het zowel als grondverf als als aflakverf kan dienen. Daar staat tegenover dat de verflaag iets minder lang meegaat dan de SB en XD verf. Ook is het geen hoogglans. Vreemd als juist met deze verf problemen zouden optreden.

Ik zou toch eens contact opnemen met Sikkens, zeker omdat het vermoedelijk om een aardig bedragje gaat. Als meerdere klanten soortgelijke problemen hebben gehad is er vermoedelijk met de hele partij van uw winkelier iets ernstig mis.

eentje

Bevestigd mijn vermoeden dat de voorlichting in de winkel niet goed was.

Onder Sikkens Rubbol EPS Plus hoort geen grondverf en zeker al geen histor grondverf.

zomerschilder

Doorredenerend op het laatste bericht van "eentje" zou je EPS onbruikbaar zijn op andere dan kale ondergronden. Dat is natuurlijk niet zo. EPS zou prima toepasbaar moeten zijn op ieder terpentine verdunbare grondverf of oude verflaag. Anders zou het product geen spat waard zijn. Sikkens heeft zelf Onol grondverf maar de genoemde Histor grondverf is ook Terpentineverdunbaar.
Ik denk dat het in dit geval toch echt aan de verf ligt. Met andere woorden, als je deze verf op kaal- of Onol gegrond hout smeert voorspel ik precies hetzelfde probleem.

Misschien komt de verf uit een verkeerd opgeslagen partij. Op een ander forum las ik bijvoorbeeld dat uithardingsproblemen kunnen optreden als verf bevroren is geweest.

budgetverf

Ongelezen bericht door budgetverf »

Beste asconahobbyist en andere geintereseerde,

Even een kleine tip voor je schilderwerk in de toekomst: zodra je teveel verf aanbrengt op je houtwerk krijg je deze problemen. Hierbij maakt het merk niet uit.
De rimpels ontstaan doordat de verf aan de bovenkant van de laag al gaat drogen terwijl de verf daaronder nog nat is.

De professionele verf is inderdaad aangepast, zelfs verbeterd, maar je dient deze wel iets anders te verwerken. Zo zijn er kwasten ontwikkeld die in plaats van natuurlijke haren zijn gemaakt van syntetische haren. Met deze kwasten zet je vanzelf minder verf op.

Deze "syntetische" kwasten zijn eigenlijk alleen voor de profs gemaakt omdat de (met alle respect) doe-het-zelver al zuiniger verf aanbrengt.

En zoals al eerder is gezegd, altijd eerst ontvetten en schoonwassen en daarna pas schuren.

Mocht iemand nog andere vragen hebben over deze verven hoor ik het graag via deze discussie.

johnjairo

Ongelezen bericht door johnjairo »

Dit soort problemen kunnen veel verschillende redenen hebben. Het zou kunnen liggen aan de verf. De verf heeft misschien te lang gelegen bij de verkoper. waardoor de samenstellingiets verandert is en niet optimaal is om te verwerken. De gebruiker heeft misschien niet goed geroerd. De grondverf is misschien nog niet droog. echter is het inderdaad wel zo dat het beter is om eerst schoon te maken en dan te schuren, maar in de praktijk gaat het vaak toch ook wel andersom als het werk niet al te vuil is. En als je het goed schoonmaakt met amoniak ( wij hebben altijd amoniak 15%) dan kan ik echt wel garanderen dat het schoon is. Daarnaast is in deze situatie de verf aangebracht op de grondverf en niet op oud schilderwerk. In de regel zou je niet meer eens hoeven te schuren want de laag kan zo vers zijn dat hij reversibel is. enkel een dun papiertje gebruiken kan al voldoende zijn.
Na heel wat leerlingen te hebben opgeleid, kom ik hier toch bijna tot de conclusie, dat het toch te maken heeft met de verwerking. er is hier gekozen voor een Rubbel. Deze verven zijn in de regel al wat vettiger. waardoor ze goed verdund moeten worden. Dus ik denk je niet volledig verdund hebt en in combinatie met al een vettige verf zal het snel leiden tot rimpels in de verf wat schroeien wordt genoemd. ( of wat een leerling ooit zei, rozijnen huidje :lol: )
Dit komt omdat de toplaag al droog is, maar door te vet te hebben geschilderd, kunnen de vluchtige stoffen niet makkelijk verdampen en zal het gaan schroeien.
Wil je totaal zeker van je zaak zijn. laat een prof een deur of raam doen met die verf, kan je gelijk het verschil zien met hoe hij het doet en jij zelf hebt gedaan. dan weet je gelijk waar het aan kan liggen. Want niet elk verf is hetzelfde.

Gr en succes ermee

SPAM uit post verwijderd door de Moderator

hawky007

Ongelezen bericht door hawky007 »

--== Allemaal grote onzin, wanneer met een vinger gewezen wordt naar een Sikkens Lak op 'alkyd-basis' ( men kletst hier ook nog eens over verdunnen met water etc.).
Ik gebruik altijd Sikkens Rubol ( vroeger EPS) nu heet dat 'EPS plus'.
-----------------------------Lak ( wit RAL9010 ) Sickens Robul zat er 10 jaar op!!!! en was nog altijd in orde.-------
Heb opnieuw kit aangebracht en daarom alles weer gelakt met Sikkens EPS plus.
( ook gewoon geschuurd/ vervolgens met Amoniak afgenomen. Daarna: LATEN DROGEN!!!!!)
Fantastisch makkelijk te verwerken en een zeer goed resultaat.
Zelfs op oude acrylaat lakken ( waterbasis) 10 jaar geleden die Sikkens-Rubol EPS aangebracht, die nog steeds in perfecte staat was.

hawky007

Ongelezen bericht door hawky007 »

asconahobbyist schreef:gister naar een verfwinkel hier in de buurt geweest,verhaal verteld!
Klonk ze niet geheel onbekend.
Schijnt ermee te maken te hebben dat er vanwege het milieu meer water en minder terpentine in de verf zit.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de fabrikant van tencotop,touwen en co,en hun naar het dichtstbijzijnde verkooppunt gevraagd.
Binnen 2 uur had ik bericht terug,dus gister heengeweest en verf besteld van tencotop.
Scheelt een hoop werk en ergernis.
De 2 aangebroken blikken sikkens van totaal ruim 200 euro gooien we maar op de bult leergeld!
mischien leuk voor een schuurtje ooit ofzo!
Wat een onzinverhaal zeg!
Staat er 'toevallig' een klant en heeft de verfwinkel 'er ook over gehoord' ( EEN ALKYD LAK BEVAT "GééN" WATER!!!!!!!)
Puur een kwestie van "Géén Sikkens Rubol lak geweest, maar een andere zooitje of niet goed voorbereid o.i.d.

Gesloten